Thursday, July 10, 2008

Lloyd Miller in Europa

(To the English language.) Lloyd Miller in Europe
Ik ontving een uitgebreide reactie van Dr. Lloyd Miller uit Utah op mijn bijdrage getiteld Robert Pernet - De Muzikant, dat ik een paar maanden geleden plaatste. Zijn reactie was in feite een beschrijving van zijn herinneringen toen hij als jong jazzmuzikant tussen 1958 en 1963 in Europa verbleef. Gisteren publiceerde ik de Engelse versie als Lloyd Miller in Europe en vandaag vind je hier de Nederlands / Vlaamse vertaling.

Lloyd Miller met zijn International Jazz Quartet in Comblain La Tour Jazz Festival 1960
Ik ben Dr. Lloyd Miller. Ik verhuisde, als jong jazzmuzikant, in 1957 vanuit de jazzscene van L.A., waar ik vaak in de Red Feather, de Digger en de Purple Onion optrad voor één jaar naar Teheran, waarna ik weer vertrok naar Frankfurt, om van 1958 tot 1963 onderdeel uit te maken van de Europese jazzscene. Op een dag kwamen Don Ellis en Eddie Harris binnen met een Turkse trompettist genaamd Maffy Falay, samen met nog meer leden van het Amerikaanse legerorkest, The Jazz Tree Band. Nadat we samen wat gejammed hadden, bekeken Don en Eddie mijn bladmuziek met Oosters-geïnspireerde muziek en Don verklaarde dat dit soort muziek zijn toekomst sterk zou gaan beïnvloeden. Na Duitsland kwam Zwitserland en daarna Stockholm, waar ik werkte met Zweedse topmusici. In de BRA Studio nam ik met trompettist Lars Färnlöf, tenorist Bernt Rosengren en baritonsaxofonist Lennart Jansson ( en nog anderen) eigen nummers op, die alle op Lloyd Miller with jazz greats in Europe I (1950s & 60s) (CD 7) verschenen.
Philip Catherine en Robert Pernet ( eind jaren zestig)
Tijdens een andere opnamesessie speelde de Seymour Österwall Big Band met dezelfde drie Zweden mijn versie van Night in Tunisia, en ook die is terug te vinden op Lloyd Miller with jazz greats in Europe I (1950s & 60s). (CD-7) Vanuit Zweden vertrok ik, samen met Lennart Jansson en bassist Connie Lundin richting Parijs en we speelden ondertussen in Domicile du Jazz in Frankfurt en in de Rose Noire in Brussel. Daar speelden we een tijdje, hoewel bassist Connie Lunden tussentijds de groep verliet, maar, gelukkig werd zijn stevige, stuwende basspel overgenomen door Freddie Deronde die onze bassist werd. De band, die ik het International Jazz Quartet noemde, of kortweg IJQ speelde tijdens het Comblain la Tour jazz festival. We hadden er een beetje op gehoopt dat trompettist Maffy Falay mee kon spelen, die ik had horen spelen op verschillende legerbases, maar, helaas dat lukte niet. Op een avond in de Rose Noire kwam een dame met haar gitaarspelende zoon, met het verzoek hem te helpen met het spelen van jazz in ruil voor diners. Dat leek me wel wat, dus ik ging accoord ook al is bekend dat pianisten weinig met gitaristen op hebben. Na een aantal sessies bleek de gitarist, niemand minder dan Philip Catherine, aardig goed te spelen en ik nam met hem een nummer op dat ook op mijn Europa CD staat. Lloyd Miller with jazz greats in Europe II (CD-8). Ook kwam saxofonist Jaques Pelzer vaak buurten. Hij was afkomstig uit Luik en was daar apotheker. We jamden dan samen en gingen soms naar Benoit Quersin's Blue Note om er op te treden. Toen ik met mijn band in Parijs aankwam, werd Lennart Jansson gevraagd met Bud Powell en Kenny Clarke in de Blue Note te spelen, terwijl ik zelf in de Camillion optrad en af en toe naar de Blue Note ging om voor Bud Powell in te vallen.
Het International Jazz Quartet met Lennart Jansson, Freddie Deronde en Lloyd Miller ( in de Rose Noir in Brusssel - 1960))
Later werd ik solist bij de Franse jazzvernieuwer Jef Gilson. Op de beroemde 125 cm LP Le Grand Bidou van Jef Gilson's, bewerkte ik Indiase en Laotaanse muziek voor een miniorgeltje. Op Bizarre en Chant Inca, bespeelde ik een pentatonic ( een op de vijftonige toonladder gebasseerde) Afrikaanse Balaphone, waarbij ik de tonen af en toe verhoogde m.b.v. een mallet. Op mijn CD met de Gilson concerten uit 1961 (Lloyd Miller with jazz greats in Europe I (CD 7) werd het nummer St. Louis Blues, dat ik op piano speelde, een aardige hit. Terug in Stockholm experimenteerde ik met het Lars Färnlöf Quintet en een baritonsaxofonist met Oosterse muziek op een nummer dat getiteld werd Mao Tse, wat geinspireerd was op de Chinese muziek en dit is te beschouwen als een opmaat van wat ik later ging doen en als Orientaalse Jazz bestempeld werd: een mix van cool jazz en Oosterse concepten al was het alleen al dat we Oosterse instrumenten gebruikten.
Lloyd Miller in Salt Lake City (USA) eind jaren zestig.
Terug in de VS in het midden van de jaren zestig, won ik drie jaar op rij prijzen op zgn. Inter-collegiate Jazz festivals en met een ballad, geinspireerd op de Indonesische muziek, een prijs voor de beste compositie; dit nummer vind je terug op mijn Oriental Jazz (jazz & Eastern music and blends, 1963-2002) (CD 9) en de Oriental Jazz Lloyd Miller on KBYU, KUER & NIRTV (1960s-70s)((DVDJZ3) DVD.

