Duo Hofmann
Uit de urnenkelder der vergeten liedjes .....
Een oude 78-toerenplaat van Duo Hofmann de vergetelheid ontrukt.
Patrick van Griethuysen
Er zijn zo van die platen die je maar een keer hoeft te horen en dan zit dat lamme wijsje of een niemendal tekstje direct in je hoofd. Dat zal iedereen wel overkomen. Bedenkelijk wordt het indien zo'n plaat uit de jaren twintig of dertig dateert en je het ding steeds opnieuw wilt draaien tot stijgend ongenoegen van je huisgenoten. Heb je een gedoogkamertje in huis dan zal dat niet zo'n probleem zijn, maar ben je niet in het bezit van zo'n gerief, dan moet je maar een geluiddichte koptelefoon aanschaffen; dat helpt goed tegen hatelijke opmerkingen. Welnu in dit rubriekje breng ik eens wat gekrast en verstoft werk uit de vochtige muffe doos die in de kelderbox woont, in de schijnwerper. Kortom, vergeten oude meezingers die destijds sucessvol waren maar op dit moment bijgezet zijn in de urnenkelder van vergeten liedjes.
Label: Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan? - DA 1606 - Duo Hofmann met Orkestbegeleiding (ca 1933) (Odeon A 164235b) ( verzameling: Patrick van Griethuysen).
Misschien is het, overigens, wel goed dat ze daar blijven, anders zitten die lamme liedjes opnieuw in je kop. Maar goed, nu we het daar toch over hebben kunnen wij misschien een ogenblik stilstaan bij het Duo Hofmann? Het begon met George Hofmann (1890-1957). In 1912 vormde hij samen met zijn kersverse echtgenote Truus (Geertruida) Meijer (1893-1967) het Duo Hofmann. George met zijn Truus zetten omstreeks 600 liedjes op de plaat. George solo was niet zo'n success. Zijn solo liedjes waren te serieus, maar de vrolijke liedjes samen met Truus en later ook met de twee dochters bleken een schot in de roos.
Truus en George Hofmann ( ca. jaren veertig)
Goed, terzake. Daar ligt 'ie dan op de koffergrammofoon, deze breinkraker, de dubbelzijdige monsterhit Odeon nummer A164235 DA1605/ DA 1606 met als titel: Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan? en Hallo Batavia. Tja, die eerstgenoemde - dat is zo'n nummer dat in je hoofd blijft rondzingen. De plaat gaat kennelijk over de luchtheld Johan die zonder vreezen opstijgt. Het lied begint met het geluid van een vliegtuig en daarna valt een fanfareband voor een moment in, waarna George inzet met: Johan is een luchtheld door ieder bemind. Wie nu precies die Johan is, kennelijk een luchtheld, ben ik niet te weten gekomen. Daarom start hij op zonder vreezen. En aan ieder meisje dat hij aardig vind vraagt hij: Waar moet je weezen? - alsof de brandstof niets kost. Mijn machine staat steeds voor je klaar, ach ga toch mee er is heusch geen gevaar!
Label: Hallo! Batavia! - DA 1605 - Duo Hofmann met Orkestbegeleiding (ca. 1933)(ODEON A 165 235a) ( verzameling: Patrick van Griethuysen)
En dan komen ze weer met dat ellendige refrein: (samen met Truus) Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan - zeg niet nee - en dan vliegen wij over de oceaan - kom ga mee - Heerlijk vliegen wy over dien waterplas, oh ik wou dat ik al met je booven was - zeg niet nee. Bij het stukje tekst "de lucht in gaan" komt het kersje op de cake want er zit namelijk een schel fluitje achter, dat juist dat stukje tekst accentueert. Heel leuk gevonden! Dus als je het refrein, vier maal herhaald, hebt gehoord, dan zit het echt in je kop vastgebeiteld.
Een feest voor jong en oud (uit: Vlissingsche Courant - 9 september 1935) ( bron: Krantenbankzeeland)
De tekst en de muziek zijn geschreven door een zekere W. Chanson wat eigenlijk toch wel behoorlijk naar een pseudoniem ruikt, maar wie er achter steekt weet ik ook niet. Het lijkt waarschijnlijk dat de muziek wordt uitgevoerd door een Duits Odeon studio-orkest want de plaat is in Berlijn in de Odeon geluidstudio opgenomen.
