Thursday, May 31, 2007

Mickey Mouse - Thru The Mirror

( Naar de Nederlandse vertaling.)
On the 30 May 1936, seventy-one years ago the film Thru The Mirror made by the Walt Disney studios, with Mickey Mouse as the leading figure, was released in the US. Mickey celebrated that year her eighth birthday, as she was acting for the very first time in Steamboat Willie. Her originator was Ub Iwerks, who also created Oswald The Rabbit. The Thru The Mirror cartoon was narrated by Dick Lundy, Bob Wickersham and Hardie Gramatky.
The story is one of those typically 1930s Walt Disney cartoons - written for little children but enough comical action to please grown-ups too. In the cartoon, that is based on the story Alice Through The Looking Glass, Mickey has a dream and steps through the mirror. She comes in a fantasy world where ordinary things, like telephones and nutcrackers can move.

There are some great scenes where she dances in a show with playing cards. The king of hearts gets jealous, so she has to fight with him. It is an amusing and well drawn cartoon.

For me Mickey Mouse was not the most popular Disney figure - I loved Donald and his cousin Gus and Goofy., that crazy dog. We had the Donald Duck magazine for years, still a popular magazine , although nowadays a lot of magazines are released special for kids. I remember, that, when I was a kid Disney's cartoons ( in black and white of course) were on television; something nowadays not very usual. Maybe they films are to slow or to old fashioned and I think that the subjects are not interesting for older children.The music used for this cartoon is originally a classical tune from Haydn I believe. I found a fragment of this 71 years old cartoon, the quality is very moderate, where modern music, made by 46 + 2 has been added. Enjoy the fragment.


Mickey Mouse Tru The Mirror - 30 May 1936 ( with music of 46 and 2 )



The Mickey Mouse ( and other Disney) cartoons have been digital remastered and released on DVD is a perfect quality. Try to find yourself a copy !!

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

To my last contribution


MY TURNTABLE
ted weems o/marvellous = harry arnold/the big band in concert 1957/58 = lee konitz/sax of a kind - quadromania (4) = jazz goes hawaiian/retrieval

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )
Op 30 Mei 1936, 71 jaar geleden, kwan de korte tekenfilm Thru The Mirror, een klassieker gemaakt door de Walt Disney studio in premiere, met Mickey Mouse in de hoofdrol. Mickey vierde dat jaar haar achtste verjaardag, want ze was geboren op de tekentafel voor haar eerste film Steamboat Willie uit 1928. Haar geestelijk vader was Ub Iwerks, die ook verantwoordelijk was voor zijn schepping Oswald The Rabbit. De Thru The Mirror cartoon echter werd getekend door Dick Lundy, Bob Wickersham en Hardie Gramatky.

Het verhaal is dat van een typische Walt Disney cartoon uit de jaren dertig. gemaakt voor kinderen, maar met genoeg komische effecten en dubbele bodems om het ook voor volwassenen aantrekkelijk te maken. In de tekenfilm, die gemaakt is naar het boek : Alice - Through The Looking Glass, heeft Mickey een droom en stapt door de spiegel haar droomwereld binnen - een wereld waar gewone dingen als een telefoon en een notenkraker plotseling leven.
De hele film is eigenlijk een aaneenschakeling van revueachtige scenes, waarbij Mickey danst met allerlei voorwrpen zoals een spel kaarten. De Harten Heer wordt op een gegeven moment jaloers wat leidt tot een gevecht. De tekenfilm is amusant en schitterend vormgegeven.
Voor mezelf is Mickey Mouse nooit zo'n populaire figuur geweest. Ik had meer voeling met Donald Duck en zijn neef Guus Geluk en met Goofy, die gekke hond. Thuis hadden we jarenlang de Donald Duck; nog steeds een populair tijdschrift voor kinderen al moet Donald tegenwoordig concureren met tientallen andere bladen voor kinderen. Ik herinner me, dat, toen ik kind was, regelmatig Walt Disney filmpjes ( in zwart-wit) op de TV te zien waren - tegenwoordig zie je ze nauwelijk meer op het scherm. Zijn ze te langzaam en te ouderwets geworden? Wel denk ik dat de thema's iets oudere kinderen niet meer aanspreken. De muziek bij de originele film is een klassiek thema van Haydn geloof ik - Ik vond een fragment van deze ruim zeventig jaar oude cartoon, in slechte kwaliteit, waarbij moderne muziek, gemaakt door 46 + 2 toegevoegd is.
Mickey Mouse Tru The Mirror - 30 May 1936 ( with music of 46 and 2")



De Mickey Mouse ( en andere Disney) cartoons zijn tegenwoordig allemaal digitaal gerestaureerd en in perfecte kwaliteit op DVD te koop. Probeer maar eens zo'n copie te pakken te krijgen.

Keep swinging

Hans Koert

keepswinging@live.nl

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL

ted weems o/marvellous = harry arnold/the big band in concert 1957/58 = lee konitz/sax of a kind - quadromania (4) = jazz goes hawaiian/retrieval

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: ,

Wednesday, May 30, 2007

Endless Cycle

( Naar de Nederlandse vertaling.)

