Monday, June 21, 2010

Avishai Cohen: Oriëntaalse klanken in Middelburgse abdij

Avishai Cohen: Oriëntaalse klanken in Middelburgse abdij ( Nederlands) - Avishai Cohen: Oriental sounds in Middelburg abbey (English)

Grensoverschrijdende muziek verrast festivalpubliek.
AVISHAI COHEN: ORIËNTAALSE KLANKEN IN MIDDELBURGSE ABDIJ
Hans Koert


Toen ik voor het eerst vernam dat Avishai Cohen op het 4de International Jazz Festival in Middelburg zou optreden, zei me zijn naam niet zoveel. Eerlijk gezegd had ik zijn naam nog nooit gehoord, laat staan dat ik zijn muziek kende. Hoewel ..... een week voor het optreden draaide ik de set the Chick Corea + Origin - a Complete Week At The Blue Note - een registratie van zes live shows ( drie dagen - opgenomen in de eerste dagen van 1998) vanuit de Blue Note Club in New York City. Het is één van mijn favoriete live-opnamen omdat het de kans geeft te luisteren naar "alle" shows, die die week door Chorea's groep gegeven werden. Al luisterend vroeg ik me af wie de bassist was - Je raadt het al: Avishai Cohen.

Avishai Cohen en zijn groep tijdens het 4de Internationale Jazzfestival van Middelburg. (v.l.n.r.: Karen Malka - Avishai Cohen - Amos Hoffman) ( mei 2010) ( foto: Hans Koert)

Avishai Cohen speelde op 23 mei 2010 tijdens het 4de Internationale Jazzfestival van Middelburg met zijn ensemble bestaande uit Shai Maestro aan de piano en keyboard, Hamar Doari op slagwerk, Amos Hoffman op oud, Karen Malka zang en, uiteraard, Avishai Cohen - zang en bas.
Het nummer Alon Basela, gezongen in het Hebreeuws, werd ook uitgevoerd in Middelburg en gaat over een eikenboom.

Avishai Cohen, geboren in Naharia (Israël) in april 1970, begon als negenjarige op de piano. In 1984 verhuisde hij met zijn ouders naar St. Louis. Hij raakte geboeid door Jaco Pastorius, bassist bij o.a. Blood Sweat and Tears en Weather Report. Voordat hij bij Chick Corea ging spelen trad hij op met Paquito d'Rivera en de Panamese pianist Danilo Perez. De laatstgenoemde speelde ook in één van Avishai's eerste eigen bands met o.a. Ravi Coltrane, Jason Lindler en Steve Wilson. Nu, in 2010, heeft hij al zo'n tiental cd’s op zijn naam staan en Aurora is zijn laatste.

Avishai Cohen - Aurora

Tijdens het concert op het abdijplein van Middelburg verraste Avishai met zijn muziek. Wat meteen opviel was dat Amos Hoffman de "oud" bespeelt, een Arabisch snaarinstrument dat veel weg heeft van een luit. De oud associeer je met Arabische muziek en niet met jazz - de enige die ik me herinner is Lloyd Miller, een Amerikaanse multi-instrumentalist, nu professor in o.a. de Perzische Muziek, die in de jaren zestig een eigen programma had op de Perzische NIRTV in Teheran ( Toen Perzië nu Iran) en later terug in de VS instrumenten als de oud, de zarb en de santur meebracht en introduceerde in de Jazz. Hij zegt zelfs, Don Ellis hiermee beïnvloed te hebben. Feit is dat je zelden Arabische instrumenten in jazzgroepen hoort. Avishai Cohen ( foto: Hans Koert)

Avishai zegt: Jazz is now moving into a great era. (= De Jazz is nu in een nieuw tijdvak aanbeland). For many years there were just two movements: the traditionalists and the modernist.(= Jarenlang waren er maar twee stromingen: de traditionele jazz en de moderne jazz). Voor heel wat jazzfans eindigde de jazz bij Charlie Parker of Coltrane of Ornette Coleman and Cecil Taylor. De traditionalisten spreken in forums nog steeds over OKOM ( = Our Kind Of Music) en de Modernisten van toen zijn nu ook allemaal oude mannetjes geworden. Jazz fans are now discovering a new approach to the genre which give priority to mixing, intermingling, swing and the pure pleasure of music. (= Jazzliefhebbers ontdekken nu een nieuwe aanpak van het genre, waarin prioriteit heeft het mixen en elkaars stijlen leren kennen, swingen en het pure plezier van muziek maken.).

