The making of ... De geboorte van een discografie
't Is maar goed dat je te voren niet beseft waaraan je begint.
Een serie blogs over de geboorte van het Hit of the Week-Durium project.
Hans Koert.
The making of .... (part 1) The birth of a discography ( English) The making of ... (deel 1) de geboorte van een discografie (Nederlands)
Onlangs verscheen op het Archeophone label de laatste dubbel-cd, in een serie van vier, met daarop alle Hit of the Week opnamen zoals die wekelijks verschenen in de VS begin jaren dertig. Deze unieke opnamen hadden niet aan de vergetelheid ontrukt kunnen worden, zonder gedegen speurwerk, dat uiteindelijk leidde tot de drie Hit of the Week-Durium Discografieën ( Hit of the Week Discography - Durium (GB) Discography - Durium Advertisement and Custom Records Discography), samengesteld door ondergetekende, Hans Koert. Het verschijnen van deze serie kan dan ook gezien worden als de kroon op het werk. Over de totstandkoming van de discografieën en de heruitgaven op het Archeophonelabel gaat een serie blogs, The making of ...., die deze herfst maandelijks zal verschijnen op de Keep Swingingblog en in het Doctor Jazz Magazine.
De eerste Hit of the Week, Through, opgenomen door Bert Lown, die toen elke avond in het Biltmore Hotel in New York speelde, lag in de tweede week van februari 1930 in de krantenkiosken op Times Square en de laatste, een plaat met twee nummers op één kant: My Silent Love - Hummin' To Myself door het Duriumstudio-orkest o.l.v. Phil Spitalny, verscheen in de zomer van 1932. Na twee-en-een-half jaar megaverkoopcijfers van 350.000 exemplaren per week, ging het licht voor de Hit of the Week definitief uit. Deze opnamen zijn heruitgebracht op het Amerikaanse platenlabel Archeophone, dat zich voornamelijk gespecialiseerd heeft in akoestische opnamen uit het begin van de 20ste eeuw. Hit of the Weekplaten zijn, overigens, elektrisch opgenomen en de heruitgaven verschenen bij Archeophone dan ook in de serie Labels & Innovations. Archeophone Records, gerund door Richard Martin en Meagan Hennessey uit Champaign, IL (USA) bestaat nu inmiddels ruim 12 jaar en is, onder kenners, een begrip; negen uitgaven kregen inmiddels een Grammy nominatie. Op hun website meldden ze vol trots, dat het Amerikaanse online magazine Slate.com hen heeft opgenomen in the list of the most innovative and practical thinkers of our time (= de lijst met meest vernieuwende en practische denkers van onze tijd) - Gefeliciteerd, Richard and Meagan! - wie had dat gedacht! De transfer van de Hit of the Weeks lag in handen van Doug Benson, geluidsrestaurateur, die lof oogstte met zijn transfers van de King Oliver opnamen uit 1923 voor het Off the Record label, eveneens gedistribueerd wordt door Archeophone. De unieke serie heruitgaven van alle Hit of the Weekplaten heb ik samen met Doug Benson mogen verzorgen, waarbij ik o.a. platen, foto's en discografische informatie leverde. Verder speurde ik mee naar verloren gewaande platen en beschreef ik de geschiedenis van het label in de rijk geillustreerde bijgevoegde boekjes.
Een stapel Hit of the Weekplaten (bron: eBay.com)
Maar wat ging er vooraf aan deze samenwerking, die uiteindelijk leidde tot dit unieke document, de volledige heruitgave van alle Hit of the Week platen op acht cd’s? In een serie maandelijkse blogs wil ik het ontstaansproces van de discografie, die leidend was als onderlegger voor dit unieke project. Verder kijk ik terug op de zoektocht en uiteindelijke uitgave van al deze kartonnen Hit of the Week-Durium platen, deze ephemeral acetates, wegwerpproducten, die zo Durable (Durium) (duurzaam) bleken dat ze niet weggegooid werden, maar wel, zo bleek, bijna geheel uit het Amerikaanse collectieve geheugen verdwenen, die nu voor de eeuwigheid bewaard zijn voor het nageslacht. Een vroege cartoon uit begin jaren dertig over de Hit of the Week platen door Harris ( bron: Record Research)
Het begon allemaal zo’n dertig jaar geleden – een stapeltje kromgetrokken kartonnen 78-toerenplaten ving mijn aandacht en ik kocht, voor weinig geld, mijn eerste Hit of the Weeks op de Doctor Jazz Reunies in de veilinghal van Boskoop en later in de Junushoff in Wageningen. Ik draaide ze op mijn Columbia slingergrammofoon type 109A uit begin 1930, nadat ik een manier had gevonden, hoe de platen plat op de draaitafel te krijgen. Tot mijn verrassing waren ze prima af te spelen en de muziek klonk niet eens onaardig. En daar bleef het voorlopig bij. Dit was mijn eerste ervaring met deze opvallende kromme kartonnen platen.