A few weeks ago I got myself a copy of a demo played by the Endless Cycle, a local Heavy Metal band from Terneuzen, the far southwest part of the Netherlands. This 19-minutes demo contains three tunes, titled Intro, Failure and Blueprint ( Aquaphobia).The members of the band are Maarten d' Haese guitar and clean vocals, Boris van der Weij, lead vocals, José Leijnse bass guitar and guitar and Elmer Sonnevijlle drums. That Elmer happens to be my cousin is purely coincidental. This young band was founded a few years ago in the garage box of Elmer Sonnnevijlle's parents, as a group young guys making music free of obligations, just for fun. But due to serious practicing they wanted to share their music with others and so they started as a more or less serious band.Their first performances were just informal up to this spring. They decided to make a demo record to show clubs what kind of music they could play. That demo has been released recently, with a well designed cover.
One of their first real public concerts was at Kalashnikov in Terneuzen February 2007 and at the Terneuzen Speel Thuus concert, April 2007 and they got good reviews by the audience. They decided to register for the so-called Battle Of The Bands at The Dullaert in Hulst, a regional music contest on the 20th of April 2007. They won the first price, which of course deserves congratulations. Winning this award means that you are one of the bands to play at the Rock and Dance Around The Bridge Festival in Sas van Gent, one of the biggest festivals in Zeeland, the southwest province of The Netherlands.They will open the second day of the festival, 16th of June 2007, at 15.00 hrs for a 45 minutes concert.

The music they play is not the music of my generation, so it's difficult for me to review it. Their first track, titled Intro, made me think of the music of Enya. Also in the more quiet parts of Blueprint I had that same feeling. I found it remarkable to learn how much noise the electric guitars make as if the sound was recorded too loud, although I know that this is one of the specific elements in Heavy Metal. It makes that your audio player must be of good quality. This kind of music is to dance as it is very rhythmical and it had strucked me that Elmer changes the rhythmic patterns several times during the second track Failure, something not familiar in music like jazz.
Don't ask me for a judgement of the music, as I don't feel capable for it; the fact that the jury at the Battle Of The Bands gave this young group a first price learns that they are doing a good job. Maybe next year at the Peerockfestival in Colijnsplaat or at Bunkerpop in Landgraaf. Or, who knows, within a few years as one of the major acts at Concert At Sea at the Brouwersdam, with Bløf as the support act.

Keep swinging

Hans Koert

To my last contribution





MY TURNTABLE
nueva manteca/porgy & bess = gene krupa & his orchestra/1935-1938 = les tresors du city jazz 1954/CD 42 = raymond scott/soothing sounds for baby - volume 1 1 to 6 months = ted weems o/marvellous = duke ellington orchestra/1927-1941(3) = endless cycle/demo = hank mobley/a caddy for daddy = brother jack mcduff/the best of the concord years (2) = pete feleman/50 jaar jazz = oscar aleman/odeon recordings vol. 3 = dexter gordon/soy califa ea (2) = chet baker/broken wing = art taylor/at's delight = jacob do bandolim/epoca de ouro

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )

Een paar weken geleden kreeg ik een demo van de band Endless Cycle, een plaatselijke Heavy Metal band uit Terneuzen, waarin, toevallig of niet, mijn neef Elmer meespeelt. Deze 19-minuten lange demo CD bevat drie nummers: Intro - Failure en Blueprint ( Aquaphobia). De leden van de band zijn Maarten d' Haese gitarist en zanger, Boris van der Weij, eveneens zang, José Leijnse op gitaar en basgitaar en Elmer Sonnevijlle, de drummer van de band. Deze jonge ambitieuze band werd een paar jaar geleden opgericht in een garagebox bij Elmer thuis door een groepje jongelui, die graag samen vrijblijvend muziek maakten - alleen maar voor de gein. Maar omdat er toch ook serieus geoefend werd wilden ze op een gegeven ogenblik hun muziek ook wel eens laten horen en dus begonnen ze serieus aan repertoire te werken. Hun eerste optredens waren tussen de schuifdeuren, tot ze dit voorjaar besloten om het meer professioneel aan te pakken en een demo te maken in een professionele geluidsstudio. Deze demo is onlangs uitgebracht en zit nu in mijn CD-speler. Aan de uitvoering van de demo CD is veel aandacht besteed.

Eén van hun eerste echte publieke optreden was in de Kalashnikov club in Terneuzen in februari 2007 en een paar maanden later op het Terneuzen Speel Thuus concert in april 2007. De reacties van het publiek waren positief. Ze besloten zich in te schrijven voor de zogenaamde Battle Of The Bands in Den Dullaert in Hulst, een regionale talentenjacht op 20 april 2007 voor beginnende bands. Daar wonnen ze de eerste prijs en dat is natuurlijk een felicitatie waard. De winnaar van deze prijs krijgt een uitnodiging om op te treden tijdens het Rock and Dance Around The Bridge Festival in Sas van Gent, zo als ze zelf zeggen, één van de grootste festivals van Zeeland. Ze mogen de tweede dag, zaterdag 16 juni 2007, openen om 15.00 hr met een optreden van 45 minuten.


