Tuesday, October 06, 2009

Reginald Veal neemt nieuwe Porgy en Bess bas in gebruik

Reginald Veal brings new Porgy en Bess bass in use. (English) Reginald Veal neemt nieuwe Porgy en Bess bas in gebruik ( Nederlands)

Openingsconcert jazzseizoen Porgy en Bess
REGINALD VEAL NEEMT NIEUWE PORGY EN BESS BASS IN GEBRUIK
Hans Koert


Op zondag 4 oktober 2009 nam Hans Zuiderbaan, voorzitter van de Terneuzense Porgy en Bess jazzclub een check in ontvangst van burgemeester Jan Lonink ten behoeve van de aanschaf van een "nieuwe", meer dan 100 jaar oude bas. Een prima reden om tijdens het openingsconcert van het nieuwe jazzseizoen eens goed uit te pakken met een groep met daarin de grote Amerikaanse bassist Reginald Veal, die het instrument als eerste mocht uit proberen.

Reginald Veal bespeelt de "nieuwe" Porgy en Bess bas ( foto: Hans Koert)

Het Joris Roelofs Quartet, bestaande uit Joris Roelofs, leider, klarinettist en altsaxofoonspeler, Aaron Goldberg achter de vleugel, Reginald Veal op bas en Gregory Hutchinson op slagwerk, was uitgenodigd om het spits af te bijten. Deze jonge rietblazer, Joris Roelofs, vijfentwintig jaar geleden geboren in Aix-en-Provence ( Frankrijk) is één van de meest veelbelovende jazzmuzikanten van dit moment. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en speelde en kreeg o.a. les van Ferdinand Povel. Hij speelde in talrijke bands, zoals het Vienna Art Orchestra en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, dat hij rekent tot de beste jazz big band van ons land. Joris Roelofs ( foto: Hans Koert)

In twee sets bracht Joris Roelofs en zijn groep verschillende eigen composities, zoals Off Line ( Ik heb dit nog nooit eerder gespeeld voegde hij er aan toe) en Beter; verder composities van pianist Aaron Goldberg ( The Rules), Warne Marshs Background Music en Francisca, gecomponeerd door de Braziliaanse gitarist Toninho Horta. Braziliaanse muziek inspireert Joris: We doen het op onze eigen manier, want hoe je ook probeert om de Braziliaanse groove te imiteren, het zal nooit "echt" klinken, verklapte hij vorig jaar tijdens een interview met Ira Kuntz, doelend op het Braziliaanse repertoire, dat hij vooral uitzoekt voor zijn trio met Jesse van Ruller en Clemens Van Der Feen. Het grootste deel van het jaar woont en werkt Joris in New York City waar hij o.a. met zijn Joris Roelofs groep ( met o.a. pianist Aaron Goldberg en drummer Ari Hoenig ) optreedt in Small's. Aaron Goldberg ( foto: Hans Koert)

Aaron Goldberg, verantwoordelijk voor verschillende composities, speelde met grote namen als Wynton Marsalis en Joshua Redman. Hij is o.a. te horen in Joris Roelofs' eerste album getiteld Introducing Joris Roelofs. Gregory Hutchinson ( foto: Hans Koert)
Slagwerker Gregory Hutchinson, geboren in Brooklyn in 1970 is een veelgevraagd begeleider en kan dan ook op honderden platen beluisterd worden met grote namen als Oscar Peterson, Betty Carter, Christian McBride, Joe Henderson ( het Lush Life album),
Ray Brown (Life at Sculler), Joshua Redman en Roy Hargrove ( The Vibe en Tenors of Our Times). Met Roy speelde hij eerder in Porgy en Bess, maar dat concert heb ik gemist. Hij is vooral gefascineerd door Art Blakey, die, behalve een uitstekend drummer, ook een inspirerend bandleider was. Hij gaf jonge artiesten in zijn Jazz Messengers alle ruimte om zich te ontwikkelen. I like to fashion myself behind Blakey.( = Ik wil me graag spiegelen aan Blakey). Blakey led his bands. (= Blakey leidde zijn bands). So that's the way I try to play; not in his style, but more so in the way that he directed. (= Dat is de manier zoals ik wil spelen - niet zoals hij speelde, maar de manier waarop hij leidde)( Interview mei 1997). Jammer genoeg kon Joris hem niet verleiden tot een drumsolo - het publiek moest slechts genoegen nemen met een korte gedeelde solo samen met Reginald Veal op bas, in de toegift.
Joris Roelofs ( foto: Hans Koert)

