Monday, December 05, 2011

The Making of ... De perfecte discografie

Hoe een perfecte HIT OF THE WEEK-DURIUM discografie er uit hoort te zien. Rubbish (= Waardeloos) ( John R.T. Davies)
Hans Koert
The making of .... the perfect discography ( English) The making of .... de perfecte discografie (Nederlands)

Vanaf het moment dat ik mijn eerste kromme kartonnen Hit of the Week plaat vond, was ik nieuwsgierig naar het verhaal achter deze toch wel heel vreemde 78-toerenplaten. Aangezien ik maar weinig informatie kon vinden over het label en weinig discografische gegevens vond, besloot ik zelf aan de slag te gaan en mijn gevonden informatie te bundelen in een eigen discografie over deze, nu 80-jaar oude platen. Over het maken van zo'n discografie lees je meer in eerdere blogs, die gewijd zijn aan de geboorte, aan de groei en aan de zoektocht naar informatie. Vandaag het verhaal hoe ik de manier vond om de (bijna) perfecte discografie te maken.

Now's The Time To Fall In Love - After The Ball door Phil Spitalny's Music ( Hit of the Week A-2-3) ( uitgebracht januari 1932) ( Verzameling Hans Koert)
De discografie werd pas serieus in mijn ogen, toen ik verzoeken kreeg van grote verzamelaars uit de VS, radiomakers en discografen als
Brian Rust en John R. T. Davies om hen een exemplaar te sturen. Dankzij John R.T. Davies, die mijn discografie had doorgespit ( “Rubbish”, luidde zijn ongezouten kritiek) leerde ik hoe, volgens hem, een discografie opgebouwd moest zijn. I took three Hit of the Week records out of my collection and they were not listed in your book (= Ik heb drie Hit of the Weekplaten uit mijn verzameling gepakt en die vond ik niet terug in je boek). Enigszins aangeslagen en timide door zijn reactie, informeerde ik hem naar het hoe en waarom van zijn kritiek.
Engelse hoes van een Europese uitgave van de Amerikaanse Hit of the Week A-2-3. Deze Europese uitgave werd in het voorjaar van 1932 via het Engelse Durium verspreid als Durum EN-7, gepromoot als The self changing record (= de plaat die niet behoeft te worden omgedraaid)(citaat van een Nederlandse promotietekst) ( Verzameling Hans Koert)
Hij begon met zich te verontschuldigen: Your book isn't as bad as I suggested - sorry 'bout that, but it is just a list of titles and band names and not a discography (= Je boek is niet zo slecht als ik suggereerde, sorry daarvoor, maar het is volgens mij eerder een lijst met titels en bands dan een discografie) - In a discography I love to read the information as is on the label ...... to the letter ...... ( = In een discografie wil ik lezen wat er op het label van de plaat geschreven staat ... letterlijk ) Ninety nine percent of all so-called discographies are not correct, in my opinion ( = Negenennegentig procent van zogenaamde discografieën zijn dan ook, volgens mij, fout), schreef hij me, even Lord and Brian Rust made rubbish, in my point of view .......( = zelfs Lord en Brian Rust maken er, naar mijn mening, een potje van .... ).
Een schrale troost!
Volgens John R.T. Davies, die algemean als autoriteit gezien werd op het gebied van geluidsrestauratie en heruitgaven van oude 78-toerenplaten, moest de perfecte discografie alleen de letterlijke tekst van het label bevatten, inclusief spel- of drukfouten of andere onjuistheden …….. en aangezien ik Rust als voorbeeld had genomen, klopte er dus, volgens hem, niks aan de informatie. Hij beloofde de disco, die ik gestuurd had, helemaal te corrigeren, inclusief mijn Engels, dat voor verbetering vatbaar was. Dat doet’ie toch nooit, zei ik tegen mijn vrouw, maar drie weken later lag er een met potlood volgekrabbelde en gecorrigeerde versie op de mat ………. Ik heb toen a.h.v. de aantekeningen van John, de vijfde editie herschreven en uiteindelijk leidde dat tot de zesde editie, die ik, vanwege haar omvang, moest splitsen in drie discografieën: The Hit of the Week DiscographyThe Durium (GB) Discography en de Durium Advertisement and Custom Record Discography.
Deel van de door John R. T. Davies gecorrigeerde versie van de vijfde editie ( klik op de foto om hem te vergroten) ( Archief Hans Koert)
Wat is eigenlijk een discografie? Die vraag stelde ik me na de kritiek van John R. T. Davies. Letterlijk is het een beschrijving van platen. Toch is een lijst met platen, die opgenomen zijn door een bepaalde artiest of platenmaatschappij, volgens die beschrijving, geen echte discografie. Een discografie beschrijft en bevat de letterlijke informatie, zoals die op het label van een bepaalde gramofoonplaat af te lezen valt. Dus, om dit te verduidelijken met een voorbeeld hieronder de beschrijving van een Hit of the Weekplaat ( HoW A-1-2), zoals die in de American Dance Band Discography 1917-1942 van Brian Rust uit 1975 is opgenomen (p. 1753) en hoe diezelfde plaat, aangevuld met een Franse en een Engelse 78-toeren uitgave van diezelfde plaat opgenomen is in mijn Hit of the Week discography. Brian Rust geeft, overigens, iets eerder op afgebeelde pagina, de bandnaam als: PHILIP (sic) SPITALNY'S MUSIC.
Fragment uit the American Dance Band Discography van Brian Rust ( p. 1753) (klik op de foto om hem te vergroten) ( Archief Hans Koert)
In de Hit of the Week Discography van mezelf staat dezelfe opname als volgt genoteerd, volgens de richtlijnen van John R.T. Davies. Aangezien mijn disco in het Engels geschreven is, heb ik dat zo gelaten. Verder heb ik, om de vergelijking duidelijk te maken, de heruitgaven op andere geluidsdragers dan 78-toerenplaten weggelaten - Brian Rust vermeldt ook geen heruitgaven.

