Whistling Rufus - Cakewalk
START: To the latest blog Naar de laatste blog
( Naar het Nederlands-Vlaamse deel met de aankondiging van een spetterend optreden van Little Willie Littlefield op Kamperland.)
Early October 1900 the Sousa Band recorded six tunes in three days for Victor. The recordings were made in Philadelphia on the first three days of that month. The Sousa band was a large concert band that played the popular music of the late 1890s and early 1900s all around the States, but also in Europe. They travelled to Europe in the spring and summer of 1900 and brought us the ragtime music. One of the tunes they recorded was Whistling Rufus, written by Kerry Mills a few years earlier.
chorus:
( Naar het Nederlands-Vlaamse deel met de aankondiging van een spetterend optreden van Little Willie Littlefield op Kamperland.)
Early October 1900 the Sousa Band recorded six tunes in three days for Victor. The recordings were made in Philadelphia on the first three days of that month. The Sousa band was a large concert band that played the popular music of the late 1890s and early 1900s all around the States, but also in Europe. They travelled to Europe in the spring and summer of 1900 and brought us the ragtime music. One of the tunes they recorded was Whistling Rufus, written by Kerry Mills a few years earlier.
This tune was called a cakewalk - a white-men's invention - directly related to the marches, as Sousa ( and other bands) played. This tune, Whistling Rufus, made Sousa's band famous and he travelled from coast to coast, people entertaining with the music during the so-called cakewalk-dance craze.
The tune got lyrics by W. Murdock Lind years later, but the song became a racial discrimination symbol:
This nigger would go to a ball or a party,
Rainy weather or shine,
And when he got there was a handsome nigger
After the chicken and the wine.
And when he got through with the chicken and the wine,
Then he whistled and he sung so grand
That they thought the angels' harps was a-playing.
And they called him the one-band man.
chorus:
Don't make no blunder, they couldn't lose him,
For perfect wonder they had to choose him;
A great musician with a high position
Was whistling Rufus, the one-band man.
I remember that tune as a kid - one of those traditionals you have heard somewhere on the radio and it never leaves your head. I found it played on a soprano ukulele in the Vess L. Ossman version from May 1900.
John Philip Sousa
Hans Koert - keepswinging@live.nl
you have made a research about a jazz musician or you love to point others to (your) new records, make yourself a contribution for this daily Keep Swinging blog, which will reach its 1000th contribution within 60 days !! Become one of them !! ....Ask for its regular news letter ( keepswinging@live.nl )
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Nederlands ( To the English part with a contribution about the cakewalk Whistling Rufus)
LITTLE WILLIE LITTLEFIELD in KAMPERLAND
Op zondag 25 oktober 2008 treedt de boogie woogie pianist Little Willie Littlefield op in de Zeelandnet-studio in Kamperland.
Dit bijzondere optreden maakt deel uit van het seizoensprogramma van Het Nut, dat optredens en culturele evenementen verzorgd op Noord Beveland.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Nederlands ( To the English part with a contribution about the cakewalk Whistling Rufus)
LITTLE WILLIE LITTLEFIELD in KAMPERLAND
Op zondag 25 oktober 2008 treedt de boogie woogie pianist Little Willie Littlefield op in de Zeelandnet-studio in Kamperland.
Dit bijzondere optreden maakt deel uit van het seizoensprogramma van Het Nut, dat optredens en culturele evenementen verzorgd op Noord Beveland.
Little Willie Littlefield behaalde zijn eerste successen eind jaren veertig met de plaat Little Willie's Boogie. Het werd een hit in Houston en omstreken waar hij woonde en platenbonzen aan de westkust haalden deze teenage wonderboy pianist naar Los Angeles, waar hij een plaat opnam, die van kust tot kust een groot succes werd: It's Midnight. Hij ging optreden in clubs als de Melody Club in Los Angeles en de Barrelhouse in Watts. Door deze hits vestigde hij zijn naam in de Rhythm & Blues en er volgden in de jaren vijftig nog heel wat meer hits, zoals Kansas City en Ruby Ruby. Sinds de jaren tachtig reisde Little Willie regelmatig door Europa en maakte hier een tiental albums. In 2000 ging hij met pensioen en ging in Nederland wonen, maar keerde een aantal jaren later weer terug in het circuit. I went fishing for five years - now I know every herring in Holland by name - it got boring. ( = Ik ging vijf jaar lang vissen - nu ken ik elke haring in Nederland persoonlijk en dat gaat vervelen): zegt hij op zijn website. I feel great and I want to be back with my audience ( = Ik voel me nog goed en daarom wil ik weer bij mijn publiek zijn). Het is niet de eerste keer dat Little Willie Littlefield op Noord Beveland optreedt; zes jaar geleden was hij al eens in Wissekerke.
Okay, op de valreep - één nummertje dan, opgenomen tijdens het Master's of Boogie Woogie concert in Berlijn
Sweet Emmalina - Someday Sweetheart - Shim-Me-Sha-Wabble - Doctor Jazz - Clap Hands Here Comes Charley - Pauvre Moquette - Buddy Bolden's Blues - Clarinet Marmalade.
Opgenomen tijdens een live concert in het Concertgebouw in Hengelo op 8 oktober 1983, vijfentwintig jaar geleden en uitgebracht op de LP Orpheon Celesta - Shim-Me-Sha-Wabble ( Stomp Off S.O.S. 1095 vol 2)
Meer over deze geweldige Franse band, inclusief filmfragmenten, op een eerdere blog getiteld Orpheon Celesta.
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Labels: cakewalk, john philip sousa, little willie littlefield, orpheon celesta, sousa's band, whitsling rufus
0 Comments:
Post a Comment
<< Home