Freddie Hubbard
I found this LP, titled Freddie Hubbard - Skylark, a few month ago and bought it, although it contained but few information and I read on the cover the word strings, that normally warns me not to buy it. But I bought it, maybe because of the cover with Freddie Hubbard dressed as Elvis Presley, as if he was a pop star. This LP was released by Pickwick Records in its series of Quintessence Jazz and contains Impulse material. As far as I know Freddie Hubbard made two albums for Impulse in the 1960s - this LP is a reissue of his The Body & The Soul album from 1963.
The recordings on this LP are from three sessions. Skylark and Chocolate Shake are from 8 March 1963 by the Freddie Hubbard Orchestra and contains, except the strings, musicans like Freddie on trumpet, Curtis Fuller on trombone, Eric Dolphy on alto saxophone, Reggie Workman on bass and Cedar Walton on piano. The musicians mentioned are just a selection from the orchestra, to illustrate, that the line up is equal to Blakey's Jazz Messengers. Freddie played the trumpet in the Jazz Messengers during this period ( 1961 up to 1964 ).
Three days later the tunes Carnival, Thermo and Aries were recorded with the big band, but without strings
Two tunes left, Body and Soul and Clarence's Place are performed with Freddie Hubbard's Septet which includes the musicians mentioned above and Wayne Shorter who plays the tenor sax now. Wayne Shorter was responsible for the arrangements in the larger settings.
I like the way Freddie Hubbard plays on this early 1960s album. If you have heard his great albums Open Sesame and Hub-Tones for Blue Note, you'll understand what I mean. He is creative in the faster pieces and lyrical and sensible in the slower ballads, although he doesn't plays the flügelhorn on this album.
Freddie Hubbard started to experiment with the new forms of jazz, with free jazz and jazz-rock, funk, all-electronic rock, disco and pop music, but here he is still very close to his original roots - the hard bop jazz.
And about the string ................ no problem this time - the strings don't dominate this time and play only a supporting role in the background.
I found a fragment of a performance of the Art Blakey Jazz Messengers, with Wayne Shorter, Freddie Hubbard, Curtis Fuller, Reggie Workman and Cedar Walton ( with its leader Art Blakey on drums) all to be heard on this LP too. Enjoy this 1962 fragment.
Keep swinging
Hans Koert
100: 5 February 1907: Florida Rag-4239 Vess L. Ossman
75: 5 February 1932: Growl - 11767-1 Baron Lee and his Blue Rhythm Band
10: 5 February 1997: Sweet Sucker - Houston Person Quintet
Nederlands ( To the English translation )
Deze LP, getiteld Freddie Hubbard - Skylark, vond ik een paar maanden geleden en ik kocht hem, hoewel ik gewaarschuwd was door het woordje strings dat ik achterop de hoes zag staan. Het bevatte maar weinig informatie en ik kocht hem toch, misschien vanwege de bijzonder kleurrijke hoes, waarop Freddie Hubbard als een soort Elvis Presley staat afgebeeld - de strings op de koop toenemend. De LP is uitgebracht op het Pickwick Records label in de serie Quintessence Jazz. Het bevat materiaal uitgebracht op Impulse. Voorzover ik weet heeft Freddie Hubbard slechts twee albums gemaakt voor Impulse in de jaren zestig - deze LP bevat materiaal van de LP The Body & The Soul uit 1963.
De opnamen zijn van drie sessies. Skylark en Chocolate Shake werden op 8 maart 1963 opgenomen door het Freddie Hubbard Orchestra , dat, behalve de strings, ook musici als Curtis Fuller op trombone, Eric Dolphy op altsax, Reggie Workman op bas en Cedar Walton op piano bevat. De musici hier genoemd als voorbeeld speelden rond die tijd ook allemaal in Blakey's Jazz Messengers, waarin Freddie trompet speelde ( 1961 - 1964).
Drie dagen later werden de nummers Carnival, Thermo en Aries opgenomen met het orkest, maar nu zonder de strings.
De twee nummers, die nu nog resten zijn Body and Soul en Clarence's Place, beide gespeeld door het Freddie Hubbard's Septet waarin de bovengenoemde musici spelen plus Wayne Shorter op tenor, die in de orkestopnamen verantwoordelijk was voor de arrangementen.
Ik hou van het spel van Freddie Hubbard uit deze periode. Als je zijn twee Blue Note platen, Open Sesame en Hub-Tones kent begrijp je wat ik bedoel. Hij is creatief in de snelle stukken en uiterst lyrisch en gevoelig in de ballads, ook al maakte hij toen nog geen gebruik van de flügelhorn.
Freddie Hubbard begon in de jaren zestig en daarna te experimenteren met modernere jazzvormen zoals free jazz en jazz-rock, funk, all-electronic rock, disco en zelfs overgearrangeerde pop muziek, maar op deze LP blijft hij nog lekker dicht bij zijn oorspronkelijke wortels - de hardbop jazz.
En de strings ................. deze keer vormen ze geen gevaar; ze overheersen niet en spelen een ondersteunende rol.
Ik vond een fragment van een optreden uit dezelfde tijd van de Art Blakey Jazz Messengers, met Wayne Shorter, Freddie Hubbard, Curtis Fuller, Reggie Workman en Cedar Walton ( uiteraard met Art als leider op drums) die ook alle op deze LP spelen. Geniet van dit fragment.
Keep swinging
Hans Koert
100: 5 februari 1907: Florida Rag-4239 Vess L. Ossman
75: 5 februari 1932: Growl - 11767-1 Baron Lee and his Blue Rhythm Band
10: 5 februari 1997: Sweet Sucker - Houston Person Quintet
0 Comments:
Post a Comment
<< Home