Equinox: Here and Now - debuutalbum
Equinox: Here and Now - debut album (English) Equinox: Here and Now - debuutalbum (Nederlands)
Een debuut album
EQUINOX: HERE & NOW
Hans Koert
Jazz hoort thuis in kleine ( rokerige?) clubs, gespeeld door geïnspireerde musici, die door naar elkaar te luisteren en in te spelen op wat de ander doet, op het podium tot een soort balans weten te komen; een evenwicht tussen melodic lyricism with harmonic adventurousness, dynamic subtlety with rhythmic fire ... (= lyrische melodieën met gewaagde harmonieën, subtiele elementen en ritmische uitbarstingen) - las ik in een omschrijving. Equinox is zo’n groep, die ontstaan is door veel en vaak samen te spelen: Elke zondag en dinsdag, tijdens het winterseizoen, zijn ze te beluisteren in Bar-Restaurant Pavlov in Den Haag. Onlangs kwam hun eerste album uit: Equinox “Here & Now.
Vier muzikanten: drie Amerikanen en één Ier – nu allemaal hier neergestreken. Chris Johansen speelt de tenorsax en komt oorspronkelijk uit Seattle, waar hij aan het New England Conservatorium studeerde. Hij verhuisde in 2003 naar Nederland.
Een debuut album
EQUINOX: HERE & NOW
Hans Koert
Jazz hoort thuis in kleine ( rokerige?) clubs, gespeeld door geïnspireerde musici, die door naar elkaar te luisteren en in te spelen op wat de ander doet, op het podium tot een soort balans weten te komen; een evenwicht tussen melodic lyricism with harmonic adventurousness, dynamic subtlety with rhythmic fire ... (= lyrische melodieën met gewaagde harmonieën, subtiele elementen en ritmische uitbarstingen) - las ik in een omschrijving. Equinox is zo’n groep, die ontstaan is door veel en vaak samen te spelen: Elke zondag en dinsdag, tijdens het winterseizoen, zijn ze te beluisteren in Bar-Restaurant Pavlov in Den Haag. Onlangs kwam hun eerste album uit: Equinox “Here & Now.
Vier muzikanten: drie Amerikanen en één Ier – nu allemaal hier neergestreken. Chris Johansen speelt de tenorsax en komt oorspronkelijk uit Seattle, waar hij aan het New England Conservatorium studeerde. Hij verhuisde in 2003 naar Nederland.
Dan Nicholas speelt gitaar en komt oorspronkelijk uit New York. Hij speelde daar o.a. met George Braithwaite, Leroy Williams en Jimmy Lovelace. George Braithwaite trad vijftig jaar geleden voor het eerst op in Nederland, als lid van het American Jazz Sextet in het voorprogramma van het concert van het Jay Jay Johnson Quintet in het Concertgebouw ( Amsterdam) in augustus 1957. Jazzkenners zullen George herinneren als George Braith; aan zijn schitterende Blue Note platen uit de jaren zestig. Hij speelt nog steeds op zijn zelfontworpen Braitophone, een “dubbelsaxofoon” en zijn Bobtronics, een soort synthesizer.
Johnny Daly, de bassist, komt uit Ierland en groeide op in Dublin. Hij verhuisde naar ons land om aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag muziek te studeren ( bij o.a. Hein Van de Geyn) Hij speelde met Eric Ineke, slagwerker en veertig jaar in het vak, die onlangs een nieuwe plaat uitbracht met zijn groep: Eric Ineke’s JazzXpress: Xpressions in Time.
A.J. Davis - Johnny Daly
A.J. Davis, slagwerker, kwam twee jaar geleden in Nederland wonen; hij speelde in Florida en Californië in bluesbands.
A.J. Davis, slagwerker, kwam twee jaar geleden in Nederland wonen; hij speelde in Florida en Californië in bluesbands.
Equinox
De plaat, Here & Now, bevat tien nummers, de meest titels gecomponeerd door musici als Ornette Coleman, Thelonious Monk en Charles Mingus: Bird Food, van Coleman, is een titel die refereert aan de invloeden van Charlie Parker, die in de compositie hoorbaar zijn en The Lotus Blossom, een Billy Strayhorn compositie, waarvan de versie van Dave Frishberg uit de jaren zeventig steeds weer door mijn hoofd klinkt.
