New Cool Collective met Jules Deelder in de stadsschouwburg van Middelburg
New Cool Collective with Jules Deelder in concert in Middelburg (English) New Cool Collective met Jules Deelder in de Stadsschouwburg van Middelburg (Nederlands)
Aanloop tot het derde Internationale Jazzfestival Middelburg
NEW COOL COLLECTIVE met JULES DEELDER in de stadsschouwburg van MIDDELBURG
Hans Koert
Op zaterdag 16 mei 2009 trad de New Cool Collective op in de stadsschouwburg van Middelburg als opwarmer voor het komende derde Internationale Jazzfestival eind mei 2009.
De eerste set werd geopend met de geweldige inkopper Trees and Grass and Things, begin jaren zeventig opgenomen door het Charles Williams Septet, gevolgd door nummers als Boca Arriba en Lang Lang, genoemd naar de gelijknamige pianist, waarin Anton Goudsmit, schitterde in een gitaarsolo op zijn welbekende expressieve energieke manier. (Het Engelse dagblad The Gardian schijnt geschreven te hebben: “Seeing Anton play his guitar, makes you wonder where the fire escape is”( = Als je Anton ziet spelen op zijn gitaar, vraag je je af waar de nooduitgang is).
Aanloop tot het derde Internationale Jazzfestival Middelburg
NEW COOL COLLECTIVE met JULES DEELDER in de stadsschouwburg van MIDDELBURG
Hans Koert
Op zaterdag 16 mei 2009 trad de New Cool Collective op in de stadsschouwburg van Middelburg als opwarmer voor het komende derde Internationale Jazzfestival eind mei 2009.
De uit acht man bestaande band, de New Cool Collective, geleid door Benjamin Herman, had twee gastspelers meegebracht naar de Zeeuwse hoofdstad: Jules Deelder, de Nachtburgemeester van Rotterdam, dj, cultfiguur, schrijver en dichter, drummer, rammelaar, saxofonist en de tenorsaxofonist Ger “Sax” Van Voorden. De band, die zo’n vijftien jaar geleden werd opgericht door Benjamin Herman, bracht deze keer op het podium, uiteraard, Benjamin op altsax en fluit, David Rockefeller op trompet, bugel en trombone, Anton Goudsmit op gitaar, Willem Friede achter de toetsen, Leslie Lopez bas- en sologitaar, Frank van Dok en Jos de Haas percussie en als laatste, maar niet de minste van het stel, Joost Kroon op slagwerk. Gasten: Jules Deelder, voordrachtskunstenaar, de-dichter-leest-voor, snare-drummer en tenorsax (eg wel) en Ger “Sax” Van Voorden op tenor, al jarenlang Deelder’s compagnon.
Ger "Sax" Van Voorden en Jules Deelder (foto: Hans Koert)De eerste set werd geopend met de geweldige inkopper Trees and Grass and Things, begin jaren zeventig opgenomen door het Charles Williams Septet, gevolgd door nummers als Boca Arriba en Lang Lang, genoemd naar de gelijknamige pianist, waarin Anton Goudsmit, schitterde in een gitaarsolo op zijn welbekende expressieve energieke manier. (Het Engelse dagblad The Gardian schijnt geschreven te hebben: “Seeing Anton play his guitar, makes you wonder where the fire escape is”( = Als je Anton ziet spelen op zijn gitaar, vraag je je af waar de nooduitgang is).
Tussen de instrumentale nummers van de band bracht Jules Deelder, zoals altijd onberispelijk gekleed in zijn typerende outfit; zijn jaren vijftig vlinderbril; zijn haren scherp in de scheiding, zijn gedichten, zoals het nummer Jazzverleden en, in een gezongen versie deze keer, begeleid door het vette saxgeluid van Ger Sax en de schreeuwende bluesakkoorden van Anton, zijn gedicht: Blues on Tuesday. In zijn verhaal Romilar beschrijft hij zijn experimenten met het hoestmiddel Romilar, dat een gewild geestverruimend middel blijkt. Deelder beschrijft in het verhaal hoe ze, na gescoord te hebben in België, in Antwerpen in een kroeg spontaan freejazz gaan spelen: Een takke herrie en als de New Cool Collective haar versie geeft op deze muziek, is dat het teken voor het publiek, dat de pauze begint en verlaat de zaal om op zoek te gaan naar een pauze drankje. De echte die-hards, echter, blijven stoïcijns zitten; ik herinnerde me plotseling weer de sfeer (het geluid - het aantal mensen) bij de concerten uit de jaren zestig van Nieuwe Muziek, 40 jaar geleden, in deze zelfde schouwburg met muzikanten als Willem Breuker met zijn Kollektief, Maarten van Regteren Altena, Leo Cuypers en Han Bennink.
