Thursday, February 05, 2009

Jay McShann-Claude Williams: De Man(nen) Uit Muskogee

Jay McShann-Claude Williams: De Mannen uit Muskogee (Nederlands) morgen: Jay McShann-Claude Williams: The Men From Muskogee

Een (beperkte) Jay McShann discografie Een (beperkte) Claude Williams discografie

JAY McSHANN en CLAUDE WILLIAMS: De Man(nen) uit Muskogee
Hans Koert
Eigenlijk zou de titel De Man van Muskogee moeten heten (The Man From Muskogee) in plaats van De Mannen uit Muskogee. Beide soloisten op deze plaat komen uit Muskogee Oklahoma (USA), maar de LP, die voor me ligt, is getiteld The Man From Muskogee (= De Man uit Muskogee), refererend aan Jay McShann. Op de voorkant van de plaat een foto van Jay McShann en Claude Williams, zij aan zij. In deze bijdrage wil ik beiden in de spotlights zetten.



Jay McShann ( foto: Bill Smith ( http://vancouverjazz.com/bsmith/ )

De carriere van Jay McShann, bijgenaamd Hootie (Je vindt die naam terug in zijn composities als Hootie Blues, Hold 'em Hootie, Hootie Ignorant Oil ( Watdatdanookmogezijn) en Hootie Boogie) zou je in twee delen kunnen knippen.
In de jaren dertig speelde hij in verschillende lokale bands rond Kansas City, zoals die van Al Denny, voordat hij zijn eigen orkest oprichtte, The Jay Mc Shann's Orchestra. Deze band zal in onze herinnering blijven, doordat hij plaats gaf aan een jong saxofonistje, Charlie Parker, Bird, of nog beter Yardbird genoemd, die met deze band in april 1941 zijn platendebuut maakte ( Er zijn ook een paar optredens en radiouitzendingen uit 1940 bekend). De plaat die nu voor me ligt, komt uit zijn tweede periode; de hernieuwde belangstelling voor zijn muziek die begon in de jaren zeventig.
Deze plaat werd opgenomen tijdens de periode, waarin Jay McShann en zijn muziek opnieuw ontdekt werd. Hij werd populair in Europa en maakte verschillende tournees. Deze LP, The Man From Muskogee, is uit juni 1972 en is één van de vele die hij in de jaren zeventig opnam. Je vindt een uitgebreide, maar niet volledige discografie van Jay McShann's platen onder deze bijdrage. Ik vond een fragment van een optreden van een concert van Jay McShann met o.a. Plas Johnson op tenorsaxofoon en Milt Hinton (ca. 1990) op bas.

Op deze The Man From Muskogee plaat speelt een oud gediende mee, violist Claude Williams, die, hoe kan het ook anders, Fiddler, werd genoemd en ook afkomstig is uit Muskogee.
Claude Williams ( foto: Bill Smith ( http://vancouverjazz.com/bsmith/))

Claude speelde in de jaren dertig in bands zoals die van Alphonso Trent en Andy Kirk's Twelve Clouds of Joy. Zijn eerste opnamen zijn met het laatstgenoemde orkest in 1929 opgenomen voor Brunswick. Hij speelde zowel bij de Chick Stevens band als bij het Count Basie Orkest.
De eerste opnamen met Basie dateren uit januari 1937. In de jaren veertig speelt hij in allerlei bands, zoals in de Four Shades of Rhythm, maar er worden dan een groot aantal jaren geen opnamen met Claude Williams vastgelegd. De plaat, die vandaag centraal staat, is dan de eerste, op een aantal 78-toeren na waarin Claude de zanger Roy Milton begeleidt op het Speciality label (juni 1952), waarop "The Fiddler" weer eens te horen is. Begin jaren zeventig tourde hij rond met Jay McShann en speelde viool of electrische gitaar. Op deze plaat speelt Claude viool en op een paar nummers gitaar, die hij een paar jaar later voorgoed aan de wilgen zou hangen. Ik durf gerust stellen dat hij een ondergewaardeerd jazzmuzikant was, die eigenlijk thuishoorde in de eregallerij tussen Stephane Grappelli, Joe Venuti, Stuff Smith en Svend Asmussen. Eind jaren zeventig ontmoetten Svend Asmussen en Stephane Grappelli Claude tijdens het festival van Nice en beide "masters on the strings" waren zwaar onder de indruk door het spel van de Fiddler from Muskogee.
Ik wil graag een fragment laten zien van een jam tijdens een schoolconcert met Tom Larson aan de piano en Claude Wiliams, soms qua zuiverheid er net iets naast ( noemen ze dat geen blue note in de jazz?) in het nummer Don't Get Around Much Anymore.

