Nieuwe foto's van Louis Armstrong in Blokker (1959)
Louis Armstrong All-Stars in 1959 in Blokker
Krimmineel, wat ken die vent trommelen! (over Danny Barcelona)
Een serie unieke foto's gemaakt door Kees Maaswinkel.
Hans KoertLouis Armstrong All-Stars in Blokker 1959: New photos (English) Nieuwe foto's van Louis Armstrong in Blokker 1959 (Nederland)
Er zijn van die concerten, die, zelfs na decennia, lijken te blijven hangen in het collectief geheugen. Ieder jazzliefhebber zal wel een aantal van dat soort momenten koesteren. Veel jazzliefhebbers, die zich nu in de pensioengerechtigde leeftijd bevinden, zullen herinneringen hebben aan de concerten in de veilinghal van Blokker eind jaren vijftig, zoals met het orkest van Benny Goodman ( 1958) of dat van Louis Armstrong en zijn All-Stars (1959 en 1965). Tijdens beide Armstrong concerten waren er amateurfotografen die er hun plaatjes konden schieten en eerder publiceerde ik de herinneringen en foto's van Henri Hoogewoud, die in 1965 het concert bijwoonde. Twee jaar later vestigde Martin Van Der Waals de aandacht op een onbekende foto van datzelfde concert, die hij uit een rommeldoos van het Haags Gemeentemuseum vond. De Micro Solisten, een plaatselijke "dixieland" band. v.l.n.r.: Piet van Marle op bastrompet, Klaas van Meerten de Boer op trompet en Gerrit de Boer op klarinet. (foto: Kees Maaswinkel)
Onlangs kreeg ik van twee mensen mailtjes over het eerste concert van Louis Armstrong in de veilinghal van Blokker, van mei 1959. Het verhaal van deze bijzondere concerten, met name die van Benny Goodman en Louis Armstrong in de jaren vijftig, op deze al even bijzondere plaats, de groenteveiling van Blokker, vind je in een eerdere blog. Vandaag het verhaal van Kees Maaswinkel, die op het concert was en enkele foto's maakte. Later kom ik terug op het verhaal in het tweede mailtje dat ik van Hans Spoelstra kreeg. Het Kees Kuyt Combo: v.l.n.r.: Henk de Jong bas en Leen Dijkkamp vibrafoon (foto: Kees Maaswinkel)
Kees Maaswinkel herinnert zich het concert nog goed. Ik was toen 17 overigens, mailde hij: en had mijn eerste serieuze fotocamera gekocht: een Aires IIIa. Daar zat een vaste lens op en dat was geen telelens. Moest dus dicht bij het podium zien te komen. Dat lukte ook. Ik heb geprobeerd het hele gebeuren vast te leggen: het voorprogramma, de All Stars en het publiek.
Uit de konsertzaal: Een verslag van het Blokker festival (1959) in Rhythme, het Maandblad voor jazz-, dans- en amusementsmuziek.)(p. 6-7) (Hans koert archief) ( klik op de foto om hem te vergroten).
