Thursday, October 02, 2008

V-Disc Plaat

START: To the latest blog Naar de laatste blog
( To the English part with a small item about Bob Weinstock, the founder of Prestige, who was born 80 years ago.)

Het V-Disc 78-toeren platenlabel (V-Disc = Victory disc) boeit me al jaren. Ze werden uitgebracht in de jaren veertig door de amusementsafdeling van het Amerikaanse leger ( = Music Section of the Special Services Divisions) en werden verspreid onder de soldaten in het veld of gedraaid in uitzending op korte golf zenders vanuit de VS voor de soldaten aan het front. Ik hoorde er voor het eerst over toen ik begon met het verzamelen van Fats Waller platen. In september 1943 werd Fats gevraagd door Steven Sholes, die voor de V-disc afdeling werkte bij Victor, om voor "de jongens" aan een opname sessie voor V-Disc mee te werken. en dat deed Fats uiteraard. Hij nam verschillende titels op, waaronder Ain't Misbehavin'/ Two Sleepy People en op de achterkant Sligtly Less Than Wondefull/There's a Gal In My Life ( uitgebracht op V-Disc 33).
And I Ain't Misbehavin' ............ ( Fats Waller)
Op de meeste opnamen die Fats voor V-Disc maakte geeft hij een gesproken introductie, die ik me, na al die jaren, vaak nog woordelijk herinner: Hi there fellows. What you say! ( = Hoi mannen, Wat zeg je d'r van! ). This is little Fats Waller. (= Dit is kleine (!) Fats Waller)( een understatement, gezien zijn fikse omvang). My mother is 285 pounds of jam, jive and everything.( Mijn moeder weegt over de 125 kg door alle ellende en dat soort dingen). They got me in on this V-Disc mess here this afternoon, so here't is. so watch out. One of my own compositions Ain't Misbehvin' and I ain't do ......" (= Ze hebben me vanmiddag gevraagd voor deze V-disc opnamen, dus daarom ben ik hier. Pas op, één van mijn eigen composities: Ain't Misbehavin' - Misdraag je niet en dat doe ik dan ook niet .......... ) Deze V-Disc opnamen boeiden me en later ontdekte ik dat deze opnamesessie, die in de middag begon met Fats op piano, na een korte onderbreking ( en enkele flessen (!) Cutty Sark whisky) 's avonds werd voortgezet op het orgel. De wat meer subtiele klanken en vloeiender golvende lijnen van het orgel klinken beter in een benevelde geest, denk ik. Luister maar eens naar de schitterende versie van Solitude, waarin Fats, met dikke tong roept: Well boys ... He couldn't be here today - but I got in here today ( = Wel, jongens - Hij kon hier vanavond niet zijn - maar ik ben er wel.) He's right at my fingertips - Duke Ellington's Solitude.( = Ik voel het in mijn vingertoppen - Duke Ellington's Solitude.) And this is the solitude. Now, stop all the thinking; don't worry 'cause everything's fine. ( en hier is The Solitude ( = lett. de oplossing), dus stop met piekeren, want alles komt goed). De laatste nummers van deze opnamesessie zijn alle rejected, afgewezen .......(Gek, ik heb heel de dag volle glazen gedronken en nu neem ik één klein slokje ......... ).
Kun je je voorstellen dat ik graag zo'n V-Disc in mijn handen wilde houden; in mijn verzameling toevoegen? Dat lukte me een paar jaar geleden, toen ik een V-Disc kocht, weliswaar niet de Waller opnamen. maar één met Connee Boswell, begeleid door het Eddy Howard Orchestra en op de andere kant twee nummers van Ella Mae Morse: Invitation to The Blues en Cow Cow Blues.
Ik vond een kort fragment van dat andere zanggroepje (!) de Andrew Sisters, ook razend populair in die oorlogsjaren, die hun V-disc opname op een filmpje promoten !!