Ger "Sax" van Voorden ( foto: Hans Koert)Bij de tweede set, na de pauze, begon Deelder met het opzetten van een LP van The Jazz Messengers uit de jaren vijftig met daarop het nummer No Problem, dat overgenomen wordt door de band. Jazz moet live opgediend worden, meent Deelder en daarin geef ik hem gelijk.
In de tweede set speelde de band weer een aantal, duidelijk door Afrikaanse elementen beïnvloede nummers als Lucoolmi, een nummer dat Benjamin graag speelt en al in de jaren negentig door hem werd vastgelegd op CD. Het publiek kreeg wat het had verwacht: een professionele band met vakkundige musici, snel gespeelde stukken met Zuid-Amerikaanse ritmen, ondersteund door een paar prima percussionisten ( ik herinner me een fraaie solo van Frank dok dok van Dok , energieke solos door Anton Goudsmit en vette licks van Ger Sax, die al jaren met Deelder samen optrekt in o.a. de groep Trio Me Reet + 2 .
Jules kon uiteraard niet om zijn Jazz Is Jazz Leeft (Gebeurt – Beweegt) gedicht heen en droeg ook het minder bekende Bumrap voor; speelde met zijn brushes op zijn snare-drum, speelde de dichter, die voorleest uit zijn nieuwste bundel met enkele tegeltjeswijsheden:, zoals Het licht in de tunnel is het naderend eind. stoïcijns en uitdrukkingsloos, pokerfaced, gezeten voor op het podium: als een levende karikatuur van de jazzfan uit de jaren vijftig. En zo wilde het publiek hem graag zien en die rol speelde de bijna 65-jarige graag.
Dit concert was één van de laatste in een lange rij van optredens en wellicht was dat de oorzaak van de ontlading, die zich op het podium voltrok. Iedereen genoot – het publiek incluis, al gingen mijn wenkbrauwen wel even omhoog bij het gezamenlijk aangeheven lied Toen Wij Uit Rotterdam Vertrokken, dat qua tekstbewerking thuis hoort in de We-Hebben-Een-Potje-Potje-Potje Potje-Veh-he-het traditie. Eigenlijk geloof ik dat dit concert beter gepast had in de programmering van het festival, buiten op het abdijplein, zodat het publiek de vrijheid had om mee te bewegen op de aanstekelijke ritmen; misschien is het een optie voor een volgend festival?
In hun toegift, Machowe, kregen alle musici nog een keer de kans om te schitteren.
Jules Deelder ( foto: Hans Koert)
Dit concert was het laatste in een serie van twee aanloopconcerten ( het eerste was het concert van de Noorse trompettist Nils Peter Molvær) op weg naar het Derde International Jazzfestival in het laatste weekend van mei. Tijdens deze drie dagen (Pinksteren) is er van alles te genieten voor liefhebbers van zowel de traditionele jazz als de meer progressievere stromingen: Wat te denken van Courtney Pyne, Gino Vannelli, Dave Holland, van de Australische New Orleans Ale Stars (o.l.v. Harriet Lewis ), onze eigen New Orpheans (met Eric Vloeimans() en een heleboel kleine en grote concerten op het sfeervolle abdijplein, de historische markt van Middelburg en de kroegen in het centrum. Op hun informatieve website vind je het complete programma.
In hun toegift, Machowe, kregen alle musici nog een keer de kans om te schitteren.
Jules Deelder ( foto: Hans Koert)
Dit concert was het laatste in een serie van twee aanloopconcerten ( het eerste was het concert van de Noorse trompettist Nils Peter Molvær) op weg naar het Derde International Jazzfestival in het laatste weekend van mei. Tijdens deze drie dagen (Pinksteren) is er van alles te genieten voor liefhebbers van zowel de traditionele jazz als de meer progressievere stromingen: Wat te denken van Courtney Pyne, Gino Vannelli, Dave Holland, van de Australische New Orleans Ale Stars (o.l.v. Harriet Lewis ), onze eigen New Orpheans (met Eric Vloeimans() en een heleboel kleine en grote concerten op het sfeervolle abdijplein, de historische markt van Middelburg en de kroegen in het centrum. Op hun informatieve website vind je het complete programma.
Hans Koert - keepswinging@live.nl
Retrospect
Benjamin Herman - Troep onder de kerstboom Benjamin Herman The Itch Quartet Jules Deelder Trees and Grass and Things Jules Deelder Jazz Is My Religion Nils Petter Molvær opmaat voor Jazz Festival Middelburg Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Kijk ook eens op de weblog van Noud Hovius met zijn visie op het concert: Van Hopla en Bambolé.
Retrospect
Benjamin Herman - Troep onder de kerstboom Benjamin Herman The Itch Quartet Jules Deelder Trees and Grass and Things Jules Deelder Jazz Is My Religion Nils Petter Molvær opmaat voor Jazz Festival Middelburg Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Labels: anton goudsmit, benjamin herman, international jazzfestival middelburg, jazz festival middelburg, jules deelder, new cool collective
0 Comments:
Post a Comment
<< Home