De muziek die de jongens spelen is die van hun eigen generatie, Heavy Metal, dus is het voor mij moeilijk hierover inhoudelijk een oordeel te geven. Het eerste nummer, vooral gebasseerd op harmonieën, deed me sterk denken aan de muziek van Enya. Dat gold ook voor de rustigere passages in het derde nummer Blueprint ( Aquaphobia ). Ik vond het opvallend hoevel geluid de gitaren voortbrengen, alsof ze continue de grenzen van het nog net acceptabele niveau proberen op te zoeken, alsof een geluidsopname te hard opgenomen is. Ik weet dat dit kenmerkend is voor deze muziek. Ik ontdekte dat je daarom ook goede afspeelapperatuur moet hebben. Deze soort muziek is om op te dansen en is dan ook erg ritmisch. Ik vond het opvallend om te ontdekken hoe Elmer, als drummer, tijdens het tweede nummer, regelmatig, van zijn ritmische patroon afweek - iets dat je bijvoorbeeld in de jazz niet vaak hoort.
Vraag me niet om te oordelen over de muziek, aangezien ik me daarvoor niet capabel genoeg vind. Het feit dat een deskundige jury tijdens de Battle Of The Bands in Hulst gemeend heeft hen een eerste prijs te geven moet m.i. aangeven dat ze op de goede weg zijn. Misschien zien we ze dan ook wel volgend jaar bij het Peerockfestival in Colijnsplaat of bij Bunkerpop in Landgraaf. Of misschien over een paar jaar wel op het Concert At Sea festival op de Brouwersdam, met Bløf in het voorprogramma.

Keep swinging

Hans Koert

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL
nueva manteca/porgy & bess = gene krupa & his orchestra/1935-1938 = les tresors du city jazz 1954/CD 42 = raymond scott/soothing sounds for baby - volume 1 1 to 6 months = ted weems o/marvellous = duke ellington orchestra/1927-1941(3) = endless cycle/demo = hank mobley/a caddy for daddy = brother jack mcduff/the best of the concord years (2) = pete feleman/50 jaar jazz = oscar aleman/odeon recordings vol. 3 = dexter gordon/soy califa ea (2) = chet baker/broken wing = art taylor/at's delight = jacob do bandolim/epoca de ouro

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels:

Tuesday, May 29, 2007

Opa Tsupa

( Naar de Nederlandse vertaling.)

Opa Tsupa is a French string band. that released its first CD a few years ago (2002), titled Opa Tsupa Trois Francs Six Sous. I often play this record that has a mix of early swing, Klezmer, hot club, manouche and musette. Yesterday I played it in the car - great music to burn up the road. The members of the group are Sebastien Girard, who plays the bass, Kim Dan Le Oc Mach on violin, Nicolas Mauro sings and plays several string instruments like the guitar, mandoline, banjo and bouzouki, Yann Saint-Sernin is on guitar and Michael Fouine Talbot, is also a singer and guitare player. For this album they has some guests on violin, accordion, washboard and other percussion instruments, like spoons.

As I said before, there repertoire is a mix of styles, as played by string bands in the rich American, European and Yiddish tradition. Some great songs on this first CD are Bakelite, a swing tune about the old gramophones, Rien, a lullaby played by a guitar-mandoline duo, but also with the complete group, Yiddishkayt and Chez Jacquet to name some of the titles. All tunes are little surprises to compare, here in The Netherlands, with the music of Fay Lovsky.

A few days ago I learned, to my surprise, that the group had published their second CD, and, although I haven't heard it yet, it seems to be as great as their first one. It is called Opa Tsupa Bastringue. I found several fragments of a perfomance of this group at the Carré Blue in Poitiers, France, that shows several numbers from this second album. It will be difficult to see this group perform outside France, but if you have the possibility try to join a concert or try to get a copy of theirs CDs. You can find all information on their Opa Tsupa website.
Enjoy the fragments of the performance in Poitiers and, although the announcements and acts are in French, there is some good music available on it. Enjoy it !!

Besame Mucho


Porte d"Italy


Betty Boop

Keep swinging

Hans Koert

To my last contribution

MY TURNTABLE
james carter quartet/jurassic classics = blindfold test #44/keep swinging (2) = sons of the desert/the big bamboo = opa tsupa/trois francs six sous = jacob do bandolim/retratos = james moody/just moody - quadromania (4)

