Tributo a Waldir Azevedo
( Naar de Nederlandse vertaling.)
I'd love to point you to a great recording titled Tributo a Waldir Azevedo - O Mestro Do Cavaquinho. It was released by Inter CD Records 7895509210257.
This record is a tribute to the Brazilian cavaquinho player Waldir de Azevedo, who died in 1980. Waldir became famous because he made a real solo instrument of the cavaquinho.
He started on flute and bandolim and later changed to the cavaquinho. He became a professional player around 1940 aged 17 years old and joined the band of Dilermando Reis. This regional played in a radio program of Radio Club of Brazil. Later he became the leader of that band.
He made a bunch of LPs during the 1950s and 1960s and a left in 1971 for the new build city Brasilia to found a choro tradition. As said before - Azevedo is remembered as the man who gave the cavaquinho his own solo repertoire. One of his most famous compositions is Delicado, also to be found on this tribute album. It became a hit in the 1950s ( In 1952 Percy Faith & Stan Freeman gave this tune a place into the Dutch Top 40 ).
I'd love to point you to a great recording titled Tributo a Waldir Azevedo - O Mestro Do Cavaquinho. It was released by Inter CD Records 7895509210257.
This record is a tribute to the Brazilian cavaquinho player Waldir de Azevedo, who died in 1980. Waldir became famous because he made a real solo instrument of the cavaquinho.
He started on flute and bandolim and later changed to the cavaquinho. He became a professional player around 1940 aged 17 years old and joined the band of Dilermando Reis. This regional played in a radio program of Radio Club of Brazil. Later he became the leader of that band.
He made a bunch of LPs during the 1950s and 1960s and a left in 1971 for the new build city Brasilia to found a choro tradition. As said before - Azevedo is remembered as the man who gave the cavaquinho his own solo repertoire. One of his most famous compositions is Delicado, also to be found on this tribute album. It became a hit in the 1950s ( In 1952 Percy Faith & Stan Freeman gave this tune a place into the Dutch Top 40 ).
The musicians on this album are: Valmar De Amorim and Marcio De Almeida on cavaquinho ( Cavaco solo ). De Almeida is also on the 6 string guitar ( viola de 6 cordas). Deo Rian and Bruno Rian are on the bandolim. Andre Belliney plays the 7 string guitar ( violoa de 7 cordas), the guitar who has an extra bass string. Darly A. Guimaraes plays the pandeiro, a Brazilian percussion instrument.
Deo Rian was a student of Jacob do Bandolim and reformed, after the death of Jacob his band Epoca de Ouro. They played the so-called samba de morro tunes with a lot of success. This band played an important part in the revival of choro during the 1970s and 1980s.
The Choro web log ( http://choro-music.blogspot.com ) is a great starting point to explore the Choro tradition. Joergen Larsen, the Danish expert researched this kind of Brazilian music and shares his passion on this web log.
This contribution is also posted at Choro-Music web log
Keep swinging
Hans Koert
75 Jan. 1932: Home-1191 RUDY VALLEE CONNECTICUT YANKEES for Hit of the Week.
Nederlands ( To the English translation )
Ik wil iedereen graag wijzen op een schitterende CD getiteld Tributo a Waldir Azevedo - O Mestro Do Cavaquinho. Deze plaat werd uitbebracht in 2003 door het label Inter CD Records ( 7895509210257. )
Deze plaat is gemaakt rond de composities van de in 1980 overleden Braziliaanse cavaquinho speler Waldir de Azevedo. Waldir werd vooral bekend omdat hij van de cavaquinho een soloinstrument maakte.
Nederlands ( To the English translation )
Ik wil iedereen graag wijzen op een schitterende CD getiteld Tributo a Waldir Azevedo - O Mestro Do Cavaquinho. Deze plaat werd uitbebracht in 2003 door het label Inter CD Records ( 7895509210257. )
Deze plaat is gemaakt rond de composities van de in 1980 overleden Braziliaanse cavaquinho speler Waldir de Azevedo. Waldir werd vooral bekend omdat hij van de cavaquinho een soloinstrument maakte.
Hij begon zijn carriere op de fluit en de bandolim, maar schakelde later over op de cavaquinho. Hij werd professioneel muzikant op zijn zeventiende (1940) en speelde bij het orkest van Dilermando Reis. Deze regional speelde voornamelijk voor de Radio Club Brazil. Een paar jaar later nam hij het leiderschap van de band over.
Hij is verantwoordelijk voor een hele stapel platen, die in de jaren vijftig en zestig verschenen.In 1971 vertrok hij naar de pas opgerichte stad Brasilia om daar de chorotraditie van de grond te tillen.
Zoals eerder gezegd: Azevedo is vooral bekend omdat hij van de cavaquinho een solo instrument maakte. Eén van zijn tophits is Delicado, dat ook op deze plaat staat. In 1952 maakten Percy Faith & Stan Freeman er zelfs een tophit van, die in de Nederlandse Top 40 kwam te staan.
De musici op deze plaat zijn: Valmar De Amorim en Marcio De Almeida op cavaquinho ( Cavaco solo ). De Almeida is ook op de 6-snarige gitaar ( viola de 6 cordas) te horen. Deo Rian en Bruno Rian spelen bandolim. Andre Belliney bespeelt de 7-snarige gitaar ( violoa de 7 cordas), de typische Braziliaanse gitaar met een extra bassnaar. Darly A. Guimaraes speelt de pandeiro, een Braziliaans slaginstrument dat lijkt op een tamboerijn.
Deo Rian was leerling van Jacob do Bandolim en toen die overleed richtte hij diens band Epoca de Ouro met veel succes opnieuw op. Ze speelden vooral de zgn. samba de morro liedjes. Deze band vormt het begin van de rijke choro revival traditie in Brazilie, zoals die in de jaren zeventig en tachtig ontstond.
De Choro weblog ( http://choro-music.blogspot.com ) is een goed uitgangspunt voor iedereen die zich wil verdiepen in de rijke choro traditie. Joergen Larsen, een Deense expert, heeft zich in deze muziekstijl verdiept en schrijft regelmatig zijn verhalen in deze weblog.
Deze bijdrage is ook gepubliceerd op de Choro-Music weblog
Keep swinging
Hans Koert
75: Jan. 1932: Home-1191 RUDY VALLEE CONNECTICUT YANKEES for Hit of the Week.
1 Comments:
Thank you, Hans.
An informative introduction to a great artist. Waldir Azevedo is still remembered in Brazil and around the world, the tribute album mentioned in your article is a proof that his music is still worth listening - the album is a great tribute, indeed.
Jo
Post a Comment
<< Home