Thursday, October 23, 2008

Jeff Hamilton: Borstelkoning?

START: To the latest blog Naar de laatste blog
NEDERLANDS-VLAAMS:
( To the English section with a 70 years old version of Paul Whiteman's Rhapsody in Blue and a great song played by a player piano.)

JEFF HAMILTON: BORSTELKONING?
Afgelopen week, donderdag 16 oktober 2008, speelde in Porgy en Bess in Terneuzen het Jeff Hamilton Trio. Jeff Hamilton trad op tijdens dit exclusieve concert voor de Benelux met zijn trio, waarbij hijzelf het slagwerk bespeelde, Tamir Hendelman aan de vleugel zat en Christoph Luty de bas bespeelde. Ik heb een uitgebreid verslag over dit optreden geplaatst in mijn bijdrage Jeff Hamilton ( De Harold Arlen on Drums)

Naar aanleiding van mijn recentie over het concert kreeg ik van verschillende mensen linken opgestuurd van filmfragmenten met daarop Jeff Hamilton aan het werk. Het zijn weliswaar geen opnamen gemaakt tijdens het concert in Porgy en Bess, maar het geeft een goed idee wat je bij Jeff Hamilton kunt verwachten. Het fragment hierboven komt van een concert met het Nicola Sabato Quartet met daarin als speciale gast Jeff Hamilton. Het nummer is opgenomen in Bel Luna Barcelona, Spanje in december 2006: Nicola Sabato bas - Dano Haider gitaar - Ignasi Terraza piano en Jeff Hamilton slagwerk.
Jeff Hamilton en Christoph Luty ( Porgy en Bess - Terneuzen ( oktober 2008) ( foto: Hans Koert)
Tijdens het concert in Porgy en Bess werd ik gefascineerd door de ontspannen en vakkundige manier waarop hij de brushes hanteert. Voor de jazzybeten onder ons: een brush is een uitwaaierend borsteltje van ijzerdraadjes, vastgehouden in een handvatje; een alternatief voor een drumstok. Je kunt er zachte tonen meemaken en het geeft, mits goed gebruikt, een zacht swingend stuwend ritme, dat zo goed past bij langzame ballads gespeeld in met opkringelende sigarettenrook gevulde jazzclubs. Zutty Singleton was één van de eersten die brushes gebruikte. Jeff Hamilton is in ieder geval een expert in het hanteren van de brushes ( zowel voor als achterkant) en de term "borstelkoning", die echter lijkt te verwijzen naar een standwerker ( wat niet de bedoeling is), is dan ook helemaal op hem van toepassing. In een volgend fragmenten demonstreert hij het waarom:

Jeff Hamilton is een veelgevraagd begeleider, die overal ter wereld optreedt. Dat doet hij met zijn eigen trio of met het geweldig swingende Clayton-Hamilton Jazz Orchestra. Hij is op heel wat platen te horen als begeleider, zoals op het eerste album dat pianist Tamir Hendelman onder eigen naam uitbracht, getiteld Playground. In mijn bijdrage over het concert leek het alsof Jeff Hamilton en John Clayton tot Tamir Hendelman's eigen trio behoorden, maar hij mailde me maandag vanuit Wenen (Oostenrijk), waar hij optrad, dat ze slechts als gasten meespeelden voor deze opnamen. Zijn reguliere trio bestaat uit Bob Bowman op bas en Tommy Ruskin op slagwerk; waarvan acte: Ik heb die blog ondertussen aangepast.
Tamir Hendelman ( Porgy en Bess - Terneuzen (oktober 2008) ( foto Hans Koert)
In een bijdrage, die ik maakte nadat ik een interview van Downbeat verslaggever Dan Quellette had bijgewoond tijdens het Northsea Jazz Festival in Rotterdam, schreef ik over het fenomeen bass de jour - de bas van de dag. Ook slagwerkers lopen tegen datzelfde probleem aan, vliegend van continent naar continent om op te treden. Ik kan nu verklappen hoe Jeff Hamilton dit oplost; hij speelt tijdens een concert gewoon op zijn eigen instrument - voor hem dus geen gelegenheidsdrumstelletjes ...... geen drum-de-jour. Hij heeft in feite drie sets: één in Europa, één in Japan en één thuis in de States.
Tenslotte een schitterende brushes-battle tussen Steve Smith en Jeff Hamilton. Peter wees me op dit filmpje. Bedankt daarvoor. Het nummer is de Dizzy Gillespie compositie: Salt Peanuts.

Ik heb nog een paar foto's van het concert in Porgy en Bess - Terneuzen gepost in mijn online fotoalbum.
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

RHAPSODY IN BLUE - PAUL WHITEMAN (CONCERT) ORCHESTRA: 1938

In June 1924 Paul Whiteman recorded his famous version of Rhapsody in Blue, as composed and played by George Gershwin at the piano. A famous Victor recording. The first public performance was 4 month earlier at the New York Aeolian Hall, with George Gershwin on the keys too. This famous recording was discussed in a previous contribution titled Rhapsody in Blue. Today the 23rd of October 1938, 70 years ago, Paul Whiteman and his Concert Orchestra re-recorded this famous tune for Decca.
Paul Whiteman recorded his 1920s version of Rhapsody in Blue for Victor; in 1938 he had became one of the Decca label-artists. He re-recorded in October 1938 several Gershwin compositons, suites and large concertos, that had made him famous, like the Cuban Ouverture, An American in Paris, Concerto in F and Rhapsody in Blue. I have a copy of the Decca 60 636, a reissue of this 1938 recording. I think that my copy was released in the 1940s or 1950s. Paul Whiteman and his (Concert) Orchestra was a large band with great names like Jack and Charlie Teagarden and Al and his brother Frank Gallodoro ( Al passed away some weeks ago). The piano part on this version was played by Roy Bargy.
When you have a look at the label image you can clearly see the impressed matrix number W 64692 - the number that indicates that the music on this record was pressed with a stamper recorded on the
23rd of October, 1938.
Click on the image to enlarge
If you are a record collector, you can find this information in books or lists on internet. I found my info in the famous The American Dance Band Discography 1917 - 1942 by Brian Rust.The A means that the first take ( the first actual recording) was used, which sometimes indicates that it really was the first ( or third if the take reads C) recording, but sometimes, like in this case, it means that the best version of the recording session was used.
Nice to have this (although not his famous) Rhapsody in Blue 1938 version.


'TAIN'T NO SIN
( To Dance Around In Your Bones)
Words by Walter Donaldson - Music by Edgar Leslie (1929)
played on a Clarendon Player Piano from ca 1901

Verse:
Danc -ing may do this and that, And help you take off lots of fat
But I'm no friend of danc -ing when it's hot!
So if you are a danc -ing fool, Who loves to dance but can't keep cool
Bear in mind the i -dea that I've got.

Chorus:
When it gets too hot for com -fort, And you can't get ice -cream cones,
'Tain't No Sin, to take off your skin, and dance a -round in your bones.
When the laz -y syn -co -pa -tion of the mus -ic soft -ly moans,
'Tain't No Sin, to take off your skin, and dance a -round in your bones.
The Pol -ar Bears are -n't green up in Green -land, They've got the right i -dea.
They think it's great to re -frig -er -ate while we all cre -mate down here.
Just be like those Bam -boo Ba -bies, In the South Sea trop -ic zones,
'Tain't No Sin to take off your skin, And dance a -round in your bones.

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home