Trio Baru - Alma Brasileira
Een traject langs de Braziliaanse instrumentale muziek, in de hoop dat de luisteraar iets van de verbeelding van de Brazilianen mag ervaren.
Hans Koert.
Trio Baru - Alma Brasilieira (English) (Choro-Music blog) Trio Baru - Alma Brasileira (Nederlands)
Onlangs verscheen het eerste album van het Braziliaanse Trio Baru, dat ze onder eigen naam uitbracht, getiteld Alma Brasileira, dat vertaald kan worden als de Braziliaanse Verbeelding. Het Trio Baru werd zes jaar geleden opgericht door drie ervaren Braziliaanse muzikanten: cavaquinhospeler en gitarist Nelson Latif - akoestisch gitarist João Bosco Oliveira en slagwerker Rafael dos Santos. Nelson Latif ( bron: nelsonlatif.com)
Nelson Latif, geboren in Sao Paulo, Brazilië, groeide op te midden van de Choro, muziek die teruggaat tot het eind van de 19de eeuw (rond 1870) toen muzikanten uit Rio the Janeiro deze creatieve muziekstijl ontwikkelden. Sommigen vergelijken de Chorinho of Choromuziek met de vroege Amerikaanse jazzstijlen, zoals ragtime en dixielandmuziek en dat is minder vreemd dan het op het eerste gezicht lijkt. Beide muziekstijlen hebben, min of meer, de zelfde wortels en ze ontwikkelden zich beiden ongeveer gelijktijdig. Choro was primarily an instrumental form, and to a North American (and European (!)) ear it might sound a little like a small Dixieland jazz combo playing with strange rhythms, extreme melodic leaps, unexpected modulations, and occasional breakneck tempos. (= Choro was in de eerste plaats instrumentale muziek en voor een Noord-Amerikaanse of Europese luisteraar klinkt het vaag als een klein dixielandorkest, met vreemde ritmen, extreme sprongen in de melodielijn, onverachte modulaties en af en toe halsbrekende tempo's) ( bron: The Billboard Book of Brazilian Music.). Toen ik voor het eerst kennismaakte met een Choroband ( de Choro Brasil Scandinavia) die optrad tijdens het Jazzfestival van Kopenhagen in 2005 en na afloop tijdens een Roda de Choro, een jamsessie zouden jazzliefhebbers dit noemen, in een bar, samenspeelde met o.a. de Deense jazzgitarist Jacob Fischer, ontstond er een unieke versmelting van de twee stijlen, waarin de collectieve improvisatie zoals dat vroeger in New Orleans moet hebben geklonken, dankzij het enthousiasme ( en het vakmanschap) van de musici, klonk als een hergeboorte van de jazz ..... Een aantal lezers van de Keep swingingblog, die onlangs de door Nelson Latif georganiseerde Roda de samba e Choro in Amsterdam bezochten, kwamen terug met dezelfde soort ervaringen.
Trio Baru: v.l.n.r.: Nelson Latif - Rafael dos Santos - Bosco Oliveira. (foto: Clausem Bonifacio)
Nelson Latif's trio combineert Jazz, Choro en andere Braziliaanse muzikale invloeden tot een eigen, unieke stijl. Nelson Latif verhuisde meer dan 20 jaar geleden naar Amsterdam en hij ging zich toeleggen op de cavaquinho, zo'n kleine ukuleleachtige gitaartje; een volwaardig instrument in de handen van Braziliaanse cavaquinhospelers. Toch is hij ook de gitaar trouw gebleven, zoals op dit album, waarop hij ook de 7-snarige akoestishe gitaar bespeelt, de violão de sete cordas, ook wel de v.7 genoemd - de gitaar, die dankzij de extra bassnaar (meestal in c gestemd) ook de baslijn voor zijn rekening kan nemen. Nelson Latif speelde gedurende de afgelopen 20 jaar met veel Nederlandse jazzmuzikanten zoals zangeres Joseé Koning en gitarist Joeri de Graaf, waarmee hij de plaat Chôro, samba e afins opnam.
