Saturday, January 20, 2007

A Great Day In Harlem

( Naar de Nederlandse vertaling.)

It was just an idea. I invitated all jazz musicians to come to the 126th Street between 5th Av. and Madison Av. New York City on a summer morning in 1958 and .............. they came, photographer Art Kane tells in the Jean Bach documentary, titled A Great Day In Harlem.

For most of the musicians it was still in the middle of their "night", as they played in all kinds of venues and clubs in New York City up to four or five o'clock in the morning. When the first musicians arrived it soon became a cozy gathering of musicians, who haven't seen each other for a long time - it became a kind of reunion. Seventy-five musicians arrived in time for the photo.

This A Great Day In Harlem photo was made for Esquire and published in January 1959.

It is difficult to get all musicians in time; Thelonious Monk, the rather unamenable jazz man of that time, had to be on the picture as well, but his capricious personality makes it difficult to get him on time. When he finally arrives, he doesn't give any explanation why he is so late. In the film his producers tells that Thelonious wanted to attrack attention on the photo. He had invented that most musicians would wear dark suits, so he finally decided to wear a white suit. You can see him beside two charming jazz musicians Mary Lou Williams and Marion McPartland. A great way to track all attention !
On the curb Kane posted some street kids and good old Count Basie, tired of standing, sat in too. The other man with the sun glasses ( beside Monk) is Sonny Rollins ( upper left)



This is a fragment from the far right of the picture where Dizzy Gillespie, as always the naughty boy of the class, is kidding with Roy Eldridge. The blond man next to these men is of course Gerry Mulligan. The man on the left with the porkpie hat is Lester Young.

These men were standing on the steps. The seven men on top are ( from left to right) Hilton Jefferson, Benny Golson, Art Farmer and Art Blakey, Wilbur Ware, Chubby Jackson and Johnny Griffin' on the far right.
In the Steven Spielberg film The Terminal Viktor Navorski ( = Tom Hanks) has to find the last autograph his father had gathered from all 57 musicians of this A Great Day In Harlem photo. That autograph happens to be Benny Golson's. I think I should find that film somewhere.
Thanks Jerry for sharing this great documentay with me.

Keep swinging

Hans Koert

75: January 1932: Ida / Save the Last Dance For Me-1195 Erno Rapee and his Orchestra


Nederlands ( To the English translation )

Het was gewoon een opwelling. Ik nodigde alle jazzmusici uit om naar de 126st straat te komen, tussen 5th Av. en Madison av. in New York City op een zomerochtend in 1958 en ................. ze waren er gewoon !! Dit zijn de woorden van Art Kane, fotograaf, in de documentaire van Jean Bach, getiteld A Great Day In Harlem.

Voor de meeste muzikanten was het nog midden in de nacht. De meesten hadden gewerkt tot vier of vijf uur in de ochtend in de clubs en bars in en rond Harlem. Als de eerste muzikanten arriveren, wordt het al snel een gezellige boel - sommigen hebben elkaar al lang niet meer gezien - het wordt een soort reunie. Zeven-en-vijftig muzikanten arriveren op tijd voor de foto.

De foto wordt gemaakt voor het blad Esquire en gepubliceerd in januari 1959.

Het is moeilijk om iedereen op tijd te laten komen. Thelonious Monk. één van de meest bijzondere jazzmuzikanten van die tijd, hoorde natuurlijk ook op de foto, maar door zijn grilige persoonlijkheid was de kans groot dat dit niet zou lukken. Als hij eindelijk arriveert geeft hij geen uitleg over zijn te laat komen. Zijn producer vertelt in de film dat hij lang heeft geaarzeld wat hij aan moest trekken. Omdat de meeste van zijn collega's wel donkere kleren zouden aan hebben koos hij tenslotte voor een wit jasje. Hij heeft dan ook bewust een plekje gezocht naast twee charmante in het wit geklede vrouwelijke jazzartiesten Mary Lou Williams en Marian McPartland. Over opvallen gesproken.
Op de stoeprand heeft Kane wat straatkinderen neergezet en Count Basie, moe van het staan, is er bij gaan zitten. De andere man, links achter met de zonnebril, is Sonny Rollins

Op dit rechter deel van de foto staat Dizzy Gillespie, het drukste jongetje van de klas, geintjes te maken met Roy Eldridge. De blonde man achter hen is natuurlijk Gerry Mulligan. De man links met de porkpie hoed is Lester Young.
Deze mannen staan bovenaan de trap. De zeven bovenaan zijn ( van links naar rechts) Hilton Jefferson, Benny Golson, Art Farmer en Art Blakey, Wilbur Ware en Chubby Jackson. Johnny Griffin' staat helemaal rechts boven.
In de Steven Spielberg film The Terminal gaat Viktor Navorski ( = Tom Hanks) op zoek naar de laatste handtekening uit de verzameling van zijn vader, van de musici uit de A Great Day In Harlem foto. Deze laatste handtekening is die van Benny Golson. Het zou leuk zijn als ik die film eens ergens vond.
Bedankt Jerry, dat ik deze interessante documentaire mocht bekijken.

Keep swinging

Hans Koert

75: Januari 1932: Ida / Save the Last Dance For Me-1195 Erno Rapee and his Orchestra

0 Comments:

Post a Comment

<< Home