Ferdinand Povel-Pete Christlieb met het Rein de Graaff Trio in het Bimhuis

Hans Koert
Ferdinand Povel-Pete Christlieb met het Rein de Graaff Trio in het Bimhuis (Nederlands) Ferdinand Povel-Pete Christlieb with the Rein De Graaff Trio at the Bimhuis (Engels)
Op 16 mei jl. ontving de Nederlandse tenorsaxofonist Ferdinand Povel de prestigieuze VPRO / Boy Edgarprijs tijdens een feestelijke bijenkomst in het Bimhuis in Amsterdam. Tijdens dit programma traden o.a. de Big Band van het Amsterdams Conservatorium, het Ferdinand Povel/John Marshall Quintet, het Sanna Van Vliet Trio en als afsluiting het Ruud Jacobs Quintet op. Helaas heb ik dit optreden en het liveconcert op Radio 6 gemist.



He loves the music, but hates the business .... typeert Jeroen de Valk hem in het boekje van de onlangs verschenen CD Good Bait; Hij houdt van muziekmaken

maar niet van het gedoe eromheen. De CD, Good Bait, die ik nu op de draaitafel heb liggen ( klinkt toch altijd nog beter dan dat je schrijft die ik in mijn cd-speler gestopt heb) is eigenlijk bij toeval ontstaan. Rein de Graaff organiseerde in november 2008 met zijn trio samen met Ferdinand Povel en de Amerikaanse tenorsaxofonist Pete Christlieb een serie concerten langs Nederlandse podia en speelde toen o.a. op 2 november in de Porgy en Bess in Terneuzen. Een week later speelde het vijftal in het Bimhuis in Amsterdam en toen ze bezig waren met de soundcheck vroeg de technicus of Rein er bezwaar tegen had als hij, bij wijze van test ( de volgende dag zouden er cd-opnamen gemaakt worden) het concert zou opnemen. Je doet maar, had Rein gezegd, als ik maar een kopie van de opnamen krijg.

Het werd geen concert a dime a dozen, van dertien in een dozijn; de gastspelers hadden er duidelijk zin in; Pete and Ferdinand formed a kind of a mutual admiration society, citeert Jeroen de Valk Rein in het informatieve bijbehorende boekje: They liked each other and inspired each other; Het klikte die avond tussen Pete en Ferdinand en ze inspireerden elkaar. Na afloop van het concert kreeg Rein de opnamen, die zo interessant waren dat Timeless, het label waar ook Rein's andere opnamen verschijnen, besloot ze uit te brengen: Ferdinand Povel & Pete Christlieb with the Rein de Graaff Trio - Good Bait - Live at the Amsterdam Bimhuis ( Timeless CDSJP484).

De cd, waarvan de opnamen live plaatsvonden in het Bimhuis aan het IJ in Amsterdam op 6 november 2008, bevat een zestal nummers, waarvan meer dan de helft met een speelduur van meer dan tien minuten ..... zoals dat hoort bij een live-registratie. De solisten krijgen alle ruimte en het begeleidingstrio, bestaande uit Rein De Graaff, pianist, maar bovenal inspirator en organisator van honderden belangwekkend concerten met (bijna vergeten) grote (vergeten) namen uit de Amerikaanse jazzgeschiedenis; bassist Marius Beets en slagwerker Eric Ineke kwijt zich uitstekend van haar taak: het begeleiden van deze twee getalenteerde saxofonisten. Zoals gebruikelijk bij de concerten van Rein, waarvoor hij Amerikanen naar Nederland haalt, (dit najaar hoopt hij Sam Most naar ons land te halen, die o.a. bij Paul Quinichette, Teddy Wilson, Buddy Rich en Red Norvo speelde - helaas wordt Zeeland niet aangedaan.) wordt er hoofdzakelijk geput uit het rijke beboprepertoire, zoals dat in de jaren veertig en vijftig gespeeld werd, zoals: Good Bait, de Tadd Dameron compositie, die voor het eerst door Dizzy Gillespie in 1945 aan het schellak toevertrouwd werd en de Gershwin klassiekers All The Things You Are en Embraceable You.

Het nummer Milestones, de eerste versie, die Miles Davis in 1947 met zijn All-Stars opnam, is zo'n heerlijk tijdloos bebopnummer, zoals je dat nog maar zelden live hoort spelen. Miles zou in 1958 het nummer Milestones opnieuw opnemen ( met Cannonbal Adderley, John Coltrane, Red Garland, Paul Chambers en Philly Joe Jones) maar behalve de naam hebben beide nummers niets gemeen. Dit nummer, samen met het niet zo vaak gehoorde Parker 51, dat begin jaren vijftig op het repertoire van Stan Getz stond, zijn mijn favorieten van dit album. Rein de Graaff, still going strong, zet met het uitbrengen van deze plaat, terecht Ferdinand Povel in het zonnetje en wie nog mocht twijfelen aan het vakmanschap van Ferdinand, wordt met deze plaat genadeloos teruggefloten.
De cd Ferdinand Povel-Pete Christlieb with the Rein de Graaff Trio - Good Bait - Live at the Amsterdam Bimhuis is te bestellen bij Timeless of bij uw jazz speciaalzaak of online internetshop.
Hans Koert
keepswinging@live.nl

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: eric ineke, ferdinand povel, marius beets, pete christlieb, rein de graaff
0 Comments:
Post a Comment
<< Home