Monday, May 16, 2011

Jimmy Wormworth: Het Studenten Cruiseprogramma en zijn verblijf in Nederland (1956)

JIMMY WORMWORTH: Het STUDENTEN CRUISE PROGRAMMA en zijn verblijf in Nederland (1956)
Jazzmuzikant Jimmy Wormworth, slagwerker, herinnert zijn eerste optredens in Nederland (1956 en 1957).
Hans Koert
( Met dank aan Jimmy Wormworth en Faith Gibson)
Sinds vorige jaar, na meer dan vijftig jaar, kunnen we dan eindelijk horen hoe goed het J. J. Johnson Quintet speelde tijdens haar concert van 17 augustus 1957 in het Concertgebouw in Amsterdam. Dankzij jazzproducer Lou van Rees, die het concert op tape vastlegde, kunnen we het kwintet nu beluisteren, met daarin J.J. Johnson op trombone ( en het zelden gehoorde Trombonium), Bobby Jaspar op tenorsax en fluit, Tommy Flanagan aan de piano, Wilbur Little op bas en Elvin Jones op slagwerk. Dankzij de recensies die verschenen en het uitgebreide boekje met tekst van jazzjournalist Bert Vuijsje, lijkt het hele concert nu te zijn vastgelegd voor het nageslacht. Maar hoe zit het met de eerste set? De set voor de pauze? Toen mochten zes (!) jonge Amerikaanse muzikanten (in feite vijf Amerikanen en één Nederlander) het publiek vermaken in afwachting van hun grote held J. J. Johnson - en dat is, voorwaar, geen gemakkelijke opgave. Is die eerste set ook bewaard gebleven op tape? Heeft iemand foto's gemaakt? Dit, en meer van dat soort vragen, kreeg ik een paar jaar geleden van de, in 1957 achttienjarige altsaxofonist, George Braithwaite, die later een kortstondige bekendheid kreeg met een aantal prachtige Blue Noteplaten. Ik moest hem vertellen dat er helaas niets bewaard was of vastgelegd, totdat ik in contact kwam met Faith Gibson, een in Amerika geboren zangeres, die nu in Duitsland woont. Zij introduceerde me bij haar vriend Jimmy Wormworth, de voormalige leider van datzelfde American Jazz Sextet. Het schip SS. Waterman, één van de cruiseschepen van de Holland Amerika Lijn.
Dankzij Faith, die Jimmy vroeg naar zijn herinneringen over dit concert, kreeg ik een uitgebreid verhaal en een gesproken interview met Jimmy, met unieke foto's die teruggrijpen naar zijn eerste bezoek aan Nederland in 1956, het jaar voorafgaand aan het Concertgebouwconcert.

Je vindt het verhaal over dit American Jazz Sextet in drie bijdragen, getiteld: Jimmy Wormworth: Het Studenten Cruiseprogramma en zijn verblijf in Nederland (1956) - Jimmy Wormworth: Het American Jazz Quintet in Nederland (1957) en Het American Jazz Sextet als openingsnummer van het J.J.Johnson concert (augustus 1957). Vandaag deel 1 over Jimmy's herinneringen aan zijn eerste bezoek aan Nederland.
Jimmy Wormworth aan dek van één van de Holland-Amerika Lijnschepen (1956 of 1957) (foto: Jimmy Wormworth)
Jimmy Wormworth werd geboren als James E. Wormworth III in Utica, New York, in augustus 1937. Hij groeide op in een muzikale familie; zijn vader was (ook) slagwerker en een oom, Dick Mariani speelde tenorsax. In 1956 en 1957 reisde hij naar Europa (de perioden waar we't in deze blogs over hebben) en terug in de VS ontwikkelde hij zich in de daarop volgende decade tot een veelgevraagd begeleider van muzikanten als Nellie Lutcher (1958), Lou Donaldson, Mal Waldron en de Lambert, Hendricks & Ross zanggroep. Hij nam platen op met o.a. Lou Donaldson, en met Charlie Rouse, Al Haig, J.R. Monterose, Tardo Hammer en
John Marshall. Met laatstgenoemde treedt hij op 4 juni 2011 op in de Roode Steen in Hoorn met Ferdinand Povel, die deze week de VPRO Boy Edgar-prijs krijgt. Leonard Feather prijst Jimmy in zijn "nieuwe"(!) editie van de Encyclopedia of Jazz (1960) als one of the most promissing drummers of the New York scene. (= één van de meest veelbelovende slagwerkers uit de New York Jazzscene).