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )
Opa Tsupa is een Franse stringband, die in 2002 hun eerste CD gemaakt hebben, getiteld Opa Tsupa Trois Francs Six Sous. Ik draai dit schijfje met vroege swing, Klezmer, hot club, zigeunermuziek en musettes graag. Gisteren heb ik het in de auto gedraaid - een prima plek om van deze muziek te genieten, terwijl je kilometers moet maken. De leden van de groep zijn Sebastien Girard, die de contrabas bespeelt, Kim Dan Le Oc Mach op viool, Nicolas Mauro zingt en bespeelt verschillende snaarinstrumenten zoals de gitaar, de mandoline, banjo en de bouzouki. Yann Saint-Sernin is te horen op gitaar net als Michael Fouine Talbot, die ook zingt. Op dit album spelen enkele gastspelers mee op viool, accordeon, wasboard en andere slaginstrumenten zoals een set lepels.
De muziek is, zoals ik al eerder zei, een mix van stijlen, zoals die gespeeld worden in de rijke traditie van de Amerikaanse, Europese en Yiddische volkstraditie. Een aantal titels zijn Bakelite, een swingnummer over de bakelieten gramofoonplaat, Rien, een slaapliedje gespeeld als een duet tussen gitaar en mandoline, maar ook in een versie met de hele groep, Yiddishkayt en Chez Jacquet om maar een paar nummers te noemen. Alle ten gehore gebrachte nummers zijn kleine verrassingen in een stijl die we in Nederland kennen van Fay Lovsky.
Een paar dagen geleden ontdekte ik, tot mijn grote genoegen, dat de groep ondertussen een tweede plaat gemaakt heeft, getiteld Opa Tsupa Bastringue. Uiteraard hoop ik die binnenkort een keer te kunnen beluisteren. Ik vond een aantal filmfragmenten van een optreden vorig jaar in de Carré Blue in Poiters (Frankrijk), die nummers bevat uit hun nieuwste productie. Het is jammer dat deze groep bijna nooit buiten Frankrijk te beluisteren valt, maar mocht je een concert van hen willen bijwonen of de CDs willen kopen dan vind je genoeg informatie op hun Opa Tsupa website.
Genieten dus van een aantal fragmenten uit dit optreden. Hoewel de aankondigingen en grappen in het Frans zijn, blijft er genoeg muziek over om van te genieten.

Besame Mucho


Porte d'Italy


Betty Boop






Keep swinging

Hans Koert
james carter quartet/jurassic classics = blindfold test #44/keep swinging (2) = sons of the desert/the big bamboo = opa tsupa/trois francs six sous = jacob do bandolim/retratos = james moody/just moody - quadromania (4)

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: , ,

Monday, May 28, 2007

Jazz Festival Middelburg

( Naar de Nederlandse vertaling.)

The International Jazz Festival in Middelburg ( southwest part of The Netherlands), held for the first time in a new concept, had two great names in jazz scedulded on Sunday 27th of May 2007 at the inner court of the abbey in the centre of the ancient city. First of all the Philip Catherine Trio, featuring Philip Catherine on guitar, Philippe Aerts on bass and Mimi Verderame on percussion.
Philip Catherine showed that he is a great guitar player easily fascinating the audience, that came to this concert. Philip Aerts and Italian born Mimi Verderame accompanied Philip on bass and drums. In some solo pieces, Philip played with a pre-recorded accompanist on accoustic guitar ( himself ) some great duos. It was a pity, that only one hundred people joined this great concert, maybe due to the fact that the concert started at an early hour in the evening ( 7 o'clock ) or thanks to the weather forecast. Thanks Philip for this concert !!
James Carter started his concert at half past nine in the evening and found a few hundred jazz fans in front of the stage. He opened the show with a killer diller of fast notes and free-jazz licks, but turned out to be an entertaining musician who could captivate his audience with a well-considered show. The two regular accompanists of his Organ Trio are Gerald Gibbs on the hammond and Leonard King at the drums, two skilled musicians.
Especially Leonard King got the opportunity to spread out lenghtly solos on his groovy instrument, that is still very popular in jazz. James Carter left a deep impression on me playing his alto and tenor saxophones. Using circular breathing, slap tongue techniques, some times growling like a monster, but also as soft that the audience was annoyed at people talking on the far end of the court.
James Carter and his Organ Trio visibly enjoyed playing on this cosy medieval court and closed the concert with a playful encore starting with scales and dated tunes like Down By The River Side. The audience enjoyed this concert. Although the weather forecast talked about rain and showers, the weather gods were well-inclined towards the audience and the organisationus, but, sorry Tante Tuffie, the court wasn't jam-packed as we hoped, although the program and the organisation deserved so.

Semilar records of this artist in my collection:
  • philip catherine/blue prince
  • philip catherine/summer night
  • chet baker/chet's choice
  • chet baker/mr. b
  • larry coryell-philip catherine/guitar duos twin-house
  • niels henning-orsted pedersen-philip catherine/the viking
  • stephanne grappelli with philip catherine-marc fosset-niels hennin o pedersen/live 1992
  • jacques pelzer open sky unit/never let me go
  • enrico pieranunzi quartet/alone together
  • james carter quartet/jurassic classics
  • kansas city band/ a robert altman film
  • kansas city band/kc after dark
  • steve turre/the spirits up above
Keep swinging

Hans Koert

To my last contribution


MY TURNTABLE
herbie harper/jazz in hollywood series = stanley turrentine/up at minton's (2) = toppers van toen-3/jazz uit de jaren dertig = jackie davis quartet/easy does it (lp) = herbie hancock/takin'off (lp) = joshua redman/mood swing = king oliver/the complete 1923 jazz band recordings (off the record)(2) = cannonball adderley with milt jackson/things are getting better = blindfold test #46/magnificent goldberg (2) ]= fats waller/cd 07

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )

Het Internationaal Jazz Festival in Middelburg, voor de eerste maal volgens een nieuwe opzet, had een paar grote namen uit de jazz gecontracteerd voor zondag 27 mei 2007. De concerten werden uitgevoerd op het door middeleeuwse abdijgebouwen omsloten plein in het centrum van de oude stad. Als eerste groep trad het Philip Catherine Trio op, met Philip Catherine op gitaar, Philippe Aerts op bas en Mimi Verderame op drums.
Philip Catherine wist het publiek, dat op dit concert afgekomen was, te boeien met zijn gitaarspel, vakkundig begeleid door Philip Aerts en de in Italië geboren Mimi Verderame in de ritmesectie. Philip begeleidde zichzelf in een paar solostukken op ( vooraf opgenomen) accoustische gitaar. Het was jammer, dat slechts een honderdtal toeschouwers de moeite hadden genomen om dit concert bij te wonen, misschien door het vroege uur ( het concert begon om zeven uur) of door de weersvoorspellingen; aan het optreden van Philip Catherine en zijn mannen kan het niet gelegen hebben. Bedankt Philip voor dit optreden.
James Carter begon zijn concert om half tien met een paar honderd fans voor zich en opende het optreden met een razendsnel nummer vol free-jazz elementen, maar, gaandeweg het concert, bleek hij ook meester in de meer gematigde jazzstijlen en trakteerde het publiek op een uitgedachte show. Zijn twee vaste begeleiders van dit Organ Trio waren Gerald Gibbs op hammondorgel en Leonard King op de drums - beiden ervaren muzikanten. Vooral Leonard King speelde lang uitgesponnen solo's op zijn hammondorgel; met zijn vette geluid nog steeds populair bij een grote groep jazzliefhebbers. James Carter liet een diepe indruk achter als het gaat om de beheersing van zijn instrumenten, met name op tenorsaxofoon met technieken als circular breathing, waarbij door een bepaalde ademhalingstechniek lange riffs of tonen gemaakt kunnen worden, het slap tongue spelen, de soms bijna dierlijke geluiden, die over het plein knalden, maar ook hele zachte, bijna onhoorbare tonen, waarvan het publiek, soms muisstil, zichtbaar geërgerd door pratende mensen aan de andere kant van het plein, geen genoeg van leek te krijgen.
James Carter en zijn Organ Trio genoten zichtbaar van dit concert op dit knusse middeleeuwse plein en sloten hun concert af met een lange toegift, die begon met het uitwisselen van toonladders en afgesabbelde thema's als Down By The River Side. Het publiek genoot. Hoewel de weersvooruitzichten regen en buien voorspeld hadden bleven de weergoden de organisatie welgezind, maar het bleef jammer dat het plein, sorry Tante Tuffie, maar deels gevuld was en dat lag zeker niet aan de toegangsprijs, die heel redelijk genoemd mocht worden, aan de programmering of aan de voortreffelijke organizatie. Doorgaan zo !!
De volgende platen van deze artiesten heb ik in mijn verzameling:
  • Philip Catherine

blue prince // summer night //met chet baker: chet's choice // met chet baker: mr. b //met larry coryell: guitar duos twin-house // met niels henning-orsted pedersen: the viking // met
stephanne grappelli - marc fosset - niels hennin o pedersen: live 1992 //met jacques pelzer: open sky unit-never let me go // met enrico pieranunzi quartet": alone together

  • James Carter
jurassic classics // met the kansas city band: the robert altman film soundtrack en kc after dark // met steve turre: the spirits up above

Keep swinging

Hans Koert

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL
herbie harper/jazz in hollywood series = stanley turrentine/up at minton's (2) = toppers van toen-3/jazz uit de jaren dertig =jackie davis quartet/easy does it (lp) = herbie hancock/takin'off (lp) = joshua redman/mood swing = king oliver/the complete 1923 jazz band recordings (off the record)(2) = cannonball adderley with milt jackson/things are getting better = blindfold test #46/magnificent goldberg (2) = fats waller/cd 07

Labels: , , , , ,

Sunday, May 27, 2007

Marcha Zacatecas

( Naar de Nederlandse vertaling.)

A few days ago an article in our newspaper made the discovery public of an
Egyptian tomb found in Dayr al-Barsha near El-Minya ( center of Egypt) by an archeological team of the University of Leuven ( Belgium). Thrilling news for me, as it reminds me to our trips to Egypt and our visit to numerous archeological monuments, like the location of the so-called Golden Mummies, found in the Al-Bahriyyah oases in the Lybian dessert some years ago. I still feel that thrill entering the tombs coming face to face with the masked Golden Mummies. I guess, somewhere in my genetic code this archeological interest must been stored. Well, this looks likes a subject put a bit on the sidelines then the regular Keep swinging blogs, but it has to do with the next subject.

Since ca 1994 I'm researching the cardboard record label Durium, as it was published early 1930s in the US and later in Europe. One of the most known label is the Hit of the week. Durium, the firm who published these records, also made a lot of small cardboard records for advertisement or releases for special occasions. These records are very rare nowadays and I could list hunderds of that kind of small records in my Durium Advertisement and Custom Records Discography ( see part of it in the online version ). A lot of these small, beer mat-sized, card board records, were unknown up to then. Thanks to Bob, who pointed me to an eBay item, one of those long forgotten records has been brought to light, like an unbroken Egyptian tomb. It has only the label text Marcha Zacatecas and I could list it in my discography thanks to some additional information of the seller, who thought, erroneously, that it was a Mexican release. I hope to give aditional information about this little archeological treasure later.