Hoe krijg je een Duriumplaat plat op je draaitafel? In 1930, in ieder geval met een zgn. Durium lock - 95% van de discussies over deze bijzondere platen gaat over dit onderwerp. (collectie: Hans Koert)
Jaren later ging ik me interesseren voor de geschiedenis achter deze platen - waar en wanneer waren ze opgenomen en wie speelden er mee in het wat “mysterieuze” Hit of the Week Orchestra? Ik ging op zoek naar informatie, maar kon die maar moeilijk vinden. Verzamelaars die ik sprak wisten me te vertellen dat je de plaat vanwege haar gebogen vorm maar moelijk kon afspelen en dat ze uit de jaren dertig stamden. Meer kwam ik vaak niet te weten ...... Howard Waters' lijst met Hit of the Weekplaten ( bron: Record Research uitgave 26 ( januari-februari 1960)
Ik vond een discografie, die gemaakt was door Howard J. Waters en die verschenen was in Record Research in 1960. Ik legde mijn stapel kartonnen Duriumplaten (Durium was de naam van het reclamebureau, dat de kartonnen Hit of the Weeks uitgaf) naast deze discografie en kon daarin de meeste Hit of the Weeks wel traceren, maar een flinke stapel Duriums bleven onvermeld ………….. en dat maakte me alleen maar meer nieuwsgierig. Tegenwoordig zou een zoekopdracht op Google wellicht opheldering kunnen brengen of een oproep op één of ander verzamelaarforum zou me in contact hebben kunnen brengen met andere verzamelaars …….. begin jaren negentig lag dat minder gemakkelijk. Ik begon, dat wat ik wist, te noteren en typte zo in 1994 mijn eerste lijst met de gegevens van de kartonnenplaten die ik had. Deze informatie deelde ik uit aan andere verzamelaars, die ik in Wageningen tegenkwam en stuurde ik toe aan het handjevol Hit of the Weekverzamelaars in Amerika, die ik opgespoord had via de Membership Directory van de IAJCR (The International Association of Jazz Record Collectors). Het begin was gemaakt ......... de geboorte van de Hit of the Week-Durium discografie was een feit, maar als ik toentertijd had geweten waaraan ik begon, dan had ik me misschien nog wel eens achter het oor gekrabd..............
De serie the Making of .... wordt vervolgd. Er is ook een Engelstalige versie gepubliceerd op de Hit of the Week blog.
De Complete Hit of the Week Recordings kan gekocht worden (met korting) bij Archeophone of afzonderlijk bij Archeophone of bij Timeless (Wageningen)
Hans Koert
hitoftheweek@live.nl keepswinging@live.nl
online Hit of the Week-Durium Discographies
Als ik geweten had waaraan ik begon, dan had ik me misschien nog wel eens achter het oor gekrabd. Mijn geluk was, dat Howard J. Waters in 1960 met een serie artikelen in Record Research, de basis had gelegd en dat verzamelaars uit heel de wereld bereid bleken de informatie van hun kartonnenplaten met me te delen en anderen, die ooit een poging gewaagd hadden, zo'n discografie te maken op onderdelen, waren blij dat de klus nu eindelijk geklaard zou worden en stuurden me hun archief ......... Een discografie maken is meer dan zomaar een lijstje maken, leerde ik en over dit leerproces en dat wat het opleverde, hoop ik de komende maanden meer te vertellen. Uiteindelijk is de heruitgave van alle Hit of the Weekplaten op het Amerikaanse Archeophonelabel de kroon op het werk gebleken - iets waarvan elke discograaf of verzamelaar alleen maar van kan dromen. De Keep Swingingblog kun je volgen via Twitter (#keepswinging) of via haar gratis nieuwsbrief, die je kunt aanvragen ( keepswinging@live.nl)
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Een serie blogs over de geboorte van het Hit of the Week-Durium project.
