Monday, November 27, 2006

Derwood Brown

( Naar de Nederlandse vertaling.)

Yesterday I published a contribution about Milton Brown and his Brownies and guitar player Derwood Brown. I got some information to share with you.

Han contacted me and pointed me to the fact that Derwood Brown (correct spelling) certainly will have been a skilled guitar player, but that he had talked about Bob Dunn. A breakdown in communications - in my case probably a beginning of a growing geriatic complaint. Never mind ! I will listen to this slide guitar and give my opinion later.

Cary Ginell told me, that, after the death of Derwood's brother Milton, he directed the band for some years. He made some records at a February 1937 session.

Cary Ginell is an expert in the field of Western Swing and Milton Brown's life as he wrote the autorized biography on Milton Brown, titled Milton Brown and the Founding of Western Swing

Cary wrote me: After Milton Brown's death in 1936, brother Derwood, held one session for Decca on 19 February 1937 in Dallas. However, on these 14 titles, Derwood did not take any guitar breaks. On the Milton Brown sides, Derwood takes solo breaks only on the following songs:

Brownie's Stomp (BB B-5775)
Garbage Man Blues (BB B-5558)
Down by the O-H-I-O (DE 5111)
Copenhagen (DE 5158)
Cheesy Breeze (DE 5166)
Under the Double Eagle (DE 5429)

Derwood never fancied himself a solo jazz guitarist. His role in the Brownies was strictly to play hard rhythm and provide back-up vocals to brother Milton's solos. His style was jagged, lurching, single-string solos - almost primitive in their sound, but he never placed a bad note. It was entirely self-taught by listening to jazz and blues 78s when rehearsing with the band at the Kemble Bros. Furniture Store in Fort Worth.



Gary introduced me to a 5 CD compilation I love to recommend as it seems to be a great set. He writes: You can hear all of the above sides, plus the 14 sides made by Derwood's Musical Brownies on the 5-CD box set I produced on Texas Rose Records of the complete recordings of Milton Brown - still available at originjazz.com A great set I think.

Now I'm online with a great expert in the field of Milton Brown, maybe he can help me with the true meaning of the picture above. I read on the cover of the Charly LP Milton Brown & The Brownies, that during the depression the band charged an admission fee to their radio broadcasts that was levied in all forms of food which would subsequently be distributed to the needy.
Has this image to do with this fact, Cary?

I'd love to thank Han for his forwarded sound files and Cary for his great information. I hope his book and CD set will be a smash hit.

Keep swinging


Hans Koert

You can contact me at
keepswinging@live.nl

Nederlands ( To the English translation )

Gisteren publiceerde ik een web log over
Milton Brown and his Brownies en gitarist Derwood Brown . Ik kreeg hierover interessante informatie die ik hier zal doorgeven.

Han Enderman vertelde me dat Derwood Brown ( geen Durwood maar Derwood) zeker een goed gitaar speler geweest zal zijn, maar dat hij het over Bob Dunn had gehad.

Sorry Han - een geval van miscommunicatie. Het zal in mijn geval ongetwijfeld één van de eerste voortekenen van de ouderdom zijn. Uiteraard duik ik binnenkort weer in de LP om deze ervaren slide gitarist te beluisteren. Je hoort er nog van.

Cary Ginell mailde me, dat na de dood van Derwood's broer Milton, hij de band nog een tijdje geleid heeft. Hij maakte een serie opnamen in Februari 1937.

Cary Ginell is een expert in Western Swing in het algemeen en Milton Brown in het bijzonder. Hij schreef de officiele biografie over het leven van Milton Brown, getiteld Milton Brown and the Founding of Western Swing ( 1992)

Cary schreef me: Na de dood van Milton Brown in 1936, maakte zijn broer Derwood nog één keer opnamen voor Decca op 19 februari 1937. Op deze 14 opnamen is Derwood geen enkele keer met een solo of break op de gitaar te horen. Als je echter luistert naar de Milton Brown sides, dan vind je er wat korte gitaar breaks op de volgende titels:

Brownie's Stomp (BB B-5775)
Garbage Man Blues (BB B-5558)
Down by the O-H-I-O (DE 5111)
Copenhagen (DE 5158)
Cheesy Breeze (DE 5166)
Under the Double Eagle (DE 5429)

Derwood hield er niet van om solo te spelen. In de Brownies was hij verantwoordelijk voor het ritme en ondersteunde hij zijn broer vocaal op de achtergrond als hij zong. Zijn gitaar stijl was scherp, stampend en af en toe eens een simpel solootje op één snaar - een primitieve manier van gitaar spelen, al is hij zelden te betrappen op een verkeerde noot. Hij was autodidact en leerde zich zelf spelen door tijdens repetities in de Kemble Bros. Furniture Store in Fort Worth naar platen te luisteren.

Tot zover Cary over Derwood Brown's gitaarspel, dat dus minder geniaal was dan we dachten.

Gary vertelde me over een 5-CD box, met daarin alle Milton Brown opnamen. Dat moet een geweldige verzameling zijn - een box om te hebben. Je kunt de muziek hierboven besproken in die box vinden, plus de veertien platen gemaakt door Derwood's Musical Brownies. De 5-CD box is uitgebracht door hem bij Texas Rose Records en bevat de complete opnamen van Milton Brown ( originjazz.com ) Een geweldige box.


Nu ik toch een expert aan de haak heb op het gebied van Milton Brown, kan hij me misschien helpen met meer informatie over de bovenstaande foto. Op de hoes van de Charly LP Milton Brown & The Brownies, las ik dat tijdens de depressie de band een entreeprijs in nature bedong tijdens hun radio uitzendingen. Het voedsel dat zo werd verzameld werd daarna weer uitgedeeld aan de armen. Heeft dit met de bovenstaande foto te maken, Cary?

Bedankt Han voor de nummers die je me zond en Cary voor zijn geweldige bijdrage in dit mini onderzoekje. Ik wens hem veel succes met zijn boek en CD box.

Keep swinging

Hans Koert


Ik ben te bereiken via keepswinging@live.nl

0 Comments:

Post a Comment

<< Home