Wednesday, March 26, 2008

Sonnymoon for all

( Naar de Nederlandse vertaling.)
I love to share with you a letter I received June 1972 by Fred "Cigar" Canté. As the contribution is rather lenghty I will post a Dutch version today and tomorrow the English one. I love to recommend the following links posted some times ago about a Dutch advertisement record, sung by Louis Davids ( Wat Een Meisje Weten Moet) ( = What A Girl Should Know ....) and a contribution about a Brazilian musician, Hamilton de Holanda, who combines choro and jazz music. Make your choice ....


PONCE SISTERS: Hello Hans from the Pacific Northwest USA- I was just searching for info on the Ponce Sisters myself when I ran across your site. I 1st noticed them in the special features of the dvd Broadway Melody from 1929. They were among the many acts in 6 Movietone Revues, singing 10 Little Miles From Town about a restful bungalow, and one about a sexy girl (how sexy? You Have No Idea) who among other things has wrecked the Princeton football team and can even make you cheer for Yale! From another site (Dismuke's Message Board) I got the info that Ethel and Dorothea Ponce were daughters of Phil Ponce, a composer, author and radio exec from New York. They were born just prior to WWI and were active c. 1925-33 on stage, radio and records. Check out the revues if you get a chance-they are hysterical. I like your site! JC

AT RANDOM:
MONDAY STROLL - FRANK WESS Quintet: Frank Wess flute and tenor saxophone, Kenny Burrell and Freddie Green guitars, Eddie Jones bass and Gus Johnson drums. Recorded the 5th of January 1957 for Savoy

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


Nederlands ( To the English translation )

Een paar weken geleden hervond ik een brief in mijn archief gedateerd 6 juni 1972 aan mij gezonden door Fred "Cigar" Canté. Tijdens de jaren zestig en de periode daarna was Fred Canté erg actief in de Amsterdamse jazz scene, publiceerde jazzartikelen en was discograaf. Hij was een grote fan van de muziek van Sonny Rollins en Thelonious Monk en schreef, samen met Leen Bijl, een Thelonious Monk discografie.
Klik op de foto om hem te vergroten.
Hij kreeg zijn bijnaam "Cigar" (= sigaar), vanwege zijn voorliefde voor een goed rokertje. In de jaren zestig werkte hij voor een reclamebureau mee aan de reclamecampagne voor Caballero sigaretten en Zware Brandaris shag. Vandaar ......
Klik op de foto om hem te vergroten.
Ik herinner me dat ik hem schreef vanwege een oproep aan Sonny Rollins, die ik in één van mijn eerste zelfgekochte Jazzwereld aantrof. Rollins Come Back stond er boven. Wat was er aan de hand? Tussen augustus 1959 en november 1961 was Sonny Rollins al eens eerder een tijdje uit beeld geweest. Door zijn slechte gezondheid en twijfels over zijn eigen kunnen had hij een paar jaar rust gezocht. Legendarisch is het verhaal dat hij elke dag op de Williamsburg Bridge in New York op zijn tenorsax speelde. Tussen september 1969 en november 1971 lijkt de geschiedenis zich te herhalen - Sonny stopt met spelen. In de Jazzwereld van april-mei 1972 (nummer 38), toen één van de toonaangevende jazztijdschriften van ons land, waarin ik ook de oproep van Fred Canté vond, geeft Jaap Lüdeke in het artikel Sonny Rollins. terug en weg als reden dat hij problemen met zijn gebit had. Dankzij de tandarts van Max Roach kan hij een dure serie stifttanden laten plaatsen, die hem weer dwongen om te gaan spelen om de kosten te kunnen betalen. Ook suggereert Jaap dat er ook wel onvrede achter gezeten kan hebben doelend op de nieuwe stromingen binnen de jazz, het vele electronisch geweld. Ook de diefstal van zijn mondstuk zou een rden kunnen zijn .....
Ik schreef Fred "Cigar" Canté in 1972 naar aanleiding van zijn oproep en ontving de brief, waarin hij ondermeer schrijft: Beste Hans ............. Een mogelijk nog verheugender mededeling is dat Rollins naar Nederland komt. In oktober.Rotterdam. Newport Jazz Festival. Paul Acket (= organisator van jazzfestivals) vertelde me dat in een briefje. Tot dan. Sonnymoon for all. De brief was gedateerd 6 juni 1972 en getekend Fred "Cigar" Canté.
Ik herinner me dat ik één of twee stickers meegestuurd kreeg met daarop de tekst: Rollins Come Back - Enkele verontruste jazzfans. Eén heeft een jaar lang mijn schoolagenda gesierd - de andere moet ik nog ergens hebben ....


Ik heb Fred niet tijdens het Newport Jazz Festival in Rotterdam in oktober 1972 ontmoet en ook heeft, voorzover ik snel heb kunnen nagaan, Sonny Rollins niet in Rotterdam opgetreden tijdens het Newport Jazz Festival, waar overigens heel wat prominente artiesten geboekt waren, zoals Dave Brubeck, Charles Mingus, Elvin Jones, Gerry Mulligan, Nat Adderley, Jimmy Smith, Kenny Burrell, Dizzy Gillespie, Sonny Stitt, Kai Winding, Thelonious Monk en, last but not least, Art Blakey. Voorzover ik weet moesten de verontruste jazzfans nog geduld hebben tot het International Jazz Festival Laren het jaar (augustus 1973) daarop, waar Sonny Rollins een onvergetelijk concert gaf. Ik vond een fragment van het openingsnummer dat ik jullie graag wil laten zien.

PONCE SISTERS:
Hallo Hans vanuit de westkust van de Verenigde Staten: Ik was op zoek naar informatie over de Ponce Sisters toen ik op je weblog belandde. Ik vond een speciale uitgave op DVD van Broadway Melody uit 1929. De Ponce Sisters traden op tussen de vele andere acts in 6 Movietone Revue's, zingend het nummer 10 Little Miles From Town, en één over een sexy meisje (en hoe ... je zou het moeten zien !!), die o.a. de ondergang van het Princeton football team op haar geweten had en je zelfs enthousiast zou kunnen maken voor de club van Yale. Op een andere site (Dismuke's Message Board) vond ik dat Ethel en Dorothea Ponce dochters waren van Phil Ponce, componist, schrijver en radiomaker uit New York. Ze werden geboren net voor de Eerste Wereldoorlog en traden op tussen 1925-1933 in theaters, op de radio en op platen. Ga maar eens opzoek naar hun revue's; ze zijn echt gweldig om te zien. Ik vind je blog geweldig. JC

AT RANDOM:
MONDAY STROLL - FRANK WESS Quintet: Frank Wess fluit en tenorsax, Kenny Burrell en Freddie Green gitaar, Eddie Jones bas en Gus Johnson slagwerk. Opgenomen 5 januari 1957 voor Savoy


26 maart / March 26th:
1928:
  • what's the use of being alone / original bugle blues = dunn original jazz hounds
  • black beauty / jubilee stomp / got everything but you = duke ellington cotton club o
  • sweet sue - just you = sam lanin dance o
  • sunkist hawaii / rosary / palolo hula / old black joe = sam ku west harmony boys
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Retrospect

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vandaag, 23 april 2008, ontving ik het droeve bericht dat Fred "Cigar" Canté in Middel-Beemster overleden is. WE hadden slechts één keer briefcontact op 6 juni 1972. Een maand geleden herinnerde ik hem in mijn weblog, getiteld "Sonnymoon For All", niet wetende dat hij zo ziek was. Een bijzonder man !!

Hans Koert

5:58 PM  

Post a Comment

<< Home