Man Called Adam
Musicians always try to find the ultimate note, the correct accent on the correct place, the most perfect music to make.
Trumpet players, especially in the early days were fond of playing the high C - that was the best to get. In each concert there was such a moment that the trumpet player tried to bring his music to a climax by playing a high note for some time. The audience held its breath and became mad with joy if the musician succeeded.
I haven't seen the film A Man Called Adam, directed by Leo Penn, but in that film is a scene that Sammy Davis Jr., as the trumpet player, finds his end by trying to reach such a climax. Sammy Davis jr. doesn't play the trumpet himself of course - it's Nat Adderley who does the trumpet playing.The film is from 1966 and is a corny back stage melodrama about non-violence and the racial problem. You will recognize Louis Armstrong and of course Sammy Davis. Jr. There are some more jazz musicians in this film, like Billy Kyle, Buster Bailey, Tyree Glenn, Kai Winding, Pops Foster, Jo Jones, Frank Wess en Mel Tormé, so it might be interesting to keep your eyes open for a copy.
Enjoy a fragment of the film.
Keep swinging
Hans Koert
50: 19 January 1957: Star Eyes - Art Pepper Quartet
Nederlands ( To the English translation )
Muzikanten streven naar muziekmaken op hoog niveau - altijd op zoek naar die ene ultime noot op de juiste plaats, naar dat accent precies waar het hoort.
Trompettisten werden vroeger gewogen naar het feit of ze de hoge C konden halen, zo leek het wel. Tijdens elk concert werd er een moment ingebouwd, waar hij dit kon laten horen. Alle aandacht richtte zich dan op de trompettist, die probeerde om zo'n hoge noot een lange tijd vast te houden. Als dat lukte, volgde de ontlading bij het publiek vanzelf; gejuich en gejoel.
Ik heb de film A Man Called Adam, geregisseed door Leo Penn, niet gezien, maar in de scene die ik vond, speelt Sammy Davis Jr. een trompettist, die ten ondergaat tijdens de poging om het onderste uit de kan te halen. Sammy speelt uiteraard niet zelf trompet - het trompetspel komt van Nat Adderley. De film is uit 1966 en je zult ongetwijfeld Louis Armstrong herkennen en uiteraard Sammy Davis jr. Het is een wat clichématige film over rassendiscriminatie en geweldloosheid. Er spelen nog al wat jazz musici in mee ( Billy Kyle, Buster Bailey, Tyree Glenn, Kai Winding, Pops Foster, Jo Jones, Mell Tormé and Frank Wess), dus is het wellicht de moeite waard uit te kijken naar deze film.
Geniet van het fragment dat ik gevonden heb.
Keep swinging
Hans Koert
50: 19 januari 1957: Star Eyes - Art Pepper Quartet
0 Comments:
Post a Comment
<< Home