Thursday, August 16, 2007

George Braith - Lost Hero?

( Naar de Nederlandse vertaling.)
The Complete Blue Note Sessions 2CD of George Braith is one of those special albums I have in my collection. This reissue contains the three albums George Braith made for Blue Note: Two Souls In One ( 1963) - Soulstream (1963) and Extension (1964). This 2CD is part of the Blue Note connoisseur cd series.
George Braith ( in fact his name was Braightwaite ), born in New York, June 1939, is an unique musician with an unusual career, as he started his musical career not in a band somewhere at the back as a sideman, but directly with his own band ...........aged ten years old. His father, who was a minister of the Pentecostal church in New York, a religious sect where music is very important during its services, learned his nine children to play the piano and organ, and at home he had also some instruments for the kids like a trumpet, a trombone, a violin and reeds to experiment. As a kid he played baritone saxophone (!) during services and when he was ten years old he played pocket flute in his own calypso band, as his family roots were from the West Indies. With that band he performed in theatres in the neighbourhood and in an amateur-talent television program for kids. When he was in high school he had his own groups, playing clarinet, and all kinds of saxophones. When he was fifteen years old he won a contest with his band in The Pad, a New York club and the price was a concert along great musicians like The Horace Silver Quintet, The Art Blakey Jazz Messengers, Bud Powell and Tito Puente. No bad company, I guess !!

Grant Green and George Braith
He studied all kinds of wind instruments, like bassoon and flute at the Music and Art High School in New York. In 1957 he became part of the American Jazz Sextet which toured through Europe and also visited our country for a double concert with the Jay Jay Johnson Quintet / American Jazz Sextet at the Concertgebouw in Amsterdam on the 17th of August 1957, tomorrow 50 years ago. In 1961 he started to play with two horn at the same times when he found himself a straight alto saxophone, a so-called stritch. He played, like Roland Kirk, both instruments simultanious, which creates a typically sound, a bit like a bag pipe. When you listen to The Complete Blue Note Sessions compilation he uses this technique. You can here some fragments of tunes available on this album: Mary Ann - Braith-a-Way and Boop Bop Bing Bash

George Braith seems to be one of those lost heroes of the XXth century. Mind that his name is absent in most books about jazz and its musicians. What happened to him after he made these three Blue Note records? I hope to tell you more tomorrow, 50 years after his first appearance in The Netherlands.


Time exposures for te 16th of August:
1917:
  • ragtime volunteers are off to war = borbee jazz o

1927:

  • are you happy / give me a night in june = ipana troubadours
  • five step = paul whiteman o

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl



PLAYLIST
perry bradford/a panorama 1923-1927 = blindfold test #41/tom stores (disc one) (2) = brussels jazz o/the music of bert joris (2) = duke ellington/ko-ko = george braith/the complete blue note sessions (2) = larry willis trio/the big push

Nederlands ( To the English translation )

De Complete Blue Note Sessions 2CD van George Braith is één van die CDs, waar ik zeer aan gehecht ben. Deze heruitgave bevat drie albums, die George Braith begin jaren zestig maakte voor Blue Note: Two Souls In One ( 1963) - Soulstream (1963) en Extension (1964). De dubbelcd maakt deel uit van de Blue Note connoisseur cd series.
George Braith ( eigenlijk is zijn volledige achternaam Braightwaite ), werd geboren in New York in juni 1939. Hij is een uniek muzikant, met een al even ongewone carriere; hij begon namelijk niet in één of ander groepje rechts achterin, maar richtte meteen maar zijn eigen groep op .... als tienjarige !!
Zijn vader, dominee bij de Pinkstergemeente in New York, een geloof waarvoor muziek in de eredienst heel belangrijk is, leerde zijn negen kinderen muziek m.b.v. de piano in huis. Ook lagen er andere instrumenten, een trompet, een trombone, allerlei rietinstrumenten en een viool op de pak, zodat de kinderen naar hartelust konden experimenteren. Als kind speelde George baritonesaxofoon (!) tijdens de kerkdiensten en toen hij tien jaar was richtte hij een eigen band op, een Calypso band, aangezien zijn voorouders uit het Caraïbisch gebied kwamen. Hij trad ermee op in zaaltjes in de omgeving en tijdens een talentenjacht voor kinderen op de TV. Op de middelbare school ging hij zich toeleggen op de andere saxofoons en de klarinet en op zijn vijftiende won hij met zijn groep een talentenjacht in The Pad Club, waarbij de eerste prijs een optreden was in een programma samen met groepen als het Horace Silver Quintet, The Art Blakey Jazz Messengers, Bud Powell en Tito Puente; je kunt het slechter treffen !!
Grant Green en George Braith
Hij studeerde allerlei blaasinstrumenten, zoals de fagot en de fluit aan de Music and Art High School in New York. Toen hij in 1957 afgestudeerd was kwam hij met het American Jazz Sextet naar Europa en op 17 augustus 1957, morgen 50 jaar geleden, trad hij op in een dubbelconcert met o.a. Jay Jay Johnson in het Concertgebouw in Amsterdam. In 1961 begon hij te experimenteren om op twee saxofoons tegelijk te bespelen. Hij had namelijk een rechte altsaxofoon op de kop getikt, een zogenaamde stritch. Hij speelde, net als Roland Kirk, beide instrumenten gelijktijdig, wat een typisch, een beetje neuzelig geluid geeft, zoals bij een doedelzak. Als je naar The Complete Blue Note Sessions compilatie luistert hoor je deze techniek, die hij op de plaat Two Soulds In One voor het eerst toepaste. Luister maar eens naar een paar fragmenten: Mary Ann - Braith-a-Way of Boop Bop Bing Bash
George Braith schijnt één van die vergeten musici te zijn geworden; alleen nog door kenners gewaardeerd. Wat gebeurde er met George Braith na deze drie succesvolle Blue Note platen? Feit is, dat hij in bijna geen enkel jazznaslagwerk genoemd wordt. Morgen ( 50 jaar na zijn debuut in Nederland) meer over het leven van George Braith.

Tijdopnamen voor 16 augustus:
1917:
  • ragtime volunteers are off to war = borbee jazz o
1927:
  • are you happy / give me a night in june = ipana troubadours
  • five step = paul whiteman o

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
perry bradford/a panorama 1923-1927 = blindfold test #41/tom stores (disc one) (2) = brussels jazz o/the music of bert joris (2) = duke ellington/ko-ko = george braith/the complete blue note sessions (2) = larry willis trio/the big push

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home