Gerry Mulligan Sextet: Nieuwe Liveopnamen
GERRY MULLIGAN SEXTET: NIEUWE LIVEOPNAMEN
The Sextet Live in Amsterdam 1956.
Hans Koert
Gerry Mulligan was één van de grootste baritonsaxofonisten uit de geschiedenis van de jazz. Natuurlijk, ik weet dat er meer zijn, die voor deze titel in aanmerking komen, zoals Harry Carney, die in de Duke Ellington band speelde, Serge Chaloff, Pepper Adams, Ronnie Cuber en Gary Smulyan; om maar eens even een incomplete selectie te maken. Mulligan werd vooral bekend als lid van het beroemde orkest rond Miles Davis, dat de Birth of the Cool opnamen vorm gaf en de pianoloze kwartetten met daarin Chet Baker. Vanaf de zomer van 1953 tot in 1954 zat Mulligan in de gevangenis vanwege drugs en toen hij weer op vrije voeten kwam, had Chet Baker ondertussen zijn eigen band opgericht; het eind van hun samenwerking!
Het Gerry Mulligan Sextet: v.l.n.r. Bob Brookmeyer - Gerry Mulligan - Bill Crow en Zoot Sims Amsterdam - Concertgebouw 8 april 1956 ( foto Eddy Posthuma de Boer)
In december 1954 introduceerde hij zijn eerste Western Reunion Sextet tijdens een concert op de Hoover High School in Denver met daarin Larry Bunker op slagwerk, Bob Brookmeyer op trombone, Jon Eardley op trompet, Gerry Mulligan zelf op baritonsax, Zoot Sims op tenor en Red Mitchell op bas. Dankzij de vier blazers kreeg deze band zijn typerende volle geluid. Doordat hij zelden een piano gebruikte in zijn kleinere groepen (overigens ontstaan doordat er op het podium van één van de clubs gewoon geen plek was voor zo'n gigantisch instrument) profileerde hij zich met zijn pianoloze groepen. In zijn hart, echter, wilde hij een eigen big band en die droom werd werkelijkheid in 1960 toen hij zijn Concert Jazz Band oprichtte. Zijn Western Reunion Sextet bleef twee jaar bij elkaar, zij het in wisselende samenstelling (met Bob Brookmeyer en Jon Earley als stabiele factors) en is nooit erg bekend geworden. Dit is waarschijnlijk toe te schrijven aan het feit dat er maar weinig opnamen van gemaakt zijn. Er werden drie lp's opgenomen: Presenting the Gerry Muligan Sextet; A Profile of Gerry Mulligan en Mainstream of Jazz. Er bestaan maar enkele live-opnamen van dit Western Reunion Sextet, waaronder die op het eerder aangehaalde concert in Denver (december 1954), een concert in de Basin Street in New York (eind 1955), in de Red Hill Inn in Pennsauken (NJ( (in oktober 1956) en de opnamen in de Storyville Club in Boston ( begin december 1956).
Het Nederlandse programma voor het concert van april 1956 ( als negatief) (klik op de foto om hem te vergroten)
In maart 1956 krijgt Gerry Mulligan de kans om met zijn groep voor een aantal weken naar Europa te komen voor een serie optredens in l'Olympia in Parijs. Natuurlijk grijpt hij die kans en reist af naar de andere kant van de oceaan. De concerten in l' Olympia stelden niet zo veel voor; met zijn sextet moest hij elke avond een kwartiertje vullen als één van de acts tijdens een soort circusuitvoering met populaire muziek, goochelaars en wilde dieren ( een act met zeehonden). Na een week of drie plakte hij nog een tournee langs Europese podia hieraan vast, dat startte in het Eliseo Theater in Rome, in het Winterpaleis in Lyon en het Kurhaus in Scheveningen, met aansluitend een nachtconcert in het Concertgebouw in Amsterdam. Luister maar eens naar het nummer Bernie's Tune dat geregistreerd werd tijdens het optreden in het Eliseo Theater in Rome op 22 februari 1956.
Een (wellicht niet helemaal) complete lijst met podia van deze tournee vind je onder deze blog. Wat een verrassing toen vorig jaar bleek dat het optreden op 7 april 1956 in het Concertgebouw in Amsterdam door impresario Lou van Rees vastgelegd was. Deze opnamen werden eind vorig jaar opnieuw uitgebracht door het Muziek Centrum Nederland ( het voormalige Nederlands Jazzarchief) als Gerry Mulligan - Western Reunion. The Sextet Live in Amsterdam 1956. Het is de tweede uitgave in de serie Jazz at the Concertgebouw; de eerste was een registratie van the complete 1955 Chet Baker concerts in Holland.
