Tuesday, November 09, 2010

Het David Liebman Trio speelt de Blues á la Trane

David Liebman Trio plays the Blues á la Trane ( English) - Het David Liebman Trio speelt de Blues á la Trane ( Nederlands)

Tweede set in De Singer nu op een DayBreakalbum.
Het DAVID LIEBMAN TRIO speelt de BLUES á la TRANE
Hans Koert

Eén van de nieuwste platen van David Liebman was niet echt gepland, afgaand op de tekst op de hoes. In het voorjaar van 2008 toerde zijn trio, bestaande uit hemzelf op sopraan- en tenorsax, Marius Beets op bas en Eric Ineke op slagwerk langs verschillende podia met een programma rond de composities van Kurt Weill en Alec Wilder. Op 3 april 2008 stond een concert gepland in De Singer in Rijkevorsel, een plaats ten oosten van Antwerpen. Arriving at this small club and feeling a bit under the weather, I felt that we should play something different. ( = Toen we in de kleine club aankwamen voelde ik me niet erg lekker en besloot ik dat we wat eens glad wat anders zouden spelen.) schrijft David op de cd. As I try to do on these occasions, I like to have at least the thread of a story line for a night's repertoire. ( = Wat ik dan meestal probeer is om een lijn te krijgen in het repertoire dat we die avond willen spelen.) Why not play some blues played or associated with John Coltrane? (= Waarom niet eens wat bluesnummers gespeeld of gerelateerd aan John Coltrane?) En zo gebeurde het .......... Tijdens het concert speelden we verschillende John Coltrane composities en we prijsden ons gelukkig toen bleek dat Kris Roevens het hele concert opgenomen had, zodat het nu beschikbaar is voor deze Daybreakplaat The David Liebman Trio - Lieb Plays The Blues á la Trane. ( DBCHR75978 )
Marius Beets - David Liebman en Eric Ineke in de Hopper Jazz Club in Antwerpen (België)( 2008)
David Liebman is geboren in september 1946 in Brooklyn (NY) en begon zijn muzikale carrière in 1970, nadat hij op de universiteit van New York een geschiedenisstudie had afgerond. Hij ging spelen bij de rockformatie 10 Wheel Drive, dat hier in Nederland met het nummer Morning Much Better nog tot "tip" gebracht had, maar toen had hij, in juli 1967, zijn eerste plaatopna
men al gemaakt in Stockholm met een Zweedse groep van Lars Werner en Hans Vanner voor het Finse Love label.
Zijn eerste opnamen onder eigen naam heette Night Scapes en was samen met dichter Carvel Six met een groep waarbij ook o.a. pianist Richie Beirach en bassist Frank Tusa zaten, met wie hij midden jaren zeventig de band Lookout Farm zou oprichten. In deze periode speelde hij ook bij Elvin Jones en Miles Davis. Bij laatstgenoemde werkte hij mee aan opnamen als On The Corner en Dark Magus en ging hij mee op tournee naar Japan en Europa in de zomer van 1973.

DayBreak DBCHR75978

Het moet in de jaren zestig geweest zijn dat Liebman voor het eerst John Coltrane op een concert hoorde spelen. In een verhandeling, die hij publiceerde, getiteld: John Coltrane's Meditations Suite: A Study in Symmetry herinnert hij die concerten: As I have written and said many times, seeing this group live ( = John Coltrane - McCoy Tyner - Jimmy Garrison - Elvin Jones) was what inspired me directly to pursue jazz. (= Ik heb het al vaak geschreven en gezegd, maar toen ik dit kwartet voor het eerst hoorde ( = John Coltrane - McCoy Tyner - Jimmy Garrison - Elvin Jones) inspireerde me dat om me in de jazz te verdiepen). I awaited each new release anxiously to see what to expect when I would go to the clubs in New York, as I did so often. ......... (= Ik keek steeds uit naar nieuwe uitgaven, omdat ik benieuwd was wat ik live kon verwachten als ik naar éen van de clubs in New York ging, wat ik vaak deed ......) All I can say is that hearing the group live was the strongest music I have heard since, or up to that time - bar none.( = Alles wat ik er over kan zeggen is dat zijn muziek tot het beste behoorde wat ik daarna en tot die tijd had gehoord - zonder uitzonderingen).
David was zo onder de indruk van de muziek van Trane, dat hij het niet aandurfde om zijn composities op te nemen tot ergens begin jaren tachtig. I purposely refrained from recording Coltrane tunes for the oblivious reason that I needed and wanted to escape his titanic ( and positive) influence on my life and music. (= Ik wilde doelbewust geen nummers van Coltrane opnemen, omdat ik los wilde komen van zijn gigantische, maar weliswaar positieve invloed op mijn leven en muziek). Coltrane had een grote invloed op zijn carriere: It is well known among those who have heard me speak in classes or interviews that seeing Trane live in the '60 was my epiphany. (= Iedereen die me wel eens tijdens een lezing of een interview heeft gehoord weet dat Coltrane voor mij haast een goddelijke verschijning was.)

