Oscar Alemán: Zijn Brazilaanse Ritmen
Voor mij opende Oscar Alemán, hoewel een Argentijn met dit album, de deur voor de Braziliaanse muziek.( Tan grata fue mi sorpresa al escuchar el álbum, que en esta entrada de Escuchate Esto! le hacemos lugar a la música brasileña, aunque esté interpretada por un argentino.) (Tony Vardé)
Tony Vardé ( vertaling: Hans Koert)
Oscar Alemán: His Brazilian Rhythm - Tony Vardé (English) Oscar Alemán: Con Ritmos de Brasil - Tony Vardé (Español) Oscar Alemán: Zijn Braziliaanse Ritmen Tony Vardé (Nederlands)
Ik moet toegeven, dat Braziliaanse muziek me nooit erg geboeid heeft. Ondanks dat er genoeg raakvlak met de zwarte muziek was, hebben musici als Marcus Vinicus, Caetano Veloso of Antonio Carlos Jobim me nooit gefascineerd. De enige die mijn voet nog wel eens kon laten bewegen, was Stan Getz, maar over het algemeen verveelden bossa nova en andere Braziliaanse muziekstijlen me. Totdat op een dag een vriend van me, Flavio, me op het spoor zette van Oscar Alemán. Hij had voor mijn dochter een cd-tje meegebracht, getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil. Aangezien mijn dochter toen nog maar één jaar was en ze dus nog niet overweg kon met het schijfje, heb ik de plaat voor haar gedraaid ........ en raakte ik geboeid door deze muziek. Ik beloofde mezelf wat tijd te gunnen meer te leren over deze gitarist en er over te schrijven op mijn blog. Voor mij opende Oscar Alemán, hoewel een Argentijn en dus een landgenoot, de deur voor de Braziliaanse muziek. Is dat niet bijzonder?
Negra de Cabello Duro - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing. (Odeon 74037) (7 sep. 1943) (bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Op de cd, uitgebracht in 2002 door EMI-Odéon Argentina (7243 5 41686), getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil, zijn de opnamen gemixt. Het lijkt me daarom handig de bespreking van de opnamen in tweeën te splitsen, al naar gelang de periode waarin ze opgenomen zijn. Tussen 1943 en 1947, werd Oscar begeleid door zijn Quinteto de Swing, dat in feite uit zes musici bestond en tussen 1951 en 1957, door zijn Orquesta de Jazz. Oscar Alemán promotiefoto. (jaren vijftig)
In de eerste plaats wil ik wijzen op Negra de Cabello Duro, omdat Oscar hier tijdens de eerste minuten van het nummer laat horen wat een geweldig gitarist hij is. Bovendien zingt hij. Tico Tico No Fuba is een instrumentaal nummer in de Milonga-stijl, waarin hij al zijn virtuositeit in zijn gitaarspel steekt. In deze twee nummers uit 1943 hoor je licks, die je ook bij Django Reinhardt hoort. De eerste helft van het nummer Yo Vi Un Leon wordt in het Portuguees gezongen en de tweede helft in het Spaans. Oscar Alemán laat hier horen dat hij kan swingen. Melancolía is een instrumentale samba die ietwat geheimzinnig klinkt. In Apanhei Te Cavaquinho kom je een fraaie wisselwerking tegen tussen de verschillende instrumenten zoals de gitaar en de piano. In Vanidosa speelt de viool de hoofdrol, zodat het nummer herinnert aan de opnamen van Django Reinhardt en Stephane Grappelli. Vanidosa - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing (Odeon 22309) (24Jan. 1947) (Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Het tweede deel van de plaat bevat nog meer baiones en samba's. Delicado, (1951) is een echt instrumentaal gitaarnummer en Pa pa pa, geschreven door Oscar Alemán, is één van de mooiste van deze plaat. In het nummer Mi casita pequeña ontmoet de samba de bolero, en spelen de strijkers, ...... with strings was een hype in de jaren vijftig, een belangrijkere rol. Saudades is weer een instrumentaal nummer waarin van het begin tot het eind Oscar zich uitleeft op de gitaar. Eu Vi Um Leâo - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing ( Odéon 45973) ( 27 juni 1944) ( Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert )
Eén van de drie compostieis van Alemán op deze verzamel-cd, deze keer samen met José Romero, is Mi amigo. In deze samba uit 1954 speelt Oscar voor het eerst de elektrisch versterkte gitaar. Yo soy de Río, is weer een samba, maar deze keer wat feestelijker en Oscar speelt ook hier op de elektrische gitaar, die wat vervormt als hij het tempo opvoert. Conceicao is vooral een nummer met blazers en strijkers.