Het komt weer goed - een vroolijken prettigen avond: Duo Hofmann met hun Kleinkunstgezelschap tijdens de Tweede Wereldoorlog ( uit: Prov. Overijsselsche en Zwolsche Courant 6 juni 1942) ( bron: Historische Kranten Koninklijke bilbiotheek)
De eerste kant gaat over de nieuwe telefoonverbinding met de Oost en gaat als volgt: Hallo Batavia, ben jy dat Betje? Hallo Batavia, hoe gaat het met je (geweldig gerijmd). Ik heb je stem herkend terstond precies alsof je naast my stond. Nja een betere tekst was kennelijk niet voorhanden. Toch is het wel een leuk nummer hoor. Het is niet echt een beklijvende tekst, maar, á la het kan er mee door. De tekst is van George en de componist een zekere W. Swaab (of is dat W. Chanson?). Wie het weet mag het zeggen.
Patick van Griethuysen
keepswinging@live.nl
Artikel t.a.v. overlijden George Hofmann (uit: Dagblad van het Noorden - 2 december 1957) ( bron: Historische Kranten Koninklijke bibliotheek)
George Hofmann werkte bij een drukkerij als typograaf, speelde amateurtoneel en vond het leuk om liedjes te schrijven. Eén van zijn eerste nummers was Bloemenmeisje, dat in 1918 ook op de plaat verscheen. Hij ging optreden samen met Truus Meijer, met wie hij later zou trouwen en ze vormden in de eerste helft van de vorige eeuw een zeer succesvol duo, de Gert en Hermien van de Dertiger Jaren worden ze wel genoemd, dat volle zalen trok. Bovendien verkochten hun platen goed. De liedjes die ze op de plaat zetten waren meest smartlappen, met titels, waar André Hazes of de Zangeres zonder Naam jaloers op geweest zouden zijn: Het loon van den arbeid - De arme rijkaard en Kindjes kleertjes. Ze traden vaak op samen met de uit Middelburg afkomstige crooner-cabaretier, zoals je zo iemand in de VS zou genoemd hebben, Jean-Louis Pisuisse, die in november 1927 met zijn echtgenote bij een crime-passionel om het leven kwam. Duo Hofmann trad later samen op met hun dochters ( één heette voor 't gemak Truusje) als Fam. Hofmann tot na de oorlog. George overleed in december 1957. Hun repertoire klinkt nu gedateerd en stoffig en er zullen nog maar weinigen zijn die zich in hun repertoire interesseren, maar sommige liedjes zijn nog best te pruimen - luister maar eens naar het vrolijke IJs, IJs, IJs, dat we beter kennen in de Engelse versie als I Scream, You Scream, We Al Scream For Ice Cream en dat ook door de Animal Crackers in 1975 van een Nederlandse tekst voorzien werd. ( informatie: De Nederlandse Lichte Muziek van A-Z - Henry Mildenberg)
Bedankt Patrick voor je nostalgische terugblik. Keep Swinging maakt graag af en toe ruimte voor dit soort vergeten muziek.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Er zijn van die oude 78-toerenplaten, die nu zeer gedateerd en oubollig klinken, maar die vijfenzeventig jaar geleden populair waren bij het grote publiek. Patrick van Griethuysen haalt voor Keep Swinging zo af en toe zo'n plaat uit de hoes en verwondert zich over de muziek en de teksten. Eén zo'n plaat is van het Duo Hoffman, die, soms met hun dochters, triomfen vierden in dans- en toneelzalen - de Gert en Hermien van de jaren dertig .... Vergezeld met wat achtergrond infomratie zet Keep Swinging even zo'n vergeten relikt in de schijnwerpers. Keep Swinging is steeds nieuwsgierig naar wat mensen de afgelopen honderd jaar mooi vonden en vastgelegd is op platen. Ben jij ook nieuwsgierig en niet bang voor wat krakende klanken, dan vind je af en toe in de verhalen van Patrick van Griethuysen stof om te overdenken. Als je niets wilt missen, volg dan Keep Swinging via Twitter ( #keepitswinging) of vraag haar gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl )
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Een oude 78-toerenplaat van Duo Hofmann de vergetelheid ontrukt.
