Sunday, July 13, 2008

Vrijdag - Northsea Jazz

( To the English part.)
De 33ste editie van het Northsea Jazz Festival vindt dit jaar plaats op 11 t/m 13 juli 2008 in het Ahoy Complex in Rotterdam. Het festival duurt drie dagen en vanavond zit het er al weer op. Ik bezocht het festival vrijdag 11 juli jl. en vind het leuk om hier wat indrukken achter te laten van deze eerste festivaldag.
Het centrale plein
Het eerste Northsea Jazz Festival werd georganiseerd door Paul Acket ( 1922-1992) en MOJO in het Congresgebouw in Den Haag op 16 t/m 18 juli 1976. Er traden toen ook al grote namen op zoals Teddy Wilson, Cootie Williams, Dizzy Gillespie, Count Basie, Lionel Hampton, Ray Charles, Horace Silver, Sun Ra en Cecil Taylor om er een paar te noemen, maar ook de Nederlandse avantgarde was present met namen als het Willem Breuker Kollektief, Misha Mengelberg, Han Bennink en Frank Wright, een Nederlandse Amerikaan, die hier woonde. Ook Nederlandse Dixieland kwam aan bod, met bands als Ted EastonĀ“s Jazz Band en de Harbour Jazz Band. Voor elk wat wils dus .... Drie jaar geleden verhuisde het festival van Den Haag naar Rotterdam, omdat het Congresgebouw in feite te klein werd.
Al Jarreau (Northsea Jazz 11 juli 2008) (foto Hans Koert)
Een bezoek aan het Northsea Jazz Festival kun je het best omschrijven als een bezoek aan, laten we zeggen, de Bijenkorf. Stel je moet nieuwe sokken hebben en op weg naar de herenkleding passeer je de boekenafdeling en de parfumerie. Meestal koop je dan toch een boek of een flesje Eau de Toilette, terwijl je dat niet van plan was en als je weer buiten staat ben je de sokken misschien wel vergeten. Zo vergaat het mij ook wel op het North Sea. In de bijdrage North Sea Jazz 2008 gaf ik al aan nieuwsgierig te zijn naar het concert van Tom Scott and the L.A. Express met Terence Blanchard op trompet, maar dat concert was afgelast en Hank Jones, die hier zijn negentigste verjaardag kwam vieren, vloog "ziek" terug naar de States.
Bik Bent Braam (Northsea Jazz 11 juli 2008)
Gelukkig lukte het wel om een deel van het concert van Bik Bent Braam bij te wonen en omdat er tegelijkertijd een dozijn andere concerten plaats vindt kun je tussen de verschillende zalen "shoppen", als ware het afdelingen bij de Bijenkorf. Dus heb ik vrijdagavond mijn neus even binnengestopt bij Al Jarreau, het Metropole Orkest, het Charles Lloyd Quartet, bij de band van Sergio Mendes en bij de Braziliaans-Amerikaanse pianiste en zangeres Eliane Elias die een Tribute aan Bill Evans gaf.
De Nile Hal tijdens het optreden van Sergio Mendes (Northsea Jazz 11 juli 2008)
Soms word je ook wel eens verrast, zoals toen ik de Yenisei zaal passeerde en daar gitaarmuziek hoorde van ..... Philip Catherine, onze Belgische gitarist. Gek genoeg had ik zijn naam niet gevonden op het programma. Hij speelde solonummers van zijn laatste album Guitars Two, nummers die minder solo zijn dan je zou vermoeden; volgende week zal ik zijn nieuwste plaat hier bespreken. Afgelopen week vertelde Lloyd Miller dat hij Philip zijn eerste lessen-in-jazz gaf in zijn bijdrage Lloyd Miller in Europa. Ik moet bekennen dat ik maar een paar nummers bij het concert van Roy Hargrove en Roberta Gambarini ben gebleven; niet omdat ze niet goed waren, maar ik heb hen onlangs nog in Porgy en Bess i(Terneuzen) zien optreden; zij het niet samen.
Eliane Elias met Marc Johnson en Adam Nussbaum (Northsea Jazz 11 juli 2008)
Ik heb vrijdagavond vooral genoten van het concert van het Ron Carter Quartet, dat een tribute aan Miles Davis bracht, Dear Miles en het verraste me dat er eerder op die avond een interview gepland stond door Don Quellette van Down Beat als gespreksleider, met Ron Carter en de leden van zijn kwartet. Ik hoop over het Ron Carter concert en dit interview later meer te vertellen. Voorafgaand aan dit interview, overigens, had Don een gesprek met Mark Murphy, gevierd zanger sinds de jaren vijftig en Wouter Hamel, de populaire Nederlandse zanger, wat eindigde in een spontaan duet achter de vleugel, dat ik nog net meepikte.
Het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza in de Maashal (Northsea Jazz 11 juli 2008)
Ik hoorde een aantal mensen mopperen over de locatie en de programmering: te veel populaire muziek, soulartiesten, publiektrekkers en het feit dat jazz, vroeger kern van het festival, nu bijzaak lijkt te worden. De periode tot 2005, toen het Northsea nog in het Congresgebouw in Den Haag zat, wordt dan ook verheerlijkt, al gaat men voorbij aan het feit dat de gangen vaak verstopt raakten met festivalbezoekers, waardoor gevaarlijke situaties ontstonden en concertzalen voortijdig afgesloten moesten worden, zodat veel teleurgestelde bezoekers een dichte deur bij hun idool aantroffen. Ik had dit overigens vrijdag ook bij Herbie Hancock - toen ik halverwege de avond de Hudsonhal in wilde werd ik door een breedgeschouderde bewakingsbeambte-met-oortje tegengehouden; de zaal zat mudvol.
Ron Carter Quartet vlak voor hun optreden in de Madeira (Northsea Jazz 11 juli 2008)
Misschien hebben deze critici voor een deel gelijk, maar men moet niet uit het oog verliezen dat het publiek wat nu op het North Sea afkomt, voornamelijk tot de zap-generatie behoort, jonge mensen, die niet graag een hele avond op een stoel naar een concert luisteren, maar graag overal even hun neus binnensteken en sfeer willen proeven - shoppen dus. Ik begreep dat het onlangs gestarte
The Hague Jazzfestival
veel van die oude sfeer in zich heeft, snel groeit en zich vooral richt op de jazz. Ik heb dus alvast, voor de zekerheid, de data voor volgend jaar in mijn agenda geschreven: 22 en 23 mei 2009.

Over een paar dagen hoop ik meer over Ron Carter, over zijn carriere, zijn bass de jour en uiteraard over het concert te vertellen. Morgen vind je hier Friday - North Sea Jazz, in de Engelse vertaling.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

English ( Naar de Nederlandse vertaling)

The 33rd edition of the North Sea Jazz Festival in the Ahoy Rotterdam venue is sceduled from the 11th up to the 13th of July 2008 in Rotterdam. The festival lasts three days; today is the final one. I visited the festival on Friday the 11th of July 2008 and love to give you an impression of the first festival day.
Today I have posted Vrijdag - Northsea Jazz in the Dutch language and tomorrow you can find here the English version in Friday - North Sea Jazz.


Violao Sete Cordas
Jo posted an informative blog about the Seven-string guitar, the Violao Sete Cordas, as used in the Brazilian music. A great blog to enjoy Brazilian Choro music.


Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home