Friday, February 15, 2008

Lee Morgan - Taru

( Naar de Nederlandse vertaling.)
Lee Morgan belongs with Clifford Brown, Freddie Hubbard and Kenny Dorham to the great hard bop trumpet players of the 1950s and 1960s. Lee Morgan, born in Phildadelphia July 1938 passed away, too young, 34 years old, due to a crime of passion. While performing in a New York club he was shot by his female friend who found him with another woman. Four years before this tragic incident Lee Morgan made a record with a sextet, now fourty years ago, featuring himself on the trumpet, Benny Maupin on the tenor saxophone, George Benson at the guitar, John Hicks at the piano, Reggie Workman on bass and Billy Higgins on drums. What a great rhythm section !!
These recordings stayed in the Blue Note archives up to 1980 when they were released on LP. Lee Morgan, who started as a professional mid 1950s started with the Dizzy Gillespie orchestra and became a member of the Art Blakey's Jazz Messengers. His trumpet playing developed from a style, best characterized by Nat Hentofff as machine-gunning quantities of notes for the pleasure of virtuosity only, to a more personal style thanks to the Art Blakey Jazz Messengers period. His best record was The Sidewinder, a recording which became a million seller. The 45rpm version of that tune became a hit, that influenced artists like Kool and the Gang, Earth Wind and Fire and even Ray Charles. He would never make a hit like The Sidewinder anymore, but thanks to this recording he finally settle up with the critics who said that he was a Clifford Brown imitator.
The recordings, made after this hit, show a Lee Morgan with a style related to the funk music, music with a steady groove, thanks to the tenor sax player Bennie Maupin, who actually was not a pure jazz artist, as he played in rock groups, soul and calypso bands. A year after these recordings Bennie played with Miles Davis on his Bitches Brew album. The choice of the tunes should be seen in the light of the Blue Note policy in the 1960s and the popularity of funky music. Three originals, Avotcja One, Dee Lawd and Get Yourself Together, a ballad, titled Haeschen and two boogaloos Taru and Durem; funky tunes to dance, very popular late 1960s. Taru was reissued eight years ago in the great Blue Note Connoisseur cd series is a delicious recording by a trumpet player, that passed away too young.

AT RANDOM:
Blues No. 2 - MILES DAVIS Sextet: Miles Davis trumpet, Hank Mobley tenor sax, Wynton Kelly piano, Paul Chambers bass, Philly Joe Jones drums. Recorded in the 30th Street Studio, NYC the 21st of March 1961 between 2.30 to 5.30 for Columbia

Time exposure for the 15th of February:
1928:
  • my miami moon / i'm always smiling = billy hays o
  • up and at'em / jackass blues / marion tango = friedrich hollaender weintraub syncopators
  • i just roll along = okeh melodians
  • brakeman's blues / my lovin' girl lucile / evening sun = jimmy rodgers
  • sleep = waring pennsylvanians

1938:

  • azure / call of the freaks / lost in the shuffle = artie shaw new music

1968:

  • avotcja one / dee lawd / durem / get yourself together / haeschen / taru, what's wrong with you = lee morgan sextet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

PLAYLIST
miles davis/someday my prince will come = lee morgan/taru = charlie parker/bird (the movie) = clarence williams/whoop it up = niels lan doky trio/here or there = charlie mingus-eric dolphy/cornell 1964 (2) = jazzism/1-selected by bol.com (promo) = duke ellington-fletcher henderson/harlem jazz 1925-1927 - birth of a big band = hernan oliva/1913-1988

