Monday, June 14, 2010

Rik Mol introduceert zijn Funk On Me band

Rik Mol introduceert zijn Funk On Me band ( Nederlands) Rik Mol introduces his Funk On Me band ( English)

Wereldprimeur op Zeeuws Internationale Jazzfestival van Middelburg
RIK MOL introduceert zijn FUNK ON ME Band
Hans Koert



Een paar weken geleden bracht de jonge veelbelovende trompettist Rik Mol zijn eerste single uit getiteld Funk On Me. Deze plaat, met Nate James verantwoordelijk voor de zang, is een voorproefje van Rik's nieuwste album Funk On Me dat op 10 september 2010 zal verschijnen. Rik is dan net terug van een tournee door het Verre Oosten, waarbij hij speelt in Zuid-Korea en Japan. Zijn eerste plaat What's On Tonight werd een paar jaar geleden goed ontvangen. Daarna heeft hij een tournee langs de Nederlandse- en Belgische muziekpodia gepland.
Rik Mol ( foto: Hans Koert)

Onlangs was Rik te gast op het 4de Internationale Jazzfestival in Middelburg waar hij optrad met zijn octet op het sfeervolle Abdijplein in het centrum van de stad. Het was het tweede concert dat gepland stond voor die avond ( 22 mei 2010) - Brad Mehldau was hem voorgegaan. Hoeveel bands kunnen zeggen dat ze Brad Mehldau in het voorprogramma gehad hebben? Rik Mol's Funk On Me band op het jazzfestival van Middelburg 2010 ( foto: Hans Koert)

Voor Rik was dit een heel speciaal concert. Voor het eerst trad hij op in het openbaar op met zijn nieuwe band. Weliswaar hadden de meeste muzikanten ook in Goes acte de presence gegeven tijdens de uitreiking van de Culturele Prijs 2008 van de Gemeente Goes, maar daar was het gros van het publiek niet bij aanwezig geweest. Als geboren en getogen Zeeuw is het natuurlijk bijzonder als de première van de muziek van je laatste album hier ten gehore gebracht kan worden. Peter Lieberom-Jan Oosting-Martijn de Laat en Rik Mol ( foto: Hans Koert)

In het voorafgaande weekend had hij al twee nummers laten horen tijdens het VPRO programma Vrije Geluiden. Ik wil graag het nummer Gin Tonic Tonight laten horen, dat hij die ochtend speelde.

Opgegroeid in het kleine dorpje 's Heer Arendskerke vlakbij Goes, waar hij zijn eerste muzieklessen kreeg, mocht hij als 8-jarige gaan studeren aan de School for Young Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hier leerde hij vooral klassieke muziek spelen op de trompet.

Nate James ( foto: Hans Koert)

Tijdens het interview in het programma Vrije Geluiden vertelde hij hoe hij gefascineerd raakte door de jazz: Als tiener luisterde ik naar MTV en TMF en ging met mijn leeftijdsgenoten naar de disco. Ik kocht eens per ongeluk een jazzplaat van Wynton Marsalis en toen was ik verkocht ...... Ik had eigenlijk gedacht een trompetconcert van Hummel gekocht te hebben. Ik heb die plaat van Wynton helemaal grijs gedraaid. Mijn tweede plaat was met Randy Brecker en Michael Brecker - The Brecker Bros. Rik Mol en Lex Empress ( foto: Hans Koert)

Hij kreeg zijn eerste jazztrompet-lessen van niemand minder dan Wynton Marsalis. Toen hij een jaar of tien - elf was hoorde hij dat Wynton zou optreden in Amsterdam. Ik heb hem gewoon opgewacht - ik was toen 10 of 11, geloof ik. Ik woonde toen nog in Zeeland. Ik heb toen de trein gepakt en ben bij de artiestenuitgang gaan staan. Toen Wynton eindelijk vroeg in de ochtend verscheen en Rik zag staan met zijn instrumentenkoffer onder de arm, zei hij: It seems that you are my only fan - Come along with me ....... (= Het ziet er naar uit dat jij mijn enige fan bent - Kom maar mee ........ ) En zo gebeurde het ......... Hij mocht een hele week met Wynton optrekken.

Rik Mol ( foto: Hans Koert)

Het concert tijdens het 4de Internationale Jazzfestival in Middelburg vond plaats op 22 mei 2010 - zijn band bestond uit hemzelf op trompet, uiteraard, Sven Figee op hammond, Roland Dirkse op gitaar, Glen Gaddum basgitaar, Cyril Directie – slagwerk, Martijn de Laat trompet, Jan Oosting trombone en Peter Lieberom saxen. Nate James zong. Speciale gast tijdens het concert was Lex Empress, bekend uit het DJ en popcircuit. Het publiek genoot erg van de funky klanken - een verademing na de introverte klanken van Brad - twee tegenpolen.

Cyril Directie ( foto: Hans Koert)

Op de site van Rik vond ik een compilatie van zijn optreden in Middelburg dat ik hier graag aan jullie laat horen.

Ik heb genoten van dit concert, vooral omdat het zo spontaan was ....... de informele sfeer en de dansbare nummers, maakten dat het die avond op het wat kille Abdijplein wat warmer werd.

Ik ben nieuwsgierig geworden naar je album, Rik, dat in september uit komt! Funk On Me.

Roland Dirkse ( foto: Hans Koert)

Mede-blogger Noud Hovius schreef in het tweede deel van zijn blog Langs De Atonale Afgrond over dit concert.

Hans Koert

keepswinging@live.nl

Rik Mol, nog maar 25 jaar oud, wordt al de meest belovende trompettist genoemd van West-Europa en dat schept natuurlijk verplichtingen. Zijn eerste album What's On Tonight was nog vrij traditioneel - Funk On Me bevat nogal wat funky-elementen, dat vooral de jeugd zal aanspreken. Voor Mol, opgeleid net als zijn voorbeeld tot klassiek trompettist, is dat echter zeker geen eindstation. Misschien is een volgend album wel weer gewoon met Piet Noordijk, suggereert hij. Zijn allereerste optreden op het Jazzfestival van Middelburg met zijn nieuwste band werd een thuiswedstrijd ........ Funk On Me !! Als je geen enkele Keep Swingingblog wilt missen vraag dan haar wekelijkse nieuwsbrief.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home