Het David Liebman Trio speelt de Blues á la Trane

Tweede set in De Singer nu op een DayBreakalbum.
Het DAVID LIEBMAN TRIO speelt de BLUES á la TRANE
Hans Koert
Eén van de nieuwste platen van David Liebman was niet echt gepland, afgaand op de tekst op de hoes. In het voorjaar van 2008 toerde zijn trio, bestaande uit hemzelf op sopraan- en tenorsax, Marius Beets op bas en Eric Ineke op slagwerk langs verschillende podia met een programma rond de composities van Kurt Weill en Alec Wilder. Op 3 april 2008 stond een concert gepland in D


David Liebman is geboren in september 1946 in Brooklyn (NY) en begon zijn muzikale carrière in 1970, nadat hij op de universiteit van New York een geschiedenisstudie had afgerond. Hij ging spelen bij de rockformatie 10 Wheel Drive, dat hier in Nederland met het nummer Morning Much Better nog tot "tip" gebracht had, maar toen had hij, in juli 1967, zijn eerste plaatopna

Zijn eerste opnamen onder eigen naam heette Night Scapes en was samen met dichter Carvel Six met een groep waarbij ook o.a. pianist Richie Beirach en bassist Frank Tusa zaten, met wie hij midden jaren zeventig de band Lookout Farm zou oprichten. In deze periode speelde hij ook bij Elvin Jones en Miles Davis. Bij laatstgenoemde werkte hij mee aan opnamen als On The Corner en Dark Magus en ging hij mee op tournee naar Japan en Europa in de zomer van 1973.

Het moet in de jaren zestig geweest zijn dat Liebman voor het eerst John Coltrane op een concert hoorde spelen. In een verhandeling, die hij publiceerde, getiteld: John Coltrane's Meditations Suite: A Study in Symmetry herinnert hij die concerten: As I have written and said many times, seeing this group live ( = John Coltrane - McCoy Tyner - Jimmy Garrison - Elvin Jones) was what inspired me directly to pursue jazz. (= Ik heb het al vaak geschreven en gezegd, maar toen ik dit kwartet voor het eerst hoorde ( = John Coltrane - McCoy Tyner - Jimmy Garrison - Elvin Jones) inspireerde me dat om me in de jazz te verdiepen). I awaited each new release anxiously to see what to expect when I would go to the clubs in New

David was zo onder de indruk van de muziek van Trane, dat hij het niet aandurfde om zijn composities op te nemen tot ergens begin jaren tachtig. I purposely refrained from recording Coltrane tunes for the oblivious reason that I needed and wanted to escape his titanic ( and positive) influence on my life and music. (= Ik wilde doelbewust geen nummers van Coltrane opnemen, omdat ik los wilde komen van zijn gigantische, maar weliswaar positieve invloed op mijn leven en muziek). Coltrane had een grote invloed op zijn carriere: It is well known among those who have heard me speak in classes or interviews that seeing Trane live in the '60 was my epiphany. (= Iedereen die me wel eens tijdens een lezing of een interview heeft gehoord weet dat Coltrane voor mij haast een goddelijke verschijning was.)

In 1987 nam David Liebman eindelijk een plaat op met composities van Coltrane voor het Owl Records label, getiteld Homage To Coltrane; Ook kwam er een registratie van een liveconcert uit, opgenomen in Yomuri Land (Tokyo) op een Columbiaplaat getiteld Tribute To John Coltrane - Live Under The Sky.

Marius Beets ( in Porgy en Bess - Terneuzen - november 2010) (foto: Hans Koert)
Als we David moeten geloven gingen er geen voorbereidingen of repetities aan de opnamen in De Singer vooraf. Dat klopt helemaal, legde Eric Ineke me uit. We speelden tijdens de eerste set gewoon ons progamma met muziek van Weill en Wilder. Tijdens de pauze stelde David voor: Let's play some Blues themes during the next set á la Trane! What about that? ( = Zullen we staks gewoon wat bluesnummer net als Coltrane dat gedaan heeft? Wat vinden jullie d'r van?). En dat hebben we gewoon gedaan.

Vijf nummers, alle composities van John Coltrane of aan hem gerelateerd, werden opgevoerd. Het openingsnummer, All Blues, werd oorspronkelijk opgenomen door het beroemde Miles Davis Quintet uit 1960, met Coltrane op tenor. Up Against The Wall is ook zo'n originele Trane compositie terug te vinden op het album Impressions als Up 'Gainst the Wall; Mr. P.C, een blues gewijd aan zijn bassist Paul Chambers, dat opgenomen werd met zijn kwartet op 5 mei 1959 en dat uitkwam op het beroemde Giant Steps album en het nummer Village Blues staat op die andere Coltrane-plaat, My Favorite Things - allemaal stuk voor stuk klassiekers dus. Het nummer dat er voor mij uitspringt is het laatste nummer van de CD, Take The Coltrane, een compositie van Duke Ellington dat de twee giganten speelden op hun Duke Ellington & John Coltrane Impulse album uit 1962. In dit nummer imponeert de ritmesectie - Deze ritmesectie van Marius Beets en Eric Ineke speelt al heel wat jaren samen en dat hoor je! Het nummer opent met een bassolo van Marius, begeleid door Eric op drums, waarna David losbarst in een geweldige Coltrane-achtige solo, op fantastische wijze begeleid door Marius en Eric. Vooral het spel van laatstgenoemde dwingt hier respect af. Ja, d'r gebeurt wat, relativeert Eric zijn inbreng ......
Eric Ineke in Porgy en Bess, Terneuzen - november 2010) ( foto Hans Koert)
Zowel Marius Beets en Eric Ineke zijn een goed ingespeeld team en o.a. te horen bij Eric Ineke's eigen JazzXpress en het Rein de Graaff Trio, dat afgelopen weekend in Porgy en Bess te horen was met het programma Lennie's Pennies, een ode aan Lennie Tristano met Gary Foster en Marco Kegel. Ik hoop later deze week over dit concert te berichten - enkele foto's bij dit verslag zijn tijdens dit concert gemaakt.
Marius Beets en Eric Ineke tijdens een slagwerksolo ( Porgy en Bess - Terneuzen) ( november 2010) ( foto: Hans Koert)
Een mooi album van een bijzonder concert, dat een plaatsje verdient in elke serieuze jazzverzameling. Het is te bestellen bij Challenge of in je eigen platenzaak.
Hans Koert
keepswinging@live.nl

Zowel Marius Beets en Eric Ineke zijn een goed ingespeeld team en o.a. te horen bij Eric Ineke's eigen JazzXpress en het Rein de Graaff Trio, dat afgelopen weekend in Porgy en Bess te horen was met het programma Lennie's Pennies, een ode aan Lennie Tristano met Gary Foster en Marco Kegel. Ik hoop later deze week over dit concert te berichten - enkele foto's bij dit verslag zijn tijdens dit concert gemaakt.

Een mooi album van een bijzonder concert, dat een plaatsje verdient in elke serieuze jazzverzameling. Het is te bestellen bij Challenge of in je eigen platenzaak.
Hans Koert
keepswinging@live.nl


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: David Liebman, eric ineke, john coltrane, marius beets
0 Comments:
Post a Comment
<< Home