Thursday, October 18, 2007

Original Prague Syncopated Orchestra

The Original Prague Syncopated Orchestra surprised traditional jazz fans during the late 1970s and early 1980s. Founded in the autumn of 1974 by Pavel Klikar it soon became a very popular band all around Europe. They started as a quintet with three wind instruments and a rhythm section featuring a banjo and a piano. No drums - not so strange, as the music they played was from the 1920s when percussion instruments were not used due to problems recording these instruments acoustically. Only a cymbal and woodblock were allowed in accoustic recordings. In 1978 the band was enlarged to a 12 member band like the 1920s dance orchestras. This Original Prague Syncopated Orchestra fascinated me ( and a lot of others) thirty years ago at the Breda Traditional Jazz Festival concerts I discussed before.

Ondrej Havelka in the 1980s

Some visitors of my blog pointed me to the fact that the Original Prague Syncopated Orchestra was still active in Prague and even had made CDs. Some people had seen the band playing on the bridges of Prague last summer. The short film fragment I'll show you now is from such a performance.


In one of my previous blogs I told about the break between Pavel Klikar and Ondrej Havelka, who started his own band.
The Original Prague Syncopated Orchestra 2002

Thanks to a Swedish visitor of my blog, Ingemar W. I can now listen to a recent 2002 Original Prague Syncopated Orchestra release, titled Goin' Crazy With The Blues And 18 More Tunes From The Golden 1920s. The 7 members band contains Pavel Klikar on trumpet and leader, Jan Simunek violin, Jaromir Konupka clarinet, Zbynek Dobrohruska banjo, Antonin Sturma banjo, Jiri Sicha banjo (also present in the late 1970s) and Petr Wajsar guitar. Vocalist is Alice Bauer who sings on eleven of the 19 available tracks. The music is still great - Pavel Klikar is still a perfectionist in creating that great 1920 sound, that patina in sound that smells as an old acoustic shellak record ( where is the surface noise?). Of course I missed that great voice of Ondrej Havelka and Alice Bauer, although she is a skilled vocalist with that typically 1920s sound, doesn't surprise me on tunes like Susianna, When My Sugar Walks Down The Street and Someday Sweetheart like Ondrej Havelka did 40 years ago.
I fully agree with the next commend as printed in the liner notes: Vysledkem je fascinujici verohodnost dobové atmosféry, jez znovuozivena jakoby magickym strojem casu poskytuje dnesnim posluchacumvsech generaci jedinecny zazitek. ( = What comes out is the fascinating authenticity of the atmosphere of the 1920s which, revived as if by a magical time machine, enables contemporary listeners of all generations to experience something truly exceptional.)

Thanks for sharing this great music, Ingemar.


If you have a subject that should be discussed here and you love to share it with the visitors of this blog please conctact me (
keepswinging@live.nl ). Maybe you're the next guest contributor.

Time exposure for the 18th of October:
1927:

  • together we two / what'll you do = keller sisters-eddie thomas-isham jones o
1937:
  • just a simple melody / why talk about love = andrew sisters-vic schoen o
  • let 'er go = artie shaw new music
1967:
  • don't blame me / hello / lover man / matter horns / night work = sonny stitt quintet

Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl

PLAYLIST
sonny stitt/the bebop recordings-stitt's blues-volume 3 = original prague syncopated orchestra/goin' crazy with the blues = those fabulous gennetts/volume I 1923-1925 = sol hoopii/master of the hawaiian guitar - volume 2 = raymond fol big band/four seasons in jazz = teddy stauffer/und seine original teddies = rahsaan roland kirk/brotherman in the fatherland
Nederlands ( To the English translation )

De Original Prague Syncopated Orchestra verraste liefhebbers van de traditionele jazz eind jaren zeventig begin jaren tachtig met hun optredens. Het orkest werd opgericht in de herfst van 1974 door Pavel Klikar en werd razend populair overal in Europa. Ze begonnen als een kwintet met drie blaasinstrumenten en, opvallend, een ritmesectie van piano en banjo. Geen slagwerk ! Vreemd? Eigenlijk niet. De muziek die ze reconstrueerden dateerde uit de jaren twintig van de vorige eeuw waarbij er voor het slagwerk geen plaats was in de, toen nog akoestische, opnamestudios. De harde trillingen van het slagwerk zouden de opnamen ontregelen; alleen een bekken en soms een woodblock waren toen toegestaan. In 1978 werd de band uitgebreid tot 12 man zoals gebruikelijk in een dansorkest uit de jaren twintig. Deze Original Prague Syncopated Orchestra fascineerde mij ( en met mij vele anderen) dertig jaar geleden tijdens het Oude Stijl Jazzfestival in Breda. Daarover heb ik eerder uitgebreid geschreven.

Ondrej Havelka in de jaren tachtig

Een aantal bezoekers van mijn weblog wezen me op het feit dat de Original Prague Syncopated Orchestra nog steeds in Praag speelde en zelfs weer CDs maakte. Men had ze zelfs in juni van dit jaar nog op één van de bruggen van Praag ( Tsjechië) gehoord en gezien en het onderstaande filmfragment ( ik heb het al eens eerder laten zien) is van zo'n optreden.