Een ander nummer, dat fascineert, is Charles Mingus’ Peggy’s Blue Skylight, een nummer dat hij speelde tijdens het Town Hall concert in 1962 en uitgebracht werd door Blue Note. Maaar de een echte verrassing was voor mij het nummer Brilliant Corners, één van de moeilijkst te spelen nummers die Thelonious Monk componeerde, met een moeilijk te bevatten ritmisch patroon en een chorus, op dubbele snelheid. Toen Monk dit nummer opnam, met zijn kwintet (met niet de minsten in de bezetting: Max Roach, Oscar Pettiford en Sonny Rollins), moest het meer dan 25 keer gespeeld worden en nog stond het niet goed op tape. De “misser” van Oscar Pettiford is al een eigen blog waard, maar als je het verhaal eerder wilt horen dan mail je me maar. Uiteindelijk werd met knip en plakwerk toch nog een acceptabele uitvoering in de groef geperst. Een uitdaging dus voor Equinox, dat van veel moed getuigt en …….. het is ze prima gelukt - Een kunstwerkje!
Johnny Daly - Chris Johansen
In Keepers of the Flame en Brighter Shores, laat Dan Nicholas zien, dat hij, behalve een vaardig gitarist, ook een goed componist is; twee eigen composities met mooi saxofoonwerk en eigen gitaarspel. Ook Johnny Dale schreef een compositie voor deze plaat: Same Time Tomorrow.
Equinox
Een mooi debuutalbum van deze groep; een uitgebalanceerde hardbopplaat, waarnaar de naam Equinox refereert. Equinox is immers die periode in het jaar waarin de nacht en de dag even lang duren? En werd Equinox als compositie ook niet door John Coltrane in 1960 op de plaat gezet? Voor mij onderstreept het weer eens dat hardbop, de muziekstroom die vijftig jaar geleden modern was, nog steeds fris en ongedateerd klinkt en dat is in dit geval zeker een verdienste van deze band, waar we vast en zeker nog meer van zullen horen. Hard bop is still alive!
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions
De plaat, Here & Now, bevat tien nummers, de meest titels gecomponeerd door musici als Ornette Coleman, Thelonious Monk en Charles Mingus: Bird Food, van Coleman, is een titel die refereert aan de invloeden van Charlie Parker, die in de compositie hoorbaar zijn en The Lotus Blossom, een Billy Strayhorn compositie, waarvan de versie van Dave Frishberg uit de jaren zeventig steeds weer door mijn hoofd klinkt.
Een ander nummer, dat fascineert, is Charles Mingus’ Peggy’s Blue Skylight, een nummer dat hij speelde tijdens het Town Hall concert in 1962 en uitgebracht werd door Blue Note. Maaar de een echte verrassing was voor mij het nummer Brilliant Corners, één van de moeilijkst te spelen nummers die Thelonious Monk componeerde, met een moeilijk te bevatten ritmisch patroon en een chorus, op dubbele snelheid. Toen Monk dit nummer opnam, met zijn kwintet (met niet de minsten in de bezetting: Max Roach, Oscar Pettiford en Sonny Rollins), moest het meer dan 25 keer gespeeld worden en nog stond het niet goed op tape. De “misser” van Oscar Pettiford is al een eigen blog waard, maar als je het verhaal eerder wilt horen dan mail je me maar. Uiteindelijk werd met knip en plakwerk toch nog een acceptabele uitvoering in de groef geperst. Een uitdaging dus voor Equinox, dat van veel moed getuigt en …….. het is ze prima gelukt - Een kunstwerkje!
Johnny Daly - Chris Johansen
In Keepers of the Flame en Brighter Shores, laat Dan Nicholas zien, dat hij, behalve een vaardig gitarist, ook een goed componist is; twee eigen composities met mooi saxofoonwerk en eigen gitaarspel. Ook Johnny Dale schreef een compositie voor deze plaat: Same Time Tomorrow.
Equinox
Een mooi debuutalbum van deze groep; een uitgebalanceerde hardbopplaat, waarnaar de naam Equinox refereert. Equinox is immers die periode in het jaar waarin de nacht en de dag even lang duren? En werd Equinox als compositie ook niet door John Coltrane in 1960 op de plaat gezet? Voor mij onderstreept het weer eens dat hardbop, de muziekstroom die vijftig jaar geleden modern was, nog steeds fris en ongedateerd klinkt en dat is in dit geval zeker een verdienste van deze band, waar we vast en zeker nog meer van zullen horen. Hard bop is still alive!
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions
Labels: A.J. Davis, Chris Johansen, Dan Nicholas, Equinox, Johnny Daly
0 Comments:
Post a Comment
<< Home