Delicado - Oscar Alemán y su Conjunto de Jazz ( Odeon 55318) (26 of 31 oktober 1951) ( Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Tenslotte, last but not least, het nummer Dedos Duros, een choronummer, gecomponeerd door Alemán. Het begint met de strijkers, die een stevig tapijt van klanken neerleggen, waartussen door de gitaar wat noten probeert te plaatsen - halverwege worden de rollen finaal omgekeerd en deelt Oscar op de gitaar de lakens uit.
Tony Vardé ( Argentinië) ( Escuchate esto!)
Thanks Tony for this review and introduction to Oscar Alemán and his Brazilian rhythms.
Als afsluiting het nummer Melancolia, dat Oscar Alemán met zijn Quinteto de Jazz op september 1945 opnam en één van de nummers op de cd is.
This contribution is also posted at the Oscar Aleman blog in an English and Spanish version.
Hans Koert
keepswinging@live.nl oscaraleman@live.nl
Oscar Alemán. de legendarische Argentijnse gitarist, die tijdens de jaren dertig in Europa furore maakte, vluchtte in het begin van de Tweede Wereldoorlog naar zijn geboorteland terug ........ om er nooit meeer weg te gaan. Zijn muziek uit die periode is jarenlang voor ons onbereikbaar en dus onbekend gebleven - dat hoeft nu niet meer, want al zijn in Argentinië opgenomen muziek is ondertussen op cd verschenen. Tony Vardé, een Argentijnse blogger, schreef over de Braziliaanse ritmen, die Oscar Alemán inspireerden en die, dankzij een heruitgave getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil de deur naar de Braziliaanse jazz deed openzetten ............ Keep Swinging wil graag dit soort ear-openers delen en mocht het artikel plaatsen. Als je niets wilt missen van de meer dan 1500 gepubliceerde blogs, volg haar dan via Twitter (# keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl)
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Tony Vardé ( vertaling: Hans Koert)
Oscar Alemán: His Brazilian Rhythm - Tony Vardé (English) Oscar Alemán: Con Ritmos de Brasil - Tony Vardé (Español) Oscar Alemán: Zijn Braziliaanse Ritmen Tony Vardé (Nederlands)
Ik moet toegeven, dat Braziliaanse muziek me nooit erg geboeid heeft. Ondanks dat er genoeg raakvlak met de zwarte muziek was, hebben musici als Marcus Vinicus, Caetano Veloso of Antonio Carlos Jobim me nooit gefascineerd. De enige die mijn voet nog wel eens kon laten bewegen, was Stan Getz, maar over het algemeen verveelden bossa nova en andere Braziliaanse muziekstijlen me. Totdat op een dag een vriend van me, Flavio, me op het spoor zette van Oscar Alemán. Hij had voor mijn dochter een cd-tje meegebracht, getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil. Aangezien mijn dochter toen nog maar één jaar was en ze dus nog niet overweg kon met het schijfje, heb ik de plaat voor haar gedraaid ........ en raakte ik geboeid door deze muziek. Ik beloofde mezelf wat tijd te gunnen meer te leren over deze gitarist en er over te schrijven op mijn blog. Voor mij opende Oscar Alemán, hoewel een Argentijn en dus een landgenoot, de deur voor de Braziliaanse muziek. Is dat niet bijzonder?
