Jean Robert: De start van zijn muzikale carriere
Het plakboek van Jean Robert.
JEAN ROBERT: DE START VAN ZIJN MUZIKALE CARRIERE
Hans Koert
Jean Robert behoort, ongetwijfeld, tot de belangrijkste saxofonisten van België, al zoek je zijn naam tevergeefs in de grote standaard werken als The World of Swing van Stanley Dance, The Big Bands van George T. Simon of The Swing Era van Gunther Schuller. Gelukkig besteedt The New Grove Dictionary of Jazz , samengesteld door Barry Kernfeld aandacht aan deze nu vergeten saxofonist. Logisch, want de schrijver van het item over Jean Roberts is niemand minder dan de grote Belgische discograaf en jazzhistoricus Robert Pernet. Bevooroordeeld of kennis van zaken? Feit is, in ieder geval, dat Coleman Hawkins in eigen persoon Jean Robert "the best tenor saxophone improvisator in Europe" (= de beste improvisator op tenorsax van Europa) genoemd heeft – wie dan nog twijfelt?
Dankzij twee kleinkinderen van Jean Robert, Michelle en Bas, mocht ik enkele foto’s uit zijn plakboeken gebruiken voor mijn blog. Sommige personen op de foto’s waren gemakkelijk te identificeren – bij andere lag dat moeilijker. Vandaar ook dat een aantal foto’s, identificatie behoeft – mocht je de spelers herkennen, meld het me. Vandaag een eerste bijdrage van drie over zijn lange carrière, getiteld: Jean Robert: De start van zijn muzikale carriere.
Jean Robert op een Jazz Wereld tekening ( foto Jean Robert archief)
Jean Robert werd in juni 1908 geboren in Brussel en ging, na een afgebroken studie, als 19-jarige spelen bij het orkest Pierre Pacquet, beter bekend onder zijn artiestennaam Peter Packay. Hij begon op piano, zijn hoofdinstrument in die dagen, maar stapte al snel over op de tenorsax. Zijn eerste opnamen waren in London voor het Edison Bell Winners label met de Red Robins, een band, geleid door Peter Packay. Luister naar het nummer Desperado Shuffle, dat hij in juni-juli 1928 opnam als lid van The Red Robins. In dit orkest: Peter Packay trompet en leider, Paul D’Hondt trompet, Almeida de Pereira trombone, Philippe Maniet altsax en klarinet, Richard Dutoin altsax, bassax en klarinet, Jean Robert tenor en hawaii-gitaar ( helaas in dit nummer niet op de hawaiigitaar), Armand Courtois piano, Van Est, sousafoon en Louis Gourmet slagwerk.
Zijn eerste opnamen in België waren met de Chas. Remue’s Big Band in september 1929, waarin hij, behalve op de tenorsax, ook op bassax en klarinet te horen is.
Gus Deloof ( foto Jean Robert archief)In diezelfde periode is Jean Robert ook te vinden bij het orkest van Gus Deloof, een Belgische trompettist, die bij Bernard Ette, een Duitse bandleider was begonnen. In 1931 speelt Jean mee op twee Pathé-opnamen van dit orkest en wordt hij gevraagd te spelen in het orkest van Albert Sykes, dat vaak in de zomermaanden langs de Belgische kust te vinden is. In 1932 leidde Jean Robert, afgaand op een melding in Music Magazine van december 1932, een eigen band, The Atlanta Band, met Jean Omer, Pierre Parent, Jean Damm, John Ouwerx, Chas. Dolne, Pol Serluppens en Gustave Douffet. Tijdens de jaren dertig ontwikkelde hij zich tot een gewild begeleider en trad op met de grote Belgische swingbands. Wat me opvalt is dat zijn saxofoonspel in de jaren dertig, zij het verstopt in big bands, maar zelden vastgelegd is op plaat. Hij speelde ook vaak in Nederland, zoals bij het orkest van Henk Bruyns, die eerder trompettist was bij Melle Weersma en bij de Cracker Jacks van Freddie Bierman. Robert De Kers ( foto Jean Robert archief)
Jean Robert speelde twee jaar bij Robert de Kers, die, begin jaren dertig, Oscar Alemán leerde kennen in de band van Harry Fleming en hem later, na het uiteenvallen van het Harry Fleming orkest in Spanje, bij Josephine Baker introduceerde. Oscar Alemán zou zich, als musical director van de Baker Boys, tot een legendarisch gitarist ontwikkelen, waarover al vaker in deze blog en in zijn eigen Oscar Aleman blog geschreven is. Het orkest van Robert De Kers. Zittend vooraan: Robert De Kers en Jean Robert is te vinden als derde van rechts. Wie zijn de andere leden van de band? (foto Jean Robert archief)
