Joe King Oliver met Mabel's Dream
START: To the latest blog Naar de laatste blog
NEDERLANDS-VLAAMS: ( To the English part with an almost forgotten baritone saxophone player Gil Mellé.)
JOE KING OLIVER met MABEL'S DREAM
Een week geleden vertelde ik in een bijdrage over een boek dat ik had gekocht tijdens de Doctor Jazz Dag in Wageningen, getiteld King Oliver, oorspronkelijk geschreven door Walter C. Allen en Brian Rust, bewerkt door Laurie Wright. Ik ben er in begonnen en kwam een heleboel interessante feitjes tegen. Toen Joe King Oliver zijn eerste opnamen maakte, Just Gone, in april 1923, was hij al 38 jaar oud. De periode daarvoor is zijn carriere niet vastgelegd in geluidsopnamen, maar uit het boek blijkt duidelijk dat hij tot de populaire artiesten behoorde van zijn tijd. Als je inzicht wilt krijgen in iemands carriere kun je soms niet beschikken over geluidsopnamen.
De "statische" publiciteitsfoto van King Oliver's band ( 1923)
De eerste opnamen van Joe King Oliver zijn alle voortreffelijk gedigitalisseerd door bijvoorbeeld John R.T. Davies voor zijn Retrieval (RTR 79007 ) dubbelcd, uitgebracht in 1995. Afgelopen jaar waagde Doug Benson voor Off The Record, een platenlabel gerelateerd aan het Archeophone label, een nieuwe poging . Men zegt, dat zijn King Oliver: The Complete 1923 Jazz Band Recordings nog beter klinkt, voller en helderder. Feit is dat hij er al verschillende onderscheidingen door binnen haalde en ik ben dan ook een beetje trots, dat juist hij de transfers van "mijn" The Complete Hit of the week Recordings heeft gemaakt, vier dubbelcd's met daarop alle commercieel uitgebrachte kartonnen durium platen. Deze vier dubbelcd's zijn ook uitgebracht bij Archeophone, zij het dat deel 2 momentel uitverkocht is en deel vier nog moet verschijnen). De "dynamische" groepsfoto uit 1923. Louis Armstrong speelt op de voorgrond een wel heel bijzonder instrument: de schuiftrompet (!).
Dit weekend is het 85 jaar geleden, dat Joe King Oliver's Jazz Band opnamen maakte voor Okeh. Deze opnamen zijn akoestische vastgelegd, wat wil zeggen dat de musici zich opstelden voor een grote hoorn en de luchttrillingen werden rechtstreeks vastgelegd in een wasplaat. Ik kan je vertellen dat het vreselijk moeilijk is om dat soort opnamen digitaal goed te laten klinken, het is dan ook geweldig om te luisteren naar het resultaat van Doug, waarbij de opnamen fris en fruitig klinken, vol dynamiek en transparantie. Een paar jaar na deze opnamen, rond 1925, beginnen opnamestudios electrische opnamen te maken, met behulp van een microfoon, en dan kan de dynamiek van de muziek veel beter vastgelegd worden.
Het nummer Mabel's Dream, geschreven door Ike Smith, was de laatste titel dat tijdens de twee dagen durende opnamesessie vastgelegd werd op dinsdag 26 oktober 1923 in Chicago (Illinois). Joe King Oliver, de 38 jaar oude meester speelt hier met zijn 23 jarige leerling Louis Armstrong, die een jaar later het orkest verlaat om op eigen vleugels verder te gaan op cornet, Honore Dutrey op trombone, Johnny Dodds op klarinet, Charlie Jackson op bassax, Lil Hardin op piano ( In januari van het daaropvolgende jaar trouwt ze met Louis) en Warren "Baby" Dodds op slagwerk.
Deze opnamen van Joe King Oliver behoren tot de Rembrandts van de jazz ..... klassieke meesterwerken, die horen in elke serieuze jazzverzameling.
Tenslotte nog twee versies van het nummer Mabel's Dream, gespeeld door anderen, zoals de Franse band The High Society Jazz Band van Pierre Merlin en Claude Rabanit op cornet, Mowgli Jospin op trombone, Pierre Atlan op klarinet, Martine Morel aan de toetsen, Christian Gervais op banjo, Raymond Fonsèque op tuba en Teddy Hocquemiller op slagwerk. De opname van Mabel's Dream dateert van 1960.
Tenslotte de versie van de Stumptown Jazz uit januari 2002 waarin de uit Nederland afkomstige Bob Erwig de trompet speelt.