I found out that the Marcha Zacatecas is a known and popular tune in Mexico ( it is even labeled as Nuestro Segundo Himno Nacional (= our second national anthem) and I found several fragments I can show you. This march refers, I guess, to one of the most important events in the Mexican Revolution of 1914 when the city of Zacatecas was liberated. This event is still a day of meetings and festivities in Mexico. I have found some informal performances of this Marcha Zacatecas, and one played by a more official band. As I haven't heard this little record I suppose the same tune is on the little record ( of course played ( and sung?) by a Durium studio band).

Marcha Zacatecas played by a Mexican family



Performed on the guitar



Joco musical


This contribution has also been published on my Hit of the week web log.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

To my last contribution


MY TURNTABLE
vince giordano/selected movie soundtracks = guy van duser-billy novick/lovely sunday afternoon = jimmy smith/rockin' the boat = roy hargrove-anthonio hart/tokyo sessions = memphis jug band/associates & alternate takes = charquet & co/live at the joseph lam jazz club (lp) = frank vignola/blues for a gypsy = from collector's shelves/featuring test pressings etc (harrison records lp-f) = ragtime to jazz/volume 2 1916-1922 = donald byrd/the cat walk

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )

Een paar dagen geleden viel mijn oog op een artikel in de krant, waarin de ontdekking van een ongeschonden
Egyptisch graf werd gemeld in Dayr al-Barsha vlakbij El-Minya ( midden Egypte) door een archeologisch team van de Universiteit van Leuven. Opwindend nieuws, aangezien ons dat doet denken aan onze reizen door Egypte, waarbij we heel wat opgravingen bezocht hebben, waaronder de toen pas ontdekte graven van de Gouden Mummies in de Al-Bahriyyah oase in de Libische woestijn. Diezelfde opwinding voel ik weer als toen we die pas geopende tombe binnengingen en oog in oog kwamen met de gemaskerde Gouden Mummies. Ik vermoed, dat ergens in mijn genen een archeoloog in me schuilt, want ik vind zo iets heel interessant. Nu lijkt het alsof ik vervreemd ben van de onderwerpen op deze weblog, maar niets is minder waar, want het heeft zijdelings van doen met het onderwerp van vandaag.

Sinds ongeveer 1994 bestudeer ik het kartonnen platenlabel Durium, dat uitgebracht werd begin jaren dertig in Amerika en later ook in Europa. De Hit of the week platen zijn hiervan het bekendst. Durium, de firma die deze wekelijkse uitgaven verzorgde, maakte ook kleine kartonnen gramofoonplaatjes voor reclamedoeleinden of voor speciale gebeurtenissen. Deze plaatjes zijn nu zeldzaam en het lukte me om er een paar honderd te beschrijven in mijn Durium Advertisement and Custom Records Discography ( een deel van deze lijst is te vinden op de online versie ). Een heleboel van deze kleine ( zo groot al een bierviltje, om een idee te geven ) plaatjes waren tot nu toe onbekend. Dankzij Bob, die me wees op een eBay pagina, bracht deze week me weer een nieuwe vondst, als een ongeschonden Egyptisch graf, aan het licht. Het heeft alleen maar de woorden Marcha Zacatecas op het label en ik kon het, dankzij informatie van de verkoper plaatsen in mijn discografie , die, hoewel foutief, dacht dat het om een Mexicaanse uitgave ging. Ik hoop uiteraard later, van de koper, meer informatie te krijgen over wat er op het plaatje staat.

Ik ontdekte dat de Marcha Zacatecas een bekend nummer is in Mexico ( het wordt zelfs bestempeld als Nuestro Segundo Himno Nacional (= ons tweede volkslied) en ik vond verschillende filmfragmenten waarop het lied gespeeld wordt. Het lied refereert aan een belangrijke episode in de Mexicaanse Revolutie van 1914, waarin de stad Zacatecas werd ingenomen en bevrijd. Deze gebeurtenis wordt nog steeds in Mexico feestelijk gevierd. De fragmenten die ik geselecteerd heb, zijn informeel, behalve één van een brassband dat op zo'n bevrijdingsfeest gemaakt lijkt. Uiteraard weet ik niet wat er op het kleine Duriumplaatje staat, maar wellicht het zelfde nummer, maarcdan gespeeld ( en gezongen ) door een Durium studio band).

Marcha Zacatecas gespeeld door een Mexicaans gezin.



Gespeeld op de gitaar



Joco musical




Deze bijdrage is ook gepost op mijn Hit of the week Weblog ( in het Engels ).