Het orkest van Robert de Kers behoorde bij de beste bands van dat moment. In 1937 speelt deze band o.a. in Pschorr in Rotterdam – mogelijk is Jean Robert daarbij aanwezig geweest. In 1938 ging Jean Robert met een eigen band voor een aantal optredens naar o.a. Zwitserland en speelde in de Cotton Club in Brussel, zeg maar de voorloper van Le Boeuf Sur Le Toit, een cabaret naar Frans voorbeeld opgericht en gerund door Jean Omer. Over zijn periode in de Le Boeuf Sur Le Toit kom ik in een latere bijdrage uitgebreid terug. Het orkest van Robert De Kers. Robert zit voor de foto achter het toetsenbord, hoewel hij eigenlijk trompettist was. Jean Robert vinden we als vierde in de rij achter de vleugel. Wie is die, in stemmig zwart geklede dame? ( foto Jean Robert archief)
In de Cotton Club trad Jean Robert o.a. op met Freddy Johnson, de Amerikaanse pianist, die in 1934 naar Nederland was gekomen met The Harmelites en hier was blijven hangen. Freddy Johnson trad o.a. op met Harry Pohl, de Ramblers, Benny Carter en Coleman Hawkins.
Hans Koert
Ik wil graag Michelle en Bas bedanken voor het beschikbaar stellen van de foto's uit het plakboek van hun opa. Op sommige foto's staan collega's van hun opa, die we niet kennen en waarvan we graag meer zouden wilen weten. Hieronder zo'n "mystery-foto" uit het Jean Robert archief. Charles Boogaert ( foto Jean Robert archief)
Wie was bijvoorbeeld Charles Boogaert? Is dit dezelfde persoon als Gaston Bogaert, de slagwerker, waarmee Jean Robert o.a. bij Jean Omer speelde? keepswinging@live.nl
Eén van de beste CD uitgaven met een overzicht van de Jazz geschiedenis van België is ongetwijfeld de dubbel-cd Jazz in little Belgium ( The collection Robert Pernet). De doos bevat 2 cd's met bijna 50 nummers en een uitgebreid informatief boekje. Er is een Vlaamse en een Franse uitvoering. A must-have of-te-hoewel in goed Zeeuws een Mokôkè!!
Je vindt op deze uitgave, m.b.t. deze periode, het nummer:
GUS DELOOF and his RACKETEERS
March Of The Hoodlums - 42173
Opgenomen in Brussels (België) op 24 maart 1931
Gus Deloof leider en cornet - Lucien Devroye trompet - Jos Breyre trombone - Jean Omer klarinet en altsax - Arthur Saguet tenorsax en klarinet - Jean Robert bas- en tenorsax - John Ouwerx piano - Reggie Denys gitaar - Arthur Peeters bass en Jos Aerts slagwerk.
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions
Labels: gus deloof, jean, jean robert, josephine baker, oscar aleman, robert de kers
1 Comments:
Beste Hans, wist je dat Jean Robert nog bassax-intructie heeft gehad van Rollini? Dat gebeurde toen Adrian met de band van Elizalde in Ostende speelde. Het verhaal staat in een oud nummer van Doctor Jazz en is opgetekend door Tom Faber. Ik zal nooit vergeten dat Tom me vertelde dat hij JB had geïnterviewd maar dat zijn cassettespeler niet had gewerkt. Hij wilde dus binnenkort weer naar Hilversum trekken om het opnieuw op te nemen. Maar
ik was net op bezoek geweest bij Klaas van Beeck, die me had verteld datzijn biljart-maatje Jean Robert net was overleden! Ik zei dus tegen Tom: "Dan moet je nu aan je computer gaan zitten en opschrijven wat je je nog herinnert, want een tweede kans krijg je niet!" Dat heeft hij dus toen maar gedaan. gelukkig!
Ook Desperado Shuffle bracht een herinnering. Ik heb die plaat ooit gehad,helemaal in het begin van mijn verzamelaarsjaren en ik vond het niet zo geweldig. Helemaal Red Nichols en zover was ik nog niet...... Ik heb hem toen geruild tegen een Armstrong. Dom. Die Armstrong ben ik nog honderd keer
tegengekomen, die Red Robins nooit..... Maar hij zit bij een bevriende verzamelaar, dus op een goede plek. Ik vind het inmiddels prachtige muziek!
Groeten
Ate
Post a Comment
<< Home