Hans Koert - keepswinging@live.nl
Gisteren vond ik in de Provinciale Zeeuwse Courant een uitgebreid artikel over het fenomeen Weblog geschreven door Joost Bosman en Cyril Rosman. Koppen als Iedere hersenscheet op het internet en Blogger houdt het niet lang vol geven al aan hoe er tegen het fenomeen Weblog aangekeken wordt.
Kort samengevat komt het er op neer dat blogs al weer "uit" zijn ( ja, de ene hype struikelt over de andere ...) en dat "De levensduur van veel logs, op z'n zachtst gezegd, beperkt is"( citaat: uit Blogger houdt het niet lang vol van Cyril Bosman) Nou, Cyril, deze Keep Swinging blog draait al bijna 1000 dagen achter elkaar, zonder enige ontbreking, met gemiddeld ruim 10.000 hits per maand van zo'n 8000 unieke bezoekers ( een derde uit Nederland, een kwart uit de Verenigde Staten en België als goede derde) - tegen alle trends in en ik ben, ook nadat de 1000ste blog over 25 dagen "geboren' swordt nog niet van plan te gaan stoppen; er zijn nog genoeg hersenscheten te laten ( om Joost te citeren).
Over een kleine maand dus de 1000ste blog. Laat me weten welke bijdrage jij het meest interessant vond: deze wordt dan opnieuw "opgepoetst" en geplaatst. Een paar voorstellen uit het archief:
A. ART BLAKEY: HOLIDAY FOR SKINS( 26 oktober 2006)
B. WASHBOARD BLUES over HERMAN OPENNEER ( 26 oktober 2007)
C. Jouw suggestie
Onder de inzenders verloot ik een prachtige Lonehill Jazz CD van het Frank Rosolino Quintet. Stuur je suggestie naar keepswinging@live.nl
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
ENGLISH ( Naar het Nederlands-Vlaamse deel met een bijdrage over King Oliver's Mabel Dream, een 85 jarige opname, die tot de Rembrandts van de jazz behoort en een krantenartikel over de ondergang van het fenomeen weblog.)
GIL MELLÉ
The US baritone saxophone player Gil Mellé belongs to my favorite jazz musicians of the 1950s. He was born in 1931 and recorded in the 1950s some recordings for Blue Note and Prestige. His Blue Note recordings are reissued on a 2CD titled Gil Mellé - The Complete Blue Note Fifties Sessions. His Prestige records are reissued too and I ordered this one last night. I made a contribution in a previous blog about Gil Mellé, who was active too as a composer of film music, as a sculpture and as designer for record covers.
On the 25th of October 1953, yesterday 55 years ago, Gil Mellé recorded seven tunes with his quintet featuring Urbie Green on trombone, Gil Mellé on tenor and baritone saxophone, Tal Farlow at the guitar, Clyde Lombardi on bass and Joe Morello on drums. These seven tracks, including a rejected title The Nearness of You, are on the Blue Note compilation. I found a fragment from a previous Gil Mellé recording, I love to share with you, to give you an idea how Gil sounded in those days. The tune is titled Sunset Concerto and was recorded the 2nd of March, 1952 for Blue Note and released on Blue Note BLP 5020. You can find its cover in this blog.
Gil Mellé passed away in Malibu (California) the 28th of October 2004, next week four years ago. jaar geleden dus.
Hans Koert - keepswinging@live.nl
KEEPSWINGING.BLOGSPOT.COM 1000
If you are fascinated by jazz or jazz related music or you are a jazz-record collector I'm sure you must have found this Keep Swinging blog. Up to now almost 1000 blogs have been posted. There are ca. 25 more blogs to go to reach this magical number. I love to re-post the 5 best blogs celebrating this milestone, so please give me your votes. For the next ten days I'll select the blog I posted two years ago and the blog I posted one year ago. Or you may vote for your favorite blog. Send me your favorite blog.
A. ART BLAKEY: HOLIDAY FOR SKINS( 26th of October 2006)
B. WASHBOARD BLUES about HERMAN OPENNEER ( 26th of October 2007)
C. Your suggestion
Send the title of your favorite blog to keepswinging@live.nl and all I will raffle one name out of the list of all senders ( you may send in each day), who will receive the great Lonehill Jazz album of Frank Rosolino Quintet for free.
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Labels: gil mellé, joe king oliver, louis armstrong
0 Comments:
Post a Comment
<< Home