Bosco Oliveira, die de akoestische gitaar bespeelt, werd geboren in Brasilia en begon gitaar te spelen op zijn achtste. Twintig jaar geleden rondde hij zijn studie aan de universiteit van Brasilia af en geldt als een expert op de Spaanse flamencogitaar - Rafael dos Santos komt uit São Luis en weet traditionele Brailiaanse muziekstijlen te mixen met moderne jazzstijlen. Fragment van Heitor Villa-Lobos' compositie Bachianas Brasileiras Nº 5 (bron: Choro: A Social History of a Brazilian Music)
Nelson Latif schreef op de hoes van de cd, dat hij een overzicht wilde maken van de verschillende Braziliaanse muziekstijlen, als een trajectory of Brazilian instrumental music, hoping to take the listener on a little journey inside the sonorous realms of our people's imagination. (= een traject vol Braziliaanse instrumentale muziekstijlen, in de hoop dat de luisteraar iets meepikt van de rijke klanken van onze verbeelding). De plaat bevat een twaalftal nummers, waarin die diverse stijlen door even zovele Braziliaanse componisten uitgedragen worden: Choro: Waldir Azevedo, Ernesto Nazareth en Jacob do Bandolim - Bossa Nova: Baden Powell (de Aquinho) - Jazz-Fusion: Airto Mocedo en de populaire Braziliaanse muziek met nummers van Paulinho da Viola en Milton Nascimento.
Luister maar eens naar het nummer Bala com Bala, dat de plaat afsluit, gespeeld door Trio Baru.
De Choromuziek beleefde een opleving in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, dankzij Jacob do Bandolim en Waldir Azevedo, die beiden met hun composities terug te vinden zijn in het repertoire op dit album. De nummers, die Nelson Latif en zijn mannen selecteerden zijn niet de meest bekende; nummers, die je niet vaak hoort spelen, zoals Santa Morena en Alma Brasileira; laatstgenoemde werd oorspronkelijk opgenomen door Jacob do Bandolim en zijn Regional do canhoto halverwege de jaren vijftig. Zelf hou ik van het nummer Bachianas Brasileiras no. 5, een eerbetoon aan de Orkestsuite #3 van Johann Sebastian Bach, zoals dat bewerkt en gecomponeerd werd in de jaren veertig door de grote gitarist en componist Heitar Villa-Lobos.
Er zijn meer schitterende Choroplaten van Nelson Latif uitgekomen zoals Movimento - het eerdergenoemde Chôro, samba e afins, met gitarist Joeri de Graaf en de plaat Tribute to João Pernambuco, gewijd aan de muziek van de legendarische Braziliaanse componist en gitarist João Teixeira de Guimarães, beter bekend als João Pernambuco.
Als je van Braziliaanse gitaarmuziek houdt en kennis wilt maken met de Choromuziek, probeer dan eens een concert van Nelson Latif bij te wonen of geef jezelf deze Trio Baru - Alma Brasileira plaat cadeau. Je vindt hierover meer informatie op de website van Nelson Latif.
Deze blog is in het Engels verschenen op de Choro-Music blog, één van de weinige blogs over Choromuziek, die niet in het Portugees is.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De Braziliaans-Nederlandse gitarist en cavaquinhospeler Nelson Latif is één van de weinige muzikanten in ons land, die op hoog niveau, de traditionele Braziliaanse Choromuziek speelt. Met zijn Trio Baru, die bestaat uit ervaren Braziliaanse muzikanten, brengt hij deze schitterende, aan de traditionele jazz verwante muziekstijl, tot leven. Met hun album Alma Brasileira willen ze de luisteraar mee op sleeptouw nemen langs prachtige Choronummers, in de hoop dat men iets van deze Braziliaanse verbeeldingswereld mag ervaren. Keep Swinging houdt van deze Choromuziek en onderhoudt samen met Jo Larsen, een Deense expert en liefhebber van deze muzieksoort, één van de weinige niet in de Portugese taal geschreven weblogs bij, de Choro-Music blog. Hier kun je jezelf uitvoerig laten informeren over deze verrassende muziek. Volg de bijdragen op de Keep Swingingblog en de Choro Music blog via Twitter (#keepswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief aan ( keepswinging@live.nl)
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: choro, choro music web log, choro web log, nelson latif, Trio Baru
2 Comments:
Hi, Mr. Koert,
I'm a brazilian fan of jazz and run a blog called Jazz + Bossa.
I came here looking for informations about the dutch pianist Rein de Graaff and I'm amazed.
Lots of information and many fabulous artists - I didn't know the Trio Baru, but I will search this cd.
I invite you to visit my blog and I'll put there a link for your nice blog, ok?
http://ericocordeiro.blogspot.com/
Keep swinging!!!
I wonder how I can reach you. keepswinging at live point nl
Post a Comment
<< Home