Negra de Cabello Duro - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing. (Odeon 74037) (7 sep. 1943) (bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Op de cd, uitgebracht in 2002 door EMI-Odéon Argentina (7243 5 41686), getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil, zijn de opnamen gemixt. Het lijkt me daarom handig de bespreking van de opnamen in tweeën te splitsen, al naar gelang de periode waarin ze opgenomen zijn. Tussen 1943 en 1947, werd Oscar begeleid door zijn Quinteto de Swing, dat in feite uit zes musici bestond en tussen 1951 en 1957, door zijn Orquesta de Jazz. Oscar Alemán promotiefoto. (jaren vijftig)
In de eerste plaats wil ik wijzen op Negra de Cabello Duro, omdat Oscar hier tijdens de eerste minuten van het nummer laat horen wat een geweldig gitarist hij is. Bovendien zingt hij. Tico Tico No Fuba is een instrumentaal nummer in de Milonga-stijl, waarin hij al zijn virtuositeit in zijn gitaarspel steekt. In deze twee nummers uit 1943 hoor je licks, die je ook bij Django Reinhardt hoort. De eerste helft van het nummer Yo Vi Un Leon wordt in het Portuguees gezongen en de tweede helft in het Spaans. Oscar Alemán laat hier horen dat hij kan swingen. Melancolía is een instrumentale samba die ietwat geheimzinnig klinkt. In Apanhei Te Cavaquinho kom je een fraaie wisselwerking tegen tussen de verschillende instrumenten zoals de gitaar en de piano. In Vanidosa speelt de viool de hoofdrol, zodat het nummer herinnert aan de opnamen van Django Reinhardt en Stephane Grappelli. Vanidosa - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing (Odeon 22309) (24Jan. 1947) (Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Het tweede deel van de plaat bevat nog meer baiones en samba's. Delicado, (1951) is een echt instrumentaal gitaarnummer en Pa pa pa, geschreven door Oscar Alemán, is één van de mooiste van deze plaat. In het nummer Mi casita pequeña ontmoet de samba de bolero, en spelen de strijkers, ...... with strings was een hype in de jaren vijftig, een belangrijkere rol. Saudades is weer een instrumentaal nummer waarin van het begin tot het eind Oscar zich uitleeft op de gitaar. Eu Vi Um Leâo - Oscar Alemán y su Quinteto de Swing ( Odéon 45973) ( 27 juni 1944) ( Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert )
Eén van de drie compostieis van Alemán op deze verzamel-cd, deze keer samen met José Romero, is Mi amigo. In deze samba uit 1954 speelt Oscar voor het eerst de elektrisch versterkte gitaar. Yo soy de Río, is weer een samba, maar deze keer wat feestelijker en Oscar speelt ook hier op de elektrische gitaar, die wat vervormt als hij het tempo opvoert. Conceicao is vooral een nummer met blazers en strijkers.
Delicado - Oscar Alemán y su Conjunto de Jazz ( Odeon 55318) (26 of 31 oktober 1951) ( Bron: Oscar Alemán Discography - Hans Koert)
Tenslotte, last but not least, het nummer Dedos Duros, een choronummer, gecomponeerd door Alemán. Het begint met de strijkers, die een stevig tapijt van klanken neerleggen, waartussen door de gitaar wat noten probeert te plaatsen - halverwege worden de rollen finaal omgekeerd en deelt Oscar op de gitaar de lakens uit.
Tony Vardé ( Argentinië) ( Escuchate esto!)
Thanks Tony for this review and introduction to Oscar Alemán and his Brazilian rhythms.
Als afsluiting het nummer Melancolia, dat Oscar Alemán met zijn Quinteto de Jazz op september 1945 opnam en één van de nummers op de cd is.
This contribution is also posted at the Oscar Aleman blog in an English and Spanish version.
Hans Koert
keepswinging@live.nl oscaraleman@live.nl
Oscar Alemán. de legendarische Argentijnse gitarist, die tijdens de jaren dertig in Europa furore maakte, vluchtte in het begin van de Tweede Wereldoorlog naar zijn geboorteland terug ........ om er nooit meeer weg te gaan. Zijn muziek uit die periode is jarenlang voor ons onbereikbaar en dus onbekend gebleven - dat hoeft nu niet meer, want al zijn in Argentinië opgenomen muziek is ondertussen op cd verschenen. Tony Vardé, een Argentijnse blogger, schreef over de Braziliaanse ritmen, die Oscar Alemán inspireerden en die, dankzij een heruitgave getiteld Oscar Alemán y su conjunto - Con Ritmos de Brasil de deur naar de Braziliaanse jazz deed openzetten ............ Keep Swinging wil graag dit soort ear-openers delen en mocht het artikel plaatsen. Als je niets wilt missen van de meer dan 1500 gepubliceerde blogs, volg haar dan via Twitter (# keepitswinging) of vraag de gratis nieuwsbrief ( keepswinging@live.nl)
Retrospect
Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Keep (it) Swinging Alle 1500 Keep Swinging Contributions Ruilpagina
Labels: brazilië, oscar aleman, oscar aleman y su quinteto de jazz, oscar aleman y su quinteto de swing
0 Comments:
Post a Comment
<< Home