Patrick van Griethuysen
Er zijn zo van die platen die je maar een keer hoeft te horen en dan zit dat lamme wijsje of een niemendal tekstje direct in je hoofd. Dat zal iedereen wel overkomen. Bedenkelijk wordt het indien zo'n plaat uit de jaren twintig of dertig dateert en je het ding steeds opnieuw wilt draaien tot stijgend ongenoegen van je huisgenoten. Heb je een gedoogkamertje in huis dan zal dat niet zo'n probleem zijn, maar ben je niet in het bezit van zo'n gerief, dan moet je maar een geluiddichte koptelefoon aanschaffen; dat helpt goed tegen hatelijke opmerkingen. Welnu in dit rubriekje breng ik eens wat gekrast en verstoft werk uit de vochtige muffe doos die in de kelderbox woont, in de schijnwerper. Kortom, vergeten oude meezingers die destijds sucessvol waren maar op dit moment bijgezet zijn in de urnenkelder van vergeten liedjes.
Label: Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan? - DA 1606 - Duo Hofmann met Orkestbegeleiding (ca 1933) (Odeon A 164235b) ( verzameling: Patrick van Griethuysen).
Misschien is het, overigens, wel goed dat ze daar blijven, anders zitten die lamme liedjes opnieuw in je kop. Maar goed, nu we het daar toch over hebben kunnen wij misschien een ogenblik stilstaan bij het Duo Hofmann? Het begon met George Hofmann (1890-1957). In 1912 vormde hij samen met zijn kersverse echtgenote Truus (Geertruida) Meijer (1893-1967) het Duo Hofmann. George met zijn Truus zetten omstreeks 600 liedjes op de plaat. George solo was niet zo'n success. Zijn solo liedjes waren te serieus, maar de vrolijke liedjes samen met Truus en later ook met de twee dochters bleken een schot in de roos.
Truus en George Hofmann ( ca. jaren veertig)
Goed, terzake. Daar ligt 'ie dan op de koffergrammofoon, deze breinkraker, de dubbelzijdige monsterhit Odeon nummer A164235 DA1605/ DA 1606 met als titel: Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan? en Hallo Batavia. Tja, die eerstgenoemde - dat is zo'n nummer dat in je hoofd blijft rondzingen. De plaat gaat kennelijk over de luchtheld Johan die zonder vreezen opstijgt. Het lied begint met het geluid van een vliegtuig en daarna valt een fanfareband voor een moment in, waarna George inzet met: Johan is een luchtheld door ieder bemind. Wie nu precies die Johan is, kennelijk een luchtheld, ben ik niet te weten gekomen. Daarom start hij op zonder vreezen. En aan ieder meisje dat hij aardig vind vraagt hij: Waar moet je weezen? - alsof de brandstof niets kost. Mijn machine staat steeds voor je klaar, ach ga toch mee er is heusch geen gevaar!
Label: Hallo! Batavia! - DA 1605 - Duo Hofmann met Orkestbegeleiding (ca. 1933)(ODEON A 165 235a) ( verzameling: Patrick van Griethuysen)
En dan komen ze weer met dat ellendige refrein: (samen met Truus) Willen wy voor 'n keertje de lucht in gaan - zeg niet nee - en dan vliegen wij over de oceaan - kom ga mee - Heerlijk vliegen wy over dien waterplas, oh ik wou dat ik al met je booven was - zeg niet nee. Bij het stukje tekst "de lucht in gaan" komt het kersje op de cake want er zit namelijk een schel fluitje achter, dat juist dat stukje tekst accentueert. Heel leuk gevonden! Dus als je het refrein, vier maal herhaald, hebt gehoord, dan zit het echt in je kop vastgebeiteld.
Een feest voor jong en oud (uit: Vlissingsche Courant - 9 september 1935) ( bron: Krantenbankzeeland)
De tekst en de muziek zijn geschreven door een zekere W. Chanson wat eigenlijk toch wel behoorlijk naar een pseudoniem ruikt, maar wie er achter steekt weet ik ook niet. Het lijkt waarschijnlijk dat de muziek wordt uitgevoerd door een Duits Odeon studio-orkest want de plaat is in Berlijn in de Odeon geluidstudio opgenomen.