De twee groepen die het concert openden waren de Micro Solisten uit Zaandam en het Kees Kuyt Combo. Het maandblad Rhythme, Maandblad voor jazz- dans- en amusementsmuziek, herinnert in zijn column Uit de konsertzaal, het concert van Louis Armstrong en de zijnen, die Blokker bezochten en uit zich in superlatieven als Bijna ongelooflijk en bestempelt het concert als Bijzonder groots - de twee openingsbands worden niet behandeld, laat staan genoemd. Louis Armstrong (foto: Kees Maaswinkel)
De Micro Solisten, was een amateur oudestijl jazz groep, al noemde je dat toen meestal dixielandmuziek, met daarin Klaas van Meerten de Boer (trompet), Dolf Kaper (piano), Gerrit de Boer (klarinet), Piet van Marle (bastrompet ( en waarschijnlijk ook trombone), Ko van Calcar bas en Dick Dijkstra slagwerk. Op de foto speelt Piet van Marle de bastrompet, een instrument dat in de jazz niet vaak uit de koffer komt, maar dat qua geluid en speelwijze dicht tegen de (ventiel)trombone aanligt. Kees Maswinkel herinnert het glazen mondstuk en vond dat heel bijzonder. Omdat hij zelf ook wat trompet speelde in die dagen, heeft hij Piet van Marle na afloop daarover aangesproken. Piet van Marle zou, op bastrompet, op het Loosdrecht's Jazzconcours van de Vara, als lid van de Dixie Disciples een paar jaar later (1964) een onvergetelijke indruk achterlaten ( bron: Marc van Nus). Het Kees Kuyt Combo, speelde moderne jazz en omvatte Leen Dijkkamp op vibrafoon, Kees Kuyt op gitaar, Henk de Jong bas en Jaap Kok, slagwerk. Louis Armstrong en Velma Middleton (foto: Kees Maaswinkel)Kees herinnert zich, na een halve eeuw, de details van het concert niet meer zo precies. De Louis Armstrong All-Stars bestonden uit good old Satchmo op trompet en, natuurlijk, samen met Velma Middleton verantwoordelijk voor de zang - zijn raspende stem wordt nog steeds, te pas en te onpas, geïmiteerd, Trummy Young op trombone, Peanuts Hucko op klarinet, Billy Kyle aan de piano, Mort Herbert op bas en Danny Barcelona op slagwerk. Deze tournees langs podia wereldwijd waren vermoeiende aangelegenheden, zeker ook voor Louis Armstrong, die toen al tegen de zestig liep. Een maand later werd hij geveld tijdens een Italiaanse tournee in Spoleto door een zware hartaanval, die hem een week in een Italiaans ziekenhuis bracht. Daarna relaxte hij een paar dagen in Rome om terug te vliegen naar de States, waar hij tien dagen na het incident al weer op het podium van de Jazz Jamboree in het Lewisohn Stadium stond om een paar chorussen mee te blazen. Zes jaar later zou Louis weer te gast zijn in de veilinghal van Blokker, waar normaal bloemkool en spruiten verkocht werden, voor een tweede concert. Het publiek ( foto: Kees Maaswinkel)
Ik weet nog wel dat bij een lange drumsolo van Danny Barcelona een boerenjongen achter me riep: Krimmeneel, wat ken die vent trommelen! herinnerde Kees zich. Hij vertelde het verhaal natuurlijk thuis, waar de woorden Krimmeneel, wat ken die vent trommelen! een gevleugelde uitdrukking werd. Kees woonde toen in Utrecht, hetgeen betekende dat hij 's avonds nog een lift moest zien te krijgen naar huis - dat lukte.
Bedankt Kees voor de foto's en je herinneringen op deze bijdrage. Dank ook aan Marc van Nus en Mevr. Tanger voor hun informatie.
Hans Koertkeepswinging@live.nl
Twee jongemannen, Ben Essing en Jan Vis, die in het west-Friese Blokker woonden, een dorpje in de Kop van Noord-Holland, besloten eind jaren vijftig dat het wat saaie ingedutte dorp wel wat pit kon gebruiken en besloten concerten te gaan organiseren in de plaatselijke veilighal, waar normaal bloemkool en spruiten in de schijnwerpers stonden. In mei 1959 werd een festival georganiseerd met als klapper op de vuurpijl het concert met niemand minder dan Louis Armstrong en zijn All-Stars. Kees Maaswinkel, toen 17-jaar oud, was er ook en had zijn nieuwe fotocamera meegebracht. Zijn unieke foto's, onder andere van het voorprogramma, wil hij ons graag laten zien. Keep (it) Swinging kijkt graag terug naar dit soort bijzondere concerten en is blij met de foto's. Wie foto's heeft van een concert, die hij graag met anderen wil delen, vindt bij Keep (it) Swinging een plaats war dat kan. Als je niets wilt missen, volg dan de Keep (it) Swingingblog via Twitter ( #keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief: keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Krimmineel, wat ken die vent trommelen! (over Danny Barcelona)
Een serie unieke foto's gemaakt door Kees Maaswinkel.
