Sunday, January 14, 2007

Kid Punch Miller

( Naar de Nederlandse vertaling.)

Django Reinhardt versus Oscar Aleman: In my blog a few days ago I pointed you to the fact that Oscar Aleman, although a very skilled guitar player, didn't got the appreciation as a musician in France as he deserved, because his achievement was overshadowed by Django Reinhardt and his Hot Club du France lobby.

The same stories could be told about Louis Armstrong and Punch Miller. This skilled, but almost forgotten trumpet player, was as good as Louis, but Punch Miller never really made it big.

Punch Miller was born in Raceland, a small village at a stone's throw from New Orleans. As a kid he learned to play the cornet and after his military service he became a musician and played with Jack Carey, the trombone player. He toured around with a vaudeville group of Billy and Mary Mack before moving to Chicago, like so many musicians did. There he played with Al Wynn, Tiny Parham, Freddie Keppard and toured with Jelly Roll Morton. During the 1930s he played in and around Chicago in several groups, made some recordings as a sidemen, but never became the celebrated trumpet player, like Louis did.
In the 1940s and 1950s he became part of the group New Orleans Revival musicians, like George Lewis, that toured around the world with their music.
He died in 1971 in his hometown New Orleans.


I found myself a great Herwin album, titled "Kid Punch" Miller Jazz Rarities 1929 - 1930 ( Herwin 108 ) ( a STEREO-LP the cover reads - can you imagine?) with recordings Punch Miller made with bands like King Mutt and his Tennessee Thumpers, The Scare Crow ( = a blues singer with Gene Hill's Chicago Rhythm Boys), Frankie "Half Pint"Jaxon with Punches Delegates of Pleasure, Jimmy Bertrand's Washboard Wizards and Frankie Franko ( = Francois Moseley) and his Louisianians - all rather unknown local groups. I had only heard about Half Pint Jaxon and Jimmy Bertrand so some performances were a suprise for me. Especially the King Mutt recordings surprised me with Arnett Nelson on clarinet and Punch Miller on cornet.

This album doesn't give you a complete look to Miller's early musical heritage - as it doesn't contain the Tiny Parham sides. You need to listen for that to the great Timeless compilation on CD or the Collector's Classics on LP. His recordings with trombone player Albert Wynn seem to be great too, so I'll have to dig in my collection for these records.

This is Kid Punch Miller during the New Orleans Revival in 1th 1950s and 1960s.

Keep swinging

Hans Koert

keepswinging@live.nl


75: 14 January 1932: Who Cares - Victor Arden-Phil Ohman and their Orchestra
From Jazz To Rhythm - 3817 - Fred Elizalde


Nederlands ( To the English translation )


Django Reinhardt en Oscar Aleman: In mijn web log van een paar dagen geleden heb ik het feit aangeroerd dat Oscar Aleman, hoewel een begenadigd gitaarspeler, nooit die waardering heeft gekregen in Frankrijk voor zijn spel door het feit dat hij overschaduwd werd door Django Reinhardt en zijn Hot Club du France lobby.

Zo'n zelfde verhaal hoort ook bij Louis Armstrong en Punch Miller. Deze ervaren en bijna vergeten trompetist, die moeiteloos kon concureren met Louis Armstrong, kreeg nooit de erkenning die hij verdiende.

Punch Miller werd geboren in Raceland, een dorpje onder de rook van New Orleans. Als kind leerde hij cornet spelen en na zijn militaire dienst werd hij muzikant en speelde met de trombonist Jack Carey. Hij trok jarenlang rond met het vaudeville gezelschap van Billy en Mary Mack, om tenslotte, zoals zo veel musici uit New Orleans, in Chicago te belanden. Daar speelde hij met Al Wynn, Tiny Parham en Freddie Keppard, tourde rond met Jelly Roll Morton, maakte opnamen, maar brak nooit door bij het grote publiek, zoals met Louis wel gebeurde.

In de veertiger en vijftiger jaren maakte hij deel uit van de New Orleans Revival beweging en tourde hij, met musici als George Lewis, rond de wereld. Hij stierf in 1971 in zijn geboortestad New Orleans.

Ik vond een schitterende Herwin LP getiteld "Kid Punch" Miller Jazz Rarities 1929 - 1930 ( Herwin 108 ) ( een STEREO-LP staat er op de hoes - dan zakt je broek toch af !!) met opnamen die Punch Miller maakte met bands zoals King Mutt and his Tennessee Thumpers, The Scare Crow ( = een blueszanger met Gene Hill's Chicago Rhythm Boys), Frankie "Half Pint"Jaxon met Punches Delegates of Pleasure, Jimmy Bertrand's Washboard Wizards en Frankie Franko ( = Francois Moseley) and his Louisianians - allemaal tamelijk onbekende bands uit de locale scene. Ik kende alleen Half Pint Jaxon en Jimmy Bertrand, zodat de meeste opnamen voor mij nieuw waren. Sommige opnamen verrasten me, zoals die met King Mutt's Tennessee Thumpers, waarin Arnett Nelson op klarinet en Punch Miller op cornet te horen zijn. Deze plaat geeft geen compleet beeld van Punch Miller's vroege muzikale nalantenschap - dan moet je de dubbel CD van Timeless of de Collector's Classics LPs van Tiny Parham op de draaitafel leggen. De opnamen met trombonist Albert Wynn schijnen ook bijzonder te zijn, dus zal ik nog eens in mijn platenkast duiken om te kijken of ik die boven water krijg.


Deze foto dateert van de periode waarin Punch Miller optrad tijdens de New Orleans Revival beweging.

Keep swinging

Hans Koert

keepswinging@live.nl


75: 14 januari 1932: Who Cares - Victor Arden-Phil Ohman and their Orchestra
From Jazz To Rhythm - 3817 - Fred Elizalde

0 Comments:

Post a Comment

<< Home