Sunday, May 22, 2011

Joost Zoeteman-Taeke Stol: Salute to Barney Kessel

JOOST ZOETEMAN & TAEKE STOL: Salute to BARNEY KESSEL
Je opnamen zijn niet alleen mooi om naar te luisteren, ze zijn ook een waardevol muzikaal eerbetoon aan mijn vader. ( Daniel Kessel)
(in vertaling)
Hans Koert


Als tiener raakte ik gefascineerd door jazzmuziek en sinds die tijd, nu zo'n 45 jaar geleden, is dat nooit meer overgegaan. In die jaren is je smaak natuurlijk onderhevig aan schommelingen - nieuwe groepen verdringen de muziek die je ooit boeide, er heeft zich een bepaalde ontwikkeling voltrokken ............ totdat je, soms door een toevallige samenloop van omstandigheden, er weer mee geconfronteerd wordt, dat je muziek die je boeide bent kwijtgeraakt omdat je het bijna nergens meer hoort spelen.

Joost Zoeteman & Taeke Sol: Salute to Barney Kessel (hoesontwerp: Jeroen Schoonderbeek)
Zo'n moment had ik onlangs. Een aantal maanden geleden namen Joost Zoeteman en Taeke Stol een cd op, met muziek van jazzgitarist Barney Kessel. Whow, waar was die muziek al die jaren?
Die heerlijke relaxte sound, zoals die jaren geleden uit mijn speakers kwam? Waarom wordt deze muziek tegenwoordig maar zelden meer op podia gespeeld, laat staan gehoord op radio of tv?
Barney Kessel (1923 - 2004) ( bron All About Jazz)
Joost Zoeteman is gitarist en runt daarbij tevens
een artiestenbureau. In 2000 was hij finalist op het Bredase Jazzfestival en reisde een paar jaar later naar de VS om les te nemen bij de Canadese gitarist Peter Leitch en Roni Ben-Hur. Peter Leitch, geboren in 1944, woont en werkt sinds de jaren tachtig in New York en raakte gefascineerd door de jazzgitaar van Wes Montgomery. Ook Roni Ben-Hur is een grote naam in de New York jazzscene, die o.a. een plaat maakte met Ronnie Mathews, Rufus Reid, Lewis Nash en de oorspronkelijk uit Curaçao afkomstige Steve Kroon (zijn opa kwam van Curaçao) op percussie.
Joost Zoeteman is te vinden in talrijke combinaties, waarin hij laat zien een veelzijdig gitarist te zijn, die zowel de Braziliaanse muziek koestert, de bebop en de zigeunerjazz á la Django Reinhardt beheerst. Samen met Taeke Stol, bassist bekend van de Handsome Harry Company, heeft hij zich op het repertoire van Barney Kessel gestort.

Joost Zoeteman en Taeke Sol ( fotograaf onbekend)
Barney Kessel, geboren in Muskogee (Oklahoma) in oktober 1923, overleed zeven jaar geleden in San Diego. Hij raakte gefascineerd door de muziek van gitarist
Charlie Christian en speelde in de jaren veertig in de big bands van die tijd. Hij speelde in de J.A.T.P.-All stars van Norman Granz, bij Charlie Parker en in de jaren vijftig bij Oscar Peterson. Zijn mooiste opnamen vind ik nog steeds zijn platen met The Poll Winners, zijn beroemde trio opnamen met Ray Brown en Shelly Manne. Op de plaat Salute to Barney Kessel vind je negen nummers, waarvan er vijf compositie zijn van Barney Kessel. Het openingsnummer I'm On My Way nam Barney Kessel in Stockholm, oktober 1973, op, samen met bassist Red Mitchell en zet meteen de toon van de plaat - heerlijke relaxte jazz gespeeld door twee gedreven muzikanten, op twee schitterend bij elkaar passende snaarinstrumenten: de gitaar en de bas.
Het nummer Barniana is een zelden gespeelde compositie van Laurindo Almeida, opgenomen door Barney Kessel met zijn kwintet, waarin grote namen als
Bobby Hutcherson, Kenny Barron, Rufus Reid en Ben Riley voor het Red Hot & Blues album. Zowel Sweet Baby als Easy Like, beide Barney Kessel composities, zijn door de grote meester opgenomen, waarbij van de eerstgenoemde een liveopname bestaat opgenomen in P.J.'s in Los Angeles (zomer 1965). De andere titels zijn standards als Bewitched, Lady Be Good of I'll Grown Accustomed To Her Face, nummers die Barney Kessel, voor zover ik weet, nooit opgenomen heeft, maar ongetwijfeld op zijn repertoire heeft gehad.
Label ( ontwerp: Jeroen Schoonderbeek)
Om een idee te geven hoe de muziek van Barney Kessel klonk hier een fragment van het nummer Basie's Blues uit 1973, dat ook, maar dan in de versie van Joost Zoeteman en Taeke Stol, op de cd Salute to Barney Kessel staat.


Zo'n heerlijke foute Contemporary hoesfoto: The Pollwinners met v.l.n.r.: Shelly Manne, Ray Brown en Barney Kessel (bron: Exploring the Scene - foto: William Claxton) (verzameling: Hans Koert)
Wie van deze heerlijke relaxte gitaarmuziek houdt, zoals oorspronkelijk gespeeld door de grote meester Barney Kessel, nu opnieuw vertolkt door twee ervaren muzikanten: Joost Zoeteman en Taeke Stol, kan niet om deze fraaie plaat Salute to Barney Kessel heen.

Voor informatie, hoe deze plaat te bestellen kun je terecht bij Joost Zoeteman.



Hans Koert
keepswinging@live.nl


Sommige muziek van jazzmuzikanten uit de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw lijkt wat in de vergetelheid te zijn geraakt; muziek, zoals die van de grote swinggitaristen, wordt niet vaak meer op podia gepeeld. Dat realiseerde ik me, luisterend naar die heerlijke relaxte klanken van gitarist Barney Kessel, waar ik vroeger graag naar luisterde. maar die nu bijna vergeten lijken. Gitarist Joost Zoeteman en bassist Taeke Stol raken dan ook, wat mij betreft, met hun nieuwe plaat Salute to Barney Kessel, de juiste snaar. Een prachtig eerbetoon aan deze zeven jaar geleden overleden jazzgitarist.
De mailing voor de Keep Swinging nieuwsbrief wijzigt per 1 juni. Als je de Keep Swinging nieuwsbrief wilt blijven ontvangen, mail me dan even en ik registreer je persoonlijk!
Als je de Keep Swinging blog wilt volgen, dan kan dat via Twitter, Facebook of via haar nieuwsbrief, waarop je je kunt registreren - een mailtje is genoeg.

Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home