Friday, July 30, 2010

Marty Paich: Schepper van de West Coast Jazz

Marty Paich: Creator of the West Coast sound (English) - Marty Paich: Schepper van de West Coast Jazz (Nederlands)

Een belangrijk, kundig, veel gevraagd lid uit de West Coast Jazzscene. (vrij naar Leonard Feather)
MARTY PAICH: Schepper van de West Coast Jazz
Hans Koert

Marty Paich werd geboren in Oakland (Cal.) in januari 1925 en overleed vijftien jaar geleden in Santa Ynez (Cal.) Hij is één van die jazzmuzikanten, die, hoewel onbekend gebleven bij het grote publiek, een belangrijke rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van de West Coast jazz, als componist, arrangeur, maar ook als pianist en bandleider. Hij speelde piano en begeleidde o.a. grote namen als Art Pepper ......... In feite kwam ik door laatstgenoemde saxofonist, dankzij een goedkope box heruitgaven in de serie House of Jazz , terecht bij Marty Paich, die daarin te vinden was met een serie Tampa-label opnamen uit augustus 1956, oorspronkelijk uitgebracht als Marty Paich Quartet featuring Art Pepper. Heerlijke recht toe recht aan West Coast Jazz ..........

Originele hoes van de plaat Marty Paich Quartet featuring Art Pepper. ( 1956)
Marty Paich begon als kind op accordeon en stapte al snel over op de piano. Als teenager had hij al zijn eigen band en trad hier en daar op. Na de middelbare school bezocht hij allerlei conservatoria en studeerde uiteindelijk in 1951 cum laude af op het onderdeel Compositie. Zijn eerste opnamen, afgezien van een registratie van een jamsessie met Milt Bernhart, Bob Enevoldsen, Jack Montrose en zo in de Trade Wind club in Inglewood ( rond maart 1952), was met het Dan Terry Orchestra (juni 1952).
Shorty Rogers, Shelly Manne en Marty Paich ( 1952)
Begin jaren vijftig kon hij al in zijn levensonderhoud voorzien met het schrijven van arrangementen voor allerlei bands en vond hij een baan bij de filmstudios in Hollywood, waar hij o.a. verantwoordelijk was voor de muziek bij de Walt Disney animatiefilm Lady Is a Tramp. Verder reisde hij rond met zangeres Peggy Lee en speelde piano in de Shorty Rogers bands ( zoals in diens Boots Brown and his Blockbusters). Hij was één van de leden van Shorty Rogers Orchestra dat de plaat Cool and Crazy opnam in maart 1953. Twee weken later vinden we Marty terug in de ritmesectie van de Shelly Manne Men op een aantal 78-toerenplaten, die later gebundeld zouden worden tot een 25 cm LP getiteld The West Coast Sound. Hij speelde ook in de band van de Lighthouse club op Hermosa Beach, de bekende jazzclub aan het water vlak bij Los Angeles. Hier werd de West Coast stijl vorm gegeven. In de jaren vijftig maakte hij ook platen onder eigen naam, zoals een Bethlehem EP, die je alleen al voor de titel zou meenemen: Jazz Music For The Birds and the Hep Cats ( januari 1955). De ( oorspronkelijke) Tampaplaat, die ik van de week opzette, dateert ook uit deze begin periode: The Marty Paich Quartet featuring Art Pepper.
Luister maar eens naar het nummer: What's Right For You, wat op die plaat te horen is.