Hans Koert.
The making of .... (part 1) The birth of a discography ( English) The making of ... (deel 1) de geboorte van een discografie (Nederlands)
Onlangs verscheen op het Archeophone label de laatste dubbel-cd, in een serie van vier, met daarop alle Hit of the Week opnamen zoals die wekelijks verschenen in de VS begin jaren dertig. Deze unieke opnamen hadden niet aan de vergetelheid ontrukt kunnen worden, zonder gedegen speurwerk, dat uiteindelijk leidde tot de drie Hit of the Week-Durium Discografieën ( Hit of the Week Discography - Durium (GB) Discography - Durium Advertisement and Custom Records Discography), samengesteld door ondergetekende, Hans Koert. Het verschijnen van deze serie kan dan ook gezien worden als de kroon op het werk. Over de totstandkoming van de discografieën en de heruitgaven op het Archeophonelabel gaat een serie blogs, The making of ...., die deze herfst maandelijks zal verschijnen op de Keep Swingingblog en in het Doctor Jazz Magazine.
De eerste Hit of the Week, Through, opgenomen door Bert Lown, die toen elke avond in het Biltmore Hotel in New York speelde, lag in de tweede week van februari 1930 in de krantenkiosken op Times Square en de laatste, een plaat met twee nummers op één kant: My Silent Love - Hummin' To Myself door het Duriumstudio-orkest o.l.v. Phil Spitalny, verscheen in de zomer van 1932. Na twee-en-een-half jaar megaverkoopcijfers van 350.000 exemplaren per week, ging het licht voor de Hit of the Week definitief uit. Deze opnamen zijn heruitgebracht op het Amerikaanse platenlabel Archeophone, dat zich voornamelijk gespecialiseerd heeft in akoestische opnamen uit het begin van de 20ste eeuw. Hit of the Weekplaten zijn, overigens, elektrisch opgenomen en de heruitgaven verschenen bij Archeophone dan ook in de serie Labels & Innovations. Archeophone Records, gerund door Richard Martin en Meagan Hennessey uit Champaign, IL (USA) bestaat nu inmiddels ruim 12 jaar en is, onder kenners, een begrip; negen uitgaven kregen inmiddels een Grammy nominatie. Op hun website meldden ze vol trots, dat het Amerikaanse online magazine Slate.com hen heeft opgenomen in the list of the most innovative and practical thinkers of our time (= de lijst met meest vernieuwende en practische denkers van onze tijd) - Gefeliciteerd, Richard and Meagan! - wie had dat gedacht! De transfer van de Hit of the Weeks lag in handen van Doug Benson, geluidsrestaurateur, die lof oogstte met zijn transfers van de King Oliver opnamen uit 1923 voor het Off the Record label, eveneens gedistribueerd wordt door Archeophone. De unieke serie heruitgaven van alle Hit of the Weekplaten heb ik samen met Doug Benson mogen verzorgen, waarbij ik o.a. platen, foto's en discografische informatie leverde. Verder speurde ik mee naar verloren gewaande platen en beschreef ik de geschiedenis van het label in de rijk geillustreerde bijgevoegde boekjes.
Een stapel Hit of the Weekplaten (bron: eBay.com)
Maar wat ging er vooraf aan deze samenwerking, die uiteindelijk leidde tot dit unieke document, de volledige heruitgave van alle Hit of the Week platen op acht cd’s? In een serie maandelijkse blogs wil ik het ontstaansproces van de discografie, die leidend was als onderlegger voor dit unieke project. Verder kijk ik terug op de zoektocht en uiteindelijke uitgave van al deze kartonnen Hit of the Week-Durium platen, deze ephemeral acetates, wegwerpproducten, die zo Durable (Durium) (duurzaam) bleken dat ze niet weggegooid werden, maar wel, zo bleek, bijna geheel uit het Amerikaanse collectieve geheugen verdwenen, die nu voor de eeuwigheid bewaard zijn voor het nageslacht. Een vroege cartoon uit begin jaren dertig over de Hit of the Week platen door Harris ( bron: Record Research)
Het begon allemaal zo’n dertig jaar geleden – een stapeltje kromgetrokken kartonnen 78-toerenplaten ving mijn aandacht en ik kocht, voor weinig geld, mijn eerste Hit of the Weeks op de Doctor Jazz Reunies in de veilinghal van Boskoop en later in de Junushoff in Wageningen. Ik draaide ze op mijn Columbia slingergrammofoon type 109A uit begin 1930, nadat ik een manier had gevonden, hoe de platen plat op de draaitafel te krijgen. Tot mijn verrassing waren ze prima af te spelen en de muziek klonk niet eens onaardig. En daar bleef het voorlopig bij. Dit was mijn eerste ervaring met deze opvallende kromme kartonnen platen.