Jimmy Wormworth in de Fat Cat Jazz & Billiards club in Greenwich Village/NYC( photo courtesy: Holly Wormworth)
Toen Jimmy zijn studies had afgerond werd hij uitgenodigd om mee te doen aan een zgn Studenten Cruiseprogramma van de Holland Amerika Lijn, die toen een regelmatige lijndienst onderhield tussen New York en Rotterdam. Het Studenten Cruiseprogramma hield in, dat je een gratis overtocht kreeg, maar dan moest je wel optreden voor de gasten. De boot vertrok ergens in juni vanuit New York en voor Jimmy en zijn vrienden was de terugtocht gepland eind augustus vanuit Rotterdam. In de tussendtijd mochten de muzikanten in Europa blijven en doen waar ze zin in hadden, als ze zich eind augustus maar weer aan boord meldden en speelden. A Student Cruise Program - which left New York after the colleges had set up in June and returned the students to the US end of August and they were left alone in between in Europe to do what they wanted to do, vertelt Jimmy. (ps: Ook Nederlandse jazzstudenten kwamen zo goedkoop in Amerika - Aart Gisolf, vertelde me, speelde eind jaren vijftig ook tijdens zo'n overtocht met de SS Waterman).
Faith Gibson en Jimmy Wormworth (foto: Faith Gibson) Jimmy herinnert zich nog de overtocht met de SS Waterman, een voormalig troepenschip, dat nog gebruikt was bij het vervoer van Nederlandse soldaten naar het toenmalige Nederlandsch Indië en de repatriëring van mensen die terug naar Holland wilden. Het schip werd begin jaren vijftig verbouwd en kwam in handen van de Holland Amerika Lijn. Eenmaal in Rotterdam aangekomen hadden ze een aantal weken vrij, voordat ze zich eind augustus weer aan bord moesten melden. De leider van de groep was banjoïst - gitarist Donn Andre, die nu net buiten Washington DC woont. Hij schijnt nog steeds actief te zijn in zijn Catatonic Five, de dixielandband, die al sinds de oprichting in 1954 zo heet. Hij speelde jaren in de Southern Comfort, een band die vermaard was in Washington DC en omgeving en tijdens zijn verblijf aan de Amerikaanse ambassade in Kopenhagen, waar hij werkte, speelde hij in de Deense groep, de Louisiana Jazz Band. De Amerikaanse studenten moesten hun verblijf in Europa zelf financieel overbruggen. They didn't pay us anything for that, legt Jimmy uit: those guys came from well-to-do families and we were able to foot our expensives basically.(= Ze kregen er niets voor betaald - de meesten kwamen uit tamelijk welgestelde families en moesten hun verblijfkosten zelf regelen.). Ze traden met de Catatonic Five op tijdens een paar schnabbels, die ze geregeld hadden. Jimmy herinnert zich een optreden in een hotel genaamd De Zuiderzee, but we basically played, maybe a month maybe two weeks, at the Pia Beck's club in Scheveningen and so we were actually based in The Hague. (= maar het langst speelden we in de Pia Beck club in Scheveningen, twee weken misschien wel een maand en we woonden in die tijd vooral in Den Haag.) We didn't work pretty much except from the job in the Pia Beck's club, the name of I can't remember (= we speelden eigenlijk niet zo veel, behalve dan in de club van Pia Beck, waarvan ik de naam vergeten ben) ( = De Vliegende Hollander). That's were I met Al Levitt and the Canadian bassist Lloyd Thompson, who was also working with Pia Beck; the rest of the times we just became tourists and travelled around to Italy and Germany. (= Daar leerde ik ook Al Levitt en de Canadese bassist Lloyd Thompson kennen, die bij Pia speelden; de rest van de tijd waren we gewoon toeristen en reisden we door Italië en Duitsland).
De Vliegende Hollander was een nachtclub, die aan dit plein lag (Scheveningen).
Pia Beck vertelt in haar memoires, getiteld De Pia Beck Story (1982) dat ze Lloyd Thompson en slagwerker Al Levitt ontmoette in Toronto (Canada) en, dankzij bemoeienis van Lou van Rees, kon ze werkvergunningen krijgen om beide heren mee naar Nederland te brengen, om hier in haar club te spelen. De critici in de Nederlandse kranten waren daar niet zo begripvol over en kopten: Pia schijnt een hekel te hebben aan Nederlandse musici.
The Millers (jaren vijftig) Jimmy vertelde me, dat ze de meeste tijd doorbrachten in de Haagse traditional jazzscene, en optraden met hun Catatonic Five en dat ze gingen luisteren naar het Millers Sextet, dat optrad in Scheveningen. We became friends with them, but also with the young bebop musicians Rob and Ruud Pronk who had their own sextet and Nico Bunnik. ( = We werden vrienden, maar ook met de jonge bebopmuzikanten Rob en Ruud Pronk en met Nico Bunnik.) Nico Bunnik stond in die tijd in de startblokken om een grote carriere in Amerika te maken. Hij ging naar Parijs en speelde daar o.a. piano bij Barney Wilen. Hij groeide uit tot een veelgevraagd pianist in de VS en speelde in de jaren zestig in de bands van Charles Mingus, Zoot Sims, Chet Baker, Milt Jackson en het Bobby Hutcherson - Howard Land Quintet. Hij zou in de zeventiger jaren terugkeren naar Nederland, zonder de erkenning te krijgen die hij eigenlijk verdiende. Hij overleed bijna tien jaar geleden, december 2001.
In de zomer van 1957 kreeg Jimmy opnieuw de kans om naar Europa te gaan, nu met zijn eigen groep: the American Jazz Quintet. Hierover later meer.
Bedankt Jimmy en Faith voor het interview en de mooie foto's.