Het is de eerste plaat waarop Art Pepper en Marty Paich samen te horen zijn. When I first met Art he was the greatest saxophone player that I had heard.(= Toen ik Art voor het eerst ontmoette, was hij de beste saxofonist die ik ooit gehoord had). Far above anybody else.(= Beter dan wie dan ook). I couldn't believe how beautiful he played. (= Ik kon me niet voorstellen hoe mooi hij speelde). Marty refereert verder aan de strijd tussen de critici over de betekenis van de West Coast Jazz en diens tegenhanger de East Coast Jazz. Art to me was the sound of West Coast jazz, that melodic style he played, rather than the hard-driving New York style that a lot of players were playing.(= Art was voor mij de vertegenwoordiger van de West Coast Jazz, die melodische stijl, die zoveel anders was, dan de veel meer stuwende hardbop stijl uit New York en omstreken, dat door veel musici gespeeld werd. ) I just fell in love with him the first time I heard him. (= Ik werd meteen verliefd op hem vanaf het eerste moment dat ik hem ontmoette.) And then eventually we worked together. ( = en vanaf die tijd werkten we veel samen) ( citaat van Marty Paich in Art and Laurie Pepper's Straight Life: The Story of Art Pepper) (1979). Op deze plaat is Art Pepper de belangrijkste solist op nummers als Over The Rainbow, You And The Night And The Music ( wat een mooi nummer toch) en All The Things You Are. Er staan een drietal eigen composities op van Marty Paich, zoals het aan Art gewijde Abstract Art en Marty's Blues.
Art Pepper ( 1925 -1982)
Nog een fragment van deze plaat: All The Things You Are door het Marty Paich Quartet
( Art Pepper alto saxophone - Marty Paich piano - Buddy Clark bas en Frank Capp slagwerk) Hollywood augustus 1956)

Toen Art Pepper
voor het eerst opnamen met Marty Paich maakte in augustus 1956, was hij net ontslagen uit een inrichting van de Federal Correctional Facility op Terminal Island waar hij bijna jaar had gezeten. In december 1956 had Art een contract getekend met Contemporary Records en in january 1959 maakte hij zijn eerste plaat voor Contemporary, met Marty Paich - de start van een intensieve samenwerking. Eén van de hoogtepunten in die samenwerking is ongetwijfeld de Art Pepper plaat "Modern Jazz Classics" - met recht een klassieker - met zijn Eleven, geleid en gearrangeerd door Marty Paich. Essential Music for all serious jazz collections ( = Muziek waar geen één serieuze verzamelaar omheen kan). ( Scott Yanow - All music Guide To Jazz).
Hoes van de Art Pepper + Eleven plaat.
In januari 1956 nam Marty Paich met zijn Dektette platen op met Mel Tormé, een samenwerking die vele tientallen jaren zou duren. Marty Paich raakte steeds meer betrokken bij allerlei projecten met populaire muziek met artiesten als Andy Williams, Al Hirt, Dinah Shore en werd ook vaak gevraagd arrangementen te schrijven voor musici van Barbara Streisand tot Michael Jackson die ineens met strijkers wilden opnemen, de "with strings" records. Hij ging het rustiger aandoen halverwege de jaren negentig, maar kon uiteraard niet stil zitten - af en toe nam hij nog wel eens een project aan. Vijftien jaar geleden, in augustus 1995, overleed hij op zijn ranch aan de Baseline Road in Santa Ynez (Californië).
Als afsluiting nog een overzicht van opnamen en composities van Marty Paich.

De uit de jaren vijftig daterende New (!) edition of the Encyclopedia of Jazz (1960) van Leonard Feather noemt hem: A prominent, capable, frequently recorded member of the West Coast clique ( = Een belangrijk, kundig, veel gevraagd lid uit de West Coast Jazzscene.
Hans Koert

Platenzaken, als je ze nog kan vinden, worden overspoeld met goedkope heruitgaven uit de jaren vijftig en zestig - de jazz ligt in de uitverkoop - het voelt als een verloren strijd, maar geeft bovenal de serieuze jazzfan de gelegenheid zijn kansen te grijpen. Ik kocht een goedkope box met tien Art Pepper cd's waarin ik opnamen vond van het Marty Paich Quartet ( featuring Art Pepper), die in de jaren vijftig uitgebracht zijn op het Tampa-label. Het geluid van Art Pepper staat hier buiten de discussie - geweldig - maar ik werd vooral geboeid door de pianist, Marty Paich, wiens naam nauw verbonden is met de West Coast jazz. Wie kent niet het schitterende album: Art Pepper + Eleven "Modern Jazz Classic", waarvoor Marty Paich het orkest leidde en de arrangementen schreef? Een prima reden om deze vergeten muzikant Marty Paich eens in het zonnetje te zetten. Keep Swinging is een plek, waar vergeten en onderwaardeerde musici op waarde worden geschat. Wil je daar bij zijn? Vraag dan de nieuwsbrief aan.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home