Triplicate - Three and one: een veelbelovend debuut
Een rijk eerbetoon aan de zich steeds veranderende jazz, zoals het was en zoals het nog steeds kan zijn
TRIPLICATE - THREE AND ONE: Een veelbelovend debuut
Hans Koert
Triplicate houdt de jazztraditie en de vitaliteit van de muziek levend (= Triplicate keeps the jazz tradition and the spirit of this music alive.) (Claudio Roditi). Ik vond dit citaat in het cd-hoesje van de debuutplaat van Triplicate - Three and one; een uitspraak van Claudio Roditi, de Braziliaanse trompettist, die Ellister van der Molen, de trompettist van het trio, inspireerde en die ze ooit tijdens een concert ontmoette. Deze uitspraak van Claudio Roditi, die ik ook graag mag horen spelen, maakte mij nieuwsgierig naar de muziek op deze plaat .........
Triplicate: v.l.n.r. Johnny Daly - Bob Wijnen - Ellister van der Molen. Rechts achter (in spiegel) Eric Ineke: ( foto: Berbera van den Hoek)
Triplicate isn't about trends or fashions, but is, instead, driven by pure musicianship and a deep love for jazz music.( = Triplicate laat zich niet gek maken door trends of hypes, maar laat zich leiden door puur vakmanschap en een grote liefde voor de jazzmuziek). A love that connects tradition with a freshness that is very much rooted in the present.(= Een liefde voor de muziek, dat het verleden verbindt en zich uit in sprankelende improvisaties met de beide benen in het heden.). ( Bert Jansma )
Het drumloze trio Triplicate, voor haar debuutalbum Three and one uitgebreid met slagwerker Eric Ineke, bestaat uit Ellister van der Molen op trompet en bugel, Bob Wijnen aan de piano en Johnny Daly op bas. Hun eerste plaat is getiteld Three and One, dat, uiteraard, verwijst naar het trio met gastspeler Eric Ineke maar ook naar de gelijknamige Thad Jones compositie, dat ook op de plaat terug te vinden is, oorspronkelijk op plaat gezet door The Jones Brothers ( Thad - Hank - Eddie en Elvin) in 1958.
Ellister van der Molen werd geboren in maart 1977 en groeide op in een muzikaal gezin, a music loving family, zoals ze het op haar website omschrijft. Doordat men haar ontluikend muzikaal talent onderkende, mocht ze naar de vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, de school voor Jong Talent, waar bijvoorbeeld ook, toeval of geen toeval, trompettist Rik Mol, die nu naam maakt in de Nederlandse jazzscene, zijn opleiding kreeg.
In 2000 studeerde ze af en begon in allerlei bands te spelen - van het Jimmy Lunceford Legacy Orchestra, Dim Kesber and Friends, het "damesorkest" Alice in Dixieland ( ondanks wat haar naam suggereert, speelt de groep voornamelijk swing, bebop en mainstream jazz), Leticia y su Rumbadama ( een salsa band bestaande uit vrouwen) en de New Generation Big Band, die zich meer richt op de moderne bigbandmuziek met hiphop en funky ritmen. Samen met klarinettist en saxofonist David Lukács richtte ze een eigen kwintet op, het David Lukács - Ellister van der Molen Quintet. Ze houdt ervan om in trio's te spelen, een vorm, die haar al fascineerde toen ze nog op het conservatorium zat. Music is communication (= Muziek is communicatie), legt ze uit. Playing just the three of us allows us to react on one another right away.(= Door met zijn drieën spelen kun je á la minuut op elkaar reageren). We can even all look each other in the eyes.(= Je kunt elkaar dan goed in de gaten houden). Creativity is the thing!( = Creativiteit, daar draait het om)
Triplicate - Three and one ( TRPL01) ( hoesontwerp: De Zagerij)
Haar eigen Ellister Three bestaat uit haarzelf op bugel, Vincent Koning op gitaar en Uli Glaszmann op bas. Triplicate is weer een ander trio, met een andere bezetting, bestaande uit trompet, piano en bas. Triplicate houdt ervan om in het verleden op zoek te gaan naar die vergeten nummers, schatten uit het rijke jazzverleden; "something from all the different styles and moods that go to make up the rich tapestry that is jazz music" (= Iets uit allerlei invloeden en stijlen, die samen de jazzmuziek gevormd hebben). De muziek die ze spelen komt van grote musici als bebop pianist Tadd Dameron of tenorsaxofonist, maar bovenal componist en arrangeur Benny Golson, die volgende week 82 hoopt te worden.
