Monday, May 28, 2007

Jazz Festival Middelburg

( Naar de Nederlandse vertaling.)

The International Jazz Festival in Middelburg ( southwest part of The Netherlands), held for the first time in a new concept, had two great names in jazz scedulded on Sunday 27th of May 2007 at the inner court of the abbey in the centre of the ancient city. First of all the Philip Catherine Trio, featuring Philip Catherine on guitar, Philippe Aerts on bass and Mimi Verderame on percussion.
Philip Catherine showed that he is a great guitar player easily fascinating the audience, that came to this concert. Philip Aerts and Italian born Mimi Verderame accompanied Philip on bass and drums. In some solo pieces, Philip played with a pre-recorded accompanist on accoustic guitar ( himself ) some great duos. It was a pity, that only one hundred people joined this great concert, maybe due to the fact that the concert started at an early hour in the evening ( 7 o'clock ) or thanks to the weather forecast. Thanks Philip for this concert !!
James Carter started his concert at half past nine in the evening and found a few hundred jazz fans in front of the stage. He opened the show with a killer diller of fast notes and free-jazz licks, but turned out to be an entertaining musician who could captivate his audience with a well-considered show. The two regular accompanists of his Organ Trio are Gerald Gibbs on the hammond and Leonard King at the drums, two skilled musicians.
Especially Leonard King got the opportunity to spread out lenghtly solos on his groovy instrument, that is still very popular in jazz. James Carter left a deep impression on me playing his alto and tenor saxophones. Using circular breathing, slap tongue techniques, some times growling like a monster, but also as soft that the audience was annoyed at people talking on the far end of the court.
James Carter and his Organ Trio visibly enjoyed playing on this cosy medieval court and closed the concert with a playful encore starting with scales and dated tunes like Down By The River Side. The audience enjoyed this concert. Although the weather forecast talked about rain and showers, the weather gods were well-inclined towards the audience and the organisationus, but, sorry Tante Tuffie, the court wasn't jam-packed as we hoped, although the program and the organisation deserved so.

Semilar records of this artist in my collection:
  • philip catherine/blue prince
  • philip catherine/summer night
  • chet baker/chet's choice
  • chet baker/mr. b
  • larry coryell-philip catherine/guitar duos twin-house
  • niels henning-orsted pedersen-philip catherine/the viking
  • stephanne grappelli with philip catherine-marc fosset-niels hennin o pedersen/live 1992
  • jacques pelzer open sky unit/never let me go
  • enrico pieranunzi quartet/alone together
  • james carter quartet/jurassic classics
  • kansas city band/ a robert altman film
  • kansas city band/kc after dark
  • steve turre/the spirits up above
Keep swinging

Hans Koert

To my last contribution


MY TURNTABLE
herbie harper/jazz in hollywood series = stanley turrentine/up at minton's (2) = toppers van toen-3/jazz uit de jaren dertig = jackie davis quartet/easy does it (lp) = herbie hancock/takin'off (lp) = joshua redman/mood swing = king oliver/the complete 1923 jazz band recordings (off the record)(2) = cannonball adderley with milt jackson/things are getting better = blindfold test #46/magnificent goldberg (2) ]= fats waller/cd 07

Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Nederlands ( To the English translation )

Het Internationaal Jazz Festival in Middelburg, voor de eerste maal volgens een nieuwe opzet, had een paar grote namen uit de jazz gecontracteerd voor zondag 27 mei 2007. De concerten werden uitgevoerd op het door middeleeuwse abdijgebouwen omsloten plein in het centrum van de oude stad. Als eerste groep trad het Philip Catherine Trio op, met Philip Catherine op gitaar, Philippe Aerts op bas en Mimi Verderame op drums.
Philip Catherine wist het publiek, dat op dit concert afgekomen was, te boeien met zijn gitaarspel, vakkundig begeleid door Philip Aerts en de in Italiƫ geboren Mimi Verderame in de ritmesectie. Philip begeleidde zichzelf in een paar solostukken op ( vooraf opgenomen) accoustische gitaar. Het was jammer, dat slechts een honderdtal toeschouwers de moeite hadden genomen om dit concert bij te wonen, misschien door het vroege uur ( het concert begon om zeven uur) of door de weersvoorspellingen; aan het optreden van Philip Catherine en zijn mannen kan het niet gelegen hebben. Bedankt Philip voor dit optreden.
James Carter begon zijn concert om half tien met een paar honderd fans voor zich en opende het optreden met een razendsnel nummer vol free-jazz elementen, maar, gaandeweg het concert, bleek hij ook meester in de meer gematigde jazzstijlen en trakteerde het publiek op een uitgedachte show. Zijn twee vaste begeleiders van dit Organ Trio waren Gerald Gibbs op hammondorgel en Leonard King op de drums - beiden ervaren muzikanten. Vooral Leonard King speelde lang uitgesponnen solo's op zijn hammondorgel; met zijn vette geluid nog steeds populair bij een grote groep jazzliefhebbers. James Carter liet een diepe indruk achter als het gaat om de beheersing van zijn instrumenten, met name op tenorsaxofoon met technieken als circular breathing, waarbij door een bepaalde ademhalingstechniek lange riffs of tonen gemaakt kunnen worden, het slap tongue spelen, de soms bijna dierlijke geluiden, die over het plein knalden, maar ook hele zachte, bijna onhoorbare tonen, waarvan het publiek, soms muisstil, zichtbaar geƫrgerd door pratende mensen aan de andere kant van het plein, geen genoeg van leek te krijgen.
James Carter en zijn Organ Trio genoten zichtbaar van dit concert op dit knusse middeleeuwse plein en sloten hun concert af met een lange toegift, die begon met het uitwisselen van toonladders en afgesabbelde thema's als Down By The River Side. Het publiek genoot. Hoewel de weersvooruitzichten regen en buien voorspeld hadden bleven de weergoden de organisatie welgezind, maar het bleef jammer dat het plein, sorry Tante Tuffie, maar deels gevuld was en dat lag zeker niet aan de toegangsprijs, die heel redelijk genoemd mocht worden, aan de programmering of aan de voortreffelijke organizatie. Doorgaan zo !!
De volgende platen van deze artiesten heb ik in mijn verzameling:
  • Philip Catherine

blue prince // summer night //met chet baker: chet's choice // met chet baker: mr. b //met larry coryell: guitar duos twin-house // met niels henning-orsted pedersen: the viking // met
stephanne grappelli - marc fosset - niels hennin o pedersen: live 1992 //met jacques pelzer: open sky unit-never let me go // met enrico pieranunzi quartet": alone together

  • James Carter
jurassic classics // met the kansas city band: the robert altman film soundtrack en kc after dark // met steve turre: the spirits up above

Keep swinging

Hans Koert

Naar mijn laatste bijdrage !

MIJN DRAAITAFEL
herbie harper/jazz in hollywood series = stanley turrentine/up at minton's (2) = toppers van toen-3/jazz uit de jaren dertig =jackie davis quartet/easy does it (lp) = herbie hancock/takin'off (lp) = joshua redman/mood swing = king oliver/the complete 1923 jazz band recordings (off the record)(2) = cannonball adderley with milt jackson/things are getting better = blindfold test #46/magnificent goldberg (2) = fats waller/cd 07

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home