Yuri Honing Acoustic Quartet in Porgy en Bess
Debuutconcert laureaat VPRO/Boy Edgar prijs.
Ik speel alleen nog muziek waar ik voor 100% achter sta.
Hans Koert
Het zal je maar gebeuren - je wint de prestigieuze VPRO/Boy Edgar prijs en je ontdekt dat je nog nooit in De (sic) oudste- en meest gerenommeerde jazzclub van West-Europa hebt opgetreden, de jazzhotspot van Zuid-West Nederland en Noord Vlaanderen, waar grootheden als Chet Baker, Art Blakey, Don Byas, Harry Sweet Edison, David Fathead Newman, Arturo Sandoval, Archie Shepp, Benny Golson, Nat Adderley en Roy Hargrove je voorgingen ........... Deze omissie maakte Yuri Honing, de laureaat, zoals Hans Zuiderbaan hem bestempelde, ruimschoots goed. Op zondagmiddag 19 februari 2012 speelde het Yuri Honing Acoustic Quartet in Porgy en Bess in Terneuzen.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Een paar weken geleden werd bekend gemaakt dat Yuri Honing op 16 mei 2012 de prestigieuze VPRO/Boy Edgar prijs uitgereikt krijgt in het Bimhuis in Amsterdam vanwege zijn grote muzikaliteit, vakmanschap en ambachtelijkheid, wat zich uit door zijn creatieve, inventieve manier van grensverleggend en grensoverschrijdende wijze waarop hij met zijn muziek bezig is ........, aldus het juryrapport; zoveel superlatieven in één zin, wekt hoge verwachtingen en, samengevat, deze maakte Yuri tijdens twee sets meer dan waar. Zijn Acoustic Quartet, dat aantrad op het podium van Porgy en Bess bestond uit Yuri Honing op tenorsax, Wolfert Brederode aan de Steinway, Ruben Samama op bas ( en synthesizer) en Joost Lijbaart op slagwerk.
Ruben Samama ( foto: Hans Koert)
Yuri Honing, geboren in 1965, groeide op in een milieu waar vooral klassieke muziek klonk - Zijn ouders speelden beide piano, weliswaar niet professioneel, maar wel op hoog niveau en dat was, na de blokfluit (wie is er niet mee begonnen?), ook zijn eerste passie. Toen hij eenmaal afgestudeerd was aan het conservatorium ging hij Hardcore Jazz spelen. en raakte hij gefascineerd door de muziek van David Bowie, Lou Reed en Iggy Pop, maar ook Miles Davis, Coltrane, Getz, Lester Young en Albert Ayler boeiden en stimuleerden hem. Hij werd gegrepen door de saxofoon toen hij, als twaalfjarig jongetje op vakantie met zijn ouders in Montreux, op een ochtend op het balkon naast hun hotelkamer, Stan Getz het nummer Infant Eyes hoorde spelen. Dat zal ik nooit vergeten, vertelde hij in 2002 in Jazz Nu. Toch werd het meer bij toeval de altsaxofoon, om een beetje af te zijn van het gezeur van zijn ouders, die wilden dat hij een instrument ging spelen, toen hij de piano aan de wilgen had gehangen. Hij luisterde goed naar altisten als Lee Konitz, Johnny Hodges en de vorig jaar overleden Dutch Bird Piet Noordijk.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Op zijn 18de werd de alt ingeruild voor een tenor, omdat zijn omgeving vond, dat die beter bij hem zou passen - Een tenor, die bij zijn buurman aan een spijker hing te verstoffen verwisselde van eigenaar. Hij kreeg les op het conservatorium van Ferdinand Povel, die, wat een toeval, afgelopen jaar diezelfde VPRO/Boy Edgar prijs won. Yuri Honing speelde jarenlang in het commerciële circuit, op bruiloften, partijen en kakfeesten, zoals hij het zelf omschrijft, maar stopte daar begin jaren negentig radicaal mee. Hij raakte gefascineerd door het saxofoonspel van Wayne Shorter, waarvan hij de soli noot voor noot uit het hoofd leerde, voordat hij zijn eigen weg, zijn eigen verhaal ging vertellen. Vanaf dat moment heb ik nooit meer iets gedaan waar ik niet voor 100 procent achter sta, vertelde hij tien jaar geleden. Yuri ging spelen met een trio ( ik kon toen geen geschikte pianist vinden), waarin Tony Overwater bas en Joost Lijbaart het slagwerk speelde. Met dit trio maakten ze in 1992 hun eerste album onder eigen naam, A Matter of Conviction. Twintig jaar later is Joost Lijbaart nog steeds Yuri's trouwe slagwerker.
