Sunday, October 12, 2008

Clarence Williams, a 1920s Genius

START: To the latest blog Naar de laatste blog
ENGLISH ( Naar het Nederlands-Vlaamse deel met een terugblik op de 88ste DOCTOR JAZZ DAG in WAGENINGEN en een welkom aan nieuwe lezers.)
CLARENCE WILLIAMS:
On the 8th of October 1898, more then 110 years ago, Clarence Williams was born in Plaquemine Delta, Louisiana. His family ran a hotel and when he started as a piano player in the red light district Storyville in New Orleans, running a suit-cleaning shop, he always tried to learn the new hits. He even had a small publishing company for sheet music together with his mate Armand J. Piron. Mind that most middleclass families had a piano to play the popular music; gramophones were not as common as later in the 1920s and 1930s. He tried to sell the sheet music from door to door land later he had his own shop in Chicago and even New York.
He loved to make recordings too and in the 1920s he tried to get the best musicians into the studios, like in January 1925 when he invited Louis Armstrong and Sidney Bechet to make a record with his Blue Five for Okeh. They recorded the tune Cakewalkin' Babies From Home. In the band were playing Louis Armstrong on the cornet, Charlie Irvis on trombone, Sidney Bechet on soprano saxophone, Clarence Williams at piano and Buddy Christian on banjo. Eva Taylor, who was Clarence Williams's wife, did the vocals. Listen to Cake Walking Babies From Home

As both Louis Armstrong and Sidney Bechet are the great stars here (Clarence Williams is only to heard in the background) I love to share with you another great tune to show Clarence Williams importance to the 1920s jazz scene.
But what tune ....... What about In Our Cottage To Love (with Floyd Cassey's great cymbal and drum work), or If You Like Me Like I Like You or Breeze (Blow My Baby Back To Me) (what a great bluesy melody - it sticks into your head) or the great Cushion Foot Stomp by his Washboard Band from April 1927 with that great tuba solo by Cyrus St. Clair. Okay ... I love to share this great song with you to commemorate this great piano player and jazz musician Clarence Williams: Cushion Foot Stomp.

Isn't it a shame that for the youngster among us, Clarence Williams is an almost forgotten name from long gone .... old men's music .... On the Doctor Jazz record fair I saw a 12 year old boy walking around with a record under his arm, rummaging in piles of records ... so I'm hopefull this young man will learn all about Clarence Williams or his contemporaries soon.
Clarence Wiliams was, among others, one of the great jazz men to develop jazz to what it is today. Clarence Williams passed away November 1965.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl
Nederlands ( To the English part that commemorates Clarence Williams, the great 1920s piano player and bandleader.)

DOCTOR JAZZ DAG

Afgelopen zaterdag, 11 oktober 2008 vond in Wageningen de 88ste Doctor Jazz Dag plaats, beter bekend als de Doctor Jazz Reunie. Honderden jazzplatenverzamelaars en muzikanten kwamen naar Wageningen om contacten aan te halen en hun verzamelingen aan te vullen. In de middag treden er altijd jazzbands op en dat was ook nu het geval. Ik vertelde hierover eerder in de bijdrage: Doctor Jazz Dag.
Het is altijd weer een verrassing waarmee je 's avond thuis komt ...... De CD's, goedkoop gevonden, of nieuw aangeschaft, gaan voorlopig even apart; daar heb ik de hele winter nog voor. Ik ben vooral erg blij met een aantal schitterende boeken, zoals het boek Bredase muziekschets van de 20e eeuw (Deel 1 - Amusementsmuziek - Jazzmuziek - Jazzorganisaties) door Jack van Elewout, dat de jazzgeschiedenis van Breda beschrijft, the hottest place in the south. Een ander boek is "King Oliver" revised by Laurie Wright: zo'n gedegen Storyville bio-discografie, zols "Fats in Facts", een gedetailleerd handboek, dat leest als een roman. Een bron van informatie ......
Ik kon ook een aantal prachtige LPs bemachtigen, zoals de hierboven afgebeelde exemplaren: Brew Moore op SteepleChase, Art Blakey's Caravan op Riverside en een mooi exemplaar van een Cannonball Adderley Riverside.
Ik vond een mooie LP van Ack van Rooyen en één van Tal Farlow en de dubbelaar Jazz Från det Svenska 70-talet, met een overzicht van de Zweedse jazzscene uit de jaren zeventig. Het meest ben ik blij met de dubbellp Don Ellis at Fillmore, die, behalve interessante muziek, voor mij ook nog een andere betekenis heeft. Lees hierover maar eens de bijdrage: Don Ellis at Fillmore
Wageningen zit er weer op - we moeten het er weer mee doen tot 4 april 2009. Alle bovengenoemde platen komen het komend half jaar zeker een keer in een blog aan bod.
KEEP SWINGING BLOG en DOCTOR JAZZ
Het zou natuurlijk leuk zijn als ik, dankzij de Doctor Jazz Dag, een aantal nieuwe bezoekers zou kunnen verwelkomen. In mijn dagelijkse blog, dat zeker geen soort dagboek is, zoals ik iemand degenerend hoorde praten over blogs, wil ik mijn passie voor jazz, een vrij ongevaarlijke virus, dat we allemaal onder de ledenen schijnen te hebben, delen met anderen, door te schrijven over de muziek, zoals ik die beleef in mijn omgeving; Jazz door een Zeeuwse Bril. Als je hier voor het eerst bent heb je heel wat te lezen, mocht je dat willen, want de afgelopen twee en een half jaar zijn er al bijna 1000 dagelijkse bijdragen gepubliceerd. Op mijn overzichtspagina vind je linken naar alle onderwerpen, dus daar zit ongetwijfeld wat voor je tussen. Als je niets wilt missen ( meer dan 10 nieuwe onderwerpen per week is best wel veel om bij te houden) vraag dan om de wekelijkse nieuwsbrief, die je digitaal toegestuurd kunt krijgen:
keepswinging@live.nl

Op dit emailadres ben ik ook bereikbaar voor opmerkingen of suggesties van jullie. Wist je trouwens, dat al heel wat gastschijvers hun fascinatie hier gepubliceerd hebben? Dus ...... Ik ben benieuwd naar reacties.
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels: , , , ,

1 Comments:

Blogger Jo said...

Thank you, Hans, for pointing to an important figure in early jazz. The importance of Clarence Williams is evident, if you have some knowledge about the story of jazz before Coltrane. And yes, Clarence was a genius - composer, organizer of jazz recordings featuring some of the best of the time, sheet music publisher, piano player and vocalist - and band leader. A self-made man with success, yes, but to top this, you have to be blessed with - genius!

Jo

11:06 AM  

Post a Comment

<< Home