Max Woiski: Echte koffie - Nescafé
De muzikale verleiding
MAX WOISKI: ECHTE KOFFIE - NESCAFÉ
Hans Koert
Max Woiski in de Top 40? Zeker. In 1950 lukte hem dat één keer met het nummer B.B. met R.. Maar ik bedoel nu. - Zeker wel, die kans is groot - in de Top-40 van Nederlandse reclameliedjes, wel te verstaan. Aan mij zal het niet liggen, want ik heb op de Nescafé Coffee Boat Song gestemd op de online publieksverkiezing voor de Nederlandse reclameliedjes Top 40
Onder warme tropenzon
– Is waar NESCAFÉ begon
– Bomen geven rijpe vrucht
– Met hand geplukt en gedroogd met lucht.
Van tropenland over grote zee
– Beste koffie neemt bootje mee
– Bootje, busje, hup 1, 2
– Echte koffie …. NESCAFÉ
Nescafé Coffeeboatsong - Max Woiski ( 1957)
Max Woiski werd geboren in Domburg in Suriname in februari 1911. Suriname was toen nog een kolonie van Nederland. Hij kwam naar Nederland in 1936 en werd een gezocht muzikant in het populaire genre m.n. het Cubaanse repertoire. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was hij de uitbater van het La Cubana café in Amsterdam, dat eerst aan de Amstelkade gevestigd was; later aan de Leidsestraat. Daar trad hij op als José Barretto, samen met zijn vrouw Alma Woiski-Braaf als Lolita Mojica.
Hoewel afkomstig uit Suriname, dachten de meesten, dat hij, omdat hij Cubaanse muziek bracht en een vrij lichte huid had, dat hij uit Cuba kwam. Hierdoor kon hij in de oorlog als "blanke" muzikant blijven spelen. Andere muzikanten uit Suriname uit die tijd waren klarinettist en altsaxofonist Arthur Parisius, alias Kid Dynamite en tapdanser – trompettist Theodorus Gustaaf Kantoor, alias Teddy Cotton.
Waarschijnlijk Steve Boston op slagwerk.
Grote balen, dan verpakt!
– In diepe ruim van boot gezakt
– Lange reis over hoge zee
– Op weg naar land van NESCAFÉ.
Na de oorlog nam hij een nummer op met zijn La Cubana Orkest dat een grote hit werd: B.B. met R. ( of Bruine Bonen met Rijst). In de jaren vijftig begon hij Surinaamse muziek te spelen, mede dankzij het toegenomen aantal immigranten vanuit dat land. In 1956 was zijn orkest te zien in de eerste Nederlandse kleurenfilm Jenny. In 1957 speelde zijn band in een reclamefilm voor Nescafé, getiteld Nescafé Coffeeboatsong, dat op het filmfestival van Cannes gepresenteerd werd en een jaar later, in 1958, tijdens de Filmdag in Amsterdam. De Nescafé Coffeeboatsong (sic) werd uitgebracht door Phonopress, Heemstede als een kartonnen fotoplaat, met het nummer geperst in de plastic toplaag. Op de kaart een “Caraibisch” dorpsplein met een Latin band, hoogstwaarschijnlijk zijn eigen La Cubana Orkest. Het zou me niks verbazen als zou blijken dat de foto genomen was op de set van de Nescafe film, aangezien ik op het internet nog een tweede reclameplaat voor Nescafé vond, ook door Max Woiski gemaakt, voor de Duitse markt: Calypso Nescafe. De foto is gemaakt op dezelfde locatie.
Nu weer balen uitgepakt!
– Zuivere koffie wordt extract
– Droge poeder in bus gedaan
- Daar ziet u NESCAFÉ op staan.
Op het Nederlandse Nescafé Coffeeboatsongplaatje vind je Max Woiski sr. in het midden op fluit en waarschijnlijk Steve Boston op percussie en Johnny de Miranda op conga. Johnny de Miranda vierde onlangs zijn 84ste verjaardag. De bassist is me onbekend. Op de Duitse plaat staat Max Woiski sr., weer, maar nu met een gitaar en Johnny heeft de rumbaballen in handen. En zou de fluitist hier niet Max Mackintosh ( = Max Woiski jr.) kunnen zijn?