Tijdens het hele concert stond Reginald Veal, uiteraard zou ik bijna zeggen, in de schijnwerper, vanwege de nieuwe aanwinst. Zoals bijvoorbeeld in het openingsnummer, een compositie van Aaron Goldberg getiteld The Rules. Bassisten, net als pianisten en veel slagwerkers overigens, brengen niet zelf hun instrument mee - zeker niet als ze veel moeten reizen. Ron Carter vertelde een paar jaar geleden in een interview hoe hij omging met de Bass de Jour. Ik schreef hierover in een eerdere bijdrage. Dankzij het Prins Bernard Cultuurfonds Zeeland en de Lions Club Oost-Zeeuws-Vlaanderen, een heleboel Lion's waren op het concert van deze "Young Lions" afgekomen, heeft Porgy en Bess nu haar eigen bas in eigendom. Tijdens het concert kon het publiek horen hoe dat klinkt in de handen van één van de beste bassisten ter wereld: Reginald Veal.

Reginald Veal (foto: Hans Koert)

Reginald Veal werd geboren in 1963 in New Orleans en gecoached door Wynton Marsalis’ vader Ellis. Zoals hij daar aan de bas stond deed hij me, qua uiterlijk en spel, denken aan Ron Carter, maar in een interview van een tiental jaar geleden geeft hij aan vooral door Milt Hinton geïnspireerd te zijn: Milt taught me how to determine if you are getting the optimum sound performance from your bass.(= Milt leerde me hoe je kunt nagaan of je het optimale geluid uit je bas haalt). He struck a match, he put it up to the F hole of his bass, and said if the bass's sound post was set right or simply if you had a huge sound, you could blow out the match. (= Hij streek een lucifer aan en plaatste die in de uitgespaarde klankgat van de bas. Als nu je bas goed afgesteld is of je haalt het meest optimale geluid uit je instrument, dan kan het de lucifer uitblazen) Of course, Milt blew it out every time.( = Uiteraard lukte dat Milt elke keer) (Interview maart 1997). Jammer genoeg waren er tijdens de eerste set problemen met de geluidsversterking ( voorzitter en aankondiger Hans Zuiderbaan vergoelijkte dit, door het als een uniek akoestisch experiment te bestempelen), maar toen alles weer in orde was, liet Reginald Veal horen wat een geweldig geluid hij uit het instrument wist te krijgen. Wellicht kan dit nieuwe instrument de deur op een kier zetten om andere grote bassisten tot een optreden te verleiden, zoals Christian McBride, John Clayton en.... Ron Carter. Ik reserveer bij deze alvast een plekje op de eerste rij, Maya!

Gregory Hutchinson ( foto: Hans Koert)
Het concert in Porgy en Bess was er één van een tiental concerten in een korte Europese tournee, waarin landen als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Nederland aangedaan werden en na dit optreden volgden nog een paar optredens in enkele Oost Europese landen, zoals Tsjechië, Slowakije en Hongarije - elf concerten, zonder een dag vrij tussendoor ... misschien dat dit de reden was dat de musici wat vermoeid leken. Niettegenstaande het voorafgaande was het een schitterende opening van het nieuwe jazz seizoen in Porgy en Bess - de opmaat naar concerten met het
Claudio Roditi-Klaus Ignatzek-Jean-Louis Rassinfosse Trio en een concert van Charles McPherson met het Rein De Graaff Trio over een paar weken. Hou de website in de gaten, of meld je aan als Vriend van de Keep Swinging blog, zou ik adviseren. Hans Koert

foto's van hjet concert ( foto's: Hans Koert)

keepswinging@live.nl

Word vriend van deze Keep Swinging blog en je ontvangt een berichtje elke keer als een nieuwe bijdrage geplaatst wordt - zo hoef je niets te missen. Geef even je naam door, ook al ontving je vroeger de nieuwsbrief - die nieuwsbrief komt niet meer in de toekomst ........


Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home