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL
vince giordano/selected movie soundtracks = guy van duser-billy novick/lovely sunday afternoon = jimmy smith/rockin' the boat = roy hargrove-anthonio hart/tokyo sessions = memphis jug band/associates & alternate takes = charquet & co/live at the joseph lam jazz club (lp) = frank vignola/blues for a gypsy = from collector's shelves/featuring test pressings etc (harrison reecords lp-f) = ragtime to jazz/volume 2 1916-1922 = donald byrd/the cat walk

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: ,

Saturday, May 26, 2007

Arturo Sandoval

( Naar de Nederlandse vertaling.)
Last night I played myself this great recording by Arturo Sandoval , titled Tumbaito. Tumbaito is the diminutive word for Tumbao, which is a certain rhythmical patern for the bass or the conga known as Tumbadora. Arturo Sandoval is a Cuban born trumpet player, here with his Cuban Jazz Masters. The music on this CD is overwhelming as Arturo Sandoval is a very energetic trumpet player. The liner notes say: There is hardly any other trumpeter who can push out the notes in such rapid succession or with such precision, and surely no other who can reach the phenomenal heights in which he moves. Somewhere else I read: Mind your neighbours - keep your windows closed. It's the same thing all over again !!
Arturo Sandoval was born in 1949 in a small city near Havana ( Cuba) and as a child he joined the local wind band and started in the percussion section, but in fact he wanted to play the trumpet. When he bought himself a small pocket trumpet he learned to play the instrument and finally graduated at the Escuela Nacional de Arte. As an 18 years old boy he became a member of the Orquesta Cubana de Musica Moderna and in 1974 he founded Irakere, with Chucho Valdes and Paquito D'Rivera. Chucho Valdes is not unknown to me; I heard him in concert as a member of Roy Hargrove's Crisol band that visited the Porgy en Bess Jazz Club in Terneuzen ( southwest part of the Netherlands) November 1997. This band combined Cuban rhythms with jazz and fushion. In 1977 something special happened. Due to the 1961 missile crisis between the US and Cuba, travelling between these two countries was impossible, but in 1977, for the first time since that crisis, the passengers of a Caribbean jazz cruise were allowed to leave the ship in Havana. One of the musicians aboard was Dizzy Gillespie, who later told Leonard Feather that he felt like Christopher Columbus - as if he discovered a new country. Both Dizzy as Stan Getz, who was also one of the musicians aboard, left the gangplank while playing their instruments. The people on the quay applauded and when they had their welcome Dizzy was driven around by car all along Cuba to listen to the musicians. He was very surprised by what he heard and when he gathered a concert of Irakere later that day he learned that the driver of his car happened to be the trumpet player - and what a great one. Since that moment, when Dizzy had heard Arturo playing (who was of course Dizzy's driver), they where together and Sandoval admired Dizzy. He learned a lot of him about jazz, they played a lot together and although Arturo didn't speak one word English, he became one of Dizzy's followers. One of the fragments below shows Arturo and Dizzy playing together during this 1977 Cuban trip.
Dizzy was impressed by what he had heard and seen in Cuba and the next year he invited Arturo Sandoval to become a member of his United Nation Orchestra and Irakere was invited to the 1978 Newport Jazz Festival. This was the start of an international career for Arturo Sandoval. He got a contract from Columbia Records and in 1981 he founded his own band, simply named Arturo Sandoval y su Grupo. With this group he toured around and at the end of the tour they recorded in Madrid the album Tumbaito (16 - 18 November 1986). A great album, as I said before, overwhelming, but also with some relaxed moments. If you like to enjoy his ballads, listen to tunes like Los Elefantes and Relax (what's in a name); if you love to hear his screech and shout try Nuestro Blues or Tunisias Blues ( but mind the window), A great recording by a great Cuban-born trumpet player ( he's now an American citizen), still active in music.
I love to share two fragments in which you can hear Arturo Sandoval playing with Dizzy ( in Cuba and with the United Nation Orchestra) Enjoy it.


Dizzy Gillespie with The United Nation Orchestra (Ignacio Berroa, drums ; Ed Cherry, guitar ; John Lee, bass ; Danilo Perez, piano ; Airto Moreira, percussion & drums ; Arturo Sandoval, trumpet ; Claudio Roditti, trumpet ; Slide Hampton, trombone ; Steve Turre, trombone & shells ; Paquito D'Rivera, alto saxophone & clarinet ; Mario Rivera, saxophones ; James Moody, tenor saxophone, flute) - And Ten She Stopped

Arturo Sandoval and Dizzy Gillespie in Cuba

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

To my last contribution

MY TURNTABLE
blue note/jazz grooves of blue note - the genuine breed = red nichols-miff mole/1925-1927 = bobby watson + horizon/no question about it = rita reys/first lady of jazz (2) = bill evans trio/waltz for debby = giants of jazz/that's bebop-4 = arturo sandoval/tumbaito = james moody/just moody - quadromania (4)