In één van mijn eerdere weblogs schreef ik al over het feit dat er een breuk was ontstaan tussen de leider Pavel Klikar en publiekslieveling uit de jaren zeventig, zanger crooner Ondrej Havelka. Hij startte zijn eigen orkest.

The Original Prague Syncopated Orchestra in 2002

Dankzij Ingemar W., een Zweedse bezoeker van mijn dagelijkse weblog, kan ik nou één van hun laatste CDs opzetten, opgenomen in 2002 en getiteld Original Prague Syncopated Orchestra Goin' Crazy With The Blues and 18 More Tunes From The Golden 1920s. De zeven leden van de band zijn Pavel Klikar op trompet en leider, Jan Simunek op viool, Jaromir Konupka klarinet, Zbynek Dobrohruska op banjo, Antonin Sturma banjo, Jiri Sicha banjo (hij was ook al in de jaren zeventig aanwezig) en Petr Wajsar gitaar. Zangeres is Alice Bauer die op elf van de negentien nummers te horen is. De muziek is nog steeds geweldig - Pavel Klikar is nog steeds een perfectionist als het gaat om het herscheppen van de muziek uit de jaren twintig; je hoort, ruikt en ziet als het ware zo'n oude schellak plaat uit die tijd ( alleen de ruis ontbreekt). Natuurlijk mis ik die fantastische stem van Ondrej Havelka, hoewel Alice Bauer, een ervaren zangeres, haar best doet te klinken als een zangeres uit die tijd met nummers als Susianna, When My Sugar Walks Down The Street en Someday Sweetheart.

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden op de CD: Vysledkem je fascinujici verohodnost dobové atmosféry, jez znovuozivena jakoby magickym strojem casu poskytuje dnesnim posluchacumvsech generaci jedinecny zazitek. ( = De uitkomst is een fantastisch plaat met de originele sfeer uit de jaren twintig, tot leven gebracht als in een tijdmachine. Het is voor luisteraars van alle generaties een uitgelezen ervaring.) Ik hoef hier geen woord aan toe te voegen !!

Bedankt Ingemar, dat ik de plaat mocht horen.

Als je zelf een onderwerp hebt bestudeerd, dat, volgens jou, prima past in het concept van deze weblog en je wilt het delen met anderen zoek dan contact: keepswinging@live.nl


Tijdopname voor 18 oktober:
1927:

  • together we two / what'll you do = keller sisters-eddie thomas-isham jones o
1937:
  • just a simple melody / why talk about love = andrew sisters-vic schoen o
  • let 'er go = artie shaw new music
1967:
  • don't blame me / hello / lover man / matter horns / night work = sonny stitt quintet
Keep swinging

Hans Koert


keepswinging@live.nl


SPEELLIJST
sonny stitt/the bebop recordings - stitt's blues - volume 3 = original prague syncopated orchestra/goin' crazy with the blues = those fabulous gennetts/volume I 1923-1925 = sol hoopii/master of the hawaiian guitar - volume 2 = raymond fol big band/four seasons in jazz = teddy stauffer/und seine original teddies = rahsaan roland kirk/brotherman in the fatherland


Keep Swinging Oscar Aleman Flexible Records Choro Music Hit of the week - Durium

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tientallen jaren was ik lid van de Wassennaarse Jazzclub die helaas niet meer bestaat, schrijft Gerrit P.
Op een van deze avonden maakte ik kennis met dit orkest, zij het via een grammofoonplaat uit een verzameling. Ik was gelijk verkocht, helaas was de betreffende plaat al lang niet meer leverbaar; ik praat al van ca 20 jaar geleden. Ik heb van hem een kopie op een bandje gekregen wat ik helaas na diverse keren uitlenen ben kwijt geraakt. Toen ik eindelijk tijdens de vakantie in Praag belandde ben ik direct diverse CD zaken binnengelopen voor een CD van het betreffende orkest, echter zonder succes!!
De tweede dag van ons bezoek aan de stad wandelden we over de Karelsbrug waar een leuke jazzband speelde waar we een poosje naar geluisterd hebben. Eind van de middag toen we dezelfde brug weer over moesten werden we weer getroffen door mooie jazzmuziek en het tot mijn stomme verbazing bleek het het Originaldi Prazsky Synkopicky Orchestra te zijn, geweldig.
Natuurlijk een tijd geluisterd en met een paar van de bandleden gesproken over hun muziek en deze toevallige ontmoeting. Na een CD gekocht te hebben zijn we helemaal gelukkig naar ons vakantie adres gereisd. Thuis gekomen ben ik op internet gaan kijken en vond daar uw mooie site met o.a. veel informatie over het Praagse orkest. Speciaal de info over de plaat opgenomen in Breda op 6 Mei 1978. (Gerrit P.)

Beste Gerrit. Je emailadres werkt niet. Stuur me een mailtje via een andere mailadres.

7:56 AM  

Post a Comment

<< Home