Ruben Samama ( foto: Hans Koert)
Yuri opende zijn optreden met een indrukwekkende saxsolo, die meteen de toon zette voor het hele concert. Het kwartet speelde louter nummers van hun nieuwste album True, dat net uit is. Het album is afgelopen zomer opgenomen in de P4 studio in Berlijn, zo'n ouderwetse DDR-studio, waar naast ons hoorspelen werden opgenomen, vertelde Yuri. Uiteraard werd de cd door Yuri om zijn sterke kanten geprezen: full colour drukwerk - stereogeluid en waterdicht (zolang het cellofaantje erom blijft) en was tegen gereduceerde prijs verkrijgbaar. Het publiek moest het doen zonder aankondigingen, zodat een exacte playlist niet gegeven kan worden. De muziek, die Yuri Honing met zijn Acoustic Quartet bracht was voornamelijk luistermuziek, kamerjazz, waarbij de composities van Yuri zeer fraai uitgevoerd werden door louter vakmensen. Met name, zonder de anderen te kort te doen, Ruben Samama, die tekende voor de compositie Nobody Knows, maakte veel indruk op bas, met hulp van allerlei elektronica ( heet zo iets nog steeds een synthesizer?), wat naadloos paste binnen de schitterende arrangementen.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Ruben Samama is ongetwijfeld de jongste van het stel, maar heeft, ondanks zijn jonge leeftijd, al een een aantal grote prijzen op zijn naam gezet zoals de Amersfoortse Jazz Talent Award, vijf jaar geleden en anderhalf jaar geleden de (laatste) Deloitte Jazz Award, waar hij imponeerde met een bassolo in het verplichte nummer A Night In Tunesia. Hij raakte gefascineerd door de bas, toen hij als elfjarige op de Uitmarkt van Amsterdam een bandje hoorde spelen, waarin een bassist figureerde. Hij kwam uiteindelijk als jonge tiener terecht op de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij o.a. bij Hein van De Geyn en Frans van der Hoeven het plukken leerde ... Afgestudeerd ( cum laude) kreeg hij een beurs aan de Manhattan School of Music in New York, waar hij o.a. met Randy Brecker optrad.
Wolfert Brederode ( foto: Hans Koert)
Wolfert Brederode, pianist, (geen traporgeltje, zoals op de cd) kreeg minder ruimte om te soleren, zo leek het, maar houdt dan ook niet zo van lange solo's, vertelde hij onlangs tegen Leendert van der Valk. Soms begeleid ik wel eens iemand en denk ik, hou je kop toch eens dicht man, als hij weer aan zijn zoveelste chorus begint ... Wolfert is geboren in 1974 en hing als negenjarige z'n viool aan de wilgen om zich op de piano te storten. Thuis hoorde hij veel klassieke muziek, maar ook jazz, m.n. de muziek van Louis van Dyke / Dijk. Hij studeerde aan het Haags conservatorium en werd beinvloed door met name Bill Evans, die hem raakte door zijn mooie klank met prachtige harmonieën, maar wel met jazzritmiek. Een jaar geleden bracht hij zijn nieuwste album uit, getiteld Post Scriptum met een Nederlands-Zwitsers-Noors jazzkwartet.
Ruben Samama (foto: Hans Koert)
Slagwerker Joost Lijbaart speelt al zo'n twintig jaar met Yuri Honing, gebruikte zijn hele assortiment belletjes en rammeltjes om zijn expressieve muzikale drumspel kracht bij te zetten en waarbij hij m.b.v. elektronica en een extra rechtop geplaatste trom ( een subtiele verwijzing naar het carnaval?) een verrassende invulling gaf tijdens het concert. Joost Lijbaart en Wolfert Brederode verrasten vijf jaar eerder al met een fraaie debuutplaat Duo, die ik ooit nog eens hoop te beluisteren.
Joost Lijbaart ( foto: Hans Koert)
Het leven is keuzes maken, maar ook durf tonen - Wie in het carnavalsweekend een concert plant van zo'n hoog gehalte neemt risico's en het was dan ook jammer dat er in Porgy en Bess deze keer geen extra stoelen bijgezet hoefden te worden - jammer, want zo' n uniek debuutconcert van Yuri Honing komt nooit meer ...............
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De kersverse winnaar van de VPRO/Boy Edgar prijs, Yuri Honing speelde zijn debuutconcert in Porgy en Bess en liet horen waarom hij deze prestigieuze prijs in mei in ontvangst mag nemen. Zijn Acoustic Quartet bestond uit Yuri Honing op tenorsax, Wolfert Brederode op piano, Ruben Samama op bas en Joost Lijbaart op slagwerk. Keep Swinging was erbij en doet verslag van dit concert. Als je dit soort verslagen over bijzondere jazzconcerten niet wilt missen, volg de Keep (it) Swinging via Twitter ( #keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief (Engels- of Nederlandstalig)( keepswinging@live.nl).
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Ik speel alleen nog muziek waar ik voor 100% achter sta.