Pianist Bob Wijnen, geboren in 1971, studeerde eveneens aan het Koninklijk Haags Conservatorium en speelt in bands als The Janssen 4, (een mix van Jazz, klassieke- en popmuziek, wereld- en volksmuziek. Bassist Johnny Daly komt oorspronkelijk uit Ierland en is hier blijven hangen; hij speelt o.a. in Equinox, de groep die verraste met haar gelijknamige debuutalbum. Eric Ineke, die al vanaf eind jaren zestig meedraait in de Nederlandse Jazzscene, behoeft eigenlijk geen introductie meer. Hij is de vaste slagwerker van het Rein de Graaff Trio sinds begin jaren zeventig en heeft een eigen groep: Eric Ineke's JazzXpress. Verder heeft hij al drie cd's opgenomen met het David Liebman Trio.
Hij is, behalve actief op slagwerk, ook leraar slagwerk op het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en het Koorenhuis. Het album Triplicate - Three and one, bevat elf nummers, acht standards en drie eigen composities van trompettist Ellister van der Molen -
Het eerste nummer, met de wat raadselachtige titel TBV ( dat gewoon voor de afkorting ten behoeve van staat, de "werktitel" voor de cd) raakt meteen de juiste snaar als je't mij vraagt - uptempo hard bop - muziek waar je me altijd voor wakker kunt maken. Ellister speelt bugel in de langzamere nummers als Three And One, dat opent met nestor Eric Ineke op slagwerk en in ballads zoals Gnid ( in 1956 opgenomen door het Tadd Dameron Quartet met een nog jonge John Coltrane), Bud Powell’s I'll Keep Loving You of het Kenny Wheeler nummer Everybody's Song But My Own. Het nummer Seven Steps to Heaven verraste me, gecomponeerd door Victor Feldman, maar door iedereen geassocieerd met de Miles Davis opnamen uit 1963 - Heerlijk om het nummer nu eens hier, met Ellister van der Molen op gestopte trompet, door deze ambitieuze groep te horen spelen.
Triplicate bracht het album Three and one uit tijdens een concert in Pavlov in december 2010. Luister maar eens naar een fragment van dat concert, het openingsnummer, dat speciaal "ten behoeve van" deze plaat geschreven werd - TBV:
Het trio zegt op haar website dat men de stijl van het drumloze trio wellicht als kamermuziek zal bestempelen, een modewoord, dat me doet denken aan de muziek van het Modern Jazz Quartet, dat ik onlangs ook al tegenkwam bij Jesse van Ruller, en misschien is dat ook wel zo, maar hun debuut album, met gastdrummer Eric Ineke, is zeker meer dan dat. Op de hoes omschrijven ze hun muziek als een rijk eerbetoon aan de zich steeds veranderende jazz, zoals het was en zoals het nog steeds kan zijn, dat zich steeds blijft ontwikkelen dankzij de improvisatie, die varieert van verfijnd tot gedurfd.
Eric Ineke ( foto: Hans Koert)
Een mooi debuutalbum van een jonge groep, niet geleid door de waan van de dag, maar weet wat het met de jazz wil. Het resultaat Three and one mag er zijn - een eerbetoon aan de wortels van de jazz maar met beide benen in het heden.
Je kunt de plaat op hun website bestellen.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De jonge Nederlandse groep Triplicate presenteerde vorige maand in Pavlov haar debuutplaat, getiteld Three and one. Hierbij kreeg het trio, bestaande uit trompettist Ellister van der Molen, pianist Bob wijnen en bassist Johnny Dale versterking van slagwerker en nestor van de Nederlandse jazz Eric Ineke. Hun debuut Three and one verraste. Een mooi album van een jonge groep, niet geleid door de waan van de dag, maar die weet wat het met de jazz wil. Het resultaat Three and One mag er zijn - een eerbetoon aan de hoogtijdagen van de jazz - de jaren vijftig, maar met beide benen stevig in het heden. Keep swinging wil opmerkelijke producties, zoals deze, signaleren en doorgeven - als je niets wilt missen, volg de Keep Swingingblog dan via Twitter of vraag de gratis nieuwsbrief.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: Bob Wijnen, Ellister van der Molen, eric ineke, Johnny Daly, Triplicate
0 Comments:
Post a Comment
<< Home