David Liebman
In 1987 nam David Liebman eindelijk een plaat op met composities van Coltrane voor het Owl Records label, getiteld Homage To Coltrane; Ook kwam er een registratie van een liveconcert uit, opgenomen in Yomuri Land (Tokyo) op een Columbiaplaat getiteld Tribute To John Coltrane - Live Under The Sky.

Marius Beets ( in Porgy en Bess - Terneuzen - november 2010) (foto: Hans Koert)
Als we David moeten geloven gingen er geen voorbereidingen of repetities aan de opnamen in De Singer vooraf. Dat klopt helemaal, legde Eric Ineke me uit. We speelden tijdens de eerste set gewoon ons progamma met muziek van Weill en Wilder. Tijdens de pauze stelde David voor: Let's play some Blues themes during the next set á la Trane! What about that? ( = Zullen we staks gewoon wat bluesnummer net als Coltrane dat gedaan heeft? Wat vinden jullie d'r van?). En dat hebben we gewoon gedaan.
Vijf nummers, alle composities van John Coltrane of aan hem gerelateerd, werden opgevoerd. Het openingsnummer, All Blues, werd oorspronkelijk opgenomen door het beroemde Miles Davis Quintet uit 1960, met Coltrane op tenor. Up Against The Wall is ook zo'n originele Trane compositie terug te vinden op het album Impressions als Up 'Gainst the Wall; Mr. P.C, een blues gewijd aan zijn bassist Paul Chambers, dat opgenomen werd met zijn kwartet op 5 mei 1959 en dat uitkwam op het beroemde Giant Steps album en het nummer Village Blues staat op die andere Coltrane-plaat, My Favorite Things - allemaal stuk voor stuk klassiekers dus. Het nummer dat er voor mij uitspringt is het laatste nummer van de CD, Take The Coltrane, een compositie van Duke Ellington dat de twee giganten speelden op hun Duke Ellington & John Coltrane Impulse album uit 1962. In dit nummer imponeert de ritmesectie - Deze ritmesectie van Marius Beets en Eric Ineke speelt al heel wat jaren samen en dat hoor je! Het nummer opent met een bassolo van Marius, begeleid door Eric op drums, waarna David losbarst in een geweldige Coltrane-achtige solo, op fantastische wijze begeleid door Marius en Eric. Vooral het spel van laatstgenoemde dwingt hier respect af. Ja, d'r gebeurt wat, relativeert Eric zijn inbreng ......
Eric Ineke in Porgy en Bess, Terneuzen - november 2010) ( foto Hans Koert)

Zowel Marius Beets en Eric Ineke zijn een goed ingespeeld team en o.a. te horen bij Eric Ineke's eigen JazzXpress en het Rein de Graaff Trio, dat afgelopen weekend in Porgy en Bess te horen was met het programma Lennie's Pennies, een ode aan Lennie Tristano met Gary Foster en Marco Kegel. Ik hoop later deze week over dit concert te berichten - enkele foto's bij dit verslag zijn tijdens dit concert gemaakt.

Marius Beets en Eric Ineke tijdens een slagwerksolo ( Porgy en Bess - Terneuzen) ( november 2010) ( foto: Hans Koert)
Een mooi album van een bijzonder concert, dat een plaatsje verdient in elke serieuze jazzverzameling. Het is te bestellen bij Challenge of in je eigen platenzaak.

Hans Koert
keepswinging@live.nl

De meeste concerten worden niet opgenomen - ze beginnen en eindigen en pas later zou je ze graag nog ens willen beluisteren ......Dat was bijvoiorbeeld het geval bij de tweede set van het optreden van het David Liebman Trio in De Singer in Rijkevorsel, april 2008 en, wat een geluk, de set werd vastgelegd. Ontdek wat er gebeurt als drie ervaren muziakenten in de pauze besluiten om het programma aan de kant te schuiven en zomaar te gaan improviseren met de muziek van John Coltrane in het achterhoofd. Wat er dan gebeurt kun je horen op de plaat: Lieb plays the Blues á la Trane. De Keep Swinging blog was er niet bij, maar dankzij Challenge records kunnen we deze opmerkelijke tweede zet nu terugluisteren. Wil je á la minuut op de hoogte blijven van de bijdragen die op de Keep Swinging blog geplaatst worden, volgt haar dan via Twitter: @KeepSwinging of vraag haar gratis nieuwsbrief.


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions



Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home