Hans Koert
Het zal je maar gebeuren - je wint de prestigieuze VPRO/Boy Edgar prijs en je ontdekt dat je nog nooit in De (sic) oudste- en meest gerenommeerde jazzclub van West-Europa hebt opgetreden, de jazzhotspot van Zuid-West Nederland en Noord Vlaanderen, waar grootheden als Chet Baker, Art Blakey, Don Byas, Harry Sweet Edison, David Fathead Newman, Arturo Sandoval, Archie Shepp, Benny Golson, Nat Adderley en Roy Hargrove je voorgingen ........... Deze omissie maakte Yuri Honing, de laureaat, zoals Hans Zuiderbaan hem bestempelde, ruimschoots goed. Op zondagmiddag 19 februari 2012 speelde het Yuri Honing Acoustic Quartet in Porgy en Bess in Terneuzen.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Een paar weken geleden werd bekend gemaakt dat Yuri Honing op 16 mei 2012 de prestigieuze VPRO/Boy Edgar prijs uitgereikt krijgt in het Bimhuis in Amsterdam vanwege zijn grote muzikaliteit, vakmanschap en ambachtelijkheid, wat zich uit door zijn creatieve, inventieve manier van grensverleggend en grensoverschrijdende wijze waarop hij met zijn muziek bezig is ........, aldus het juryrapport; zoveel superlatieven in één zin, wekt hoge verwachtingen en, samengevat, deze maakte Yuri tijdens twee sets meer dan waar. Zijn Acoustic Quartet, dat aantrad op het podium van Porgy en Bess bestond uit Yuri Honing op tenorsax, Wolfert Brederode aan de Steinway, Ruben Samama op bas ( en synthesizer) en Joost Lijbaart op slagwerk.
Ruben Samama ( foto: Hans Koert)
Yuri Honing, geboren in 1965, groeide op in een milieu waar vooral klassieke muziek klonk - Zijn ouders speelden beide piano, weliswaar niet professioneel, maar wel op hoog niveau en dat was, na de blokfluit (wie is er niet mee begonnen?), ook zijn eerste passie. Toen hij eenmaal afgestudeerd was aan het conservatorium ging hij Hardcore Jazz spelen. en raakte hij gefascineerd door de muziek van David Bowie, Lou Reed en Iggy Pop, maar ook Miles Davis, Coltrane, Getz, Lester Young en Albert Ayler boeiden en stimuleerden hem. Hij werd gegrepen door de saxofoon toen hij, als twaalfjarig jongetje op vakantie met zijn ouders in Montreux, op een ochtend op het balkon naast hun hotelkamer, Stan Getz het nummer Infant Eyes hoorde spelen. Dat zal ik nooit vergeten, vertelde hij in 2002 in Jazz Nu. Toch werd het meer bij toeval de altsaxofoon, om een beetje af te zijn van het gezeur van zijn ouders, die wilden dat hij een instrument ging spelen, toen hij de piano aan de wilgen had gehangen. Hij luisterde goed naar altisten als Lee Konitz, Johnny Hodges en de vorig jaar overleden Dutch Bird Piet Noordijk.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Op zijn 18de werd de alt ingeruild voor een tenor, omdat zijn omgeving vond, dat die beter bij hem zou passen - Een tenor, die bij zijn buurman aan een spijker hing te verstoffen verwisselde van eigenaar. Hij kreeg les op het conservatorium van Ferdinand Povel, die, wat een toeval, afgelopen jaar diezelfde VPRO/Boy Edgar prijs won. Yuri Honing speelde jarenlang in het commerciële circuit, op bruiloften, partijen en kakfeesten, zoals hij het zelf omschrijft, maar stopte daar begin jaren negentig radicaal mee. Hij raakte gefascineerd door het saxofoonspel van Wayne Shorter, waarvan hij de soli noot voor noot uit het hoofd leerde, voordat hij zijn eigen weg, zijn eigen verhaal ging vertellen. Vanaf dat moment heb ik nooit meer iets gedaan waar ik niet voor 100 procent achter sta, vertelde hij tien jaar geleden. Yuri ging spelen met een trio ( ik kon toen geen geschikte pianist vinden), waarin Tony Overwater bas en Joost Lijbaart het slagwerk speelde. Met dit trio maakten ze in 1992 hun eerste album onder eigen naam, A Matter of Conviction. Twintig jaar later is Joost Lijbaart nog steeds Yuri's trouwe slagwerker.