De Sackville LP The Man From Muskogee, opgenomen in Toronto, Canada, dateert van juni 1972 en bevat zo'n twaalf nummers.
Opvallend vond ik de variatie in stijlen, die langskwamen en dat maakte deze LP plezierig om naar te luisteren. Zo vind je er de blues ( 'Fore Day Rider en Mary Ann, allebei gezongen door Jay McShann, die pas op latere leeftijd met zingen begon); ballads ( zoals I'll Catch The Sun en These Foolish Things, waarin Claude op de viool verrast; boogies en jives ( Nancy Boogie en Smooth Sailing) en swinging Kansas City jazz á la Count Basie of stride piano op een manier die aan Earl Hines doet denken ( Jumping At The Woodside en After You've Gone). Zowel Jay als Claude houden ervan om toegankelijke muziek te maken: "I don't like to play music over people's heads" ( = Ik hou er niet van om muziek te maken, die de mensen boven de pet gaan), schijnt Claude gezegd te hebben en dat, vind ik, is de kracht van deze muziek gespeeld door twee veteranen uit de Kansas City Jazz: the last of the great swing fiddlers ( = de laatste van de grote swingviolisten), the last black jazz violist (= de laatste zwarte jazzviolist, waarbij bijv. ook Stuff Smith thuis hoort) of, doelend op Jay McShann, één van de laatste Kansas City blues piano players.
Tenslotte nog een fragment van een concert in een Bistro & Jazz Club in Montreal met het Jay McShann Quartet acht jaar geleden opgenomen.

Als ik het goed heb is deze LP in 1995 heruitgebracht als CD. Beide musici zijn allebei op hoge leeftijd overleden ( jazzmuziek houdt dus jong, bewijzen deze heren ........ .): Jay McShann in december 2006 90 jaar oud en Claude Williams twee jaar daarvoor op 96 jarige leeftijd.
Hans Koert -
keepswinging@live.nl


Een (selectieve) JAY McSHANN Discografie
Hans Koert

= Blues From Kansas City (1941-1943) (GRP)
= The Jazz Heritage - Early Bird (1941-1943) (Spotlight)= McShann's piano (1966)(Capitol)
= Confessin' the Blues (1969) (Classic Jazz)
= Going To Kansas City (1969)(New World)
= Man From Muskogee (1972) (Sackville)
= Kansas City Memories (1973) (Black & Blue)
= Vine Street Boogie (1974) (Black Lion)
= Helen Humes - On The Sunny Side Of The Street (1975) (Black Lion)
= Crazy Legs and Friday Strut (1976) (Sackville)
= Live 2! (1977) (Black & Blue)
= Kansas city On My Mind (1977) (Black & Blue)
= The Last Of The Blue Devils (1977) (Atlantic)
= Blues & Boogie (1978) (Philips)
= Kansas City Hustle (1978) Sackville
= A Tribute To Fats Waller (1978) Sackville
= The Big Apple Bash (1978) (New World)
= Tuxedo Junction (1980) (Sackville)
= Swingmatism (1982) (Sackville)
= At Cafe Des Copains (1983) (Sackville)
= Paris All-Star Blues A Tribute (1989) (Music Masters)
= Some Blues ( 1990)(Chiaroseuro)
= Warm (1991) (Snowball)
= My Baby With The Black Dress On (1991)(Chiaroseuro) = The Missouri Connection (1992) (Reservoir)
= Hootie's Jumping Blues ((1996) (Stony Plain)
= Hootie (1997) (Chiaroseuro)
= Still Jumping The Blues (1998) (Stony Plain)
= What A Wonderful World (1999)(Groove Note)
= Hootie blues (2001) (Stony Plain)

Een (selectieve) CLAUDE WILLIAMS Discografie:

Hans Koert

= Man From Muskogee (1972) (Sackville)
= Call for the Fiddler (1976) steeplechase
= Kansas City Giants (1979) (Big Bear)
= Fidddler's Dream 1981 Classic Jazz
= Live at J's, Pt. 1 (1989) Arhoolie
= Live at J's, Pt. 2 (1989)
= Jazz Violin and Guitar Duet ( with John Stewart) (1989) (Global Village)
= Swingtime in New York (1994) (Progressive)
= King Of Kansas City ( 1996) (Progressive)
= Swingin' the Blues Fiddler (1999) (Bull's Eye Blues & Jazz)

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home