Hoe krijg je een Duriumplaat plat op je draaitafel? In 1930, in ieder geval met een zgn. Durium lock - 95% van de discussies over deze bijzondere platen gaat over dit onderwerp. (collectie: Hans Koert)
Jaren later ging ik me interesseren voor de geschiedenis achter deze platen - waar en wanneer waren ze opgenomen en wie speelden er mee in het wat “mysterieuze” Hit of the Week Orchestra? Ik ging op zoek naar informatie, maar kon die maar moeilijk vinden. Verzamelaars die ik sprak wisten me te vertellen dat je de plaat vanwege haar gebogen vorm maar moelijk kon afspelen en dat ze uit de jaren dertig stamden. Meer kwam ik vaak niet te weten ...... Howard Waters' lijst met Hit of the Weekplaten ( bron: Record Research uitgave 26 ( januari-februari 1960)
Ik vond een discografie, die gemaakt was door Howard J. Waters en die verschenen was in Record Research in 1960. Ik legde mijn stapel kartonnen Duriumplaten (Durium was de naam van het reclamebureau, dat de kartonnen Hit of the Weeks uitgaf) naast deze discografie en kon daarin de meeste Hit of the Weeks wel traceren, maar een flinke stapel Duriums bleven onvermeld ………….. en dat maakte me alleen maar meer nieuwsgierig. Tegenwoordig zou een zoekopdracht op Google wellicht opheldering kunnen brengen of een oproep op één of ander verzamelaarforum zou me in contact hebben kunnen brengen met andere verzamelaars …….. begin jaren negentig lag dat minder gemakkelijk. Ik begon, dat wat ik wist, te noteren en typte zo in 1994 mijn eerste lijst met de gegevens van de kartonnenplaten die ik had. Deze informatie deelde ik uit aan andere verzamelaars, die ik in Wageningen tegenkwam en stuurde ik toe aan het handjevol Hit of the Weekverzamelaars in Amerika, die ik opgespoord had via de Membership Directory van de IAJCR (The International Association of Jazz Record Collectors). Het begin was gemaakt ......... de geboorte van de Hit of the Week-Durium discografie was een feit, maar als ik toentertijd had geweten waaraan ik begon, dan had ik me misschien nog wel eens achter het oor gekrabd..............
De serie the Making of .... wordt vervolgd. Er is ook een Engelstalige versie gepubliceerd op de Hit of the Week blog.
De Complete Hit of the Week Recordings kan gekocht worden (met korting) bij Archeophone of afzonderlijk bij Archeophone of bij Timeless (Wageningen)
Hans Koert
hitoftheweek@live.nl keepswinging@live.nl
online Hit of the Week-Durium Discographies
Als ik geweten had waaraan ik begon, dan had ik me misschien nog wel eens achter het oor gekrabd. Mijn geluk was, dat Howard J. Waters in 1960 met een serie artikelen in Record Research, de basis had gelegd en dat verzamelaars uit heel de wereld bereid bleken de informatie van hun kartonnenplaten met me te delen en anderen, die ooit een poging gewaagd hadden, zo'n discografie te maken op onderdelen, waren blij dat de klus nu eindelijk geklaard zou worden en stuurden me hun archief ......... Een discografie maken is meer dan zomaar een lijstje maken, leerde ik en over dit leerproces en dat wat het opleverde, hoop ik de komende maanden meer te vertellen. Uiteindelijk is de heruitgave van alle Hit of the Weekplaten op het Amerikaanse Archeophonelabel de kroon op het werk gebleken - iets waarvan elke discograaf of verzamelaar alleen maar van kan dromen. De Keep Swingingblog kun je volgen via Twitter (#keepswinging) of via haar gratis nieuwsbrief, die je kunt aanvragen ( keepswinging@live.nl)
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions
Labels: complete hit of the week recordings, durium, Hans Koert, hit of the week, Hit of the Week-Durium Discographies
0 Comments:
Post a Comment
<< Home