PHIL SPITALNY'S MUSIC Featuring PAUL SMALL (HOW A-2-3) // (no band name) (SEFONO A-2-3) // DURIUM DANCE ENSEMBLE Vocal Refrains, PAUL SMALL (durium EN 7) [2tp-tb-2cl as-cl ts-2v-xyl-p-banj-tu-dm- (male) vo- (female) vo-(male) vo3] Phil Spitalny dir., Manny Klein tp, Sam Herman xyl, Helen Rowland vo, Paul Small vo, ETON BOYS vo4: (Jack Day bariton, Earl Smith 1st Tenor, Art Gentry 2nd Tenor, Chas. Day bass); Recorded New York City, Dec. 1931
= 1188 B D NOW'S THE TIME TO FALL IN LOVE Esta es la Hora de Enamorarse (Fox Trot) Sherman Lewis - PS vo EB vo4 < SH xyl solo MK tp &gt

Released as HOW A-2-3
= 1188 B D Now's the time to fall in love (TENDRESSE) Blue - (nn) - PS vo EB vo4 Released as SEFONO A-2-3
= 1188 B D NOW'S THE TIME TO FALL IN LOVE FOXTROT (SHERMAN LEWIS) - PS vo EB vo4

Released as durium EN-y

= and AFTER THE BALL - PS vo
Released as HOW A-2-3
= After the ball (APRÈS LE BAL) Valse - PS vo

Released as SEFONO A-2-3
= AFTER THE BALL WALTZ - PS vo

Released as durium EN-7
(bron: Hit of the Week Discograsphy - Hans Koert)
In de (online) Hit of the Week Discography heb ik ook aanvullende informatie opgenomen over hoezen en bijzondere uitgaven. Die vind je, ook alleen in het Engels, hieronder. De foto's bij deze blog komen van de online Hit of the Week discography.