Hans Koert
keepswinging@live.nl

Afgelopen jaar bracht het Muziek Centrum Nederland, beter bekend als het Nederlands Jazzarchief, een plaat uit met de opnamen van het J.J. Johnson Quintet in het Amsterdamse Concertgebouw, augustus 1957. Een prachtig album. De band die het concert mocht openen bestond uit een groep jonge Amerikaanse studenten, die zich The American Jazz Sextet noemde. Deze set werd niet vastgelegd. Jimmy Wormworth, die de band leidde, herinnert zich dit concert en zijn eerste optredens in Nederland als jong beginnend slagwerker; hij wilde graag zijn verhaal vertellen. In drie bijdragen een terugblik op zijn reizen in 1956 en 1957 naar Nederland. Als je Keep Swinging blog wilt volgen dan kan dat via Twitter of haar wekelijkse nieuwsbrief: vraag erom!

Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions




(English links) Jimmy Wormworth: The 1956 Student Cruise Program stay in Holland - Jimmy Wormworth: The 1957 American Jazz Quintet in Holland - Jimmy Wormworth: The American Jazz Quintet in Paris (1957)- part one Jimmy Wormworth: The American Jazz Quintet in Paris (1957)-part two The American Jazz Sextet: The 1957 J. J. Johnson concert Nederlandse link: Jimmy Wormworth: Het Studenten Cruiseprogramma en zijn verblijf in Nederland (1956) - Jimmy Wormworth: Het American Jazz Quintet in Nederland (1957) - Jimmy Wormworth: Het American Jazz Quintet in Parijs (1957)- deel 1 Jimmy Wormworth: Het American Jazz Quintet in Parijs (1957)- deel 2 Het American Jazz Sextet opent J.J.Johnson concert.

Labels: , , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home