Monday, October 06, 2008

Narcissus Quartet: Introverte muziek

To the latest blog Naar de laatste blog



Op zondagmiddag 5 oktober 2008 trad in de Porgy en Bess jazzclub in Terneuzen het Narcissus Quartet op. Of het nu door het slechte weer kwam; de zaal was maar matig gevuld en dat kan zeker niet aan de groep rond saxofonist Robin Verheyen hebben gelegen. Zijn Narcissus Quartet was met zijn ingetogen klanken een perfecte zondagmiddag invullingen.
Robin Verheyen
Het Narcissus Quartet, dat deze namiddag acte de presence gaf, bestaat uit Robin Verheyen op sopraan en tenorsax, Jozef Dumoulin op piano, Clemens van der Feen op bas en Flin van Hemmen op slagwerk.

Clemens van der Feen
De groep Narcissus bestaat uit een aantal getallenteerde jonge musici uit Vlaanderen en Nederland. Toen ze een paar jaar geleden begonnen heetten ze gewoon het Robin Verheyen Quartet, maar ze veranderden die naam in het Narcissus Quartet, waardoor ze wilden aangeven als één collectief naar buiten te willen treden. Dat merkte je op het podium vooral doordat er veel eigen composites gebracht werden, gemaakt door de leden van de groep, m.u.v. Jozef Dumoulin, die nog maar kort de pianokruk van Harmen Fraanje heeft overgenomen. Je hoeft overigens geen diep filosofische gedachten te krijgen bij de naam Narcissus: gewoon verzonnen door Flin's moeder.
Flin van Hemmen
Tijdens het concert werden er vooral nieuwe nummers gespeeld en bleef er veel van hun eerste CD, gewoon Narcissus genaamd, bij de kassa liggen. Die eerste plaat werd goed ontvangen, maar aangezien ik hem nog nooit gehoord heb kan ik dar niet over oordelen. Ze speelden veel nummers, die nog geen naam hadden of slechts voorzien waren van een werktitel, zoals New York 1 en 2. De muziek van het Narcissus Quartet klinkt zeer ingetogen en introvert. Nummers, die beginnen uit één enkel accoord of toon, waarmee de andere instrumenten al improviserend komen tot een groter geheel, om tenslotte weer tot één enkele klank uit te doven; introverte klanken - muziek die je raakt ......

Jozef Dumoulin
Opvallend was dat het kwartet als een eenheid klonk. Robin Verheyen deed bij tijd en wijle met zijn sopraansax denken aan Wayne Shorter en Jozef Dumoulin voorover gebogen op het klavier aan Bill Evans of Brad Mehldau. Hij hoeft maar een paar noten van een nieuw nummer te zien en hij speelt mee - inclusief allerlei nieuwe tegenmelodieën, legt Clemens in de pauze uit. Ingetogen weloverwogen klanken. Clemens van der Feen, telg uit een muzikale Zeeuwse familie, die actief is in de moderne jazz, hoewel zijn strooien hoedje anders doet vermoeden, zorgt op zijn bas voor een gedegen fundatie. Hij speelde al op zijn dertiende in Porgy en Bess tijdens het Schelde Jazzfestival in de Feen Brothers. Flin van Hemmen op slagwerk valt op door zijn transparante lichte manier van spelen, waardoor het drumstel niet verwordt tot een boel herrie. Voor mij een verrassing !! Met dit concert van het Narcissus Quartet opende Porgy en Bess haar nieuwe seizoen. Na afloop van het concert somde voorzitter Hans Zuiderbaan de concerten voor het komende kwartaal op: Jeff Hamilton Trio; Trio Rein de Graaff met Ferdinand Povel en Pete Christlieb, het Pierre Courbois Vijfkwarts Sextet, Mona Lisa Overdrive en Benjamin Herman met The Itch. En als toefje slagroom op de taart: Rony Verbiest en Bert van den Brink samen op het podium, maar dan zitten we al in het nieuwe jaar.


Als je geinspireerd wordt door jazz of je bent helemaal gek van een bepaalde jazzmuzikant en je wilt anderen daarin laten delen, neem dan eens contact op; Wie weet is je verhaal iets voor deze dagelijkse Keep swinging blog: al bijna 1000 keer Jazz Door Een Zeeuwse Bril. Velen gingen je al voor.


Keep swinging

Hans Koert
keepswinging@live.nl


SAMMY PRICE (1908 - 1992 )Today we should commemorate the fact that Sammy Price was born 100 years ago on the 6th of October 1908 in Honey Grove, Texas (US). He started his career in the 1920s as a Charleston dancer and singer at the Alphonso Trent Orchestra.

In the 1930s he played the piano inspired by musicians like Count Basie and Pete Johnson and became Decca's house pianist in New York. He played boogie woogies, accompanied singers like Trixie Smith and Rosetta Tharpe and founded his own band, in which he loved to play the blues. He became a sought after accompanist for blues vocalists travelling all around the world including Europe, but was also a nightclub owner, photographer, politician and undertaker.
Enjoy a fragment of the Sammy Price Septet which shows how he was influenced by Count Basie and the blues: One O'Clock Jump.





Sammy Price passed away in New York, April 1992


Labels: , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home