Thursday, December 01, 2011

Saralee Vos presenteert the Great American Songbook

Saralee Vos en het Alexander Beets Quartet poetsten oude hits op.
Elk nummer van haar klinkt nieuw en fris, alsof het speciaal voor haar geschreven is ( vrij naar Cees Schrama)
Hans Koert

Begin oktober presenteerde de Nederlandse zangeres Saralee Vos haar Great American Songbook, dat ze in februari van dit jaar opnam in Studio De Smederij van Marius Beets in Zeist. Ze werd daarbij begeleid door het Alexander Beets Quartet, waarin Alexander Beets de tenorsax speelt, Stormvogel piano, Marius Beets bas en Gijs Dijkhuizen slagwerk.
Saralee Vos ( foto: Michael Moorthaemer)
Een jaar geleden presenteerde het
Jan Menu-Jasper Soffers Kwartet het Dutch Songbook. Een mooie plaat, die tot nu toe weinig repons gekregen heeft. Deze fraaie plaat was een poging om, met het Great American Songbook als voorbeeld, het Nederlandse lied een plek te geven in het jazzrepertoire. Het Great American Songbook is geen boek dat je in de bibliotheek kunt lenen, laat staan in de boekhandel kunt bestellen. Het is een imaginaire verzameling titels, die thuis horen in de canon van de Amerikaanse populaire muziek uit de periode 1920 - 1960. Deze verzameling nummers bevat honderden titels, die ooit geschreven zijn door de grote Amerikaanse componisten als Jerome Kern, Irving Berlin, George Gershwin en Cole Porter. Als je probeert zo'n een kort en kernachtig lijstje te maken van componisten, die bijgedragen hebben aan het Great American Songbook, dan ervaar je meteen de beperktheid daarvan.
Alexander Beets ( foto: Thomas Huisman)
Het merendeel van de titels van dit Great American Songbook zijn geïntroduceerd op Broadway in musicals en shows, en al honderden keren door musici uitgevoerd en opgenomen. Dat betekent enerzijds dat voor de verwende luisteraar de meeste titels bekend zullen zijn en dus qua compositie weinig spannends opleveren - anderzijds geeft die bekendheid van de compositie de rust om je te concentreren op de uitvoering. Muzikanten, met name jazz muzikanten, hebben het Great American Songbook geadopteerd en gebruiken de titels, die door veel muzikanten wereldwijd gekend worden, als uitgangspunt voor improvisaties. Het Great American Songbook werd na de Tweede Wereldoorlog groot gemaakt door m.n. jazzzangeressen als Ella Fitzgerald en
Sarah Vaughan, maar ook crooners als Frank Sinatra, Nat King Cole en Tony Bennett. De selectie van nummers, die Saralee bij elkaar gebracht heeft voor dit eerste album met nummers uit het Great American Songbook ( de toevoeging: volume 1 suggereert dat er minimaal nog één deel volgt) is dan ook geen echte verrassing: Caravan, Fly Me To The Moon, Moon River, My Funny Valentine, Skylark en Lover Man - ze komen allemaal langs.
Gijs Dijkhuizen (foto: Hans Koert)
Het nummer, I Thought About You van Jimmy Van Heusen, die ook de muziek voor o.a. Polka Dots and Moonbeans en Here's That Rainy Day schreef, werd een hit dankzij de woorden, die tekstschrijver Johnny Mercer neerpende tijdens een treinrit naar Chicago, waar hij moest zingen bij de band van Benny Goodman tijdens één van de populaire Camel Caravan radio-uitzendingen - De eerste zin van het lied luidt: I took a trip on a train and I thought about you ( = Ik zat in de trein en ik dacht aan jou) ........ I can remember the afternoon that we wrote it (= Ik herinner me die middag dat we dit schreven nog erg goed), vertelde Johnny Mercer aan Gene Lees, Jimmy played me the melody.(= Jimmy had me de melodie voorgespeeld). I didn't have any idea, but I had to go to Chicago that night. (= Ik had toen nog geen enkel idee over de woorden, maar ik moest die avond naar Chicago). ...... And I got to thinking about it on the train.(= en tijdens de reis bleef ik er aan denken). I was awake, I couldn't sleep.(= Ik was klaar wakker, ik kon niet slapen) ...... The tune was running through my mind, and that's when I wrote the song. On the train, really going to Chicago .......... (= De melodie bleef maar door mijn hoofd spoken en zo heb ik uiteindelijk de tekst geschreven - in de trein - echt op weg naar Chicago).
Luister maar eens wat Saralee van dit nummer maakt. De opname is gemaakt tijdens de cd-presentatie in Sopranos - Amsterdam met als gast Ruud Breuls op trompet.
Saralee is opgegroeid in een huis waar altijd jazz geklonken moet hebben. Vader Tony Vos, saxofonist, die in 1955 met zijn kwartet samen met broer Henk, vastgelegd werd op één van de beroemde Jazz Behind The Dikes lp's, nam vijf jaar geleden afscheid als actief muzikant; moeder Tineke maakte carriere bij de radio; door hen maakte Saralee kennis met de muziek van zangeressen als Ella Fitzgerald, Nancy Williams en Billie Holiday. Ook de muziek van Chet Baker, Monk en Horace Silver inspireerden haar en wellicht is daarom dan ook het nummer Psychadelic (sic) Sally toegevoegd, het aanstekelijke funky nummer, dat Horace Silver in 1968 schreef geinspireerd door al die fraaie modieus geklede dames in zijn omgeving en in het najaar van 1968 door crooner Eddie Henderson op een Prestige plaat voor het eerst vocaal werd vastgelegd .........
Marius Beets ( foto: Hans Koert)
Saralee heeft een warme stem en een eigen stijl zonder de grote zangeresen te imiteren. Dat bevalt me wel - er is genoeg te genieten, zonder dat je het gevoel hebt de nummers al eens eerder gehoord te hebben en de neiging hebt om te gaan vergelijken ..... Op de cd-hoes staat dat deze productie nog maar volume 1 is, dus wachten we vol spanning deel 2 af - of wordt dat, in navolging van het Jan Menu-Jasper Soffers Kwartet, het Dutch Songbook .........
De cd is rechtstreeks te bestellen bij Maxanter Records.
Hans Koert

keepswinging@live.nl

De verrassing zit niet in de materiaal keuze, die is haast traditioneel, voorspelbaar: Caravan, Fly Me To The Moon, Skylark en My Funny Valentine zijn alle hits, die hun revenuen al lang opgebracht hebben in de vorige eeuw; de verrassing zit hem in Saralee, een jonge Nederlandse jazzzangeres, die elk nummer een opfrissing geeft, waardoor het lijkt alsof elk nummer gisteren voor haar geschreven is - de stem van Saralee Vos met het Alexander Beets Quartet kan een groot publiek boeien. Ik ben dan ook benieuwd, naar wat we nog van haar kunnen verwachten ..... Keep Swinging wijst graag op dit soort mooie producties. Als je niets wilt missen volg haaar dan via Twitter (#keepswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief, die in een Engels- en Nederlandstalige versie verschijnt. ( keepswinging@live.nl). De Drie Meest Populaire Keep Swingingblogs in het Nederlands geven alvast wat voorpret .... Veel leesplezier!

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home