Thursday, December 07, 2006

Return of Tal Farlow

( Naar de Nederlandse vertaling.)

The return of Tal Farlow is a recording that surprised me. It was recorded September 1969 with his quartet. In the quartet John Scully on piano, Jack Six on bass and Alan Dawson on bass; Tal Farlow plays the guitar.
I was surprised by his technique of guitar playing. He is a self-taught player, who didn't read music.
He played some gigs with Buddy de Franco and vibraphonist Red Norvo. during the 1940s and early 1950s. He became very popular in the US, but he hated the travelling, the life in the big city, the distaste of the music world so he decided to stop playing somewhere in the second half of the 1950s. He became a sign painter for a living, playing now and then in the local club.


Some years ago I had contact with a jazz collector and film editor in the US who sent me a documentary, he had made himself, titled Talmage Farlow (1921 - 1998 ). It was the first time that I heard the name of Tal Farlow myself.

The documentary started with a shot in which you see a man painting letters on a boat in an accurate way. I took some time before I understood that the beautiful guitar music, played as sound track, was played by this man painting the letters. In 1969 Tal Farlow decided to start playing again and this Prestige recording, The Return of Tal Farlow / 1969 refers to that moment. It was his first album after retiring.

I found a beautiful solo piece of Tal Farlow, Misty, to share with you.


I hope you liked his music. as I did enjoying The Return.

Keep swinging

Hans Koert

You can contact me at
keepswinging@live.nl



Nederlands ( To the English translation )




The return of Tal Farlow is een plaat die me verraste. Hij werd opgenomen in september 1969 met zijn quartet. In het quartet spelen John Scully op piano, Jack Six op bass, Alan Dawson op drums en uiteraard Tal Farlow op de gitaar.

Ik werd vooral verrast door zijn techniek. Zijn manier van gitaarspelen heeft hij zichzelf geleerd; muziek lezen kon hij niet. Hij speelde met Buddy de Franco en vibrafonist Red Norvo in de jaren veertig en begin jaren vijftig. Hij werd heel populair in de VS met zijn eigen groep. Alleen, Tal had een bloedhekel aan alles wat er bij kwam kijken in de wereld van de muziek, het reizen, de grote stad, de slechte smaak van de muziekindustrie.

Halverwege de jaren vijftig trouwde hij en hing zijn gitaar aan de wilgen. Hij werd letterschilder en speelde alleen nog af en toe in het plaatselijke café.

Een paar jaar geleden had ik contact met een Amerikaanse verzamelaar en filmproducent. Hij stuurde me een documentaire die hij zelf gemaakt had, getiteld Talmage Farlow (1921 - 1998 ). Het was de eerste keer dat ik de naam Tal Farlow hoorde.


De documentaire begint met beelden van mensen die vissen in bootjes en een meneer, die letters schildert op de romp van een boot. Het duurde even voordat ik begreep dat de prachtige gitaarmuziek, die ik op de achtergrond hoorde gespeeld werd door deze letterschilder.

In 1969 besloot Tal Farlow om weer te gaan spelen en deze Prestige plaat, The Return of Tal Farlow / 1969 was zijn eerste opname na de jaren waarin hij een teruggetrokken leven als letterschilder leidde. Ik vond een prachtig solo stuk gspeeld door Tal Farlow, waarin hij laat zien hoe Misty gespeeld moet worden.



De CD The Return of Tal Farlow / 1969 hoort thuis in elke verzameling.

Keep swinging

Hans Koert

Ik ben te bereiken op
keepswinging@live.nl



0 Comments:

Post a Comment

<< Home