Hans KoertLouis Armstrong All-Stars in Blokker 1959: New photos (English) Nieuwe foto's van Louis Armstrong in Blokker 1959 (Nederland)
Er zijn van die concerten, die, zelfs na decennia, lijken te blijven hangen in het collectief geheugen. Ieder jazzliefhebber zal wel een aantal van dat soort momenten koesteren. Veel jazzliefhebbers, die zich nu in de pensioengerechtigde leeftijd bevinden, zullen herinneringen hebben aan de concerten in de veilinghal van Blokker eind jaren vijftig, zoals met het orkest van Benny Goodman ( 1958) of dat van Louis Armstrong en zijn All-Stars (1959 en 1965). Tijdens beide Armstrong concerten waren er amateurfotografen die er hun plaatjes konden schieten en eerder publiceerde ik de herinneringen en foto's van Henri Hoogewoud, die in 1965 het concert bijwoonde. Twee jaar later vestigde Martin Van Der Waals de aandacht op een onbekende foto van datzelfde concert, die hij uit een rommeldoos van het Haags Gemeentemuseum vond. De Micro Solisten, een plaatselijke "dixieland" band. v.l.n.r.: Piet van Marle op bastrompet, Klaas van Meerten de Boer op trompet en Gerrit de Boer op klarinet. (foto: Kees Maaswinkel)
Onlangs kreeg ik van twee mensen mailtjes over het eerste concert van Louis Armstrong in de veilinghal van Blokker, van mei 1959. Het verhaal van deze bijzondere concerten, met name die van Benny Goodman en Louis Armstrong in de jaren vijftig, op deze al even bijzondere plaats, de groenteveiling van Blokker, vind je in een eerdere blog. Vandaag het verhaal van Kees Maaswinkel, die op het concert was en enkele foto's maakte. Later kom ik terug op het verhaal in het tweede mailtje dat ik van Hans Spoelstra kreeg. Het Kees Kuyt Combo: v.l.n.r.: Henk de Jong bas en Leen Dijkkamp vibrafoon (foto: Kees Maaswinkel)
Kees Maaswinkel herinnert zich het concert nog goed. Ik was toen 17 overigens, mailde hij: en had mijn eerste serieuze fotocamera gekocht: een Aires IIIa. Daar zat een vaste lens op en dat was geen telelens. Moest dus dicht bij het podium zien te komen. Dat lukte ook. Ik heb geprobeerd het hele gebeuren vast te leggen: het voorprogramma, de All Stars en het publiek.
Uit de konsertzaal: Een verslag van het Blokker festival (1959) in Rhythme, het Maandblad voor jazz-, dans- en amusementsmuziek.)(p. 6-7) (Hans koert archief) ( klik op de foto om hem te vergroten).