Voor alle duidelikjheid ........... : beide kanten van de V-Disc bevatten nummers, die me niet echt boeien en bovendien is de kwaliteit tamelijk slecht, maar het feit dat nu een echte V-Disc aan de muur hangt maakt veel goed.
Connee Boswell - Eddy Howard and his Orchestra: Geenverdere informatie over de musici.
STORMY WEATHER Koehler-Arlen
Opgenomen 28 augustus 1944
Uitgebracht op V-Disc 325A
-----------
Ella Mae Morse - Freddie Slack and his Orchestra
INVITATION TO THE BLUES Fisher-Roberts-Goodwin
COW COW BOOGIE Raye-Carter-dePaul
Opgenomen in de zomer van 1944 (eerste nummer) en Hollywood 21 mei 1944.
Uitgebracht op V-Disc 325B

De V-Disc platen nemen een belangrijke plaats in de jazzgeschiedenis, omdat ze opgenomen zijn in de tijd van de grote record ban, zeg maar de opnamestop, staking, die duurde tussen juli 1942 en november 1944. Leden van de American Federation of Musicians boycotten toen de opnamestudios. Omdat V-Disc platen niet verkocht werden, maar gratis gedistribueerd onder de soldaten, mochten er daarvoor wel opnamen gemaakt worden. V-Discs werden uitgebracht tot 1949 en toen stopte de productie definitief.
Ik hoop ooit nog eens een exemplaar te vinden van de Fats Waller opname met Ain't Misbehavin'- Two Sleepy People (V-Disc nr. 33) ( of de marine-versie, die onderaan het label blauw heeft in plaats van rood) (V-Disc 133))
in excellente conditie uiteraard ( E++), liefst onbespeeld en nog steeds met zo'n zweem van alcohol, dankzij de flessen Cutty Sark whisky.
Hans Koert -
keepswinging@live.nl



RON CARTER: DEAR MILES

Dinsdagnacht zond MEZZO TV,een concert uit van Ron Carter and his quartet, getiteld Dear Miles. Ik hoorde hem met dit kwartet en programma tijdens het Northsea Jazz Festival 2008 ij Rotterdam en schrref erover in Ron Carter: Dear Miles. Deze programma's worden vaak op onmogelijke tijden uitgezonden ( twee uur in de ochtend - dan zit een normaal mens toch voor de live-debatten tussen de Amerikaanse presidentskandaten?) en deze kewer mislukte de DVD-opname. Heeft iemand dit programma opgenomen en wil het voor me branden? Dat zou mooi zijn !! MEZZO TV is in Zeeland op de kabel van Delta te ontvangen.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

ENGLISH ( Naar het Nederlands-Vlaams deel met een herinnering aan een Fats Waller V-Disc plaat)


BOB WEINSTOCK born 80 YEARS AGO
Today, the 2nd of October 2008, we commemorate the fact that producer and founder of Prestige Records, Bob Weinstock, was born 80 years ago. He passed away almost two years ago aged 77 years old.
The Prestige label was founded in 1949 as New Jazz but changed its name soon into Prestige. A lot of jazz musicians recorded for this label like Miles Davis, John Coltrane, Sonny Rollins and Thelonious Monk. He didn't like over-arranged music and loved to record unrehearsed session for better results - more spontanious music.
Weinstock didn't offer his musicians money for rehearsals like Blue Note did and he never safed alternate takes, like others did. This means that but few alternate takes have survived.

In 1972 he sold the Prestige label to Fantasy, which beame part of the Concord Music Group a few years ago. This latter released the great Contemporary Records, produced by Bob Weinstock himself, just before he passed away.
Hans Koert - keepswinging@live.nl


I FOUND YOU "OUT" WHEN I FOUND YOU "IN" SOMEBODY ELSE'S ARMS


I am always fascinated by strange tune titles like the one above. This tune, written by O'Flynn and Ponce, was recorded on the 2nd of October 1928 for Victor by Ted Weems and his Orchestra. Ted Weems led a famous band in the years prior to the Great Depression and was very succesfully. On this eighty years old recording Art Jarrett is doing the vocals:


I found you out
When I found you in
Somebody else's arms
You played and lost

You've had your fun
Now pay the cost
For all you've done
Just like a cheat

You hid your deceit
Within your faithless charms
I found you out

When I found you in
Somebody else's arms



Isn't that great?

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home