Retrospect
Thelonious Monk Oscar Aleman on Screen

Nederlands ( To the English translation )
Lee Morgan behoort samen met Clifford Brown, Freddie Hubbard en Kenny Dorham tot de grote hardbop trompettisten uit de jaren vijftig en zestig. Lee Morgan, geboren in Phildadelphia in juli 1938 stierf, veel te jong, 34 jaar oud, door een crime passionel in een club in New York, waar hij met ziin eigen pistool werd neergeschoten door een jaloerse vriendin. Vier jaar voor dit tragische incident maakte Lee Morgan opnamen met zijn sextet, nu veertig jaar geleden, bestaande uit hemzelf op trompet, Benny Maupin op tenorsax, George Benson op de gitaar, John Hicks aan de piano, Reggie Workman op bas en Billy Higgins op slagwerk. Wat een schitterende ritmesectie .... !!
Deze opnamen bleven echter op de planken liggen bij Blue Note tot 1980, toen ze uitgebracht werden op LP. Lee Morgan, die midden jaren vijftig professioneel begon op te treden bij het orkest van Dizzy Gillespie ontwikkelde zijn trompetspel voornamelijk bij Art Blakey's Jazz Messengers. Zijn trompetspel uit het begin van zijn carrere werd door Nat Hentoff plastisch omschreven als: machine-gunning quantities of notes for the pleasure of virtuosity ( = Een hoeveelheid noten als uit een mitrailleur, waarmee hij de indruk wekte een virtuoos te zijn) en ontwikkelde zich tot een meer persoonlijke stijl. Zijn beste plaat, althans qua verkoopcijfers, was The Sidewinder; de single kwam hoog in de hitparade en werd een kaskraker voor Blue Note. De opname beinloedde veel artiesten na Lee Morgan, zoals Kool and the Gang, Earth Wind and Fire en zelfs Ray Charles. Lee zou nooit meer zo'n hit scoren als The Sidewinder, al leken zijn volgende platen klonen ervan. Wel rekende hij af met het vooroordeel dat hij een imitator van het spel van Clifford Brown zou zijn.
De opnamen na The Sidewinder, klonken meer funky en hadden een steady groove, een stevig ritme, mede dankzij zij saxofonist Bennie Maupin, die eigenlijk geen pure jazzmuzikant was, maar speelde in rock groepen, soul- en calypsobands. Een jaar later speelde Bennie sax bij Miles Davis op zijn Bitches Brew album. De keus van de titels moet je zien in het licht van de opvattingen van Blue Note uit die tijd en de tanende populariteit van de jazz. We vinden op de plaat drie jazznummers: Avotcja One, Dee Lawd en Get Yourself Together, een balad getiteld Haeschen en twee boogaloos, Taru en Durem, funky muziek om op te dansen - populair eind jaren zestig. Taru, de CD, is heruitgebracht in de schitterende Blue Note Connoisseur CD serie en geeft voor relatief weinig speelduur ( 38 minuten) heel veel mooie muziek van deze te jong overleden trompettist.

AT RANDOM:
Blues No. 2 - MILES DAVIS Sextet: Miles Davis trompet, Hank Mobley tenorsax, Wynton Kelly piano, Paul Chambers bas, Philly Joe Jones slagwerk. Opgenomen in the 30th Street Studio, New York op 21 maart 1961 tussen 14.30u en 17.30u voor Columbia

Tijdopname voor 15 februari:
1928:
  • my miami moon / i'm always smiling = billy hays o
  • up and at'em / jackass blues / marion tango = friedrich hollaender weintraub syncopators
  • i just roll along = okeh melodians
  • brakeman's blues / my lovin' girl lucile / evening sun = jimmy rodgers
  • sleep = waring pennsylvanians

1938:

  • azure / call of the freaks / lost in the shuffle = artie shaw new music

1968:

  • avotcja one / dee lawd / durem / get yourself together / haeschen / taru, what's wrong with you = lee morgan sextet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

SPEELLIJST
miles davis/someday my prince will come = lee morgan/taru = charlie parker/bird (de film) = clarence williams/whoop it up = niels lan doky trio/here or there = charlie mingus-eric dolphy/cornell 1964 (2)= jazzism/1-selected by bol.com (promo) = duke ellington-fletcher henderson/harlem jazz 1925-1927 - birth of a big band = hernan oliva/1913-1988

Retrospect

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home