De twee groepen die het concert openden waren de Micro Solisten uit Zaandam en het Kees Kuyt Combo. Het maandblad Rhythme, Maandblad voor jazz- dans- en amusementsmuziek, herinnert in zijn column Uit de konsertzaal, het concert van Louis Armstrong en de zijnen, die Blokker bezochten en uit zich in superlatieven als Bijna ongelooflijk en bestempelt het concert als Bijzonder groots - de twee openingsbands worden niet behandeld, laat staan genoemd. Louis Armstrong (foto: Kees Maaswinkel)
De Micro Solisten, was een amateur oudestijl jazz groep, al noemde je dat toen meestal dixielandmuziek, met daarin Klaas van Meerten de Boer (trompet), Dolf Kaper (piano), Gerrit de Boer (klarinet), Piet van Marle (bastrompet ( en waarschijnlijk ook trombone), Ko van Calcar bas en Dick Dijkstra slagwerk. Op de foto speelt Piet van Marle de bastrompet, een instrument dat in de jazz niet vaak uit de koffer komt, maar dat qua geluid en speelwijze dicht tegen de (ventiel)trombone aanligt. Kees Maswinkel herinnert het glazen mondstuk en vond dat heel bijzonder. Omdat hij zelf ook wat trompet speelde in die dagen, heeft hij Piet van Marle na afloop daarover aangesproken. Piet van Marle zou, op bastrompet, op het Loosdrecht's Jazzconcours van de Vara, als lid van de Dixie Disciples een paar jaar later (1964) een onvergetelijke indruk achterlaten ( bron: Marc van Nus). Het Kees Kuyt Combo, speelde moderne jazz en omvatte Leen Dijkkamp op vibrafoon, Kees Kuyt op gitaar, Henk de Jong bas en Jaap Kok, slagwerk. Louis Armstrong en Velma Middleton (foto: Kees Maaswinkel)Kees herinnert zich, na een halve eeuw, de details van het concert niet meer zo precies. De Louis Armstrong All-Stars bestonden uit good old Satchmo op trompet en, natuurlijk, samen met Velma Middleton verantwoordelijk voor de zang - zijn raspende stem wordt nog steeds, te pas en te onpas, geïmiteerd, Trummy Young op trombone, Peanuts Hucko op klarinet, Billy Kyle aan de piano, Mort Herbert op bas en Danny Barcelona op slagwerk. Deze tournees langs podia wereldwijd waren vermoeiende aangelegenheden, zeker ook voor Louis Armstrong, die toen al tegen de zestig liep. Een maand later werd hij geveld tijdens een Italiaanse tournee in Spoleto door een zware hartaanval, die hem een week in een Italiaans ziekenhuis bracht. Daarna relaxte hij een paar dagen in Rome om terug te vliegen naar de States, waar hij tien dagen na het incident al weer op het podium van de Jazz Jamboree in het Lewisohn Stadium stond om een paar chorussen mee te blazen. Zes jaar later zou Louis weer te gast zijn in de veilinghal van Blokker, waar normaal bloemkool en spruiten verkocht werden, voor een tweede concert. Het publiek ( foto: Kees Maaswinkel)
Ik weet nog wel dat bij een lange drumsolo van Danny Barcelona een boerenjongen achter me riep: Krimmeneel, wat ken die vent trommelen! herinnerde Kees zich. Hij vertelde het verhaal natuurlijk thuis, waar de woorden Krimmeneel, wat ken die vent trommelen! een gevleugelde uitdrukking werd. Kees woonde toen in Utrecht, hetgeen betekende dat hij 's avonds nog een lift moest zien te krijgen naar huis - dat lukte.
Bedankt Kees voor de foto's en je herinneringen op deze bijdrage. Dank ook aan Marc van Nus en Mevr. Tanger voor hun informatie.
Hans Koertkeepswinging@live.nl
Twee jongemannen, Ben Essing en Jan Vis, die in het west-Friese Blokker woonden, een dorpje in de Kop van Noord-Holland, besloten eind jaren vijftig dat het wat saaie ingedutte dorp wel wat pit kon gebruiken en besloten concerten te gaan organiseren in de plaatselijke veilighal, waar normaal bloemkool en spruiten in de schijnwerpers stonden. In mei 1959 werd een festival georganiseerd met als klapper op de vuurpijl het concert met niemand minder dan Louis Armstrong en zijn All-Stars. Kees Maaswinkel, toen 17-jaar oud, was er ook en had zijn nieuwe fotocamera meegebracht. Zijn unieke foto's, onder andere van het voorprogramma, wil hij ons graag laten zien. Keep (it) Swinging kijkt graag terug naar dit soort bijzondere concerten en is blij met de foto's. Wie foto's heeft van een concert, die hij graag met anderen wil delen, vindt bij Keep (it) Swinging een plaats war dat kan. Als je niets wilt missen, volg dan de Keep (it) Swingingblog via Twitter ( #keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief: keepswinging@live.nl
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Labels: blokker, jean-louis rassinfosse, Kees Kuyt Combo, Micro Solisten
0 Comments:
Post a Comment
<< Home