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )
Gisteravond heb ik de schitterende CD van Arturo Sandoval weer eens gedraaid, getiteld Tumbaito. Tumbaito is het verkleinwoord voor Tumbao of Tumbadora, wat weer een bepaald ritmisch patroon is in de Cubaanse muziek gespeeld door de bas en de conga's. Arturo Sandoval is een in Cuba geboren trompettist, hier spelend met zijn eigen groep, genoemd his Cuban Jazz Masters. De muziek op de CD is overweldigend, want Arturo Sandoval is een trompettist met heel veel energie, veel harde hoge noten en een razend tempo. Er is geen andere trompettist te vinden, die zijn noten zo hard kan aanzetten in zo'n rap tempo, met zo'n fabelachtige precisie, zich vooral bewegend in de hoge registers, dan Arturo Sandoval, roemt de CD-tekst. Ergens anders las ik: Hou vooral je ramen dicht voor de buren !. Het komt op het zelfde neer; je bent gewaarschuwd. Arturo Sandoval werd geboren in 1949 in een klein stadje vlak bij Havana ( Cuba) en als kind mocht hij bij de plaatselijke muziekvereniging, waar hij, bij gebrek aan iets anders, terecht kwam bij het slagwerk. Toen hij zelf ergens een trompet had gekocht, kreeg hij les en toen hij achttien jaar was studeerde hij af aan de Escuela Nacional de Arte. Hij werd lid van het Orquesta Cubana de Musica Moderna en in 1974 richtte hij. samen met Chucho Valdes en Paquito D'Rivera de band Irakere op. Chucho Valdes is voor mij geen onbekende: hij speelde mee bij Roy Hargrove's Crisol band tijdens het concert in Porgy en Bess ( Terneuzen) in november 1997. In 1977 gebeurde er iets belangrijks in Sandoval's leven. Sinds de raketcrisis van 1961 tussen Cuba en Amerika was verkeer tussen beide landen onmogelijk, maar in 1977 scheen er wat lucht te komen in de verhoudingen: de passagiers van een Caraïbische Jazz Cruise mochten in Havana van boord. Eén van die musici was Dizzy Gillespie, die, zoals hij later tegen Leonard Feathers vertelde, zich voelde als Christopher Columbus, die een nieuwe wereld ging ontdekken. Samen met Stan Getz, ook aan boord, gingen de twee al spelend op hun instrumenten de loopplank af onder luid applaus. Toen de ontvangst achter de rug was werd Dizzy rondgereden over het eiland om overal musici en bands te beluisteren. Hij was heel verbaasd toen hij 's avonds, tijdens een optreden van Irakere, ontdekte dat zijn chauffeur de trompettist bleek te zijn ( en nog een hele goeie ook !!). Vanaf dat moment waren Dizzy en Arturo ( hij was natuurlijk Dizzy's chauffeur) onafscheidelijk en leerde Arturo, hoewel hij geen woord Engels sprak, van Dizzy alles over jazzmuziek wat hij wilde weten. Ze speelden veel samen en Arturo werd één van Dizzy's trouwste navolgers. Eén van de filmfragmenten die ik gevonden heb laat Dizzy ( op piano) en Arturo ( op trompet) zien, bij het bezoek aan Cuba.
Dizzy was onder de indruk van wat hij gezien en gehoord had in Cuba en het volgende jaar nodigde hij Arturo Sandoval uit om lid te worden van zijn United Nation Orchestra en nodigde hij Irakere uit voor een optreden tijdens het Newport Jazz Festival. Dit was voor Arturo Sandoval de start voor een internationale carriere. Hij kreeg een contract bij Columbia Records. In 1981 formeerde hij zijn eigen band, eenvoudig weg Arturo Sandoval y su Grupo genoemd. Ze maakten een uitgebreide tournee, die eindigde in Spanje. Hier werd, op 16 t/m 18 november 1986, de plaat Tumbaito opgenomen; een fantastische plaat, zoals gezegd - overweldigend, maar ook met wat rustiger nummers, zoals Los Elefantes en Relax ( what's in a name !!); Als je van het meer heftige werk houdt, het screech and shout, zoals dat zo mooi in het Engels heet, kom je ook ruimschoots aan je trekken. Beluister maar eens Nuestro Blues of Tunisias Blues ( maar denk aan de ramen ) Een schitterende plaat, gemaakt door deze voormalig Cubaanse ( hij is nu Amerikaans staatsburger) trompettist, die nog steeds actief is in de muziek.
Ik heb een tweetal filmfragmenten gevonden waarin Arturo Sandoval te zien en te horen is met Dizzy ( met zijn United Nation Orchestra en samen in Cuba.
Dizzy Gillespie with The United Nation Orchestra (Ignacio Berroa, drums ; Ed Cherry, guitar ; John Lee, bass ; Danilo Perez, piano ; Airto Moreira, percussion & drums ; Arturo Sandoval, trumpet ; Claudio Roditti, trumpet ; Slide Hampton, trombone ; Steve Turre, trombone & shells ; Paquito D'Rivera, alto saxophone & clarinet ; Mario Rivera, saxophones ; James Moody, tenor saxophone, flute ( And Then She Stopped)

Arturo Arturo Sandoval and Dizzy Gillespie in Cuba
Keep swinging

Hans Koert

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL
blue note/jazz grooves of blue note - the genuine breed = red nichols-miff mole/1925-1927 = bobby watson + horizon/no question about it = rita reys/first lady of jazz (2) = bill evans trio/waltz for debby = giants of jazz/that's bebop-4 = arturo sandoval/tumbaito = james moody/just moody - quadromania (4)

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium


Labels: , ,