Commentaar van Dr. Lloyd Miller gezonden naar http://keepswinging.blogspot.com -
Vertaling: Hans Koert.

Ik hoop deze Europese CDs ooit nog eens te kunen beluisteren. Wie heeft de track lists? Je vindt veel informatie over Dr. Lloyd Miller op zijn website, m.n. over zijn mix van jazz en oosterse muziek. Bedankt Lloyd voor je herinneringen.

BOULEVARD OF BROKEN DREAMS:

Boris Vanderlek - Rolf Delfos - Angelo Verploegen - Jaap Brons- Lucas Asselbergs - Ton Van Bergeyk - Gert-Jan Blom - Carine Wintermans - Marijn Wijnands - Johanna Spanjerberg - Joop Thonhäuser - Egbert Kreiken - Lydi Groenewegen - Ernst Grapperhaus - Michiel Weidner. ( all night long = end of a love affair = goodbye = got the south in my soul = it's a lonesome old town = it's too soon to know = just for a thrill = love for sale = night and day = ouverture = remember = so long = ten cents a dance = you don't know what love is ( Opgenomen tussen 10 en 23 juli 1987 in de Dureco Studios in Weesp voor Idiot records ( 30.9035-2) met als titel Dancing With Tears In My Eyes.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

English ( Naar de Nederlandse vertaling)

I received an extensive comment from Dr. Lloyd Miller on my contribution titled Robert Pernet - De Muzikant I posted four month ago. This comment was, in fact, a contribution itself, as it contained Dr. Lloyd Miller's remembrances as a jazz musicians in Europe between 1958 and 1963. I love to share his remembrances today in Dutch; you can find the English version as Lloyd Miller in Europe.

Hans Koert - keepswinging@live.nl

BOULEVARD OF BROKEN DREAMS:

Boris Vanderlek - Rolf Delfos - Angelo Verploegen - Jaap Brons- Lucas Asselbergs - Ton Van Bergeyk - Gert-Jan Blom - Carine Wintermans - Marijn Wijnands - Johanna Spanjerberg - Joop Thonhäuser - Egbert Kreiken - Lydi Groenewegen - Ernst Grapperhaus - Michiel Weidner. ( all night long = end of a love affair = goodbye = got the south in my soul = it's a lonesome old town = it's too soon to know = just for a thrill = love for sale = night and day = ouverture = remember = so long = ten cents a dance = you don't know what love is )Recorded between the 10th and 23rd of July 1987 in the Dureco Studios in Weesp ( The Netherlands) for Idiot records ( 30.9035-2) titled Dancing With Tears In My Eyes.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels: , , , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home