Early Bird
( Naar de Nederlandse vertaling.)
In my last blog we discussed the fact that some jazz collectors try to get all recordings of a certain artist or label to be able to find out what recording is his best.
I bought the LP above a few months ago: Charlie Parker with Miles Davis - The Early Bird on the Baronet Label ( B-107 ). The music on that LP is from the same sessions as the LP and CD reissues I have in my collection and I haven't heard a tune that is not in my collection. I purchased this LP because of the great cover, designed by Sam Suliman, with a picture of Parker playing his alto saxophone headed by an eagle and surrounded by two saxophones. The reverse has the typically Blue Note design, but this record has nothing to do with that label. No information about recording dates. It must be a mental aberration that record collectors buy recordings with music they already have, just because they like the cover.
The recordings on this LP are from the Charlie Parker Quintet, featuring Miles Davis on trumpet, Charlie Parker on alto saxophone, Duke Jordan on piano, Tommy Potter on bass and Max Roach on drums, recorded in New York City 28th of October 1947. Three tunes are from the Charlie Parker Quartet with Parker on alto, Erroll Garner on piano, Red Callender on bass and Doc West on drums. It was recorded in Hollywood 19th February 1947.
Keep swinging
Hans Koert
MY TURNTABLE
benny goodman/1931-1935 (2) - duke ellington-louis armstrong-django reinhardt/memorial (2) - les tresors du city jazz 1954/CD 44 - charlie parker-miles davis/the early bird
Nederlands ( To the English translation )
In mijn laatste web log hadden we het over de vreemde gewoonte dat een verzamelaar van platen streeft naar een zo volledig mogelijke collectie platen van een artiest zodat hij kan ontdekken welke op welke opname hij het beste speelt.
De LP bovenaan deze web log, Charlie Parker with Miles Davis - The Early Bird op het Baronet Label ( B-107 ), kocht ik een half jaar geleden. De muziek, de eerder genoemde Dial sessions, heb ik al op verschillende CDs en LPs en toch koop ik deze uitgave. Waarom? Deze keer vanwege de schitterend vormgegeven hoes, ontworpen door Sam Suliman. Op de hoes een foto van Parker omgeven door saxofoons en daarboven de Amerikaanse adelaar. De achterkant is vormgegeven alsof het een Blue Note LP betreft, hoewel de opnamen daar niets mee van doen hebben.
In my last blog we discussed the fact that some jazz collectors try to get all recordings of a certain artist or label to be able to find out what recording is his best.
Here's is another strange custom, I think, very typical for the true collector.
The 1947 Dial sessions of the Charlie Parker Quintet belong to the most essential jazz records ever. I play these recordings often and so I did last evening. No, not the original Dial 78rpm recordings. I think they are very expensive and, let's be fair, you have to walk to the gramophone each 4 minutes to play the other side of the record. No, we're lucky that these recordings have been reissued on LP and CD.
I have these sessions with Charlie Parker and Miles Davis at the start of their careers, on several LPs and CDs - no problem so far.I bought the LP above a few months ago: Charlie Parker with Miles Davis - The Early Bird on the Baronet Label ( B-107 ). The music on that LP is from the same sessions as the LP and CD reissues I have in my collection and I haven't heard a tune that is not in my collection. I purchased this LP because of the great cover, designed by Sam Suliman, with a picture of Parker playing his alto saxophone headed by an eagle and surrounded by two saxophones. The reverse has the typically Blue Note design, but this record has nothing to do with that label. No information about recording dates. It must be a mental aberration that record collectors buy recordings with music they already have, just because they like the cover.
The recordings on this LP are from the Charlie Parker Quintet, featuring Miles Davis on trumpet, Charlie Parker on alto saxophone, Duke Jordan on piano, Tommy Potter on bass and Max Roach on drums, recorded in New York City 28th of October 1947. Three tunes are from the Charlie Parker Quartet with Parker on alto, Erroll Garner on piano, Red Callender on bass and Doc West on drums. It was recorded in Hollywood 19th February 1947.
Keep swinging
Hans Koert
MY TURNTABLE
benny goodman/1931-1935 (2) - duke ellington-louis armstrong-django reinhardt/memorial (2) - les tresors du city jazz 1954/CD 44 - charlie parker-miles davis/the early bird
Nederlands ( To the English translation )
In mijn laatste web log hadden we het over de vreemde gewoonte dat een verzamelaar van platen streeft naar een zo volledig mogelijke collectie platen van een artiest zodat hij kan ontdekken welke op welke opname hij het beste speelt.
Een andere vreemde gewoonte, typisch voor verzamelaar, bespreken we hier.
De Dial sessions van het Charlie Parker Quintet uit 1947 behoren tot de meeste essentiƫle opnamen, die elke platenverzamelaar hoort te hebben.
Ik luister vaak naar deze muziek en zo dus ook gisteravond. Natuurlijk niet naar de originele opnamen op Dial - dat zou onhandig zijn - zulke platen moet je na elk nummer omdraaien en bovendien - ze zullen wel erg kostbaar zijn om ze als originele 78-toeren plaat te pakken te krijgen. Gelukig bestaan er heruitgaven van deze opnamen en die heb ik op LP en CD in mijn verzameling. Tot zover dus geen enkel probleem
De LP bovenaan deze web log, Charlie Parker with Miles Davis - The Early Bird op het Baronet Label ( B-107 ), kocht ik een half jaar geleden. De muziek, de eerder genoemde Dial sessions, heb ik al op verschillende CDs en LPs en toch koop ik deze uitgave. Waarom? Deze keer vanwege de schitterend vormgegeven hoes, ontworpen door Sam Suliman. Op de hoes een foto van Parker omgeven door saxofoons en daarboven de Amerikaanse adelaar. De achterkant is vormgegeven alsof het een Blue Note LP betreft, hoewel de opnamen daar niets mee van doen hebben.
Ergens moet er dus iets mis zijn met de genen van platenverzamelaars, want voor de muziek hoef je deze plaat niet te kopen. Het zal wel een aangeboren geestelijke afwijking zijn.
De muziek op deze LP is van het Charlie Parker Quintet, met Miles Davis op trompet, Charlie Parker op altsax, Duke Jordan achter de piano, Tommy Potter op bas en Max Roach op drums, alles opgenomen in New York City op 28 oktober 1947. Drie nummers zijn van het Charlie Parker Quartet met Parker op alt, Erroll Garner op piano, Red Callender op bas en Doc West op drums. Deze opnamen dateren van 19 februari 1947 in Hollywood.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home