Troep onder de kerstboom: Hypochristmastreefuzz
Rubbish under the Christmas Tree: Hypochristmastreefuzz (English) Troep onder de kerstboom: Hypochristmastreefuzz (Nederlands)
( Naar een (selectieve) Benjamin Herman Discografie.)
Troep Onder De Kerstboom: Hypochristmastreefuzz
Benjamin Herman met zijn Itch Kwartet Live in Porgy en Bess Jazzclub - Terneuzen: december 2008.
Hans Koert
Op de voorkant van het laatste Jazzism magazine, één van de meest gelezen glossy jazztijdschriften van ons land, staat op de voorkant een foto van Benjamin Herman die ons trots zijn gewonnen Edison toont met als bijschrift Hebbes. Hij ontving deze prijs voor de plaat Campert - De Tijd Duurt Eén Mens Lang, gewijd aan de bekende Nederlandse schrijver en dichter Remco Campert. Het is niet zijn eerste Edison, zoals je wellicht zult denken, maar zijn derde alweer. De eerste kreeg hij voor de plaat BIG met zijn New Cool Collective (2000) en de tweede voor het album onder eigen naam opgenomen: Heterogenity (2005), gemaakt samen met Misha Mengelberg. De Edison is één van de oudste muziekprijzen ter wereld en geldt, sinds 1960, als de belangrijkste Nederlandse prijs voor populaire muziek. Alleen de Grammy is een jaartje ouder. De muziek voor Campert ontstond als de soundtrack voor de gelijknamige documentaire en werd, uitgebreid met nog wat nummers, de basis voor de CD uitgave.
( Naar een (selectieve) Benjamin Herman Discografie.)
Troep Onder De Kerstboom: Hypochristmastreefuzz
Benjamin Herman met zijn Itch Kwartet Live in Porgy en Bess Jazzclub - Terneuzen: december 2008.
Hans Koert
Op de voorkant van het laatste Jazzism magazine, één van de meest gelezen glossy jazztijdschriften van ons land, staat op de voorkant een foto van Benjamin Herman die ons trots zijn gewonnen Edison toont met als bijschrift Hebbes. Hij ontving deze prijs voor de plaat Campert - De Tijd Duurt Eén Mens Lang, gewijd aan de bekende Nederlandse schrijver en dichter Remco Campert. Het is niet zijn eerste Edison, zoals je wellicht zult denken, maar zijn derde alweer. De eerste kreeg hij voor de plaat BIG met zijn New Cool Collective (2000) en de tweede voor het album onder eigen naam opgenomen: Heterogenity (2005), gemaakt samen met Misha Mengelberg. De Edison is één van de oudste muziekprijzen ter wereld en geldt, sinds 1960, als de belangrijkste Nederlandse prijs voor populaire muziek. Alleen de Grammy is een jaartje ouder. De muziek voor Campert ontstond als de soundtrack voor de gelijknamige documentaire en werd, uitgebreid met nog wat nummers, de basis voor de CD uitgave.
Benjamin Herman heeft onlangs, op zijn eigen label Roach Records, een nieuwe plaat uitgebracht, getiteld Hypochristmastreefuzz, geheel gewijd aan de muziek van de Nederlandse componist Misha Mengelberg, de eminent grise van de Nederlandse (free)jazz op piano, meester in het improviseren, die al in de jaren zestig naam maakte in de free jazz scene. Hij ontwikkelde zich tot een belangwekkend componist in de hedendaagse geimproviseerde muziek. Het album werd begin december 2008 uitgebracht.
Anton Goudsmit ( Porgy en Bess Jazzclub - Terneuzen - december 2008) (foto Hans Koert)
Afgelopen weekend, zondagmiddag 21 december 2008, trad Benjamin Herman op met zijn kwartet in de Porgy en Bess Jazzclub in Terneuzen. Het concert, het laatste geplande jazzoptreden van dit jaar in dit ver buiten Zeeland en Vlaanderen geliefde jazzpodium, was helemaal gewijd aan de muziek van Misha Mengelberg en voor de musici het laatste concert van een lange reeks promotieconcerten. Voor Benjamin Herman, die de altsaxofoon bespeelt, Anton Goudsmit op gitaar (weer voortreffelijk op dreef), bassist Ernst Glerum en slagwerker Joost Patocka bouwden een klein feestje op het podium voor een goed gevulde zaal, waarin opvallend veel jongeren te bespeuren vielen.
Afgelopen weekend, zondagmiddag 21 december 2008, trad Benjamin Herman op met zijn kwartet in de Porgy en Bess Jazzclub in Terneuzen. Het concert, het laatste geplande jazzoptreden van dit jaar in dit ver buiten Zeeland en Vlaanderen geliefde jazzpodium, was helemaal gewijd aan de muziek van Misha Mengelberg en voor de musici het laatste concert van een lange reeks promotieconcerten. Voor Benjamin Herman, die de altsaxofoon bespeelt, Anton Goudsmit op gitaar (weer voortreffelijk op dreef), bassist Ernst Glerum en slagwerker Joost Patocka bouwden een klein feestje op het podium voor een goed gevulde zaal, waarin opvallend veel jongeren te bespeuren vielen.