Het komt weer goed - een vroolijken prettigen avond: Duo Hofmann met hun Kleinkunstgezelschap tijdens de Tweede Wereldoorlog ( uit: Prov. Overijsselsche en Zwolsche Courant 6 juni 1942) ( bron: Historische Kranten Koninklijke bilbiotheek)
De eerste kant gaat over de nieuwe telefoonverbinding met de Oost en gaat als volgt: Hallo Batavia, ben jy dat Betje? Hallo Batavia, hoe gaat het met je (geweldig gerijmd). Ik heb je stem herkend terstond precies alsof je naast my stond. Nja een betere tekst was kennelijk niet voorhanden. Toch is het wel een leuk nummer hoor. Het is niet echt een beklijvende tekst, maar, á la het kan er mee door. De tekst is van George en de componist een zekere W. Swaab (of is dat W. Chanson?). Wie het weet mag het zeggen.
Patick van Griethuysen
keepswinging@live.nl
Artikel t.a.v. overlijden George Hofmann (uit: Dagblad van het Noorden - 2 december 1957) ( bron: Historische Kranten Koninklijke bibliotheek)
George Hofmann werkte bij een drukkerij als typograaf, speelde amateurtoneel en vond het leuk om liedjes te schrijven. Eén van zijn eerste nummers was Bloemenmeisje, dat in 1918 ook op de plaat verscheen. Hij ging optreden samen met Truus Meijer, met wie hij later zou trouwen en ze vormden in de eerste helft van de vorige eeuw een zeer succesvol duo, de Gert en Hermien van de Dertiger Jaren worden ze wel genoemd, dat volle zalen trok. Bovendien verkochten hun platen goed. De liedjes die ze op de plaat zetten waren meest smartlappen, met titels, waar André Hazes of de Zangeres zonder Naam jaloers op geweest zouden zijn: Het loon van den arbeid - De arme rijkaard en Kindjes kleertjes. Ze traden vaak op samen met de uit Middelburg afkomstige crooner-cabaretier, zoals je zo iemand in de VS zou genoemd hebben, Jean-Louis Pisuisse, die in november 1927 met zijn echtgenote bij een crime-passionel om het leven kwam. Duo Hofmann trad later samen op met hun dochters ( één heette voor 't gemak Truusje) als Fam. Hofmann tot na de oorlog. George overleed in december 1957. Hun repertoire klinkt nu gedateerd en stoffig en er zullen nog maar weinigen zijn die zich in hun repertoire interesseren, maar sommige liedjes zijn nog best te pruimen - luister maar eens naar het vrolijke IJs, IJs, IJs, dat we beter kennen in de Engelse versie als I Scream, You Scream, We Al Scream For Ice Cream en dat ook door de Animal Crackers in 1975 van een Nederlandse tekst voorzien werd. ( informatie: De Nederlandse Lichte Muziek van A-Z - Henry Mildenberg)
Bedankt Patrick voor je nostalgische terugblik. Keep Swinging maakt graag af en toe ruimte voor dit soort vergeten muziek.
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Er zijn van die oude 78-toerenplaten, die nu zeer gedateerd en oubollig klinken, maar die vijfenzeventig jaar geleden populair waren bij het grote publiek. Patrick van Griethuysen haalt voor Keep Swinging zo af en toe zo'n plaat uit de hoes en verwondert zich over de muziek en de teksten. Eén zo'n plaat is van het Duo Hoffman, die, soms met hun dochters, triomfen vierden in dans- en toneelzalen - de Gert en Hermien van de jaren dertig .... Vergezeld met wat achtergrond infomratie zet Keep Swinging even zo'n vergeten relikt in de schijnwerpers. Keep Swinging is steeds nieuwsgierig naar wat mensen de afgelopen honderd jaar mooi vonden en vastgelegd is op platen. Ben jij ook nieuwsgierig en niet bang voor wat krakende klanken, dan vind je af en toe in de verhalen van Patrick van Griethuysen stof om te overdenken. Als je niets wilt missen, volg dan Keep Swinging via Twitter ( #keepitswinging) of vraag haar gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl )
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Labels: 78-toeren, Duo Hofmann
0 Comments:
Post a Comment
<< Home