Notes: HOW A-2-3: Released in the US Jan. 14 1932. On the reverse a picture of PHIL SPITALNY with hat and necktie and the addition: There are also copies without a picture. The cover: Big Note (like M 1) The artist credits on the cover as RECORDED BY PHIL SPITALNY’S MUSIC; Paul Small isn’t mentioned. // SEFONO A-2-3: There is no band name on the label. // durium EN 7: There are copies with on the reverse an impress of the Victoria MUSIC PUBLISHING CO LTD trademark and copies with a stamp of CHAPPELL & Cº LTD LONDON trademark. The cover of this album shows in big letters: durium - record. Catalogued in Sweden June 17, 1932 as Veckans Skiva nr. 9. In a 1933 Veckans Skiva list some extra information en skiva av alira högsta klass (bron: Hit of the Week Discography - Hans Koert)
Promotiefoto van Phil Spitalny op de achterkant van de Hit of the Week A-2-3 (Verzameling Hans Koert )

Ik droomde ervan om de Hit of the Week-Durium discografieën te laten drukken met kleurenfoto's van de labels en hoezen, maar de prijs was zo hoog, dat dit maar een dagdroom moest blijven ..... en wat zou het mooi zijn als ik al die Hit of the Weekplaten zou kunnen laten klinken, op een manier dat iedereen er kennis mee zou kunen maken?
Tenslotte, om het verhaal rond de Hit of the Week A-2-3 compleet af te ronden, vond ik nog een tamelijk lawaaierige, wellicht beschadigde, duidelijk niet schoongemaakte en slecht gedigitaliseerde opnamen van Now's The Time To Fall In Love en After The Ball zoals die door Phil Spitalny voor Durium als Hit of the Week A-2-3 werd uitgebracht. Kun je meteen horen hoe Hit of the Weeks ook (!) kunnen klinken. Enjoy it
Als je de vier dubbelcd's met The Complete Hit of the Week Recordings op de pak hebt (wie niet?), dan vind je deze opname op volume 4 - de eerste cd - nummer 4 en 5 en kun je jezelf meteen vergewissen hoe deze platen echt kunnen klinken, schoongemaakt, gerestaureerd en gedigitaliseerd door Doug Benson. Je kunt een kopie van deze plaat of van deze platen in Nederland kopen bij Timeless in Wageningen of Spronk in Breda .... of op de site van Archeophone Records .
De papieren versie van de discografie is al jaren uitverkocht, maar de discografie van de Hit of the Weekplaten kun je ook online vinden, gratis en voor niets. Mocht je aanvullingen hebben, bijvoorbeeld foto's van labels of hoezen, of vragen over je kartonnen Duriumplaten, neem dan contact met me op: hitoftheweek@live.nl
This contribution has been published in English as The Making of ... The perfect Discography at the Hit of the Week blog, the webblog for collectors of Hit of the week - Durium records.

Hans Koert
hitoftheweek@live.nl
keepswinging@live.nl

Ik las en constateerde, dat het binnenkort wellicht afgelopen zal zijn met de cd en dat de serieuze jazzliefhebber voortaan alleen nog maar bits and bytes kan downloaden van zijn favoriete muziek. Laten we er maar vanuit gaan dat de serieuze jazzliefhebber nog lange tijd zijn muziek op plaat kan kopen. Het gros van de liefhebbers van jazz of jazz-gerelateerde muziek zal tevreden zijn met de informatie, die de platenmaatschappij achter op de lp of cd kwijt wil. Je merkt dat hoe goedkoper of obscuurder een uitgave is, hoe minder informatie gegeven wordt. De echte liefhebbers van 78-toerenplaten slapen met de Brian Rust's onder hun hoofdkussen en als ze dat niet lekker vinden liggen, dan hebben ze hem toch meestal onder handbereik ...... Bij het maken van de Hit of the Week-Durium Discografie kreeg ik kritiek uit onverwachte hoek en dit leidde uiteindelijk tot een bewustwording hoe de ideale, de perfecte discografie er eigenlijk uit moet zien. Keep Swinging dook in deze materie en ontdekte dat een goede discografie maken geen peulenschil is. Als je op de hoogte wilt blijven welke onderwerpen er zoal in de Keep Swingingblog langskomen, volg haar dan via Twitter ( #keepswinging) of vraag de gratis Nederlandstalige ( of Engelse versie van de ) nieuwsbrief aan ( keepswinging@live.nl) Als je eens wilt kennismaken met de Keep Swingingblog dan vind je hier de meest gelezen en bezochte blogs van de laatste maand.

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home