In de jaren zestig verhuisde Max Woiski sr. naar Spanje om daar een nachtclub te beginnen, toevallig ook La Cubana geheten, in Mallorca. Na een aantal succesvolle jaren moet hij hiermee stoppen en trekt hij zich terug in Porto de Andriatx. In januari 1981 overlijdt hij in Hoogeveen.
Zijn zoon Max Mackintosh ( alias Max Woiski jr.) en kleindochter Lils Mackintosh zijn beiden eveneens in de muziek terecht gekomen.
De Duitse Max Woiski advertentieplaat voor Nescafé:Calypso Nescafé.
Busjes gaan naar winkelier
– Die verkoopt met groot plezier
– Aan mama, aan broertje, aan kleine zus
– Die grote, normale of kleine bus.
In 1961 brengt Sonopresse, een firma uit Rotterdam, de eerste dunne flexibele reclameplaatjes uit, die gestuurd konden worden per post, om producten te promoten. Ik herinner me nog deze dunne wegwerpplaatjes, zoals de “gratis luisterproeven” van Reader’s Digest uit de jaren zestig en zeventig – mijn eerste kennismakling met het fenomeen grammofoonplaat en beschreven in een eerdere blog, getiteld Klankdrukken. Deze flexibele plaatjes zijn jarenlang genegeerd door de serieuze platenverzamelaars, maar dat is nu afgelopen. Dankzij Dolf Hell en Frits Jonker is een selectie van deze wegwerpsingeltjes; nu beschreven en wordt uitgebracht in een boek getiteld De muzikale verleiding, met als ondertitel Nederlandse reclame op 45 toeren en zal over een paar weken uitgebracht worden. Het boek zal twee Cd’s bevatten met daarin hun Top 40 van de Nederlandse reclameliedjes - een aanstekelijke mix van naoorlogse muziek.
Max Woiski op de gitaar ( op de Duitse Nescafé plaat).
Echte koffie steeds vers in huis
– Is NESCAFÉ zo handig thuis
– Waar U bent, altijd één, twee, klaar
– ’t Is echte koffie, ja proeft U maar!
Op deze pagina kun je je eigen Top 3 samenstellen van favoriete reclame plaatjes en kans maken op een gratis exemplaar van het boek. Je kunt stemmen tot 16 september 2009.
Johnny De Miranda met de sambaballen; waarschijnlijk Max Woiski jr. op fluit en Max Woiski sr. op de gitaar. (Duitse Nescafé plaat)
Het zal je niet verrassen dat in mijn Top 3 de Nescafe Coffeeboatsong zit, gezongen door Max Woiski sr. En, als je mijn eerdere bijdrage over deze Klankdrukken hebt gelezen, dan begrijp je Het Lelijke Eendje er ook bij zit. Helaas was Everybody Likes Milk en de Milk Shake Twist, gezongen door Donald Jones ( bekend van het bubbelbad in de Brosreclame, weet je nog?) voor de M-Brigade, de voorloper van de Joris Driepinter campagne, stond er niet bij. Jammer! Dan maar een andere plaat ……….. Wordt het …. Corrie Brokken en de BP Super Mix Song of toch maar het Solexlied van Max van Praag of het Goederenlied van Drs. P., onlangs 90 jaar geworden? Nee, het wordt Ay, ay, ay die Caballero door het Leedy Trio – die zongen we vroeger altijd mee ....… Tjonge jonge – het valt niet mee …..
Dus huisvrouw, als U verstandig bent
– Neem NESCAFE ’t Is vanouds bekend
– Dit merk geeft immers garantie mee
– Echte koffie ….. NESCAFÉ
Ik kijk uit naar het boek De muzikale verleiding – Nederlandse reclame op 45 toeren, geschreven door Dolf Hell en Frits Jonker en uitgebracht door Nijgh & Van Ditmar. ( ISBN 978 90 388 9286 3 )
Bedankt Jerry voor je hulp bij het vinden van de juiste informatie en Rinus Blijleven voor het gebruik van je discografie. De foto's van het oude kruidenierswinkeltje zijn van Het Wienkeltje van Wullempje in Hoedekenskerke (Zeeland)
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News Letter Keep Swinging Contributions
Labels: klankdruk, max woiski jr., max woiski sr., nescafé, reclameplaatje, soundsheets
1 Comments:
bedankt om deze uitgebreide bijdrage, goed gedocumenteerd en interessant onderwerp.
Post a Comment
<< Home