Amos Hoffman ( foto: Hans Koert)

Met dit project, Aurora, wil Avishai zijn wortels leren kennen - de bron van zijn muziek ligt in zijn vaderland Israël, op het kruispunt van culturen. Arabische - en Hebreeuwse liederen vertellen het verhaal van woestijnbewoners en over het leven, liefde, de jeugd en de vrijheid. Door het gebruik van de oud krijgen Avishai's arrangementen dat vervreemdende Arabische geluid, dat het geheel zo speciaal maakt. Voor het eerst zing Avishai ook using his voice as a direct and powerful vehicle for his emotions.( = waarbij hij zijn stem gebruikt als een krachtig middel voor zijn emoties). De liederen die hij zingt zijn in het Hebreeuws, zoals het nummer El Hatzipor, Alon Basela, Leolam, Morenika ( deels in het Ladino, de taal van de Sefardische joden), maar ook in het Spaans ( Alfonsina y el mar en Noches noches). Sommige nummers zijn in het Engels. Aangezien de Hebreeuwse teksten voor velen van ons ontoegankelijk zijn ontving Avishai veel verzoeken voor vertalingen - deze zijn nu vrij op het internet te vinden.

Avishai Cohen en zijn kwintet. (v.l.n.r. Shai Maestro - Karen Malka - Avishai Cohen - Amos Hoffman - Hamar Daori) (foto: Hans Koert)

Luister maar eens naar het Spaanse nummer Alfonsina y el mar geschreven door Ramirez en Luna.

Het publiek tijdens het festival was vooral overweldigd en gefascineerd door dit bijzondere concert - De ongebruikelijke harmonieën, ritmes en teksten, zoals in Leolam, gaven me flashbacks naar de muziek die ik op reizen naar Egypte, Syrie en Jordanië gehoord had. De vijf musici lieten er geen twijfel over bestaan dat ze hun instrumenten tot in de puntjes beheersten. Shai Maestro is een jonge veelbelovende Israëlische pianist, die sinds een paar jaar bij Avishai speelt en slagwerker Hamar Doari verraste met zijn subtiele ritmische kunstwerkjes die hij produceerde. Amos Hoffman, die behalve oud ook verdienstelijk gitaar speelde, weet als geen ander het geluid van zijn instrument te integreren.

Avishai Cohen ( foto: Hans Koert)
De meeste festivalgangers zullen, zoals ik, naar huis gegaan zijn met de opdracht e.e.a. nog eens te laten bezinken - de plaat Aurora, ter plekke aangeschaft voor de volle prijs ( bij Bol.com ligt hij voor nog geen tientje) is daarbij een fascinerend aandenken, dat al heel wat keren op de "draaitafel" gelegen heeft.
Rest me nog een fragment te laten zien over de tot standkoming van de CD - Aurora: the Making Of ..........

Aviashai Cohen - Aurora ( Blue Note 5099945735806 )

Noud Hovius, mede-blogger, beschreef zijn indrukken in Blown Away.

Hans Koert
keepswinging@live.nl


Avishai Cohen veroverde moeiteloos het Middelburgse abdijplein met zijn oriëntaalse klanken. Door het gebruik van de oud en het vertolken van Hebreeuwse liederen verruimde hij de grenzen van het festival - de grenzen van de jazz. Jazz is niet meer kiezen tussen oude stijl of moderne jazz - de hedendaagse jazz gebruikt elementen uit andere culturen, andere instrumenten, andere klanken, maar blijft, desondanks, volledig overeind.
Avishai Cohen trad op 23 mei 2010 met zijn kwintet tijdens het 4de Internationale Jazzfestival van Middelburg. Als je bij wilt blijven vraag dan de Keep Swinging nieuwsbrief aan.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home