Ruben Samama ( foto: Hans Koert)
Yuri opende zijn optreden met een indrukwekkende saxsolo, die meteen de toon zette voor het hele concert. Het kwartet speelde louter nummers van hun nieuwste album True, dat net uit is. Het album is afgelopen zomer opgenomen in de P4 studio in Berlijn, zo'n ouderwetse DDR-studio, waar naast ons hoorspelen werden opgenomen, vertelde Yuri. Uiteraard werd de cd door Yuri om zijn sterke kanten geprezen: full colour drukwerk - stereogeluid en waterdicht (zolang het cellofaantje erom blijft) en was tegen gereduceerde prijs verkrijgbaar. Het publiek moest het doen zonder aankondigingen, zodat een exacte playlist niet gegeven kan worden. De muziek, die Yuri Honing met zijn Acoustic Quartet bracht was voornamelijk luistermuziek, kamerjazz, waarbij de composities van Yuri zeer fraai uitgevoerd werden door louter vakmensen. Met name, zonder de anderen te kort te doen, Ruben Samama, die tekende voor de compositie Nobody Knows, maakte veel indruk op bas, met hulp van allerlei elektronica ( heet zo iets nog steeds een synthesizer?), wat naadloos paste binnen de schitterende arrangementen.
Yuri Honing ( foto: Hans Koert)
Ruben Samama is ongetwijfeld de jongste van het stel, maar heeft, ondanks zijn jonge leeftijd, al een een aantal grote prijzen op zijn naam gezet zoals de Amersfoortse Jazz Talent Award, vijf jaar geleden en anderhalf jaar geleden de (laatste) Deloitte Jazz Award, waar hij imponeerde met een bassolo in het verplichte nummer A Night In Tunesia. Hij raakte gefascineerd door de bas, toen hij als elfjarige op de Uitmarkt van Amsterdam een bandje hoorde spelen, waarin een bassist figureerde. Hij kwam uiteindelijk als jonge tiener terecht op de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij o.a. bij Hein van De Geyn en Frans van der Hoeven het plukken leerde ... Afgestudeerd ( cum laude) kreeg hij een beurs aan de Manhattan School of Music in New York, waar hij o.a. met Randy Brecker optrad.
Wolfert Brederode ( foto: Hans Koert)
Wolfert Brederode, pianist, (geen traporgeltje, zoals op de cd) kreeg minder ruimte om te soleren, zo leek het, maar houdt dan ook niet zo van lange solo's, vertelde hij onlangs tegen Leendert van der Valk. Soms begeleid ik wel eens iemand en denk ik, hou je kop toch eens dicht man, als hij weer aan zijn zoveelste chorus begint ... Wolfert is geboren in 1974 en hing als negenjarige z'n viool aan de wilgen om zich op de piano te storten. Thuis hoorde hij veel klassieke muziek, maar ook jazz, m.n. de muziek van Louis van Dyke / Dijk. Hij studeerde aan het Haags conservatorium en werd beinvloed door met name Bill Evans, die hem raakte door zijn mooie klank met prachtige harmonieën, maar wel met jazzritmiek. Een jaar geleden bracht hij zijn nieuwste album uit, getiteld Post Scriptum met een Nederlands-Zwitsers-Noors jazzkwartet.
Ruben Samama (foto: Hans Koert)
Slagwerker Joost Lijbaart speelt al zo'n twintig jaar met Yuri Honing, gebruikte zijn hele assortiment belletjes en rammeltjes om zijn expressieve muzikale drumspel kracht bij te zetten en waarbij hij m.b.v. elektronica en een extra rechtop geplaatste trom ( een subtiele verwijzing naar het carnaval?) een verrassende invulling gaf tijdens het concert. Joost Lijbaart en Wolfert Brederode verrasten vijf jaar eerder al met een fraaie debuutplaat Duo, die ik ooit nog eens hoop te beluisteren.
Joost Lijbaart ( foto: Hans Koert)
Het leven is keuzes maken, maar ook durf tonen - Wie in het carnavalsweekend een concert plant van zo'n hoog gehalte neemt risico's en het was dan ook jammer dat er in Porgy en Bess deze keer geen extra stoelen bijgezet hoefden te worden - jammer, want zo' n uniek debuutconcert van Yuri Honing komt nooit meer ...............
Hans Koert
keepswinging@live.nl
De kersverse winnaar van de VPRO/Boy Edgar prijs, Yuri Honing speelde zijn debuutconcert in Porgy en Bess en liet horen waarom hij deze prestigieuze prijs in mei in ontvangst mag nemen. Zijn Acoustic Quartet bestond uit Yuri Honing op tenorsax, Wolfert Brederode op piano, Ruben Samama op bas en Joost Lijbaart op slagwerk. Keep Swinging was erbij en doet verslag van dit concert. Als je dit soort verslagen over bijzondere jazzconcerten niet wilt missen, volg de Keep (it) Swinging via Twitter ( #keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief (Engels- of Nederlandstalig)( keepswinging@live.nl).
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Labels: Joost Lijbaart, porgy en bess, Ruben Samama, VPRO/Boy Edgarprijs, Wolfert Brederode, Yuri Honing
0 Comments:
Post a Comment
<< Home