Robert Pernet - De Muzikant
Every serious record collector knows who Robert Pernet (1940-2001) was, but I never realized that he also played jazz music as an active musician.
On the 15th of March 1968, now 40 years ago, a special EP (Extended Play) recording was made in Brussels, Belgium by Le Service de la Jeunesse de la Province de Brabant ... ( = Office for the youth of the Brabant region) featuring Les Dixieland Gamblers, probably directed by Pol Closset, whose band played two tunes: Doctor Jazz and I'm Coming Virginia. I don't know the exact recording date for these. On the reverse P. Catherine and R. Pernet play the tunes Slop and Grelots. The record was made by NMC Records Pour et Par Les Jeunes (= For and by the youth). Philip Catherine (guitar) and Robert Pernet (drums) were accompanied by Adriano Pateri on piano and Freddy Deronde on bass.
Philip Catherine and Robert Pernet.
As I make this blog, Philip Catherine, now almost 66 years old, is scedulded for a concert in the Porgy en Bess Jazz Club in Terneuzen with is Acoustic Trio in a concerrt in April of this year and last year he was one of the guests at the Jazzfestival Middelburg, both venues in the south western part of The Netherlands. Robert Pernet was known as a great discographer who had an extensive collection of records and became the author of the Belgian Jazz Discography. When he passed away in 2001 his collection was bought by the Koning Boudewijnstichting who released a great 2CD with records from the Belgian Jazz heritage. The 2CD was the subject of a previous contribution Jazz In Little Belgium. The Charles Mingus tune Slop is to be found on CD2 track 23.
As I wrote before, you can listen to Slop on the great 2CD Jazz in Little Belgium.
A RANDOM:
AFTERNOON IN PARIS - SONNY ROLLINS & CO.: Sonny Rollins tenor saxophone, Herbie Hancock piano, Ron Carter bass, Roy McCurdy drums. Recorded in New York City 24th of January 1964
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Nederlands ( To the English translation )
Iedere serieuze platenverzamelaar kent Robert Pernet (1940-2001), de samensteller van de lijvige Belgian Jazz Discography, de beschrijving van alle Belgische Jazzplaten, maar ik realiseerde me niet, dat hij ook een cariere als actief muzikant gemaakt heeft.
Philip Catherine en Robert Pernet.
Op het moment dat ik deze bijdrage maak, staat Philip Catherine, nu 66 jaar oud, weer klaar om in april op te treden in de Porgy en Bess Jazz Club in Terneuzen met zijn Acoustic Trio en vorig jaar was hij één van de muzikanten die optrad op het Abdijplein in Middelburg tijdens het Jazzfestival Middelburg. Robert Pernet werd voornamelijk bekend als discograaf, die een uitgebreide verzameling platen had en uiteindelijk de uitgebreide Belgian Jazz Discography publiceerde. Toen hij in 2001 overleed kon de Koning Boudewijnstichting zijn verzameling behouden en werd o.a. een schitterende 2CD uitgebracht met platen uit zijn verzameling die een mooi overzicht geven van de geschiedenis van de Jazz in Belgie: Jazz in Little Belgium. Het nummer Slop, geschreven door Charles Mingus, is te vinden op de tweede CD als nummer 23. Hoewel Robert Pernet vooral bekend geworden is als verzamelaar en discograaf van het Belgische jazz-erfgoed, was hij ook een bevlogen jazzmuzikant. Tijdens een bijeenkomst van platenverzamelaars in De Panne, in het uiterste zuidwesten van België, tegen de Franse grens aan, besloten ze om een band op te richten; Robert Pernet koos voor slagwerk, omdat hij dat als kind ook gespeeld had. Als tiener had hij een tweedehands drumstel gekocht en wat lessen genomen. Dankzij Marcel De Schuyttenneer, die in hun groepje zat, kwam hij in contact met Philip Catherine. In 1958 traden Philip Catherine en Robert Pernet tweemaal op in de Rose Noire in Brussel. In die club trad hij ook op met musici als Jacques Pelzer, Benoit Quersin, de Zweedse baritonesaxspeler Lennart Johnsson en zelfs onze (!) Rita Reys en Pim Jacobs. Hij werd uitgenodigd te spelen op een eindejaarsfeest in 1959 in de Rose Noir, maar kreeg tewgelijkertijd ook een uitnodiging van Toots Thielemans om te spelen in de Blue Note, ook in Brussel. Dat werd een avond lang heen en weer vliegen; gelukkig lagen beide etablisementen dicht bij elkaar.
In 1960 werd hij lid van het Marcel Babs Robert Quartet dat moderne jazz - avant garde muziek speelde, maar geen free jazz. In 1969 speelde hij op het Montreux festival, waar hij uitgeroepen werd als beste drummer. Tijdens zijn carriere als drummer speelde hij met grote namen als Stephanne Grappelli, René Thomas, Jack Sels, Tubby Hayes, Nathan Davis, Attila Zoller, Tete Montoliu en de Lecuano Cuban Boys. Robert Pernet, hoewel zelf een verwoed platenverzamelaar, maakte zelf niet veel platen. Het plaatje, dat vandaag zijn veertigjarig jubileum viert, was één van zijn eerste. Omdat hij, ex aequo met Philip Catherine, als beste solist in de moderne jazz stijl was gekozen, mocht hij, met Philip, het plaatje maken. Robert Pernet speelde begin jaren tachtig nog korte tijd met Charles Loos en Jean-Louis Rassinfosse, de sympathieke innemende bassist, maar hield het daarna voor gezien en speelde niet vaak meer in het openbaar - hij had het overigiens te druk met zijn discografie.
15 maart / March 15th:
1928:
- lovable = paul whiteman o
1938:
- george van eps musicale: squattin' at the grotto = bill harty presents
1968:
- slop = philip catherine-robert pernet
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Perez Prado Flexo- the Ultimate Flexible Record Nonato Luiz: O Choro da Madeira
Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium
Labels: belgian jazz discography, philip catherine, robert pernet
3 Comments:
Hi,
You may be interested to know that
I've posted the rare 7" of the Belgian Art Quitet (1969) on my blog + a link to your page on Robert Pernet. Cheers
Sorry,I forgot the link:
http://theboogiemanwillgetya.blogspot.com/
Cheers
Thanks
Hans
Post a Comment
<< Home