Sunday, January 09, 2011

Brian Rust ( 1922 - 2011 )

Brian Rust (1922-2011) (Nederlands) Brian Rust ( 1922 - 2011) (English)

Zijn naam lag op iedere verzamelaarslip: Rust zegt ........
Brian Rust overleden
Hans Koert
Op 5 januari 2011 stierf Brian Rust, 88 jaar oud. Voor de meeste verzamelaars van jazz of jazz-gerelateerde 78-toerenplaten is zijn naam verbonden met een serie buitengewoon waardevolle discografieën, naslagwerken, waar een serieze verzamelaar niet omheen kon.
Iedere platenverzamelaar heeft tenminste één van zijn discografieën onder handbereik. Hoewel hij al jarenlang niet meer actief was vanwege zijn leeftijd, werd zijn naam nog dagelijks met veel ontzag uitgesproken als verzamelaars elkaar ontmoetten: Rust zegt ...........
Van al zijn discografiëen is zijn Jazz Records 1897 - 1942 de meest bekende. Voor mij, als tiener, was het een rib uit mijn lijf, herinner ik me nog, maar ik kocht de twee groene delen voor zo'n 80 gulden geloof ik. Zo'n uitgave betekende wel een paar maanden geen platen kopen ....... Later kwam daar de British Dance Bands On Record 1911 to 1945 bij. De derde belangrijke Rust was, toen ik eenmaal zelf verdiende, uitverkocht en moeilijk te vinden: The American Dance Band Discography 1917-1942. Toen ik besloten had om de Hit of the Week platen in een discografie te vangen kon ik niet om Rust heen en voor mij betekende dat, dat ik vanuit Zeeland een paar keer per jaar met de trein van uit Goes ( 2 uur heen - 2 uur terug) naar Den Haag reisde om daar in de bibiliotheek de "bijbel" te raadplegen. Dankzij een verzamelaar die het verzamelen "aan de wilgen hing", kon ik de twee begeerde delen in eigendom krijgen. De Complete Entertainment Discography was mijn laatste Rust die ik vond - helemaal gefotocopieerd van een vriend. Ik herinner me dat ik, toen ik eenmaal de drie Hit of the Week-Durium Discographies klaar had ik trots de drie boeken naar hem heb opgestuurd. Hij stuurde me een bedankje en een aantal catalogi in fotocopie terug van het platenlabel Goodson, een volgende project, dat ik in mijn onschuld onder handen wilde nemen, zo had ik hem verteld. Hij stuurde me ook een aantal originele Goodson hoezen.
Bron: (in vertaling) Happy Birthday, Brian - Hans Koert ( blog for his 84th birthday)
Annette Hanshaw and Brian Rust (1959)
In December publiceerde ik twee blogs
over Annette Hanshaw, het zangeresje uit de jaren twintig, die zoveel mannen het hoofd op hol gebracht had. Brian Rust spoorde haar eind jaren vijftig op in Amerika, interviewde haar en bracht haar platen opnieuw uit. Hieronder vind je beide linken naar deze bijdragen:

Annette Hanshaw: Een fascinerend zangeresje herinnerd
Annette Hanshaw: Ik haatte die platen


This short contribution can be found in English at the Hit of the Week blog and the Flexible-Records blog.

Hans Koert

keepswinging@live.nl



Brian Rust, record collector, jazz historian, discographer passed away, 88 years old.






Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home