De eerste set, die opende met het nummer Een Beetje Zenuwachtig, zo'n typische Mengelberg compositie, zoals die geschreven zou kunnen zijn in de jaren zestig; beginnend in een kakofonie van geluiden en uitgroeiend uit tot een swingend nummer met een stevig ritme, bevatte verschillende titels van de nieuwe CD zoals No Idea en De Sprong O Romantiek Der Hazen. Ook werden er nummers van het Itch album gespeeld, zoals Do The Roach, Arachibutyrophobia, over een zeldzame pindakaasallergie en het door Doris Day met het orkest van Harry James in 1951 op Columbia opgenomen nummer Would I Love You Love You Love You, dat in de Amerikaanse top 20 wist door te dringen.
Tijdens de tweede set verraste Ernst Glerum (wat een mooi geluid heeft hij) met een spetterende solo in het nummer Rollo III en Piet Noordijk werd geëerd in Misha's compositie Blues After Piet. Beiden hebben me persoonlijk verzekerd dat er echt geen ruzie was: rakelde Benjamin een oude vete op, die begin 1967 leidde tot de breuk tussen Misha en Piet en het opheffen van hun Misha Mengelberg / Piet Noordijk Kwartet. Met Kwela P Kwana, een calypso, eerde Misha de Zuidafrikaanse saxofonist Dudu Pukwana, waarmee hij in de jaren zeventig met o.a. Han Bennink, speelde; de altist, die, volgens Benjamin, een schitterend geluid had. Met Brozziman, een compositie bestaande uit slechts 2 noten, schreef Misha een nummer voor de Duitse saxofonist Peter Brötzmann, die nog steeds leeft, volgens Joost Patocka, die vanachter zijn drumstel even snel de laatste informatie gegoocheld had, een icoon van de Europese free jazz beweging uit de jaren zestig; de man die louter rauwe klanken voortbracht, zoals Benjamin demonstreerde.
Anton Goudsmit ( Porgy en Bess Jazzclub - Terneuzen - december 2008) (foto Hans Koert)Misha schreef ook een bluesachtig nummer, getiteld Arm Wiel, geinspireerd op een thuiskomertje, een klein wieltje dat sommige automerken als reserveband meekrijgen. De set werd afgesloten met het titelnummer Hypochristmastreefuzz, een "adembenemende" compositie, volgens Benjamin Hermans, die Misha speciaal schreef voor Eric Dolphy. Het nummer werd gespeeld in het VARA radio programma rond Eric Dolphy begin juni 1964 dat bekend zou worden als Eric Dolphy's Last Session omdat hij tegen het eind van die maand plotseling overleed. De titel Hypochristmastreefuzz betekent Troep onder de Kerstboom, vertelde Misha aan Michiel de Ruyter. Ik denk dat ik binnenkort deze laatste Last Session, die als één van Dolphy's beste de geschiedenisboekjes in gegaan is, als blog in de schijnwerpers zet. Als toegift speelde Benjamin Herman in Terneuzen het door Elvis Presley bekend geworden nummer C.C. Rider, voor deze gelegenheid in C, met een knipoog naar de titel.
Een aantal informatieve linken, die je niet mag missen:
Benjamin Herman Benjamin Herman Itch Kwartet in Porgy en Bess (januari 2007) Piet Kuiters Piet Kuiters - Een Echte Amsterdammer deel één Piet Kuiters - Een Echte Amsterdammer deel twee Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Dit concert door het Benjamin Herman Itch Kwartet was het laatste jazzconcert dat gepland stond voor dit jaar; een jaar waarin heel wat moois langs kwam in Porgy en Bess. Wat dacht je van: Roy Hargrove ( traditiegetrouw zullen we hem ook wel weer in 2009 te horen krijgen), Monty Alexander, John Marshall met Ferdinand Povel, Pierre Courbois, Rein de Graaff met Pete Christlieb en "borstelkoning"Jeff Hamilton. Je kunt een volledige lijst van concerten, die ik in 2009 heb mogen bijwonen vinden in de concertlog van 2008.
Hans Koert - keepswinging@live.nl
Benjamin Herman vind je op heel wat platen terug, als begeleider of met zijn eigen bands, zoals het Itch Kwartet en de New Cool Collective. Ik vond een lijst met platen op de site van het Muziek Centrum Nederland dat een overzicht geeft van zijn albums die hij onder eigen naam maakte en met zijn New Cool Collective
Een aantal informatieve linken, die je niet mag missen:
Benjamin Herman Benjamin Herman Itch Kwartet in Porgy en Bess (januari 2007) Piet Kuiters Piet Kuiters - Een Echte Amsterdammer deel één Piet Kuiters - Een Echte Amsterdammer deel twee Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Labels: anton goudsmit, benjamin herman, ernst glerum, joost patocka, misha mengelberg, porgy en bess
0 Comments:
Post a Comment
<< Home