The Williams Sisters - De Periode van Vaudeville en Broadway Optredens
THE WILLIAMS SISTERS Discografie - Hans Koert
Zanggroepjes hebben me altijd gefascineerd: The Boswell Sisters, The Mills Brothers en The Andrew Sisters zijn uiteraard de bekendste. Maar wat te dzoen met die ontelbare onbekende, obscure en vergeten namen als the Brox Sisters, the Paull Sisters, the Trix- of the Keller Sisters? Bill Schoerner is helemaal weg van de The Williams Sisters. Hij heeft ze diepgaand onderzocht en wil zijn bevindingen graag delen met de bezoekers van deze Keep Swinging blog. Vandaag het eerste deel: De Periode van de Vaudeville en Broadway Optredens.
De Periode van de Vaudeville en Broadway Optredens
THE WILLIAMS SISTERS
Bill Schoerner
(vertaling: Hans Koert)
The Williams Sisters begonnen hun carriere als kindersterretjes in obscure toneelzaaltjes; later op de grote podia van Broadway. Ze namen ook deel aan die opwindende jaren twintig, The Roaring Twenties, waarin de Hot Jazz zich ontwikkelde en ontmoetten en traden op met jazzlegenden, acteurs en producers van naam. De top van hun populariteit lag rond hun twintigste jaar en, omdat Hannah met vermogende mannen trouwde, die niets in een carriere in de showbizz zagen, zullen we nooit weten wat er van hen geworden hadden kunnen zijn als ze kansen gekregen hadden en zich verder hadden kunnen ontwikkelen. Een verhaal met een haast sprookjesachtig begin, maar zonder happy end.
De eerste keer dat ik over de William Sisters hoorde was toen ik een 78-toerenplaat in handen kreeg van Ben Pollack met daarop het nummer “He’s the last Word”. Een opmerkelijke plaat, niet direct vanwege de William Sisters, maar omdat een jonge 17-jarige Benny Goodman hier voor het eerst op klarinet in een solo te horen is. Ook een 22 jarige Glenn Miller, die toen net als trombonist en arrangeur bij Pollack was komen werken, speelt op deze plaat. De opnamedatum is 17 december 1926 en het refrein, gezongen door The William Sisters, klonk erg jazzy en dat was uniek voor die tijd. Een half jaar later pas, zouden The Rhythm Boys met het Paul Whiteman Orchestra hun eerste opnamen maken. Deze Williams Sisters deden me denken aan The Boswell Sisters, maar die begonnen pas opnamen te maken in 1930.
"He's The Last Word".
Maar wie waren die Williams Sisters eigenlijk? In de discografieën staan slechts een vijftal opnamen vermeld en een paar die nooit uitgebracht zijn. De “zusjes” waren Dorothy Williams en Hannah Williams en bij deze Ben Pollack opname respectievelijk 17 en 15 jaar jong. Later ontdekte ik dat ze uit Scranton, Pennsylvania kwamen als dochters van een emigrant uit Wales en dat hun vader in de mijnen werkte.
The Dainty Duo
We weten niet precies hoe de Williams Sisters uiteindelijk in de showbusiness terecht gekomen zijn; ik heb dat niet kunnen vinden. De eerste aanwijzing dat ze optraden vond ik in een artikel in de Herald Dispatch uit Utica (New York) van 16 augustus 1918 waar een vaudeville optreden aangekondigd werd met de Williams Sisters in het Majestic Theater. Er staat: The Williams Sisters are a petite and dainty duo of misses, with an act of exceptional vivacity and charm. ( = De Williams Sisters zijn twee bevallige zusje met een buitengewoon levendige en charmante act.).
Op 18 oktober 1918 stond er een verslag uit het McVickers Theater (Chicago) in de krant, maar de verslaggever was niet erg onder de indruk: The Williams Sisters failed to make much of an impression in the morning program with their singing and dancing. (= In het ochtendprogramma maakten de Williams Sisters weinig indruk met hun zingen en dansen). Ze traden rond die tijd vooral op in het noordwesten van Pennsylvania en de staat New York.
In 1922 worden de Williams Sisters met een zang- en dansact in één adem genoemd met The Troubadours, die optraden in Birminghamton (New York) 100 kilometer noordelijk van Scranton.
In oktober 1923 komen we verschillende aankondigingen tegen waarin de Williams Sisters optreden met de Sirens, het beroemde Scranton Sirens Orchestra o.l.v. Billy Lustig. In dit orkest begonnen Jimmy en Tommy Dorsey hun muzikale carriere. Het was een populair orkest, dat met gemak meer dan duizend man trok tijdens dansfeesten. De zusjes moeten een indrukwekkende show neergezet hebben, want kranten bestempelen hen als: “World’s Greatest Juvenile Entertainers”. ( = ‘s Werelds Beste Jeugdentertainers )
Broadway
Hun talent en charme moet ook doorgedrongen zijn tot de grote stad, New York, waar ze een rol kregen in George White Scandals of 1924. Deze revue was een langlopende voorstelling op Broadway naar het voorbeeld van de Ziegfield Follies. George Gershwin schreef de muziek voor de show en schreef hiervoor o.a. het nummer Somebody Loves Me. De Williams Sisters zaten in de openingsscene met het lied Just Missed the Opening Chorus, waarin ze de notoire telaatkomers op de hak namen. De show draaide bijna 200 keer in het Apollo Theater op 42nd Street tussen juni en december 1924. (wordt vervolgd)
Bill Schoerner
(vertaling: Hans Koert)
Bill Schoerner is een Amerikaan uit de staat Arizona. Hij was ingenieur voordat hij met pensioen ging. Hij heeft de afgelopen veertig jaar een verzameling amusements- en dansplaten aangelegd en is altijd nieuwsgierig geweest naar het verhaal achter het label, de muzikanten en hun instrumenten en de componisten en tekstschrijvers. Zijn belangstelling loopt van Gershwin tot Jobim, maar is ook een operafan. Hij is in het bijzonder geïnteresseerd in de populaire Amerikaanse muziek en jazz uit de eerste helft van de Twintigste Eeuw, de tijd van de ragtime, de vaudeville, musicals en de hits uit die tijd.
CHARLEY STRAIGHT and his ORCHESTRA
Chicago 10 maart 1926
What A Man - Hi-Diddle-Diddle (Brunswick)
(beide nummers ook op CD: Brunswick-Vocalion Odds & Bits (Timeless))
WILLIAMS SISTERS
Chicago 15 december 1926
I've Grown So Lonesome Thinking of You - Sunday ( Victor (niet uigebracht))
Chicago 17 december 1926
He's The Last Word (Victor)
( Dit nummer vind je ook op de Jazz Oracle uitgave Ben Pollack Volume 1)
Chicago, 18 december 1926
Nothing Else Matters Any More - Sam, The Old Accordion Man (Victor)
(Laatstgenoemde in de CD-box: That Devilin' Tune - A Jazz History, 1895-1950 - Vol. 1)
Retrospect
Black Vocal Groups Paull Sisters Boswell Sisters - It's The Girls Boswell Sisters - Nights When I Am Lonely Boswell Sisters - Close Farmony (sic) California Ramblers Golden Gate Orchestra Betty Boop versus Helen Kane Hot Women Mills Brothers Clarence Wiliams Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Labels: dorothy williams, hannah williams, williams sisters
0 Comments:
Post a Comment
<< Home