Deze heruitgave van het Gerry Mulligan concert stelt ons in staat het (bijna) volledige concert opnieuw te beleven. Op het podium zes man: Jon Eardley op trompet, Bob Brookmeyer op de ventieltrombone, Zoot Sims op tenor, Gerry Mulligan op baritonsax en af en toe aan de piano, Bill Crow op bas en Dave Bailey op slagwerk. Studioopnamen van Gerry Mullingan bands zijn, in mijn beleving, altijd wat over-gearrangeerd, onderkoeld haast ( referend aan de gangbare term voor de East Coast jazz; de Cool Jazz), maar hier op het podium gaat de band helemaal los. Wellicht is dit toe te schrijven aan het feit dat dit nachtconcert in Amsterdam één van de laatste in een lange rij was - een soort ontlading dus. Hierdoor is ook te verklaren waarom de beelden uit Rome wat statisch zijn. Luister maar eens, naast elkaar, naar de opname van het nummer Ontet, met Mulligan aan de piano en de uitvoering op het podium. ( Voor een goed vergelijk moet je uiteraard wel eerst de CD gekocht hebben!).
Mulligan loopt in Amsterdam te geinen met zijn collega's en als hij het nummer Night at the Turntable inzet aan de piano bedenkt hij zich na een paar maten en schakelt hij over naar Ontet, waarin hij eerst helemaal in verdwaald, voordat de groep het thema oppakt. Wat een verschil met de "strakke" uitvoering in Rome. In de eerste set komen we verder nummers tegen, die uit het repertoire van het pianoloze kwartet van Gerry Mulligan en Chet Baker stammen zoals Line for Lyons of nummers. die gerelateerd zijn aan Count Basie, zoals Ain't It The Truth met een solo van Bob Brookmeyer. De eerste set eindigt met het nummer Utter Chaos.
Het Gerry Mulligan Sextet: v.l.n.r. Jon Eardley - Gerry Mulligan - Zoot Sims - Bob Brookmeyer - Bill Crow en Dave Bailey. Amsterdam, Concertgebouw 8 april 1956 (foto Eddy Posthuma de Boer)
Tijdens de tweede set komen we weer wat bekende nummers tegen uit de tijd met Chet, zoals I May Be Wrong en het prachtige My Funny Valentine, waar we het deze keer zonder de zang van Chet moeten doen. Ook nummers als Westwood Walk, die nog dateren uit de tentette periode van Gerry begin jaren vijftig, komen langs. Het blijkt dat de bandleden door tijdgebrek niet meer toegekomen waren aan een geheel nieuw repertoire voor hun Europese tournee en dus de, ietwat herschreven, arrangementen uit het Gerry Mulligan's songbook op de rol hadden gezet. Het concert eindigt, met nog een snelle, een halve minuut durende versie van Stars and Stripes Forever (het blijven Amerikanen!) met het titelstuk Western Reunion. Heerlijk om zo dit Gerry Muligan concert nog eens te kunnen herbeleven, mede ook dankzij de prachtige foto's van Eddy Posthuma de Boer en de live opnamen uit Rome, zodat we ook een beetje een beeld kunnen vormen van de muisici op het podium. Als slot een filmfragment waarin het sextet het bekende Walkin' Shoes speelt:
Rest mij nog de vraag: Het concert in Amsterdam werd, afgaand op de informatie, als een nachtconcert, dat om 12 uur 's nachts begon; moeten we dan de opnamedatum eigenlijk niet aanpassen van 7 naar 8 april 1956?
Kopen dus, deze Gerry Mulligan - Western Reunion CD (MCN 0801) CD. te verkrijgen rechtstreeks bij de website van het Nederlands Jazzarchief of bij speciaal zaken.
Hans Koert - keepswinging@live.nl
Een (bijna) complete lijst van optredens van de Gerry Mulligan Western Reunion Tour door Europa voorjaar 1956.
= Teatro Eliseo, Rome, Italy, February 22, 1956 =Teatro Universale, Genoa, Italy, February 24, 1956 = Teatro della Fiera Campionarie, Milan, Italy, February 25, 1956 = Teatro Nuovo, Turin, Italy, February 26, 1956 = Teatro Duse, Bologna, Italy, February 27, 1956 =
Versailles, France, February 29, 1956 = Olympia Theatre, Paris, France, March 1, 1956 = Palais d'Hiver, Lyon, France, Early March, 1956 = Lille, France, Early March, 1956 = Rouen, France, March 7, 1956 = Movie Theatre, Roubaix, France, March 14, 1956 = Geneva, Switzerland, Mid March, 1956 = Lugano, Switzerland, March 22, 1956 = Stadt Casino, Basel, Switzerland, March 23, 1956 = Cinema Urban, Zurich, Switzerland, March 24, 1956 = Brussels, Belgium, March 25, 1956 = Landstuhl, West Germany, March 30, 1956 = Paris, France, Early April, 1956 = Kurhaus, Den Haag, Holland, April 7, 1956 (8:15 am) = Concertgebow, Amsterdam, Holland, April 7, 1956 (24.00 am) = l'Olympia, Paris, France, April 10, 1956
Keep swinging
Hans Koert
keepswinging@live.nl
Een paar websites, die je niet kunt overslaan:
Gerry Mulligan At Salle Pleyel Gerry Mulligan Tentette and Quartet My Funny Valentine Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep Swinging News letter Keep Swinging Contributions
Labels: bill crow, bob brookmeyer, concertgebouw, dave bailey, gerry mulligan, jon eardley, zoot sims
1 Comments:
Bedankt voor je terechte aanvulling, anonymous!
Hans
Post a Comment
<< Home